Tieši pirms mēneša pie mums uz apskatu nonāca Vässla 2 elektriskais motorolleris. Iepriekš ar motorolleriem braukts nebija, bet tā kā konkrētais eksemplārs bija elektriski darbināts, pieņēmām izaicinājumu un notestējām šo produktu. Kopumā ļoti interesants braucamrīks, taču tā tehniskie parametri diezgan jūtami ierobežo tā pielietojamību. Proti, šāds motorolleris derēs ne kuram katram.

Pie mūsu Vässla 2 apskata video kāds skatītājs komentāros aicināja apskatīt arī NIU elektriskos motorollerus, kas no jūnija tiek oficiāli tirgoti arī Latvijā. Pateicoties NIU Baltijas valstu partnera un izplatītāja LIFE Group aktivitātei šo nedēļu iesāku uz NIU N Sport divvietīgā elektriskā motorollera sēdekļa.

Šāda veida produktu vislabāk parādīt video formātā, un, lai arī šoreiz nebija iespējas par NIU motorolleri sagatavot pilnvērtīgu video, īsu pirmo iespaidu stāstu gan vēlos jums piedāvāt.

Kas vispār ir NIU?

Atzīšos, ka iepriekš par NIU nebiju neko daudz dzirdējis. Uzņēmuma logo man šķita kaut kur redzēts, bet neko vairāk par to nemācētu pateikt. Tagad papētīju NIU vairāk un noskaidroju, ka šis uzņēmums 2014. gadā tika radīts Ķīnā un šobrīd viņi paši sevi dēvē par lielāko litija jonu baterijām darbināto elektrisko motorolleru uzņēmumu Ķīnā. Un Ķīna, kā mēs visi labi zinām, ir lielākais elektrisko motorolleru tirgus pasaulē.

NIU komandā strādā speciālisti no BMW, Microsoft, Intel, Huawei, Bain Capital u.c. labi zināmiem uzņēmumiem un elektrisko motorolleru ražotājs ir spējis piesaistīt 45 miljonu ASV dolāru lielu finansējumu, kā arī pagājušajā gada nogalē savas akcijas uzsāka kotēt Nasdaq biržā. Tādējādi NIU ir uzskatāms par globālu uzņēmumu un viņi paši saka, ka visā pasaulē jau ir pārdevuši vairāk nekā 430 000 elektriskos motorollerus. Interesanti, liekam aiz auss šī uzņēmuma nosaukumu!

Kas drīkst braukt ar NIU motorolleriem?

Tā kā praktiski visu NIU elektrisko motorolleru oficiālais ātrums nepārsniedz 45 km/h, tie atbilst L1e transportlīdzekļu kategorijai. Šos motorollerus var vadīt no 14 gadu vecuma, ja ir iegūtas AM kategorijas tiesības, kā arī tie vadītāji, kuriem ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus. Tātad, es ar savu B kategoriju var droši sēsties virsū šim aparātam!

Plus, Latvijā motociklu un mopēdu vadītāji var braukt pa sabiedriskā transporta joslām.

Kas ir NIU N Sport?

NIU šobrīd piedāvā trīs dažādu sēriju elektriskos motorollerus vairākās versijās. Es kopumā spēju izskaitīt 8 NIU motorolleru variantus. U sērijas motorolleri ir mazākie, vieglākie un lētākie (zem 2000 eiro), tad seko M sērija un N sērijas motorolleri piedāvā vislielāko ātrumu (N GT spēj ieskrieties līdz 70 km/h ātrumam), nobraukumu (N GT sola 130-140 km nobraukumu) un tie maksā arī visdārgāk (virs 4000 eiro).

NIU elektrisko motorolleru piedāvājums

Uz testu biju saņēmis NIU N Sport, kas N sērijā savu tehnisko spēju un 2899 EUR cenas dēļ ierindojas smuki pa vidiņam. Virs tā eksistē jau iepriekš pieminētais jaudīgais N GT modelis, bet zemāk ir mazliet lētāks un vājāks N Lite.

Glīts un labi uzbūvēts motorolleris

NIU N Sport izskatās pēc klasiska motorollera, cik nu es no šīs jomas saprotu. Proti, tas nemēģina lekt acīs ar kaut kādiem dulliem dizaina risinājumiem. Jā, tam ir izteiksmīgs un gudrs LED lukturis priekšā, bet no sāna vairums pat nepateiks, ka tas ir elektriski darbināts motorolleris. To gan nodod klusums, jo motorolleris brauc pavisam bez skaņas.

Motorolleris ir pieejams četrās spīdīgās krāsās: baltā, sarkanā, zilā un melnā, kā arī melnā un pelēkā krāsa ir pieejamas matētas.

Lai arī motorolleris izskatās diezgan liels (vismaz salīdzinot ar citu sēriju NIU modeļiem vai to pašu Vässla 2), tas sver tikai 95 kilogramus un tādējādi to ir viegli stumt un veikt manevrus pat izslēgtā stāvoklī. Ražotājs norāda, ka maksimālais pasažieru svars ir 155 kg. Riteņu garenbāze šim motorollerim ir 1280mm un tas būtiski neapgrūtina tā izmantošanu pilsētas sastrēgumos, bet ļauj diezgan komfortabli braukt arī divatā.

Par braukšanu divatā īpaši padomāts, jo sēdeklis ir divu līmeņu, vietas pietiks pat, ja viens braucējs būs padevies tāds makanāks latgaļu zēns, kā arī pasažieris kājas varēs novietot uz atlokāmiem kāpšļiem.

Braucot divatā vislabāk izbaudīsim šī motorollera amortizācijas spējas. Tā kā mans ikdienas maršruts ved pāri Gaisa tiltam (VEF tiltam), tad varēju uz savas ādas pārbaudīt amortizatoru spējas. Kopumā šis motorolleris ir mīkstāks par Vässla 2. Laikam lieti noder tas, ka aizmugurē ir divi eļļas amortizatori. Motorollerim priekšā ir 90/90, bet aizmugurē mazliet platāka 120/70 riepa uz 12 collām. Par labu bremzēšanu atbild hidrauliskās bremzes abiem riteņiem. Priekšā mums ir 220mm, bet aizmugurē – 180mm bremžu disks.

Tomēr arī ar tiem ilgstoša braukšana pa bruģi nesagādās nekādu prieku un nepamet satraukums par to vai no pamatīgajām vibrācijām nenokritīs papildus piepērkamā kravas kaste.

Šī kaste ir viens no nedaudzajiem aksesuāriem ar kuriem varam aprīkot savu NIU motorolleri. Šī slēdzamā kaste ar stiprinājumu maksā 149 eiro. Vēl NIU piedāvā pāris izmēru vējstiklus.

Ja jau aizsākām sarunu par bagāžas nodalījumiem, tad jāpasaka, ka zem sēdekļa varam ievietot pat mazāka izmēra ķiveri. Pozitīvi, ka šī vieta nav aizpildīta ar akumulatoru.

Ja Vässla 2 apskatā es sūdzējos, ka man nepatīk šī motorollera vietām uzskatāmi paviršā uzbūve, tad NIU produkts man liekas krietni kvalitatīvāk uzbūvēts. Nav nekādu lieku šķirbu, šaubīgu skrūvju un nekur nekarājas vadi. NIU mājaslapa vēsta, ka ražotājs izmanto robotus, kas kvalitatīvi un precīzi sametina rāmjus no augstas izturības tērauda sakausējuma detaļām, kas papildus ir apstrādātas, lai tām nepiemestos rūsa. Atsevišķas piekares detaļas (swing-arm) ir veidotas no īpaši izturīga un viegla titāna sakausējuma. Hei, NIU pat iespringst pie vairāku slāņu krāsojuma virsbūves paneļiem, lai tie neizbalē Saulē gadiem ilgi.

BOSCH motors ar 1500W jaudu

NIU N Sport motorollerim aizmugurējā ritenī ir iebūvēts BOSCH elektromotors, kas spēj nodrošināt 1500W jaudu. Salīdzinoši, Vässla 2 bija līdzīga paskata motors, kas attīsta 1200W jaudu (maksimālā jauda – 2400W un 120 Nm griezes moments). Tomēr es nevaru teikt, ka NIU motorollerim es jutu tos papildus 300 vatus. Noteikti kaut ko maina paša motorollera svars, kā arī kontrolieris, kas liedz strauji kāpināt ātrumu. Teiksim tā, Vässla 2, manuprāt, no starta paātrinājās ātrāk, kamēr NIU motorollerim vajag mazliet laiku, lai tas ieskrietos. Tāpat arī maksimālo ātrumu NIU mērinstrumentu panelī es neredzēju pat 50 km/h apmērā, kamēr ar Vässla 2 dažbrīd spidometrs rādīja pat mazliet virs 50 km/h lielu ātrumu.

NIU produkta aprakstā stāsta par viņu izstrādāto Field Oriented Control risinājumu, kas analizē enerģijas patēriņu un kontrolē motoru tā, lai tas optimāli izmanto visus pieejamos resursus. Iespējams, tāpēc motorolleris brauc tā, kā uzskata par optimālu nevis akli klausa uz mūsu darbībām ar akseleratora rokturi. Nebīsties, motorolleris ir paredzams un brauc plūdeni, tikai var just, ka tas piedomā pie katras mūsu darbības. Stop, saimniek, ne tik strauji!

Tāpat NIU sola mazliet no bremzēšanas spēka (6%, jeb 4 km) reģenerēt atpakaļ akumulatorā enerģijā, kuru varam izmantot, lai mērotu vairāk kilometrus. Gudri!

Motorollera sirds – Panasonic 29 Ah akumulators

NIU N Sport ir divvietīgs elektriskais motorolleris, kas aprīkots ar 10 kg smagu nomaināmu 29 Ah ietilpības Panasonic ražotu litija jonu akumulatoru. To pilnībā var uzlādēt aptuveni 6-7 stundu laikā un tas dos mums 50-80 km nobraukumu. Tas, protams, atkarīgs no mūsu braukšana stila un arī svara. NIU akumulatoram garantē divu gadu garantiju un 600 uzlādes ciklus. NIU saka, ka baterija ir veidota droša gan pret fiziskiem, gan elektriskiem bojājumiem. Ja sadomāsim to nomainīt, jārēķinās ar 1299 EUR izmaksām. Auč, sālīti! Esmu dzirdējis, ka jau var nopirkt arī lētākus akumulatorus, bet es neņemos rekomendēt to darīt, jo akumulators tomēr nav joka lieta un ja kaut kas noiet greizi, varam palikt ceļa malā ar degošu motorolleri.

Salīdzinot ar iepriekš izmēģināto Vässla 2, NIU izvēlējies akumulatoru likt zem braucēja kājām. Tas ir ērti, jo zem sēdekļa paliek brīva vieta mantām un tur var pat ievietot mazāka izmēra ķiveri. Tā kā akumulators ir zem kājām, tad noteikti būs jautājums par peļķēm. Ražotājs saka, ka ar šo motorolleri var braukt cauri līdz 230mm dziļam ūdenim un tam nevajadzētu traucēt ne elektroniski vadāmajām bremzēm, ne sabojāt akumulatoru. Es uz šo jau raudzītos mazliet piesardzīgāk un diez vai gribētu redzēt kā ūdens vilnis pārskalojas pāri kāju paliktnim zem kura ir akumulators. NIU gan ir padomājis par to, lai ūdenim ir kur notecēt, taču.. better safe than sorry.

Pie akumulatora var piekļūt ar motorollera aizdedzes atslēgu atslēdzot speciālu zem sēdekļa paslēptu slēdzeni. Pēc tam atvienojam kabeli un bateriju kā mazu, bet jūtami smagu kantainu čemodāniņu varam izcelt laukā. Tādējādi to var uzstiept uz mājām vai biroju, lai uzlādētu starp braucieniem. Vässla 2 gan man patika tas, ka uz akumulatora ir gaismas diodes, kas parāda tā uzlādes līmeni. NIU gadījumā varam izlīdzēties ar mobilo lietotni (kad akumulators pievienots motorollerim) vai gaidīt, kad uz lādētāja sarkanā gaismiņa nomainīsies uz zaļo.

Ja negribam cilāt akumulatoru un stāvvietā blakus ir elektrības rozete, varam motorolleri uzlādēt arī pa tiešo. Uzlādes pieslēgvieta ir zem sēdekļa un NIU pat ir paredzējuši mazu robu, lai ar sēdekli nepārspiežam vadu. Sīkums, bet uzskatāmi parāda, ka ķīnieši ir gatavi padomāt arī par šādām niansēm.

Braukšana ar elektrisko motorolleri ir ne tikai klusa, bet arī lēta. Viena uzlāde, kas mūs uz un no darba vizinās pāris dienas izmaksās vien dažus desmitus centu.

Braukšana ir vienkārša un ērta

OK, sēžamies uz motorollera un ķeramies pie braukšanas. Es divu dienu laikā tā arī nevarēju noregulēt spoguļus tā, lai smuki redzētu aiz manis braucošos. Laikam man pārāk plati pleci, tie visu laiku maisījās “kadrā”.

“Aaaaleluja!” Tieši to es pie sevis noteicu, kad pirmo reizi apskatīju NIU motorollera digitālo mērinstrumentu paneli. Tas ir saprotams un labi saskatāms gan gaišā laikā, gan naktī. Uz displeja tiek attēlota informācija par mūsu braukšanas ātrumu, braukšanas režīmu, baterijas uzlādes līmeni, momentāno enerģijas patēriņu, kā arī pulkstenis un kopējais nobraukums. Virs displeja melnajā apmalē ir paslēpušās vairākas krāsainas indikatorgaismiņas.

Stūres labajā pusē mums uzreiz acīs krīt zaļš slēdzītis. Tas sagatavo motorolleri braukšanas režīmā. Respektīvi, nepietiek pagriezt aizdedzes atslēgu, lai uzsāktu braukšanu. Vajag vēl uz īsu brīdi paturēt piespiestu šo zaļo slēdzīti, sagaidīt, kad virs displeja iedegas “Ready” gaismiņa un tikai tad motorolleris reaģēs uz akseleratora roktura pagriešanu. Tas praksē nav tik kaitinoši kā izklausās. Virs šīs pogas ir speciāls slēdzis ar ko var ieslēgt avārijas režīmu (mirgos visi pagrieziena rādītāji) un -/+ pogas, kuras ilgāk paturot ļauj pārslēgties starp trīs braukšanas režīmiem. Ar pirmo režīmu motorolleris ļoti lēni paātrināsies un brauks lēnāk, bet tālāk. Ikdienā gan es visu laiku drasēju ar trešo režīmu, jo jau ar to šī nav gluži raķete un speciāli lēnāk braukt es negribēju.

Kreisajā stūres pusē atradīsim tālās gaismas slēdzi. Tam piespiežot kreisajā sānā varēsim uzmidžināt pretī braucošajiem. Apšaubu jēgu, bet nu varam midžināties. Zemāk atradīsim labi sataustāmu pagriezienu rādītāju slēdzi. Šis risinājums jau ir krietni ērtāks par Vässla 2 pieredzēto kluso un nemanāmo slēdzi, taču arī nav ideāls.

Kad stāvam krustojumā, diez vai slēgsim pagriezienu rādītāju, jo tikšķis ir baigi skaļš un kad veicot manevru gribēsim to izslēgt (piespiežot pa vidu uz šī slēdža), visdrīzāk piespiedīsim sarkano taures slēdzi. Un tas ir diezgan skaļš pīkstulis. Par laimi pagriezienu rādītāji prot izslēgties arī paši, kad pabeidzot manevru iztaisnojam stūri, taču dažkārt paši gribēsim to izdarīt ātrāk. Pelēkā poga apakšā pa labi atbild par kruīzkontroli. Jā, šis motorolleris ir aprīkots arī ar šādu sistēmu, kas mācēs uzturēt vienmērīgu braukšanas ātrumu. Ērti un arī saudzīgāk pret akumulatoru, jo elektronika spēs nodrošināt vienmērīgāku braukšanu nekā mūsu kuslās rociņas.

Hei, šim motorollerim ir pat signalizācija. Kad tas tiek kustināts vai noņemts no kājas, tas sāks ne pārāk skaļi trokšņot un nosūtīs paziņojumu uz telefona lietotni. Tāpat ar atslēgu varam sabloķēt stūri.

Zem stūres ir diezgan dziļa kaste visādiem krāmiem un tā var aprīt pat lielizmēra telefonu, kā Samsung Galaxy S10+. Braucot telefonu varam uzlādēt no blakus esošā USB porta un zemāk uz āķīša piekārt mūsu iepirkumu maisiņu.

Tā kā nu jau ne pirmo reizi devos Rīgas ielās ar elektrisko motorolleri, kas spēj attīstīt līdz 50 km/h lielu ātrumu, tad vairs nebija tik daudz stresa kā pirmajā braucienā, tomēr joprojām uzskatu, ka lielāks ātrums būtu noderīgs. Jo šobrīd tu ar saviem 50 km/h visiem maisies pa kājām un tev nav variantu droši aizskriet prom no citiem krustojumos. Plus, tilti un ātrās ielas (piemēram, Biķernieku) nepalīdz justies labāk. Tāpēc man ir ļoti liela interese par NIU N GT modeli, kas spēj ieskrieties līdz 70 km/h. Varbūt šie papildus 20 km/h visu maina? Pagaidām nezinu, jātestē.

Noderīga mobilā lietotne

Jau pirms testa pētot produkta mājaslapu, sapriecājos, ka tam ir mobilā lietotne. Uzreiz steidzos to izmēģināt, taču visai ātri aplauzos ar to, ka pārāk lēni sūtījās verifikācijas kods un nevarēju piereģistrēties. Acīmredzot, NIU pašiem bija kaut kādas problēmas, jo dažas stundas vēlāk reģistrācija izdevās veiksmīgi.

Mobilā lietotne var jēgpilni darboties, jo motorolleris ir aprīkots ar GPS uztvērēju atrašanās vietas noteikšanai un tajā kaut kur ir iebūvēts arī “telefons”. Rezultātā motorolleris visu laiku ir tiešsaistē un varam no lietotnes apskatīties informāciju par akumulatora uzlādes līmeni, potenciāli nobraucamo attālumu, informāciju par mūsu iepriekšējiem braucieniem, veikt motorollera diagnostiku un saņemt paziņojumus par motorollera izkustēšanos u.c.

Sakaru modulis darbojas arī tad, kad motorollerim ir izņemts akumulators. Tad gan lietotne uzreiz brīdina, ka ilgstoši motorolleri nevajadzētu turēt bez galvenā akumulatora.

Secinājumi

Pasaule diezgan strauji elektrificējas un kopumā man patīk šī tendence. Jo vairāk braucu ar elektroauto un elektriskajiem motorolleriem, skrejriteņiem vai velosipēdiem, jo vairāk man iepatīkas šo pārvietošanās līdzekļu dinamika un klusums. Kādam citam atkal svarīgs būs ekoloģijas aspekts. Tāpēc priecājos arī Latvijā redzēt jaunus un interesantus šīs jomas produktus.

Paldies, LIFE garage, kas uz testu sarūpēja NIU N Sport elektrisko motorolleri un ļāva praktiski iepazīties ar šo perspektīvo ražotāju. Motorolleris ir kvalitatīvi uzbūvēts, praktisks, jo var vest divus cilvēkus un tam ir noderīga mobilā lietotne. Svarīgāk ir saprast vai 2899 EUR cenu varam pamatot, lai nopirktu motorolleri, kas uzlādēts spēj nobraukt līdz 70 km. Tas nu katram pašam jāsaprot, bet nevar noliegt, ka šim motorollerim ir krietni daudz būtisku plusu.

Man patika: Man nepatika:
  • Kvalitatīva uzbūve
  • Glīts dizains
  • Elektriskā piedziņa – ekonomija, vienkārša konstrukcija, klusums
  • Noderīga mobilā lietotne
  • Divas sēdvietas
  • Cena (ņemot vērā potenciālo nobraukumu)
  • Gribu braukt ātrāk. Vajag braukt ātrāk!

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma

5
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Kristaps SkutelisIngusOlegRiga Recent comment authors
  Paziņot par jaunumiem  
jaunākie vecākie novērtētākie
Paziņot par
Riga
Viesis
Riga

Izskatās ar tādi pievilcīgi.

Oleg
Viesis
Oleg

no kurienes viņs ņem internetu? pie kāda operatora pieslēgts un kāda ir abonēšanas maksa?

Ingus
Viesis
Ingus

Ļoti foršs raksts un testa objekts. Aplikācija arī ļoti interesanta, ja tāda telemetrija patīk.

Tu pieminēji ātrumu, ko NIU un Vässla parāda spidometrā. Kad nākamreiz brauksi, intereses pēc salīdzini spidometru ar GPS ātrumu pulkstenī vai telefonā. No pieredzes esmu pāris e-skrejriteņus pārkalibrējis, jo viens pat rādīja +10 km/h nekā GPS. Attiecīgi arī nobrauktā distance pēc odometra lielākos gabalos atšķiras.