Web Analytics
More
    Reklāma

    Interneta veikala veiksmes pamatā – vienkārši norēķini un ērta sūtījumu piegāde

    Raksts ir tapis sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu Mozello.

    Jaunākie raksti

    Esam iekāpuši jaunā gadā, un kā solīts turpināsim aizsākto rakstu sēriju par veiksmīga e-veikala izveidi. Iepriekš jau ieskicējām svarīgākās lietas, kam jābūt ikviena interneta veikala pamatā, centušies saprast, kad e-veikalu būvēt pašiem un kad piesaistīt palīgus un sapratuši, ka dizainam ir izšķiroša nozīme un bez jēdzīga informācijas izvietojuma par zelta kalniem varam nesapņot. Kad ar to visu esam veiksmīgi tikuši galā, pienācis laiks padomāt par nedaudz tehniskākiem, bet tikpat svarīgiem jautājumiem – kādus norēķinu risinājumus piedāvāt un kā sūtījumu nogādāt līdz klientam. Par to plašāk stāsta mājaslapu un e-veikalu izstrādes platformas “Mozello” vadītājs Kārlis Blūmentāls.

    Cik dažādi esam, tik dažādi vēlamies maksāt

    Reklāma

    Attīstoties maksājumu veidiem, pieaug arī norēķinu iespēju klāsts – klients var norēķināties par preci ne tikai ar skaidru naudu, bet arī internetā. Kārlis stāsta, ka “Mozello” piedāvā izveidot e-komercijas vietni, kas atbalsta gan elektroniskos maksājumus, karšu apstrādi, internetbankas, digitālos makus, gan arī pārskaitījumus un norēķinus ar skaidru naudu preces saņemšanas brīdī. Viņaprāt, tas ir diezgan plašs norēķinu iespēju klāsts, taču tam ir arī pieprasījums un cilvēki tos visus labprāt izmanto. Piemēram, ir gan pārdevēji, kuri par preci joprojām vēlas saņemt vienīgi skaidru naudu, gan klienti, kuriem šāds samaksas veids ir vienīgais pieņemamais. Vienlaikus daudzi pircēji grib ātri norēķināties ar karti vai caur internetbanku, lai būtu garantija, ka pirkums ir veikts, darījums noticis veiksmīgi un par to vairs nav lieki jādomā. Tas ir ērti ne tikai pircējam, bet arī pārdevējam, jo ir pārliecība, ka klients tik tiešām ir samaksājis. “Mozello” vadītājs tirgotājiem iesaka vienmēr piedāvāt arī elektroniskos maksājumus, ļaut samaksāt ar karti, internetbanku, jo beigu beigās no tā ieguvēji būs abas darījumā iesaistītās puses.

    Kas jāņem vērā, ja klients vēlas norēķināties ar skaidru naudu?

    Kārlis stāsta, ka izvēle norēķināties ar skaidru naudu vairs neesot populāra, taču joprojām atrodas klienti, kuriem tas ir labākais variants. Tāpat vairs nav arī daudz tādu tirgotāju, kuri par precēm internetveikalā piedāvā skaidras naudas maksājumus. Visbiežāk šādus norēķinus atbalsta ēdiena piegādātāji (mēs šoreiz nerunājam par Wolt un Bolt servisiem), mājražotāji utml., kuri paši arī piegādā pasūtījumus. “Mazliet pārsteidzoši ir tas, ka atsevišķi interneta veikali joprojām piedāvā tikai un vienīgi apmaksu skaidrā,” uzsver “Mozello” vadītājs. Šādai izvēlei var būt vairāki iemesli, piemēram, nevēlēšanās maksāt komisijas maksas par veiktajiem darījumiem.

    Maksājumos ar skaidru naudu, bieži vien rodas jautājums par rēķiniem. Ja e-veikals būvēts izmantojot “Mozello” platformu, par to galva nav tik ļoti jālauza. Situācijā, kad klients izlēmis maksāt skaidrā, pirkuma noformēšanas procesā automātiski tiek uzģenerēts priekšapmaksas rēķins, jo nav droši zināms, ka pirkums tiks apmaksāts. Latvijas likumdošana nosaka, ka gadījumā, ja ir uzģenerēts īstais rēķins, tirgotājam automātiski jāsamaksā PVN neatkarīgi no tā, vai pircējs samaksās vai nē. Brīdī, kad pircējs ir norēķinājies, pārdevējs atzīmē, ka apmaksa ir veikta, un rēķins no priekšapmaksas kļūst par īsto. Šādā veidā arī grāmatvedībā neradīsies kādi nevajadzīgi robi.

    Var gadīties arī situācijas, kad noteiktu preču skaits e-veikalā ir ierobežots, un pircējs, kurš vēlas samaksāt skaidrā, izvēlas pēdējo pieejamo vienību. Arī tam “Mozello” ir risinājums – kamēr pasūtījums ir aktīvs, bet nav apmaksāts, prece skaitās rezervēta un nerādās katalogā vai arī to skaits e-veikalā ir samazināts par tik vienībām, cik pasūtīts. Tas tiek darīts ar nolūku, lai kāds cits pircējs, kurš var samaksāt internetā, to neiegādājas pirmais. Ja tirgotājs saprot, ka pircējs tomēr nemaksās, pasūtījumu iespējams dzēst vai arhivēt.

    Piemērotāko maksājumu platformu atradīs ikviens 

    “Mozello” paši maksājumus neapstrādā, bet šajā ziņā ļauj klientam izvēlēties kādu no populārākajām maksājumu platformām. Tās atšķiras, piemēram, atbalstīto norēķinu veidu, rīku piedāvājumā (arvien populārāki šajā ziņā kļūst “Google Pay”, “Apple Pay” un citi), iekasē dažādas komisijas maksas utt. Šeit jāuzsver, ka “Mozello” ne centu no šīm komisijas maksām neieliek savā kabatā, taču citi konkurenti tā gan mēdzot darīt.

    Daļa no Mozello atbalstītajām maksājumu sistēmām

    “Mozello” sadarbojas ar Latvijā populārākajām maksājumu platformām, piemēram, “PayPal”, “Swedbank”, “PaySera”, “Luminor”, “SEB”, “MakeCommerce”, “Citadele Klix”, “Stripe”, “Braintree”, “Bilderlings”, “Decta” u.c. “Mozello” mājaslapā tās visas ir apkopotas, uzskatāmi parādot, kādas kartes, norēķinu rīkus atbalsta, kādas komisijas maksas iekasē utt. Šī informācija tiek arī regulāri pārskatīta un atjaunota.

    Turpinot par maksājumu platformu atšķirībām, būtiski pieminēt, ka dažas no tām piedāvā BankLink, dažas – maksājumu iniciāciju, dažas – abas divas šīs apmaksas metodes. BankLink gadījumā tirgotājam ar banku jāslēdz līgums, tehnoloģija pati par sevi ir citādāka un arī komisijas maksa ir lielāka. Savukārt maksājumu iniciācijas ietvaros klients savus internetbankas piekļuves datus iedod maksājumu platformai, kas pieslēdzas internetbankai un izveido pārskaitījumu uz pārdevēja kontu. Kārlis uzskata, ka maksājumu iniciēšana ir laba ar to, ka veicina konkurenci, samazina izmaksas un, ja ir pareizi integrēta, ir tikpat ērta kā BankLink.

    Lai norēķini nekļūst par šķērsli Tavai izaugsmei!

    Šobrīd e-veikala īpašnieka ceļā nav būtisku šķēršļu, lai izvērstu savu biznesu ārpus Latvijas robežām. Lielākā daļa no norēķinu platformām atbalsta angļu valodu un tādas maksājumu kartes, kuras darbojas vairumā pasaules valstu. No tirgotāja puses svarīgi būtu izvēlēties platformu, kas atbalsta to valodu, kuru pārstāv mērķa tirgus. Gadījumā, ja ir vēlme piesaistīt klientus no ASV, piemērotākā maksājumu platforma varētu būt “Stripe” vai “Braintree”, ko atbalsta arī “Mozello”. Savukārt, ja e-veikals apkalpo klientus Baltijā, labāk izvēlēties banku, kas darbojas visās Baltijas valstīs. Ja nav nekādas steigas, “Mozello” vadītājs iesaka vispirms notestēt konkrēto maksājumu platformu vai vismaz atrast kādu, kurš to lieto, lai redzētu, cik atbilstoša tā būs biznesam.

    Kas jāņem vērā, izvēloties maksājumu apstrādes platformu?

    Iepriekš lasītais liek domāt, ka maksājumu platformas izvēli lielākoties ietekmē tas, kurā pasaules reģionā internetveikals darbosies un kādus maksājumu veidus vēlas atbalstīt. Tā arī ir, taču kopumā ir pieci būtiski kritēriji, kas nosaka šo izvēli:

    • Mēneša maksa;
    • Komisijas maksas;
    • Maksājuma veidu atbalsts (kartes, internetbankas utt.);
    • Valodu atbalsts;
    • Līguma noslēgšanas process;

    Liels pluss ir tas, ka maksājumus apstrādā bankas vai starpnieks, kas tirgotāja vietā parūpējas, piemēram, arī par maksājumu karšu datu drošību. Par visu ir atbildīga šī maksājumu platforma, kura kā minimums Eiropas Savienībā ir akreditēta un integrējusi visus nepieciešamos drošības standartus. Arī “Mozello” paši nepiedāvā nekādus “kreisos” variantus, bet gan tiešu sadarbību ar maksājumu platformām.

    Ja nav īsti skaidrs, kā savu e-veikalu savienot ar to īsto un vienīgo maksājumu platformu, “Mozello” mājaslapas sadaļā “Atbalsts” zem jautājumu bloka “Interneta veikals” ir saprotami izskaidroti un ilustrēti galvenie soļi, kā pieslēgt maksājumu karšu apstrādi un citu elektronisko maksājumu pieņemšanu internetā.

    Piedāvā ne tikai sev, bet arī pircējam ērtāko un izdevīgāko preču piegādes veidu 

    Tad, kad klients veiksmīgi samaksājis vai arī plāno norēķināties par pirkumu, laiks doties uz priekšu un gatavot paciņu jaunajām mājām. Internetveikali lielākoties piedāvā dažādas sūtījumu piegādes opcijas, ļaujot klientiem izvēlēties vairāk vai mazāk sev ērtāko.

    Saņemšanas punkti jeb pakomāti. Radot e-veikalu sadarbībā ar “Mozello”, šobrīd sūtījumu piegādi iespējams nodrošināt caur “Omniva”, “DPD” un Latvijas Pasta pakomātiem, kā arī preces klienti var saņemt citos saņemšanos punktos, piemēram, Circle K DUS. Vēlāk tiem plānots pievienot “Venipak” un “Itella”. “Mozello” ļauj integrēt jebkuru pakomātu tīklu izmantojot API. Tas gan būs papildus integrācijas projekts.

    “Mozello” piedāvā ne tikai pakomātu sarakstu, bet ar vienu klikšķi ļauj arī uzģenerēt piegādes adreses etiķeti. Kārlis uzskata: “Manuprāt, tā ir viena no lielākajām revolūcijām pēdējo padsmit gadu laikā un tas ir pamata piegādes veids, ko tirgotājam piedāvāt”. Viņš norāda, ka no klienta puses tas ir ērti, jo sūtījumu iespējams izņemt praktiski jebkurā laikā. Otra priekšrocība esot salīdzinoši zemās piegādes izmaksas. Tāpat, izvēloties pakomātu, tirgotājs preces var piegādāt ne tikai Latvijas, bet visu Baltijas valstu klientiem.

    Kurjers. Pandēmijas laikā, kad cilvēki biežāk strādā no mājām, arvien biežāk tiek izvēlēta kurjerpiegādes opcija. Ja sūtīšanas izmaksas īpaši neuztrauc, šis arī ir ērts veids, kā tikt pie sūtījuma. Daudziem cilvēkiem, īpaši lauku apvidos dzīvojošiem šāda iespēja ir ne tikai ērta, bet arī nepieciešama, jo dažviet līdz tuvākajam pakomātam jāmēro padsmit un vairāk kilometru. Piegādi ar kurjeru noteikti jāpiedāvā tiem tirgotājiem, kuri pārdod preces, kuras nav iespējams piegādāt ar pakomātu vai caur pastu.

    Pasts. Mūsdienās savu aktualitāti sāk zaudēt, taču joprojām piegādes opciju sarakstos atrodams pasts. Viens liels mīnuss, kas ar to saistās, ir garās rindas, kas īpaši pandēmijas laikā lēni kust uz priekšu un nokaitina ātrāk nekā citkārt. “Es teiktu, ka pasts drīzāk ir kā ārkārtas variants, kad tirgotājam nav citu iespēju, kā piegādāt preci,” uzskata Kārlis, piebilstot, ka atsevišķi pārdevēji to izvēlas par vienīgo sūtījumu piegādes opciju, jo pašiem tā sanāk lētāk. Atsevišķos gadījumos, piemēram, veicot starptautiskos sūtījumus, tas patiešām ir izdevīgāk. Turklāt ārzemēs, lai tiktu pie paciņas, klientam ne vienmēr jāstāv garās rindās, jo to, iespējams, piegādās kurjers.

    Tirgotājs pats personīgi piegādā pirkumu. Šī ir iespēja, kam jau raksta sākumā nedaudz pieskārāmies. Ir atsevišķi tirgotāji, bieži vien mājražotāji, kuri dod priekšroku paši piegādāt pasūtījumu un labprāt arī pieņem skaidru naudu.

    Preču atgriešana jānodrošina ikvienam e-veikalam

    Likums nosaka, ka tirgotājam obligāti jānodrošina arī iespēja atgriezt preci. Kārlis atklāj viltību, ka tirgotājs šo prasību var izmantot savā labā un e-veikalā uztaisīt atsevišķu sadaļu “Atgriešana”. Tā ir vieta, kur vienuviet informēt klientu par svarīgāko, kas attiecas uz preces atgriešanu, piemēram, cik dienu laikā tas jāizdara, uz kādu adresi sūtīt utt. Tas pircējam dos papildus uzticamības sajūtu, ka pārdevējs ir atbildīgs, par šo jautājumu ir domājis un palīdzēs atrisināt. “Visos nopietnajos veikalos tu redzēsi, ka ir šāda sadaļa”, saka Kārlis, un, virtuāli apstaigājot dažādus e-veikalus, ir jāpiekrīt tam. Tāpat jautājums par preču atgriešanu, visticamāk, jau ir atrunāts līgumā ar piegādes servisiem.

    Nākamajā sērijā uzzināsi, kādi juridiskie aspekti jāņem verā, radot savu internetveikalu un ar kādiem riskiem šajā ziņā noteikti nevēlēsies sastapties.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    29.03.2022 13:24

    es nesen Mozello mēģināju replicēt interneta veikala testeri apmēram etsy līmenī. klientu serviss augstā līmenī, atbildēja un palīdzēja tikt pāri saviem programmēšanas gļukiem, bet piedāvātais produkts viennozīmīgi nav līmenis. nav klientu bāzes kā tādas, viendienīšu tirgotāja platforma.

    Reklāma