Pagājušā gada beigās ziņojām, ka Latvijā 2020. gadā ienāks pirmie koplietošanas servisi, kuri piedāvās iznomāt elektriskos motorollerus. No 21. aprīļa pulksten 10:00 savu servisu ir uzsācis uzņēmums Skok Sharing.
Lai uzsāktu izmantot motorolleru servisu, protams, jālejupielādē Skok Sharing lietotne Android vai iOS operētājsistēmai. Pēc tam nepieciešams reģistrēties. Interesanti, ka šobrīd ir jāiemaksā vienreizēja reģistrācijas maksa 1,99 EUR, kas pēc tam 30 dienas ļauj izmantot 3 EUR depozītu braucieniem. Šāda maksa jau reģistrācijas brīdī nebija novērota elektrisko skrejriteņu īres pakalpojumu sniedzējos vai koplietošanas auto servisos. Būs nepieciešama derīga B, A, A1, A2 vai AM kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, kā arī vadītājam jābūt sasniegušam vismaz 18 gadu vecumu.
Pārstāvis SIA “Eterna Elect” iepriekš ziņoja, ka kopumā būs pieejami 250 elektriskie motorolleri, taču pagaidām kartē redzēju vien dažus. Runājot par ģeogrāfisko pieejamību, tad pagaidām motorollerus iespējams atstāt zonā no Krastmalas līdz Grīziņkalnam, kā arī dažādos noteiktos punktos pārējā Rīgas teritorijā. Piemēram, Skanstes pusē.
Maksa par īri ir 0,15 EUR/min, un komplektā nāk ķiveres, kuru valkāšana ir obligāts nosacījums, lai pārvietotos ar elektrisko motorolleri. Interesanti, ka mājaslapā cena par 1 minūti ir 0,20 EUR, bet lietotnē 0,15 EUR/min. Šobrīd pārskrienot pāri numurzīmēm CSDD lapā, attiecīgie modeļi bija no kompānijas NIU, taču būtu jābūt pieejamiem arī ražotāja Sakura motorolleriem. Papildus tam par 0,05 EUR/min braucienu būs iespējams “iepauzēt”, lai motorolleri nevar rezervēt neviens cits braucējs.
Skok Sharing piedāvā apmācības, lai pirms došanās lielajā satiksmē, savus spēkus varētu pārbaudīt mācību trasē. Kā minējām iepriekšējā rakstā, tad šo motorolleru maksimālais ātrums būs līdz 45 km/h stundā, kas iekļaušanos ikdienas satiksmē var padarīt par izaicinājumu, bet to jau laiks rādīs.
Pērn mēs izmēģinājām Vässla 2 un NIU N Sport elektriskos motorollerus un secinājumi bija tādi, ka braucamrīki ir feini, ērti lietojami, taču diezgan padārgi un ar 50km/h ātruma ierobežojumu pagrūti lietojami Rīgas satiksmē.
Kādam jau ir izdevies izmēģināt šos elektriskos motorollerus? Kādas atsauksmes?
Ziņa papildināta (22.04.2020): pateicoties lasītājiem, esam noprecizējuši gala piereģistrēšanās izmaksas, kas ir 1,99 EUR par vienreizēju reģistrāciju, kā arī 1 EUR kartes pārbaudei, kas vismaz šobrīd netiek atgriezts. Tas kopā sastāda 2,99 EUR.
Man jau gan šķiet, ka Rīgā ātrāk par 50 var braukt tikai pa dažām ielām un tiltiem, lielākoties tie paši 50 vien ir. Nu un arī sēžot auto sadursme pie 30-50 ir gana iespaidīga, kur nu vēl sēžot uz bukas – tikai vienā gadījumā runa par fizioterapiju, otrā – par ķirurģiju. Kā 2 un 4riteņu rīku vadītājs es sliecos par labu domai, ka pilsētā daudzviet vajadzētu ierobežot ātrumu ar 30 – lai pilsēta ir ne tikai cilvēkiem automašīnās, bet arī uz velo, mopēdiem un arī gājējiem.
Jā, bet kamēr tas nav izdarīts, ātrums Rīgā ir krietni lielāks par 50 km/h un ar šādiem drapakiem braukt ir nedroši.
Hm, minimālais ātruma ierobežojums nav nemaz tik daudzās vietās. Ja tāda nav – brauc ar ātrumu, kas atbilst tavām spējām. Likums nenosaka, ka visur un vienmēr ir jābrauc ar maksimālo atļauto. Labāk neradīt apdraudējumu savi un citu drošībai, nekā braukt ar maksimālo ātrumu.
Satiksmes plūsmas ātrums ir tāds kāds tas ir un visi, kas tajā neiekļaujas, rada apdraudējumu (vai vismaz stresu) citiem.
Ieteiktu pārlasīt CSN 104.3.apakšpunktu pirms propogandēt savu egoistisko nostāju pret iekļaušanos kopējā satiksmes plūsmā.
CSN 104. Transportlīdzekļa vadītājam aizliegts:
“104.3. traucēt ceļu satiksmi, bez vajadzības braucot ar pārāk mazu ātrumu”.
Kas ir vajadzība? Ja cilvēks samazina ātrumu, lai saglabātu kontroli pār TL vadību – tā ir viņa objektīvā vajadzība. Var būt dažādi iemesli, kāpēc nebrauc uz pilnu klapi. Ja viņš samazina ātrumu, lai tipa pārmācītu kādu aiz sevis – tā ir apzināta traucēšana, protams.
Un ko nozīmē kopējā plūsma? Ja visi uz šosejas iet uz 120, es nebraukšu uz 120 tikai tāpēc lai kaut kur iekļautos (tiesa, uz Tallinas šosejas labprāt palaidīšu garām). Tāpat es nelekšu pa logu, jo visi lec un nešņaukšu koksu kompānijas pēc.
Ja vien tā plūsma nepārsniedz maksimālo atļauto ātrumu…
Šis punkts nenozīmē, ka visiem ir jābrauc kā minimums ar maksimālo atļauto ātrumu. Vēl vairāk, pat uz šosejas drīkst braukt ar transportlīdzekļiem, kuru maksimālais ātrums ir atļauts līdz tikai 40, 50, 60 km/h, fūrēm 80 km/h utml.
Cita lieta, ka tu nedrīksti to darīt aiz ņehuj darīt, bet satiksmes drošība, kravas īpatnības utml. ir pilnīgi leģitīmi iemesli braukt lēnāk.
Kā arī neaizmirsti par:
101. Apdzīvotās vietās visu transportlīdzekļu braukšanas ātrums NEDRĪKST pārsniegt 50 km/h..
Loģiski ka tādiem kas pārvietojas ar ātrumu 60 un vairāk, tāds autovadītājs kurš pārvietosies ar 40km/h traucēs….
Šodien apskatījos dzīvē – tas taču ir liels un smags braucamais. Lai ar tādu droši un precīzi manevrētu, jābūt iepriekšējai pieredzei ar motorizētiem divu ratu aparātiem u skūteri mums nekad nav bijuši tik izplatīti kā Āzijā vai Itālijā kur tos vada visi….vai arī laukumā jāmācās – un ne jau 30min. Katram braucamajam sava masa, ģeometrija un vadāmība. Es par drošu braukšanu runāju, nevis “uzsēdies un mauc”. Masa un inerce viņam ir gana liela, lai izraisītu smagas sekas gan pašam braucējam, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Un tad blogeris saka – nē, jāmauc kopā ar plūsmu, pat ja tas ir ātrāk kā atļauts. Hm, reizēm tomēr palikt pie telefoniem, ar tiem tev ir kāda pieredze. Saki godīgi – pats esi pa pilsētu braucis ar šādu dampi vai tas ir suv brraucēja viedoklis.
Jā, pagājušajā vasarā es kādu laiciņu pabraukāju ar diviem elektriskajiem motorolleriem. Es tev absolūti piekrītu par to, ka šis vairs nav parasts skrejritenis un tā ir pavisam cita klase un tā kā esi starp mašīnām, tad arī riskantāks pasākums. Tomēr es arī nemainu savas domas par to, ka uz ceļa visiem jāturas vienā plūsmā – tā ir drošāk visiem.
Ja bail braukt, nebrauc, tā būs drošāk gan Tev, gan citiem. Atstāj braukšanu profesionāļu ziņā un izbaudi sabiedrisko transportu.
Kāpēc domā, ka bail? Nav bail un man nevienam nekas nav jāpierāda. Tikpat labi es varētu teikt – auto ir pārvietošanās veids. Gribi adrenalīnu, emocijas un kaifu – nepažēlo naudu, brauc uz trasi un saņem to visu tur, kur neviens tev netraucēs. Pats kaifs ir trasei turēt atsevišķu auto. Žēl naudas, laika vai bail sasist auto – grow up, profesionāli.
Secinu pēc Tava aicinājuma noteikt 30 km/h ātruma ierobežojumu. Man tas liekas smieklīgi, jo ar riteni parasti braucu daudz ātrāk! :D
Ja lasīji visu teikumu, mans aicinājums bija par noteiktām vietām PILSĒTĀ, nevis uz šosejām. Pilsētām jābūt tādām, lai gājēji (lielākā daļa cilvēku, vismaz Eiropā) justos komfortabli, nevis kā ejot gar autobāni. Man kā autobraucējam tas liekas saprotami.
Vidējais auto ātrums pilsētā darba dienās bija ap pacmit km/h. Jābrauc ir droši pa joslas vidu, lai pagaida tie dīzeļreiseri, pie nākošā luksofora tāpat visi atkal satiksies.
Teorijā varbūt tas tā darbojas, bet praksē tevi vienkārši nopīpinās līdz nāvei un būs nevajadzīgs stress tev un tiem, kas vilksies aiz tevis. Un pat ja tas nav pareizi, tāda ir realitāte. Paņem testa pēc un izbrauc ar šādu motorolleri :)
Kad tev no aizmugures taurēs, apturi auto, ieslēdz avareikas un kāp laukā pētīt, kas tik šausmīgs ir atgadījies ka tevi par to nolēma informēt. Ja visi tā rīkotos, taurēšana aiz gara laika izbeigtos pusgada laikā.
Tu atkal runā par teoriju. Praksē tā nenotiek. Diemžēl nenotiek.
Esmu tā darījis. Kad nākamreiz man taurēsi, atkārtošu tieši priekš tevis)
Tev vispār ir tāda fatālista domāšana – nav jēgas ievērot ātruma režīmu jo visi brauc ātrāk par atļauto, tas nestrādās praksē jo tā nenotiek….pamēģini un redzēsi ka nav tik traki!
Es netaurēju, jo cenšos braukt maksimāli relaksēti. Nekur nesteidzos un no jaunības kļūdām atceros, ka nevajadzīgs stress ir tas, kas rada avārijas situācijas. Tomēr pa šiem braukšanas gadiem esmu arī sapratis, ka visdrošāk un ērtāk ir braukt vienotā plūsmā bez lēnākiem un ātrākiem izlecējiem. Protams, plūsmas ātrumam ir jātiecas uz ar noteikumiem noteiktajiem ātrumiem, bet tas jau vairāk ceļu infrastruktūras un policijas darbs nevis tikai vadītāju. Tāpat pērn izbraucu ar vairākiem elektriskajiem motorolleriem, kam ātrums ierobežots pie 50 km/h un atkārtošos vēlreiz – ar tiem mūsu satiksmē braukt nav tik viegli. Ja motorolleris spētu attīstīt 70 km/h, tad būtu krietni vieglāka braukšana. Un, nē, tas nenozīmē, ka visu laiku jāzvetē uz 70 km/h.
Absolūti piekrītu, ka vienota plūsma bez apdzīšanām ir drošāk. Tiesa, motorollera gadījumā sanāk apsteigšana, nevis apdzīšana. Galvenais, lai apsteidzēji nav pārāk lieli nejēgas, ka dara to 20cm attālumā no rollerista. Joslas mums ir gana platas, vienam auto bieži vien par platu – un nav problēmu apsteigt velosipēdistus, skūteristus. Tiesa, ir cilvēki ar problēmām, kam sagādā baudu apsteigt ar minimālu atstarpi – kaut kur ārzemēs policija tādus uz nedēļu norīko pašus braukt ar velo pa pilsētu (neatceros, kur lasīju).
Tāpēc jau rakstu, ja esi valstī kur dzīvo pārāk daudz kartupeļu, tad neriskē tēlojot kaut kādu labdari, bet droši neraustoties brauc pa joslas vidu. Tas ir pilnīgi vāks cik tuvu dažreiz uz šosejām tie stulbie penži un duras kazas apsteidz puiku ar motorolleri. Nedomā vispār nearko.
Ar apstāšanos var dabūt arī jebalā. Tomēr esam post padomju valsts nevis anglija vai vācija…
Dēļ tādas attieksmes arī tā nenotiek…
Tātad tev šķiet,ja visi pārkāpj ,tev arī jāpārkāpj. Lai plūsmā iekļautos…
Jā, vienotā plūsmā braukt ir drošāk un kā jau teicu, jācenšas to darīt pietuvināti noteikumiem. Par kontroli, lai rūpējas policija.
Pa kādu joslas vidu? Kungi palasiet CSN!
Nezinu gan cik prātīga ir šāda veida rolleru noma. Man šķiet, ka ir jāpierod no sākuma ar rolleri braukt pa Rīgas ielām, savādāk kurš katrs pilngadīgais noīrēs, līdīs cauri korķiem starp mašīnām, būs arī kāds kas aizķers kāda auto spoguli… Pagaidām tā skeptiski skatos, bet iespējams arī šis viss aizies un vēlāk paskatīšos uz to visu nedaudz savādāk.
Mani vairāk no higiēnas viedokļa atbaida kolēktīvās ķiveres lietošana! Un e-skrejritenis tomēr lētāks un ērtāks lietošanā.
Ja man nāktos ikdienā izmantot publiskos motorollerus, noteikti iegādātos ko tādu – http://www.autospeci.lv/products-page/moto-kiveres/moto-kiveres-kokvilnas-balaklava-sejas-maska-zeke/
Velns, ja būs pārāk daudz šādi hit and run gadījumi, vēl aizliegs vispār ar moto starp joslām braukt…
Spriežot pēc kartes, darbības zonā izskatās drausmīgi maza. Gan jau nākotnē būs lielāka
Tā ir atstāšanas zona, braukt var arī ārpus pelēkā pleķa.
Aa, liels paldies, es domāju pelēka zona man automātiski izslēgs motoru ceļa vidū, ja pēc GPS ieraudzīs, ka esmu izbraucis no tās.
Viss cool, es varu droši braukt uz savām mājām uz Imantu un atpakaļ uz krastmalu, lai noliktu motorolleri un tad ar kājām uz Imantu, motors neizslēgsies.
Jā, tieši tā. Nauda skaitās par to laiku, kad motorolleris ir paņemts, bet vēl nav nolikts atļautā zonā.
Jā, par karti vēl nav precīzi informācija. Gan jau tas motors tā neizslēgsies :D Un vienkārši ir jānoliek speciālajā zonā. Ja uzmanīgi ieskatās, ir norāditas arī ļoti mazas vietas kartē, kur atstāt.
Tas par to motoru bija sarkasms tam (X) čalim, kurš uzrakstīja acīmredzamas lietas. ;)
Uz glupiem jautājumiem – atbilstošas atbildes)
Nespamoju rakstā, bet ja kāds tiešām izmēģinās šo pakalpojumu, tad man ir savs referral kods. Variet pamēģināt un pateikt, ko tas dod – TPKX-SJDX
Vakar pamanīju zilos rollerus gan pie Saktas, gan pie Dailes teātra. Vairāk gan uzmanību piesasitīja, ka blakus šiem rolleriem bija novietoti arī zilas krāsas elektro skrejriteņi. Vai skrejriteņus apkalpo tas pats pakalpoijuma sniedzējs, kas rollerus?
Paldies! Tas dod 50% atlaidi reģistrācijai.Skat. tekstu zemāk, kur ir manējais kods
-Hi,
I’ve found this wonderful scooter sharing app, if you use this code:
LJDK-MHEY
We will both get driving credits
Vai kāds var apgaismot, kas ir mērķauditorija (nopietni)?
Ja ar skrejriteņiem (lai gan no cenu viedokļa ar personigi liekas dīvaini, ka ar vidēju lietošanu mēneša (vai pat īsākā) laikā var “atsist” pilnus Xiaomi modeļus) vēl var kaut piedomāt, ka jaunatne var paņemt un tad nomest kur pagadās.
Bet šeit faktiski gala punkts vienmēr ir pāris kvartāli pašā pilsētas centrā (vai centra iedzivotāju ir tik daudz un kur viņi dodas ar rolleri?) un ko pēc tam? Iet uz tuvāko sabiedriskā pieturu?
Tad šeit nepieciešamas tiesības un lai vai cik visi kulturāli un godīgi piedalītos ceļu satiksmē, ir liela iespēja agrāk vai vēlāk nožauties kaut vai dēļ kādas kontrolakas (vai noškiesties līdz acīm trolejbusa pieturas risā utt).
Pretēji – ar parastu taxi zvilnēt uz aizmugures dīvāna, spaidot telefonu un izkāpt tieši tad un tur, kur tev ir nepieciešams nokļūt.
No koplietošanas transporta viedokļa un pilsētas satiksmes atslodzes vairāk interesanta šķiet Teslas/Maska vīzija (lai gan varbūt utopiska) par privātu auto izīrēšanu autonomam “taksoparkam” laikā kad auto īpašniekam tas nav nepieciešams, bet auto tikmēr “pelna”, ne papildus transporta vienību ieviešana pilsētā.
Ne tikai reģistrācijas maksa 1.99 bet vēl plus 1.00 eiro par kartes reģistrāciju. Un 15 centi minūtē būs līdz aprīļa beigām.
Jā, es arī šo piefiksēju uzmetot aci konta izrakstam. Tādi gājieni uzticību nedara.
reģistrācijas maksa 1,99 EUR, kas pēc tam 30 dienas ļauj izmantot 3 EUR depozītu
reģistrācija 1.99 + bankas kartes pārbaude 1 eiro = 3 eiro depozīts
Man arī kaut kādu Referālkodu atsūtīja. Varbūt kādam noder 942H-M9R2
Kok sharing izcelas ar advert facebuka kur paralēli tekstam palaizam bija liels teksts “zapusk” uz bildes. Man personīgi besi vatņiku kantori kas ļoti atklāti atbalsta divvalodību. To visu var daudz smukak.
Ja neskaita šo vīnu pr izgajienu cheap kiveres iesaku.
Novilka man 1 EUR par kartes pārbaudi, tad vēl 1.99 nebrīdinot, tā arī nesapratu par ko. “Kredīts” obligāti jāiztērē mēneša laikā (līdz 21.05). Šitadi gājieni uzticību nerada. Citi servisi novelk vienu centu un vēl 5 eiro bonusu iedod pirmajiem braucieniem.
rakstu nelasi, bet žēloties nāc? bez tam esi aizmirsis nosaukt tos “citus servisus”.
Esmu izmēģinājis, varu padalīties ar savām pārdomām, arī dažas replikas uz šejienes komentāriem: 1) Raksta autoram ir pilnīga taisnība, ar moci (arī ar šo divriteņu braucamo) ir drošāk, ja esi ātrāks par pārējiem satiksmes dalībniekiem. Ja tu citus apdzen, tu kontrolē situāciju, ja tevi apdzen, tev atliek cerēt, ka apdzinējs ir adekvāts. Ja tu brauc ātri, tu vari dažus uz īsu brīdi nokaitināt, ja tu brauc lēni, tu kaitini daudzus un ilgi. 50km/h ir tā maksimālais ātrums, līdz 40 tas ieskrienas fiksi, pēc tam kavē pārējos satiksmes dalībniekus. 2) bremzes tam braucamajam, vismaz kamēr jauns, ir super labas, tik jājēdz spiest abas bremzes reizē – šo iemaņu ir apguvis jebkurš velobraucējs, vismaz man tas uzreiz aizgāja automātiski. 3) jābrauc ir pa joslas vidu, nevajag kārdināt citus tevi apdzīt, kad tas nav droši. Ja redzi, ka kavē citus, tad izvēlies drošu vietu, lai palaistu. 4) Motobraukšana nav domāta visiem, un arī nevajag. Sabiedriskais transports ir domāts, lai no viena punkta nokļūtu otrā, mocis ir domāts, lai to darītu ar prieku. Šitie braucamie dod super prieku tiem, kas to spēj saprast, pārējiem vienkārši nevajag. Tramvaja lietotājiem tas ir par stresainu, bet īstiem motobraucējiem – par lēnu, tikmēr man pašā laikā. Un ir… Read more »
P.S. te jau kāds minēja, un arī mana vienīgā baža ir par ķiverēm un Covid.
Nekur nav teikts, ka, braucot ar mopēdu, nedrīkst lietot veloķiveri, tikai diez vai man tā būs kabatā, kad sagribēšu braukt ar “šārēto” mopēdu :D
Braukt var bez tiesības?
Nē. “Būs nepieciešama derīga B, A, A1, A2 vai AM kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, kā arī vadītājam jābūt sasniegušam vismaz 18 gadu vecumu.”
Baigi viegli apmuļķot un izvilkt uz 67 km/h. Nav pārāk sarežģīti un iesaku izmēģināt.