Lai kaut ko iegūtu, kaut kas ir jāupurē, jeb mums saprotamā valodā – jāsamierinās. Un tas ir itin visā – labākais mobilais telefons iespējams ir izmēros pa lielu, smukākais par dārgu un vienmēr taču ir alternatīva, kas galu galā nemaz nav tik slikta. Vai tiešām?

Auto industrijā samierināšanās ir pat izplatītāka kā jebkur citur un bieži nemaz nepamanām, ka ar kaut ko samierināmies – piemēram, degvielas patēriņu, jo tā taupīšanas dēļ nopērkam auto ar vājāku dzinēju vai tieši pretēji, pieciešam tos pāris papildus patēriņa litrus, lai iegūtu sev vēlamo dinamiku. Kā būtu pasaulē, kur ne ar ko nebūtu jāsamierinās? Visi brauktu ar Jeep Wrangler haha, kaut arī tā vairs nav patiesība.

Jaunais Jeep Wrangler arī diemžēl ir kritis zem samierināšanās nežēlastības un Eiropas tirgum ir piešķirts tikai četru cilindru dzinējs, kas no sākuma vispār izklausās diezgan absurdi, bet varbūt tomēr tik slikti nemaz nav.

Mazliet virspusējas Wrangler vēstures

Līdzīgi kā Suzuki Jimny, Wrangler vēsture stiepjas diezgan tālu pagātnē, kaut vārds Wrangler modeļa nosaukumā tika iemantots tikai 1987. gadā, tātad nemaz ne tik sen. Iepriekš šī veidola auto amerikāņi un militāristi jau no 1944. gada pazina ar kodu CJ un pats tuvākais Wrangler līdzinieks bija ar kodu CJ-7, kuru ražoja desmit gadus no 1976. līdz 1986. gadam un tad ar 1987. gadu pasaule tika iepazīstināta ar YJ platformu, ko arī pazīstam kā Wrangler.

Pirmais YJ platformas Wrangler tika veidots pilnībā no jauna un kardināli atšķīrās ar savu vizuālo noformējumu – taisnstūrveida lampas, platāka un zemāka virsbūve, tikai divas durvis, bet auto saglabāja savas pamatnianses – atvērtā tipa virsbūvi, atslēdzamu pilnpiedziņu un piekari ar lokveida atsperēm.

Pēc deviņiem gadiem 1996. gadā iznāca TJ platformas Wrangler un tas džipu atgrieza iepriekšējā izskatā ar apaļajiem priekšējiem lukturiem, saglabāja divu durvju principu, bet piekarē lokveida atsperes tika nomainītas pret klasiskām spirālveida. Auto pamatā izmantoja 4 litru 6 cilindru rindas dzinēju, kurš nevarēja lielīties ar lielu jaudu, bet toties solīja gandrīz mūžīgu izturību.

Pēc desmit gadiem 2006. gadā pasaule tika iepazīstināta ar JK platformas Wrangler, kuru šobrīd vislabāk atpazīstam un visvairāk redzam uz ielām. Tas ir pieejams kā divu durvju, tā arī četru durvju versijās un kļuva jūtami lielāks par saviem priekštečiem, iemantoja tādas modernas fīčas kā elektriskos logus un navigāciju un Rubicon versijā iepazīstināja mūs ar elektronisko stibilizatora stieņa atvienošanu, kas samazināja stabilitāti, bet tajā pašā laikā ļāva par 25% palielināties priekšējo riteņu gājienam uz augšu un uz leju. Jeep pārstāja izmantot rindas sešu cilindru dzinēju, tos sākumā aizvietoja ar 3.8 litru V6 ar 202 Zs (321 Nm), bet vēlāk ar modernāku 3.6 litru ar 285 Zs (353 Nm) un paralēli dažos tirgos tika piedāvāts arī 2.8 litru dīzeļdzinējs ar 177 Zs (409 Nm).

2017. gada nogalē klajā nāca jaunākās paaudzes Wrangler ar koda vārdu JL un tas nes ļoti daudz izmaiņu, bet par to jaunā rindkopā.

Aktuālā JL Wrangler tehniskā puse

Kaut jaunākais Wrangler Amerikas tirgum ir pieejams jau no 2018. gada sākuma, Eiropas patērētājiem pēc sava pirkuma bija jāciešas papildus gads un auto tiek piedāvāts ar mazliet savādākiem parametriem.

Auto ir pieejams ar trim dažādiem dzinējiem, kas katrs ir savādāks. Vispopulārākais amerikāņu dvēselēm ir palicis iepriekšējā paaudzē iepazīstinātais, bet mazliet uzlabotais 3.6 litru Pentastar V6 benzīna dzinējs ar 285 Zs (353 Nm), ar to tiek aprīkoti Wrangler standarta komplektācijā un tas nāk savienojumā ar 6 ātrumu manuālo un jaunu 8 ātrumu automātisko ātrumkārbu. Eiropas tirgum šis dzinējs netiek piedāvāts. Divi atlikušie dzinēji ir ar mazāku tilpumu, proti, 2 litru turbo benzīns ar 265 Zs (400 Nm) un 2.2 litru turbo dīzelis ar 200 Zs (450 Nm) un tie pieejami tikai apvienojumā ar 8 pakāpju automātisko ātrumkārbu. Vēlāk Ziemeļamerikas tirgum vēl tiks piedāvāts 3 litru dīzeļdzinējs ar 260 Zs (599 Nm) un 2020. gadā mēs ieraudzīsim arī no rozetes uzlādējamu elektro-benzīna hibrīdu.

Atkarībā no versijas Wrangler nāk divu veidu pilnpiedziņas sistēmas un šis kļūst mazliet sarežģīti. Kopā aktuālais kantainais brīnums tiek piedāvāts 3 versijās – Sport, Sahara un Rubicon, bet Sport ir tikai dīzeļdzinējam. Visas 3 dīzeļdzinēja versijas tiek aprīkotas ar Command-Trac + Selec-Trac visu riteņu piedziņu, bet Rubicon versija benzīna dzinējam tiek pie Rock-Trac + Selec- Trac visu riteņu piedziņas. Kaut nosaukumi ir līdzīgi, ir daudz atšķirību.

Pirms es viegli apskatīšu katru no tām, bildīšu, ka Wrangler ir atslēdzama pilnpiedziņa, respektīvi ir iespēja pārvietoties arī tikai ar aizmugurējo riteņu piedziņu, tomēr vispopulārākais būs automātiskais režīms, kurš pieslēgs priekšējo asi pēc nepieciešamības.

Command-Trac ir klasiska Jeep izstrādāta pilnpiedziņas sistēma, kura vairākās paaudzēs ir pieejama jau no 1984. gada un gadījumos, kad nepieciešama pilnpiedziņa, piemēram, bezceļa vai slidenos apstākļos, pieslēdzas otrās paaudzes Command-Trac NV241 sadales kārba un novada vienādu spēku visiem četriem riteņiem, pazeminātā pārnesuma attiecība ir 2.72:1. Sadales kārba ir nostiprināta ar 18 skrūvēm papildus strukturālai stiprībai un Command -Trac ir nepilna laika pilnpiedziņas sistēma, tās izmantošana uz sausa ceļa seguma nav ieteicama.

Rock-Trac pēc uzbūves ir ļoti līdzīga, bet izmanto NV241OR sadales kārbu, kuras pazeminātājam pārnesumam ir zemāka attiecība – 4:1 un tam ir Tru-Lok elektroniskās bloķēšanas priekšējais un aizmugurējais diferenciālis un manis jau pieminētā elektroniskā stabilizatora stieņa atvienošana (ESBD). Stieņa atvienošanai gan ir pamatīgi nosacījumi – jābrauc lēnāk par 30 km/h un pazeminātajos pārnesumos.

Tad vēl atsevišķiem Sahara un Sport modeļiem ir pieejams uz griezes momenta izmaiņām reaģējošs mehānisks mezgls Trac-Lok, kurš automātiski uz aizmugurējo asi pieejamo griezes momentu novirza uz riteni ar lielāku saķeri, šādi palīdzot samazināt riteņu izslīdēšanu, kas rodas no saķeres trūkuma otram aizmugurējam ritenim. Mums saprotamā valodā – papildus “bloķis”.

Wrangler vēljoprojām ir pilnībā izjaucams un palicis ļoti moderns

Jā, nekas nav mainījies, joprojām Wrangler ir gandrīz pilnībā izjaucams, izjaucams tik ļoti, ka pie mums vairs nav atļauts ar tādu pārvietoties. Noņemt mēs varam, protams, jumtu pilnībā un tad doties uz pludmali vasarā, nebaidoties no lietus, jo salons ir pilnībā ūdens drošs un varam pat to mazgāt ar augstpiediena ūdens strūklu. Varam arī izņemt durvis un pat priekšējo loga rāmi ar visu stiklu, bet tas jau vairs pie mums nav atļauts. Bagāžniekā zem pārvalka ir pat speciāla vieta, kur glabāt izņemtās skrūves, nāk līdzi maiss, kur glabāt priekšējos jumta paneļus un durvis un nepieciešamie instrumenti arī ir mašīnas komplektā. Kopā ir trīs jumtu veidi: izmēģinājuma auto redzamais Freedom trīsdaļīgais cietais jumts un divas auduma jumtu versijas – Sky One-Touch elektriski vadāms auduma jumts un Sunrider auduma jumts.

Kaut interjers vizuāli nav piedzīvojis praktiski nekādas izmaiņas, ar tehnoloģijām ir pretēji un ir viss elementāri nepieciešamais, proti, 7 collu vadītāja informācijas panelis, labas izšķirtspējas un kvalitātes 8.4 collu skārienjūtīgs info-izklaides ekrāns ar Apple CarPlay un Android Auto atbalstu un glītu navigāciju un no iepriekšējās paaudzes Wrangler pārņemta Alpine Premium audio sistēma ar 9 skaļruņiem un zemo frekvenču skaļruni bagāžas nodalījumā, kas skan tiešām labi. Atpakaļskata kamera ir labas kvalitātes, ir aklās zonas uzraudzības sistēma un ārkārtas bremžu asistents un arī LED kur vien varat iedomāties – labas LED gaismas, LED miglas lukturi un LED dienasgaitas lukturi un LED aizmugurējie lukturi un tas viss ne tikai labi izskatās, bet arī labi spīd.

Braukšana

Šeit uzreiz ir jāsaprot, ka dēļ viegli izjaucamā automašīnas dizaina, tas būs skaļāks par standarta SUV pat Latvijā atļautajos ātrumos un ja mēs to spējam pieņemt, tad problēmas nesagādās izteikti dzirdamais vēja troksnis. Vēl pirms es iesēdos izmēģinājuma auto, izbraucu ar drauga 10 gadus veco Wrangler un nācās atzīt, ka ikdienas lietojamībā tam īsti nav komforta un tāpēc neko kardinālu atšķirīgu negaidīju un rezultātā man ir jāatzīst, ka es kļūdījos. Aktuālais modelis ir tik ļoti sīkumos uzlabots, ka ir kļuvis lietojams mūsu ikdienā pat kā vienīgais auto ģimenē, jo stipri šaubos, ka pat šādu auto īpašnieki katru dienu domā par meža takām, dubļiem un purviem.

Oficiālajā prezentācijā man auto tik ļoti iepatikās, ka uzreiz sarunāju divus izmēģinājumus no abiem Jeep pārstāvjiem Latvijā – TC Motors un Autobrava un kopā ar auto pavadīju trīs dienas un izmēģināju Wrangler spējas kā mežā dziļos sniegos, tā arī standarta ikdienas gaitās pa bedraino Rīgu un mani izteikti amerikāniskais brīnums pārsteidza ar katru nobraukto kilometru, pārsteidza pāris niansēs gan arī nepatīkami, kas mūsdienīgam un modernam bezceļniekam nepienāktos.

Laicīgi izpētot tuvākās nedēļas laika prognozi ar fotogrāfu sapratām, ka pirmajā dienā ir jādodas mežā, jo pēc pāris dienām šāds prieks var vairs nebūt, tāpēc devāmies Siguldas virzienā, lai, pirmkārt, iemēģinātu Garkalnes mežus un ar katru metru dziļāk mežā, dziļāk neizbrauktās sniega takās un kalniņos auto iepatikās arvien vairāk. Un ne veltīgi – Wrangler pat bez pazeminātā pārnesuma izmantošanas ir spējīgs spekulēt uz riepu robežas un netika galā tikai ar vienu stāvu un apledojušu kalniņu, bet es īsti nevaru iedomāties nevienu standarta SUV, kas to spētu.

Piekare ir būvēta, lai auto labi justos neasfaltētos ceļa posmos, lieliski izšūpo lielākas un mazākas ieplakas, apēd nelīdzenumus un faktiski jūtas kā mājās, bet tas uzliek nelielu stresu asfaltētiem ceļa posmiem. Standarta pilsētas 50 km/h ātrumus un it īpaši bedrainajā Rīgā viss ir lieliski un man ir grūti iedomāties ideālāk piemērotu auto “Ušakova” bedrēm, auto komfortabli pārvieto tevi no punkta A uz punktu B, bet viss vairs nav tik spīdoši jau no 90 km/h – auto kļūst izteikti nestabils, pie 120 km/h sāk palikt mazliet bail un ātrāk braukt nemaz īsti vairs negribas (un arī nedrīkst), jo ir sajūta, ka stūres iekārta nemaz nav pievienota. Stūrei ir brīvgājiens arī zemākā ātrumā, bet šosejas ātrumos tas mazliet sāk traucēt.

Divlitrīgā benzīna dzinēja jauda ir pietiekama un muļķīgi būtu teikt, ka ar 265 Zs ir par maz divtonnīga SUV dinamiskai pārvietošanai, vienīgi tādas jaudas sasniegšanai ir nepieciešama lielāka turbīna un ir jūtama turbo bedre apakšējo apgriezienu skalā. Jaunā astoņu ātrumu ātrumkārba vidējo patēriņu nodrošina adekvātu, kas, protams, atšķiras no tehniskajā dokumentācijā solītajiem 9.1 l/100km, bet es jauktajā režīmā varēju iekļauties 10.5 litros un tas ir pat ļoti OK. Šosejas režīmā atšķirība bija vēl mazāka un solītie 8.1 tika pārkāpt vien par nepilnu litru un patēriņš stabili turējās 9 litru robežās. Ir labi un es pat nesūdzētos, ja patēriņš būtu lielāks.

Cenas

Kā jau tekstā varēja lasīt, kopā Wrangler ir trīs versijas – Sport, Sahara un Rubicon un katra no tām ir pieejama standarta un Unlimited komplektācijā. Pats lētākais Wrangler būs Sport ar dīzeļdzinēju un maksās 46 tūkstošus EUR, bet Unlimited komplektācijā 48 500 EUR. Auto ar dīzeļdzinēju pilnākajā Unlimited Rubicon versijā maksās 54 500 EUR.

Ar benzīna versijām ir vienkāršāk, tomēr tur ir sava savdabība, proti – nav cenas starpības starp Sahara un Rubicon un lētākā benzīna versija maksā 51 tūkstoti EUR, kamēr par Unlimited būs jāšķiras no 53 500 EUR.

Neko daudz papildus iztērēt īsti nav iespējams, Overland pakete, kas dod ādas interjeru, ādas paneli, cietu rezerves riteņa korpusu un 18 collu vieglmetāla diskus maksā 2900 EUR un Technology pakete, kas dod aklās zonas uzraudzības sistēmu ar brīdinājumu par šķēršļiem braucot atpakaļgaitā un bezatslēgas automašīnas atslēgšanas sistēmu, maksā 700 EUR. Par sev individuālu speciālo krāsu jāmaksā 777 EUR, par elektriski bloķējamu aizmugurējo diferenciāli 155 EUR un par papildus skaņas izolāciju Freedom jumta versijai šķirsieties no 389 EUR un par ādas interjeru ar priekšējo sēdekļu apsildi 1250 EUR.

Tad palicis vēl ir jumtu jautājums, jo arī šeit ir izvēles iespējas. Izmēģinājuma auto Sahara Unlimited standarta komplektācijā saņem virsbūves krāsas trīsdaļīgo Freedom jumtu, bet pārējām versijām par to būs jāmaksā 1700 EUR, par šo jumtu komplektā ar Sunrider auduma jumtu būs jāšķiras no 2800 EUR, bet Sky One-Touch elektriski vadāmais auduma jumts maksā 3500 EUR. Izmēģinājuma auto maksā 57 tūkstošus EUR.

Secinājumi

Jeep Wrangler ir ideāls auto brīvdomātājiem (gandrīz uzrakstīju brīvmūrniekiem, haha) un tam vienkārši nav konkurentu – SUV bez jumta ar interesantu dizainu vēl neviens cits nav saražojis, kaut mēģinājumi ir bijuši.

Jaunais Wrangler ir izveidots tā, lai tikpat labi būtu forši lietojams kā pilsētā, tā arī pavisam skarbos apstākļos un beidzot ir pat lietojams kā ikdienas auto, ar kuru braukt gan uz veikalu, gan uz kalnu, gan vienkārši uz ofisu no rīta. Protams – jāsaprot, ka kaut kas ir jāupurē, lai iegūtu universālu veidolu un skaidrs ir arī tas, ka Wrangler ir nišas produkts, kas ne visiem patiks un tomēr tas arī nemaksā 30 tūkstošus EUR. Un nedrīkst neņemt vērā faktu, ka Wrangler ir ieguvis tikai vienu zvaigzni Euro NCAP drošības testos un izgāžas drošības asistentu trūkuma dēļ. Vai man patika un vai es tādu gribētu? Jā!

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

9
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
VLDDISCOVERYNElvis MeistersJuris Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Tramvajs ble
Guest
Tramvajs ble

Vizuāli baigi patīk. Dzinēju klāsts arī sakarīgs. Viss kas liek aizdomāties ir cena. 14 000 darba stundu zemā plaukta latviešu bāleliņiem. Valsts sāk pūt… Vai arī piedzima sapuvusi jau…

Krotow
Guest
Krotow

Visiem nav jābrauc ar džipiem. Drīzāk ceļi jāremontē. Par bāleliņu darba stundām saki paldies tiem, kas pieļāva mūsu okupēšanu savulaik un mūsdienu korumpantiem valsts pārvaldē.

Elvis Meisters
Guest
Elvis Meisters

Oo jaa, ooo jaaaa, oooo jaaaaaaaa. Beidzot jēdzīgs auto iekš apskata ienācies :D Par Wrangler runājos, viss jau zbis, tik tie Latvijas dīleri baigie lohi. Kamēr no Vācijas tu vari dabūt ar 3.6l ar garantiju no USA, tikmēr LV pat uz e-pastiem neatbild. Gan Brava, gan TCM pat neatbil uz testa braucieniem, pēc jautājuma cik maksās konkrētā komplektācija, atbildes nav. Beigās brava kko atbildēja, ka jāgaida 9!!! mēneši lai dabūtu auto (Vācijā 1 mēnesis max). Otra lieta – 2.0benz dzinējs ir no Alfa Romero, lai arī neslikts, tomēr ar visādiem bling,bling, kas liek apdomāties vai šis dzinējs būtu labākā izvēle… Read more »

N
Guest
N

3.6 dzinējam gada nodoklis 708 eur :D

Juris
Guest
Juris

Jā tu spēj nolikt 50+ pakas par auto, tad šāda sicene nevar būt iemesls izvēloties dzinēja tipu

N
Guest
N

Piķi skaita arī tādi, kas var nolikt 50+ pakas par auto

Elvis Meisters
Guest
Elvis Meisters

+ rēķini to piķi ko ietaupīsi uz remontiem. Un galvenai jau nav nauda, galvenais ir pieredze un atmiņas ko radīs šis auto, un tās 100% būs labākas ar 3.6 nekā citiem dzinejiem :)

DISCOVERY
Guest
DISCOVERY

Par to naudu labāk braukt ar LR Discovery.

VLD
Guest
VLD

Been there, done that. Uz sho bridi ipashumaa ir 2 Wrangler, cerams ka driz piebiedrosies treshais, JL Rubicon izpildijumaa.

LR Disco … Biju laimiigs 2x. Kad nopirku un kad pardevu.