Web Analytics
More
    Reklāma

    1000km brauciens ar Volkswagen ID.5 GTX elektroauto (video)

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Lai arī cik neviegli (grūti laikam ir pārāk smags vārds) ir braukt 1000 kilometrus katru nedēļas nogali, kā auto entuziastam man bieži ir iekšējās sacensības. Šoreiz iekrita tā, ka divi pavisam līdzīgi, bet tajā pašā laikā pilnīgi atšķirīgi auto, mums uz testu ir ar nedēļas nobīdi. Tas dod plusu tam, ka var itin viegli salīdzināt vienu ar otru, jo ar pastiprinātu regularitāti ir tā, ka divi šķietami vienādi auto var uzrādīt pavisam dažādus rezultātus. Pavisam nesen braucām ar Škoda Enyaq Coupe iV RS, kura uzrādīja ļoti labu rezultātu. Ir kārta vēl kam pavisam svaigam, pavisam interesantam un pavisam sarkanam, proti, Volkswagen ID.5 GTX. Kā jau gandrīz aizmirstā GTX abreviatūra liecina, tad šie burti apzīmē jaudīgāko pieejamo versiju.

    Tomēr pieskaramies arī tehniskajai pusei

    Jā, jā – iepriekšējā 1000 kilometru braucienā jau šo lasījām, bet atkārtošana patiešām ir zināšanu māte. Turklāt, šeit ir nianses.

    299 Zs (460 Nm) ir tā jauda, ar kuru nāk klajā visi jaudīgākie grupas pārstāvji, to mēs esam sapratuši. Darbiņu dara divi elektromotori, kuri katrs ir atšķirīgs. Koncepts tam ir, lai maksimāli efektīvi atdotu nepieciešamo jaudu, bet tajā pašā laikā nebūtu nevajadzīgas berzes pretestības. Uz aizmugurējās ass pa vidu novietotais pastāvīgi ierosinātais sinhronais motors (PSM) nodrošina 204 Zs (310 Nm) lielu jaudu. Šis motors arī pamatā nodrošina automašīnas pamata funkcijas. Lielāko daļu sava dzīves cikla tāpat auto izmanto tik vienu motoru. Elektromotors ir līdz pat 90% efektīvs, bet nevajag uztraukties par šiem trūkstošajiem 10%. Atceramies, ka moderna dīzeļa efektivitāte knapi pārsniedz 50%. Tikai aizmugurējais motors ir savienots ar viena ātruma ātrumkārbu ar diferenciāli. Motors ir arī ļoti viegls, sasniedzot vien aptuveni 90 kilogramus.

    Uz priekšējās ass savukārt atrodas asinhronais motors (ASM). Tas sasniedz 95 Zs (162 Nm) maksimālo jaudu, tiek dzesēts kā ar eļļu, tā arī ar dzesēšanas šķidrumu, lai tukšgaitā praktiski būtu bez pretestības. Asinhronais motors ļoti ātri un efektīvi atdot nepieciešamo papildus jaudu, piemēram, paātrināšanās vai apdzīšanas nepieciešamībā, jo tam ir lieliska īstermiņa pārslodzes spēja.

    Enerģijas avots ir 82 kWh baterija, kur lietotājam izmantojamā kapacitāte ir 77 kWh. Šeit tiek izmantota 400 voltu sistēma, tātad ID.5 tehniski uztur 135 kW DC uzlādes jaudu, kas nieka 36 minūtēs bateriju uzlādēt no 5 līdz 80%. Uzlāde ir optimizēta tā, lai pietiekami ilgu laiku automašīna varētu saņemt maksimālo jaudu. Tas ir ērti, lai īsos uzlādes ciklos pie patukšas baterijas varētu ātri piepildīt minimumu, lai jau dodos uz savu galamērķi. Pozitīvi ir, ka zem maksimālā uzlādes jauda nokrīt zem 50 kW tikai pēc 90% baterijas stāvokļa. Ar auto 3.0 atjauninājumu, maksimālā uzlāde var pat pārsniegt 135 kW. Uz īsu brīdi gan.

    Ar AC mājas viss ir vienkārši – tie ir 11 kW, ja tiek izmantots 3 fāžu pieslēgums. Pie vienas fāzes slēguma vajadzēs 32A strāvu, lai nodrošināt 7.4 kW uzlādi. Ar 11 kW no 0 līdz 100% būs nepieciešamas 8 stundas un 15 minūtes uzlādei, attiecīgi nakts laikā pat tukšākā baterija tiks piepildīta.

    Paga paga, Tu kaut ko teici par 3.0?

    Acīgākie lasītāji noteikti pamanīja kaut ko 3.0 veidīgu. Labi, parunājam par to. Auto izmanto mākoņtehnoloģijas un piedāvā spieta inteliģenci. Sapratāt? Lieliski. Braucam tālāk. Nu labi, labi. Tas, ka 3.0 ir programmatūras versija, visdrīzākais saprata visi Kursors.lv lasītāji. Savādāk jau nelasītu. 3.0 ir auto programmatūras versija, kas sevī iekļauj visu svarīgo auto elementu atjauninājumus. Un, protams, dod arī jaunas fīčas. 3.0 tīri tehniski ir atjauninājums “pa gaisu”, bet šis nav bez nosacījumiem. Šī atjauninājuma priekšnosacījums ir servisā veicamais ID. programmatūras 2.4 atjauninājums ar 12 voltu akumulatora nomaiņu. Jā, ir nepieciešama akumulatora nomaiņa. Tas gan ir bezmaksas pasākums automašīnai ar spēkā esošu We Connect līgumu. Būs jāpiesakās servisā pie kāda no dīleriem un pāris stundu laikā tiksiet pie 2.4, ja, protams, auto jau neiegādājāties ar to. Tad jau 3.0 būs Over-the-Air programmatūras atjauninājumam ir vienkārši nepieciešams spēkā esošs We Connect līgums un Volkswagen ID lietotāja konts. Un interneta savienojums, loģiski.

    Kas tad ir tas jaunais:

    • Ir uzlabota paplašinātās realitātes head-up displeja darbība.
    • Uzlabota ID.Light gaismas līnija zem priekšējā vējstikla, kas brīdina par lokāliem riskiem vai iesaka mainīt joslu.
    • Ir uzlabota auto lietotāju pārvaldība un tad pierakstīties var vairāki braucēji.
    • Nācis ir klāt interneta radio.
    • Maksimālās uzlādes jaudas palielinājums. 58 kWh baterijai no 100 uz 120 kW un 77 kWh baterijai no 125 kW uz 135 kW.
    • Papildus uzlādes iestatījumi ir padarīti intuitīvāki un vieglāk pieejami, pateicoties jaunajai uzlādes izvēlnes struktūrai. Papildu jaunajai struktūrai, tagad uzlādes izvēlne pati par sevi ir atsevišķa ikona, kas pieejama tieši informācijas un izklaides sistēmas galvenajā izvēlnē.
    • Auto ir ticis pie akumulatora aizsardzības režīma, kas ir uzlādes funkcija, kad augšējais uzlādes ierobežojums tiek iestatīts 80% līmenī. Tādējādi akumulators tiek aizsargāts. Akumulatora aizsardzības režīmu nepieciešamības gadījumā, protams, var atcelt, piemēram, tiešās uzlādes procesa laikā.
    • Ir klāt nācis e-maršruta plānotājs navigācijas sistēmā. Tas automātiski ieplāno nepieciešamās uzlādes pauzes un, ja nepieciešams, automātiski pielāgo tās pēc lietotāja preferences. Mīnuss gan ir, ka uzlādes pauzi, ja auto uzskata tās nepieciešamību, nevar atcelt. Man šai funkcijai prasītos papildus iespēja arī atcelt uzlādes pauzi, ja pats uzņemot risku palikt uz šosejas kā tāds amatieris.
    • Vehicle2X (V2X) tehnoloģija – manis augstāk minēta spieta inteliģence. V2X tehnoloģija ļauj ID. automašīnām tieši sazināties savā starpā, kā arī ar apkārtējo vidi. Tiek nodrošināts vietējais brīdinājums par bīstamu situāciju, piemēram, par avāriju vietām, satiksmes sastrēgumu beigām, remontdarbu un negadījumu vietām, īpašajiem transportlīdzekļiem un ārkārtas bremzēšanas situācijām, kad priekšā atrodas transportlīdzekļi. V2X iespējams izmantot tikai tad, ja tā tiek aktivizēta transportlīdzekļa iestatījumos. Pēc aktivizēšanas jūsu ID. arī saņem un nosūta informāciju citiem V2X dalībniekiem, tā kā datu nodošanas bailīgajiem nav lieki jāuztraucas.
    • Atjaunota inteliģentās vadītāja palīdzības sistēmas “Travel Assist with Swarm Data”, kas dod vairākas funkcijas. Viena, ka sistēma pielāgojas lietotāja braukšanas stilam un var arī braukt tālāk pa kreisi vai pa labi no joslas, nevis tieši pa vidu, kā tas ir ierasts. Kā arī transportlīdzekļa ātrumu var pielāgot vietējiem ātruma ierobežojumiem un ceļu izvietojumam. Otra – jaunākie auto ar diviem radariem aizmugurē un izmantojot ultraskaņu var sekot līdzi apkārtējai satiksmei un, braucot ar ātrumu 90 km/h vai vairāk uz šosejas, arī aktīvi atbalstīt joslu maiņu, ja nepieciešams. Respektīvi – auto gandrīz pats pārkārtosies joslā, kad ir ieslēgts pagrieziena rādītājs un sistēmas redzamībā nav šķēršļu. Protams, var jebkurā laikā iejaukties un kontrolēt manevru. Trešā – ja ir pieejami anonīmi spietu dati no citiem Volkswagen ID., sistēma sniegt atbalstu arī uz ceļiem, kur ir tikai viens joslu marķējums. Transportlīdzeklis vienkārši noregulējas uz noteiktu joslu robežu, lai paliktu joslā, piemēram, uz lauku ceļiem bez centrālā joslas marķējuma.
    • Un visbeidzot ir nākusi klāt Park Assist Plus ar atmiņas funkciju. Izmantojot šo vadītāja palīdzības sistēmu, transportlīdzeklim var iemācīt līdz pat pieciem dažādiem parkošanās manevriem. Atmiņas funkcija atceras parkošanās manevrus, ja ātrums ir mazāks par 40 km/h ar nobraukuma attālumu līdz 50 metriem. Tātad – auto pats izdarīs sarežģītu manevru kā braucot uz priekšu, tā atpakaļgaitā, piemēram, lai novietotu automašīnu nojumē vai garāžā. Vadītājam ir tikai vienreiz auto jānoparko un jāsaglabā stāvēšanas manevrs. Pēc tam transportlīdzeklis var autonomi atkārtot apgūto parkošanās manevru un vadītājam vienkārši jāuzrauga process. Šīs strādā vienkārši burvīgi.

     

    Mazliet aizrāvāmies ar jaunumiem, kas tad ir vizuāli jauns?

    Pirmkārt jau ID.5 ir kupejas formas krosovers, bet arī šis dizaina elements dizainerim ir jāuzlabo. Jumta līnija ir veidota citā krāsā, tādā veidā to papildus izceļot. Pirmo reizi Volkswagen vēsturē automašīnai ir integrētais aizmugurējais spoileris. Šī fīča ir vai nu ļoti veca, vai pavisam dārgos un ekskluzīvos auto. Ja ir uztraukums, ko “nogrieztais” jumts pamatīgi samazinās auto praktiskumu – varam čučēt mierīgi. Samazinājums ir vien par 12 mm, vietas aizmugurē ir daudz, jo aizmugurējie pasažieri sēž mazliet zemāk kā ID.4. Bagāžnieka telpa patiesībā arī praktiski identiska ar ID.4 — 549 litri. Tātad viss ir vairāk kā labi. Aizmugurējais buferis atšķirīgs ir tikai bāzes versijai, Pro un GTX tie ir vienādi, bet GTX ir unikāls priekšējais buferis ar integrētām LED dienas gaismām. Formas ir daudz piezemētākas un konservatīvākas kā asajam Škoda Enyaq Coupe iV RS. Attiecīgi – ja ir vēlme tikt pie sportiska un forša kupejas krosovera, kas skaļi nekliedz, tad ID.5 ir pareizā izvēle. Man patiešām patīk, ka Volkswagen grupa ļauj tik ļoti izpausties.

    Ja mēs mazliet uzkavējamies pie automašīnas aizmugurējās daļas, tad es uzreiz varu bilst, ka tā man iecienītākā daļa. Optikas dizains ir veidots tuvu izcilībai, ko es nevarēju teikt par Škoda. Tas viss apvienojas ar LED gaismu spēli, kas ID.5 patiešām izceļ.

    Interjers arī mums jau ir iepazīts un dikti no ID.4 neatšķiras. Ir lielāks info-izklaides ekrāns, kurš ir arī mazliet pārvietots, vadītāja displejs kustās kopā ar stūres ratu, kad regulējam tā augstumu un attālumu līdz sejai. Arī vidus konsole mums ir pazīstama ar pārvietojamajiem glāžu turētājiem, paslēpto bezvadu telefona uzlādes statīvu un vienkārši atklātām lietu glabāšanas vietām.

    Sēdekļi nav ar tik augstiem sānu atbalstiem kā bija RS, bet, manuprāt, šie ir vēl pat komfortablāki. 1000 kilometru varēja veikt bez jebkādas dīdīšanās un masāžas funkcijas aktivēšanas. Šie gan ir Ergocomfort sēdekļi, kas nav bāzes aprīkojumā.

    Pāris vārdos kā GTX brauc

    Ļoti labi. 20 vai 21 vai 23 collu diski – pilnīgi vienalga, jo auto apēd visus ceļa nelīdzenumus. Grants ceļš patiešām ir kā asfalts, adaptīvā balstiekārta savu darbiņu izdara uz A+. Sporta režīmā es pat nesūdzētos, ja balstiekārta būtu vēl stingrāka, bet šis ir pietiekami labs balanss, lai bez lieliem komforta zudumiem brauktu kaut ikdienā par Rīgas “labajiem” ceļiem. Sporta režīms palielina stūres pretestību, kas ir forši, bet mainīgās attiecības stūres statnes iekļaušana ir apsveicama, tomēr milzīgo ID.5 padara manevrējamāku. Nākotnē vēl padomāt par stūrējamo aizmugurējo tiltu un vispār nebūtu cenas.

    299 Zs ir pietiekami daudz, bet man tos gribētos just vairāk. To pašu arī es teicu par čehu alternatīvu. Lielu lomu, protams, spēlē relatīvi lielā masa, lielie diski un platās riepas, bet gribās vairāk “iespiešanas beņķī” sajūtas, jo elektroauto var.

    Lieku vēja trokšņu nav, ID.5 ir aprīkots arī ar saucamajiem akustiskajiem stikliem, kas dod papildus komfortu. Stūres iekārta ir ļoti precīza un var arī pamuļķoties ar tādu pavisam dinamisku braucienu pat pa grants segumu, auto jūtas kā pīle ūdenī. Tomēr nav šeit bez bet. Es nesaprotu, ko tādu “īpašu” ražotāji ir izdarījuši ar balstiekārtām abām lielajām kupejām, bet tās ir nežēlīgi skaļas. Pa sliktu segumu braucot Tu jūties labi, bet ausīs visu laiku būs nelaba graboņa. Nepamet sajūta, ka kaut kas nav līdz galam pieskrūvēts, bet nu auto ir jauni un tehniski viss ir kārtībā. Vajag pagriezt skaļāk mūziku, ka šeit skan patiesi labi.

    Galvenās atziņas 1000km braucienā ar Volkswagen ID.5 GTX

    • 1000km brauciena laikā e-mobi stacijās mašīnu lādēju divas reizes, tam veltot 1 stundu un 15 minūtes, kas izmaksāja 11.25 eiro. Šajā laikā ielādēju 55.8 kWh enerģijas. Auto braucienu noslēdza ar vidējo patēriņu 17.3 kWh/100 km. Kas ir pozitīvi – neskatoties uz to, ka vidējā dienas temperatūra visu dienu turējās ap 15 grādiem, patēriņš saglabājās ļoti labs un pakāpeniski samazinājās.
    • Virši-A „Spēka uzlādes” stacijā Jēkabpilī ir iespējams lādēties ar 80 kW jaudu. Šī stacija tur tika atvērta šopavasar, uzņēmumam solot, ka tādas būs vēl. Lādēties ir iespējams, Izmantojot Mobily lietotni, pati uzlāde daudz maz atbilda solītajam. Es atbraucu es ar 13% baterijas atlikuma un lādējos līdz pat 85%. Kopā pie jaudīgā lādētāja pavadīju 50 minūtes, ielādēju 56.1 kWh elektrības un tas izmaksāja 16.35 eiro. Vidējā uzlādes jauda man sanāca 67.35 kW. Izmantojot uzlādi ar 80 kW jaudu, par katru ielādēto kWh jāmaksā 29 centi.
    • Mani patiešām pārsteidza GTX ekonomija, kas pat sasniedza rādītāju zem rūpnīcas datiem. Brošūrā norādītais vidējais patēriņš ir 17.9 kWh/100 km. Auto finišu spēja sasniegt 15 stundās, kas ir pateicoties stabilai gaitai, labai uzlādei 50 kW stacijās un arī stabilai uzlādei 80 kW stacijā. Visvairāk deva, protams, labais patēriņš, kas startā ielādēto 77 kWh kapitālu spēja noturēt diezgan ilgi.
    • Pietrūkst, ka instrumentu panelī netiek uzrādīta uzlādes jauda. Vispār visas uzrādītās informācijas ir stipri pa maz. Nav nekādu uzlādes līkņu, vidējā patēriņa apkopojuma. Nav absolūti nekā, ar kā palīdzību veiktu kaut kādu brauciena analīzi. Šis noteikti ir jāuzlabo, jo mašīnai “iekšā” jau tas viss ir.

    • 15 stundu rezultāts auto iedod 3. vietu. Sanāk tīri teorētiski nedaudz piekāpties Škoda Enyaq Coupe iV RS tīri uz vidējā patēriņa rādījuma. Kas gan arī nav līdz galam precīzi un godīgi, jo Škoda brauciena startā sešos no rīta gaisa temperatūra bija 21 grāds, kamēr ID.5 tie bija vien 12 grādi, kad salons pat nedaudz ir jāsilda. Bet nu šie ir neparedzētie faktori. Dzīve, kā saka. Jebkurā gadījumā šis rezultāts ir fantastisks šāda izmēra un jaudas krosoveram. 100 kW vai 150 kW uzlāde ļautu šo uzlādes laiku krietni samazināt.

    Pēcvārds

    Secinājums ir stipri elementārs – 299 Zs un divi motori šāda izmēra auto ir pats labumiņš. Nākas arī secināt, ka 204 Zs versijas dzinēji strādā lielākā slodzē, kad auto paātrinās vai atrodas uz šosejas, jo salīdzinoši vidējā patēriņa dati “parastajam” ID.4 ir augstāki arī dienas vidū. Šādi 1000 kilometru izmēģinājumi un precīzi ievāktā statistika tomēr ir ļoti noderīga arī potenciālajiem pircējiem, kas skaidri var redzēt, ka 299 Zs versija var būt pat ekonomiskāka par 204 Zs versiju. Un auto, protams, arī brauc daudz patīkamāk, jo vienmēr ir pārliecība, ka jaudas pietiks.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    7 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Biteme
    29.07.2022 13:00

    izmaksāja 11.25 eiro – jāpiebilst, ka šī summa neietver sākotnējo uzlādi, bez kuras divas papildus uzlādes neraksturo visu patērēto laiku, enerģiju un naudu.

    Kursors.lv
    29.07.2022 13:29
    Reply to  Biteme

    Mēs mūsu 1000km testos nekad nerēķinām klāt to uzlādi, kas notikusi pirms brauciena. Tai var būt mainīga cena, tāpēc tabulā ir tikai informācija par brauciena gaitā ielādēto enerģiju. Tam bija liela nozīme pirmajā testu gadā, kad uzlādes veicām tikai Emobi tīkla stacijās, kur ir fiksēts tarifs. Tagad pa šiem dažiem gadiem situācija sāk mazliet mainīties, jo parādās jaunas stacijas (Virši, Ionity, Elektrum utt.) un var atgriezties pie domām par to kā labāk attēlot elektrības izmaksas. Bet pirms esam ar šo tikuši galā, rēķinam tikai to cenu, kas ir par brauciena gaitā ielādēto elektrību.

    abols
    29.07.2022 16:13

    70+T EUR par auto ar grabošām piekarēm un tautas klases saloniem ir pilnīgs piiii.

    KKTK
    30.07.2022 20:01
    Reply to  abols

    Vot es to pašu padomāju :D Tautas klases salons varbūt par ir OK, ja domājam par mazāk piemēslotu zemeslodi, bet nu tad attiecīgi arī prasiet mazāk, kā koža-roža utt.

    Biteme
    30.07.2022 21:06
    Reply to  KKTK

    Elektrība/baterija ir jaunā koža/roža. Maksā ragā vai esi nestilīgs savā dīzelī)

    abols
    31.07.2022 19:08
    Reply to  Biteme

    Bmw iX3 vienīgajā pilnakaja komplektācijā maksā tikpat. Ar visu kožu rožu un normālu piekari.

    Skābene
    02.08.2022 08:50
    Reply to  abols

    Tikai nesaki to BMW, citādi pacels cenu! :D

    Reklāma