Web Analytics
More
    Reklāma

    Juridiskās prasības, no kurām neizbēgs neviens e-komercijas biznesa vadītājs

    Raksts ir tapis sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu Mozello.

    Jaunākie raksti

    Sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu “Mozello” esam dūšīgi pastrādājuši, izstāstot un izskaidrojot Tev svarīgākos e-komercijas pamatprincipus, atklājot, kāda nozīme e-veikala izveidē ir dizainam, akcentējot, cik svarīgi ir padomāt par klientam ērtiem norēķinu risinājumiem un piegādes veidiem. Šādi ejot uz priekšu, esam nonākuši pie ļoti nopietnās juridiskās daļas, kas ietver virkni noteikumu un nianšu, kuru ignorēšana vai pavirša ievērošana var slikti atspēlēties, ieraujot problēmu un nepatikšanu virpulī. Kādas juridiskās prasības jāievēro ikvienam e-veikalam un kā “Mozello” palīdz šīs lietas sakārtot, sarunā atklāj “Mozello” vadītājs Kārlis Blūmentāls.

    Esi atklāts pret savu klientu

    Visu pirms, ar ko ir jāsāk – uzņēmumam jābūt atklātam pret klientu un jāinformē par galveno. Mājaslapā obligāti jābūt iespējai viegli atrast tirgotāja kontaktus, adresi, rekvizītus, informāciju par piegādi un preces atgriešanu. Preču katalogā jāievieto kvalitatīvi produktu apraksti un attēli, kas atbilst īstenībai. Ja klients kaut ko no šīs informācijas nevar atrast vai tā neatbilst patiesībai, ir pamats gaidīt sūdzības. “Ja esi ielicis kaut ko krutu, bet patiesībā tirgo brāķi, tas jau ir pamats juridiskai problēmai, jo kāds būs neapmierināts”, saka “Mozello” vadītājs. Taču, ja viss ir skaidri un saprotami atrunāts, tad tirgotājs sev var uzsist pa plecu un paglābt no liela juridiskā sloga.

    Iekāpjot dziļāk juridisko prasību lauciņā, jāsāk ar to, ka gluži kā fiziska veikala gadījumā arī internetveikals jāreģistrē kā struktūrvienība, ievadot tā mājaslapas adresi VID EDS sistēmā. Tiem, kuri labi orientējas šajā sistēmā, tas būs pāris minūšu jautājums.

    Distances līgums un atteikuma tiesības

    Ir likums par distances tirdzniecību, kurā aprakstīts, kā var notikt šāda tirgošanās, uzsverot distances līguma nepieciešamību. Likums attiecas uz visa veida attālinātu preču tirdzniecību, piemēram, internetā, pa telefonu, caur televizoru. Distances līgums būtībā ir mājaslapas sadaļa ar nosaukumu “Noteikumi”, “Distances līgums” vai tml. Tur tirgotājam obligāti jānorāda:

    • Uzņēmuma nosaukums, rekvizīti un kontaktinformācija;
    • Preču pasūtīšanas, samaksas un piegādes kārtība, termiņi, noteikumi un izmaksas;
    • Informācija par atteikuma tiesībām un preču atgriešanu – kā un kādā termiņā pircējs drīkst atgriezt preci, un kādā veidā ir iespējams saņemt atpakaļ samaksāto naudu.

    Likums paredz, ka preces atgriešanas termiņš nedrīkst būt īsāks par divām pilnām nedēļām jeb 14 dienām kopš pasūtījuma saņemšanas brīža. Uzņēmums pēc saviem ieskatiem var paildzināt šo laiku līdz 30 dienām vai vairāk, kas tikai ļaus uzspodrināt tēlu. Savukārt, ja tirgotājs nav norādījis, cik ilgā laikā preci drīkst atgriezt, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs automātiski nosaka viena gada termiņu. Lai atvieglotu dzīvi klientam, tirgotājam vēlams nodrošināt iespēju atteikties no preces arī, piemēram, caur e-pastu, kas būs ātrāk un ērtāk. Distances līgumā tirgotājam obligāti jāpievieno arī atteikuma veidlapa. Būtiski, ka atteikuma tiesību ietvaros pastāv vairāki likumā noteikti izņēmumi, uz kuriem šīs prasības neattiecas, piemēram, individuāli izgatavotas preces, digitālais saturs, higiēnas preces u.c.

    • Distances līgumā noteikti jāparedz arī iespēja klientam atzīmēt/atķeksēt, ka viņš piekrīt šiem līguma nosacījumiem.
    • Nedrīkstētu aizmirst arī par preču garantiju. Šis jautājums jāatrunā distances līgumā, un ir īpaši svarīgs gadījumos, ja tiek tirgota, piemēram, elektronika.

    Sadarbībā ar “Mozello” šādu līguma formu ir samērā vienkārši uztaisīt. Lai būtu labāk saprotams, kā tai izskatīties, “Mozello” mājaslapā atrodams distances līguma paraugs.

    Svarīgi, ka distances līguma noteikumi lielākoties ir piemērojami visām Eiropas Savienības valstīm. Ņemot vērā pastāvošo datu aizsardzības regulu, ES ir viena no striktākajām un ierobežojošākajām e-komercijas vidēm. Tas nozīmē – ja ievēro Eiropas noteikumus, nevajadzētu būt lielām juridiskām problēmām darboties arī citos pasaules reģionos. Tomēr jebkurā gadījumā pirms jaunu tirgu iekarošanas pareizais solis būtu tos iepazīt, kā arī rūpīgi izpētīt tur esošo likumdošanu.

    Nosacījumi, kas jāievēro saistībā ar klientu personas datiem un privātumu

    Personas dati pēc būtības ietver informāciju, kas var identificēt personu, piemēram, vārds un uzvārds, adrese, dzimšanas datums, kā arī e-pasta adrese, kas satur vārdu un uzvārdu. Personas datu aizsardzības noteikumi jāievēro ikvienam, kurš slēdz līgumus ar privātpersonām, izraksta rēķinus un citādi izmanto personas datus. Saistībā ar šo tirgotājam jāievēro virkne nosacījumu:

    • Jāinformē klients par datu apstrādi. Tas nozīmē, ka pārdevējam jāpaskaidro, kādi dati tiek ievākti, kādiem mērķiem, cik ilgi tos glabās, kas tiem var piekļūt. Mājaslapā šai informācijai noteikti jāparādās un jābūt arī iespējai, kur klientam atzīmēt savu piekrišanu. Savukārt pretenziju gadījumā klients ir tiesīgs pieprasīt piekļuvi saviem datiem, to labošanai, dzēšanai, pārtraukt to nepamatotu apstrādi utml.
    • Sniegt datu apstrādes drošību – tirgotājs nedrīkst pazaudēt klientu personas datus vai izmantot tos citiem nolūkiem.
    • Tirgotājam ir jānodrošina datu precizitāte un aktualizācija;
    • Jāievēro datu subjekta tiesības;
    • Datu noplūdes, zādzības gadījumā tirgotājam par to obligāti jāinformē klients ne vēlāk kā 72 stundas pēc notikušā.
    • Tāpat tirgotājs nav tiesīgs ievākt datus, kuru apstrādei nav tiesiska pamata;
    • Nedrīkst veikt datu apstrādes darbības, kam klients nav atsevišķi piekritis;
    • Nav atļauts glabāt klienta datus ilgāk nekā vajadzīgs;
    • Tirgotājs nav tiesīgs prasīt obligātu vai automātisku piekrišanu personas datu apstrādei.

    Atsevišķi noteikti jāpiemin arī jautājums par cookies jeb sīkfailiem. Piemēram, kādos gadījumos lietotājs jābrīdina par tiem? Kārlis norāda, ka par sīkfailiem, bez kuriem vietne nespēj funkcionēt, brīdināt nav vajadzīgs. Pavisam cita runa, ja tie nepieciešami mārketinga, statistikas vajadzībām. Tādās situācijās ir gan jāparāda brīdinājums, gan jāsaņem lietotāja piekrišana sīkfailu izmantošanai. Šajā ziņā “Mozello” piedāvā rīku, kas nerādīs datus par lietotāju, kamēr viņš nebūs piekritis sīkfailiem. Šis risinājums jau iebūvēts “Mozello” un to ir vienkārši pieslēgt.

    Būtiski piemetināt, ka savi ierobežojumi pastāv arī saziņā ar klientu. Piemēram, uzņēmums drīkst rakstīt klientam saistībā ar noslēgto darījumu, preci, informāciju, ko klients pieprasījis. Taču, ja nav pierādamas piekrišanas, tirgotājam ir aizliegts sazināties ar esošajiem vai potenciālajiem klientiem saistībā ar jaunu produktu izziņošanu, akcijām utml.

    Vienkāršas datu drošības stratēģijas, kas palīdzēs izvairīties no liekām problēmām

    • Tirgotājam ir atsevišķs dators ar paroli, kuram nevar piekļūt nepiederošas personas;
    • Datorā jābūt instalētai vienīgi darbam paredzētai programmatūrai, kā arī kvalitatīvai un aktuālai antivīrusu programmatūrai;
    • Darbinieki ir iepazinušies ar datu aizsardzības noteikumiem;
    • Tiek izmantots šifrēts savienojums;
    • Datus glabā ar paroli aizsargātās sistēmās ārpus datora, piemēram, mākonī.

    Dažas lietas, par ko vēl ir vērts padomāt

    Ja vēlies, lai Tava e-komercijas vietne darbotos kā nākas, jāievēro ne tikai visi augstāk minētie nosacījumi, bet arī banku, “VISA”, “Mastercard” prasības. Lai nesaietu ragos ar maksājumu sniedzējiem, to logo vēlams izvietot visās e-veikala lapās vai maksājuma veida izvēles lapā. Tāpat tirgotājam jānodrošina maksājumu apliecinoša dokumentu izsniegšana, redzamā vietā jāizvieto sava uzņēmuma nosaukums, adrese.

    Tāpat svarīgi ik pa laikam aizdomāties arī par tādu lietu kā domēns, ko korekti būtu noformēt uz juridiskās personas, uzņēmuma vārda. Ir bijis ne viens vien gadījums, kad uzņēmums, pat slavena kompānija pazaudē domēnu, jo aizmirst par to samaksāt.

    Kamēr prāto, kā šis visas daudzās, bet tik ļoti svarīgās juridiskās lietas sakārtot un integrēt savā internetveikalā, mēs kopā ar “Mozello” ķersimies pie šīs rakstu sērijas pēdējās tēmas, kurā dalīsimies ar pāris efektīviem reklāmas trikiem.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Roberts
    30.03.2022 20:27

    EDS vieta vai tad nav lietuvas pastkastites firmas ?

    Reklāma