Web Analytics
More
    Reklāma

    Dizaina nozīme e-veikala izveidē un biežāk pieļautās kļūdas

    Raksts ir tapis sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu Mozello.

    Jaunākie raksti

    Kopā ar mājaslapu izstrādes platformu “Mozello” esam jau labi pastrādājuši, iepazīstinot ar veiksmīgas e-komercijas pamatiem, kā arī mēģinājuši saprast, kad interneta veikalu veidot savām rokām un kad labāk piesaistīt papildspēkus. Brīdī, kad saprotam, kāds variants derēs labāk, varam sākt domāt par mājaslapas dizainu. Uzreiz gan jāpiezīmē, ka dizains nav tikai vietnes vizuālā daļa. Tas ir plašāks jēdziens, jo caur dizaina elementiem mēs saviem potenciālajiem klientiem varam nodot plašu spektru ar sajūtām un iespaidiem. Dizains ir jāveido tāds, lai tas klientam palīdzētu atrast tam nepieciešamo informāciju un galu galā veikt arī pašu pirkumu.

    Ja tavs mērķis ir būt veiksmīgam uzņēmējam, pārdot vairāk, būt konkurētspējīgam, to praktiski nevar panākt bez rūpīgi izstrādātas e-veikala vizuālās identititātes un pārdomāta mājaslapas dizaina. Sākot no teksta, attēliem, krāsām līdz pat ērtai lietojamībai un pārskatāmām sadaļām, kas mūs raiti aizved līdz pirkuma veikšanai. Par ko jādomā, veidojot internetveikala dizainu, kādiem elementiem tur jābūt un kādi ir galvenie klupšanas akmeņi, atklāj “Mozello” mārketinga vadītājs Bruno Vēberis.

    Reklāma

    “Mozello” mārketinga vadītājs Bruno Vēberis

    “Uz ātru roku” šoreiz nederēs

    “Internetveikala vizuālā identitāte ir pielīdzināma veikala skatlogam,” pārliecināts ir Bruno, runājot par e-komercijas vietnes dizainu. Un tā arī ir – ja pirmais iespaids par mājaslapas dizainu ir ne visai – tā ir nepārskatāma, ievietotas nekvalitatīvas bildes, haotisks teksts, klientam, visticamāk, zudīs uzticībai tai. Viņš uzskata, ka labs dizains ir viena no būtiskākajām lietām un tur svarīgs ikviens elements. Bieži arī viena vienīga bilde var sabojāt visu iespaidu par mājaslapu. Par to īpaši vajadzētu aizdomāties mazajiem uzņēmumiem, kam jāpieliek lielas pūles, lai iesprauktos tirgū un izceltos pārējo vidū.

    E-veikala dizaina izstrāde patiesībā ir diezgan smalka padarīšana, kas prasa rūpīgu un nopietnu pieeju, nevis uz ātru roku visu samest vienā katlā jeb šajā gadījumā – lapā. Bruno uzsver, ka, veidojot mājaslapas dizainu, īpaši jāpiedomā arī pie izkārtojuma – kā novietosi dažādus elementus – tekstu, bildes, sadaļas, lai tas viss kopā izskatītos uztverami un saprotami. Tomēr arī šeit uzņēmēji bieži paklūp – sasteidz dizaina izstrādes procesu, rada nepārskatāmu vietni un tāpēc zaudē klientus. Šeit patiesībā var noderēt pavisam vienkāršs ieteikums – sāc ar mājaslapas plāna uzzīmēšanu uz papīra lapas. Kādas sadaļas klientiem attēlosi un ar kādu informāciju tās aizpildīsi? Kā šīs sadaļas uzlabos visu iepirkšanās procesu? Pēc tam šo plānu parādi saviem radiem un draugiem. Pajautā kā viņi saprot šo informāciju un varbūt kādu struktūras aspektu vēl var uzlabot? Kad būs labi pārdomāta lapas struktūra, to būs arī vienkāršāk un ātrāk izveidot tehniski.

    Nepadari savu e-veikalu par Vikipēdiju

    Daloties ar novēroto, Bruno norāda, ka uzņēmēji bieži vien savās e-komercijas vietnēs ievieto pārlieku daudz satura. Vēloties visu līdz pēdējam sīkumam vienā lapā izklāstīt par savu produktu, uzņēmējs panāk to, ka milzīgā teksta apjoma dēļ klients vienkārši apjūk un neuztver svarīgāko informāciju. Vēl sliktāk ir tad, ja teksts nav arī pienācīgi noformatēts.

    Teksta formatējumam ir liela nozīme

    “Mozello” šajā ziņā piedāvā dažādus teksta stilus, burtu izmēru un citas formatēšanas iespējas, kas ļaus skaisti izcelt nosaukumu, apakšvirsrakstu, rindkopu utt. Tādā veidā informācija kļūs strukturētāka un daudzkārt uztveramāka. Tas ir svarīgi, jo mūsdienās ne visi lasa tekstu no sākuma līdz beigām, bet lielākoties tik pārskrien ar acīm tam pāri. Tātad, ņemam vērā mūsu produkta vai pakalpojuma mērķauditorijas intereses un mājaslapas saturu veidojam tā, lai tas atbildētu uz svarīgākajiem klientu jautājumiem.

    Tāpat sava vērība jāpievērš fonta izvēlei, jo arī burtu stils spēj radīt asociācijas ar mājaslapu un pašu produktu.

    Ja īsti netiec skaidrībā, kā būtu labāk, paskaties uz savu e-veikalu no klienta pozīcijas. Vai tev kā pircējam patiktu lasīt kilometriem garu, nenoformatēta teksta blāķi? Gan jau, ka nē. Tāpēc pieturies pie lakoniskuma, izsakies saprotami, viegli uztveramā valodā un nebaidies tekstu padarīt arī mazlietiņ garšīgu. Radot tekstu un noformatējot, ņem arī vērā, kāda ir tava interneta veikala mērķauditorija un kādu vēstījumu ar uzrakstīto vēlies sniegt.

    Cik daudz informācijas par produktu likt pirmajā lapā?

    Ir pilnīgi saprotams, ka uzņēmēji jau interneta veikala pirmajā lapā vēlas kā uz paplātes izlikt, uzskaitīt, parādīt visas labās lietas par savu preci, cerot, ka šādā veidā tas nepaslīdēs klientam gar degunu. Taču ne vienmēr tā vajag darīt. Bruno atklāj, ka šajā ziņā jāņem vērā, ko uzņēmums tirgo, kāda ir mērķauditorija un cik liela nozīme ir produkta vizuālajai informācijai, attēliem. Piemēram, ja uzņēmums tirgo autoeļļas, pārāk lielu uzsvaru uz produkta ārējo izskatu nevajag likt, jo klientam, visticamāk, svarīgāks būs nevis iepakojums, bet gan tā saturs. Taču, ja e-veikalā pārdod, piemēram, apģērbu vai velosipēdus, attēliem būs pat izšķiroša loma – tos vajag daudz, kvalitatīvus un pārdomāti izkārtotus. Mozello ir pieejams satura izkārtojuma redaktors, kas ļauj izveidot strukturētu un personalizētu dizainu un izcelt svarīgākās lietas vai produktus.

    Varavīksnes tiltam met līkumu

    Bez sakarīgi noformēta teksta e-veikala dizaina izveidē būtiska nozīme ir arī krāsām. Ideālajā variantā pietiek ar četrām, no kurām viena ir dominējošā un mājaslapā parādās biežāk, otra – palīgkrāsa un pārējie divi – neitrālie toņi. Bruno uzsver, ka gan mājaslapā, gan plašākā komunikācijā (piemēram, sociālajos tīklos) vēlams pieturēties pie vienas konkrētas krāsu gammas, lai klientiem izveidojas paliekošas asociācijas par konkrēto zīmolu. “Mozello” novērojis, ka uzņēmējiem bieži vien problēmas rada tas, ka mājaslapu noformējuši daudz un dažādās krāsās. Ar Coolors.co rīku var piemeklēt saderīgas krāsu kombinācijas, kas izskatīsies gaumīgi.

    Ar Coolors.co rīku izveidota saderīga krāsu palete

    Košas krāsas ir labs akcenta radītājs. Piemēram, pati lapa veidota baltā krāsā, bet galvenās pogas iekrāsotas košākas un pamanāmākas. Tas ir gudrs un pārdomāts gājiens, ko mūsdienās izmanto arvien vairāk uzņēmumu. Taču, ja vēlies šādi izcelt kaut ko, daudz neaizraujies. Pārāk košas krāsas reizēm var būt ne tas veiksmīgākais risinājums, vietnes apmeklētājam apgrūtinot informācijas uztveri un radot diskomfortu acīm.

    Bruno uzskata, ka ar krāsām uzņēmums var ļoti labi nodot sajūtas klientam un radīt asociācijas ar konkrēto produktu. Tāpēc, izvēloties e-komercijas vietnes dominējošo krāsu, svarīgi padomāt, kā to uztvers, interpretēs klients, kādas sajūtas raisīs.

    Izcel savu piedāvājumu ar kvalitatīviem attēliem

    Bieži vien cilvēki nezina vai arī uzskata, ka nav vērts ieguldīt kvalitatīvos attēlos, tāpēc nereti internetveikalam nepieciešamās bildes meklē “Google”. Lai arī tur pieejama ļoti plaša attēlu bibliotēka, lielu daļu no tiem aizsargā autortiesības. Paņemot kādu šādu attēlu un publicējot to savā mājaslapā, iespējams iekulties lielās nepatikšanās, kas var beigties ar treknu naudas sodu.

    Vēl viens klupšanas akmens ir tas, ka mājaslapā ievietotie attēli bieži vien izskatās pārāk mākslīgi, neatbilstoši piedāvājumam, kas klientam var radīt neuzticamību, pat aizdomas, ka e-veikals nodarbojas ar krāpniecību. Savukārt otra galējība – attēliem ir slikta kvalitāte. Tāpēc labi, ka ir pieejamas vietnes, kur bez maksas vari izvēlēties un lejupielādēt vajadzīgos attēlus nevainojamā kvalitātē, un droši izmantot tos. “Mozello” blogā vari iepazīties ar populārākajām bezmaksas attēlu krātuvēm.

    Pixabay ir populāra bezmaksas fotogrāfiju vietne

    Attēli ir lielisks veids, kā izcelt savu produktu. Bieži vien pašu pirmo iespaidu rada tieši bildes. Un nereti tā ir galvenā sastāvdaļa biznesa izveides receptē. To pierādījusi, piemēram, saldummīļu iecienītā “Raunas Dārzs” eklērnīca. Tieši tāpēc, ja savu produktu vēlies īpaši izcelt, piešķirt tam autentiskumu, iespējams, labākais variants ir profesionāli uzņemti attēli. Fotogrāfs spēs radīt daudz unikālu bilžu no dažādiem rakursiem, izceļot tava produkta vislabākās īpašības.  Vēl viens labs piemērs ir WUF KIDS, kas izmanto kvalitatīvas fotogrāfijas.

    WUF KIDS izmanto kvalitatīvas fotogrāfijas

    Kāds būs Tavs logo?

    Logo, iespējams, ir tā lieta, pie kā uzņēmumi iesprūst visilgāk, mēģinot simbola veidā pasniegt vēlamo vēstījumu. Nodarbojoties pats ar logo izveidi dažādiem uzņēmumiem, Bruno uzskata, ka tam jābūt maksimāli vienkāršam. Nereti gudrs un veiksmīgs gājiens ir izmantot pašu uzņēmuma nosaukumu kā logo, ietērpjot to elegantā fontā. Šādu pieeju izvēlējies, piemēram, apģērbu tirgotājs “Zara”. Galvenais, neaizrauties ar sarežģīta un grūti uztverama fonta izvēli. Ja nosaukums ir garāks, tad gan vēlams izdomāt kādu simbolu. Kopumā ikvienam uzņēmumam, kas vēlas būt atpazīstams un nenoslīkt pārējā masā, jāizveido savs logo. Mazais uzņēmums var reizēm ļoti labi konkurēt nevis ar cenu, bet tieši ar izveidotu zīmola spēku, un logo kalpo kā atpazīstamības zīme.

    Labirintiem nē jeb neļauj klientam apmaldīties tavā e-veikalā

    Dizaina elementiem jābūt ne tikai kvalitatīvi nostrādātiem, piemērotiem mērķauditorijai un piedāvājumam, bet tie arī jāizvieto tā, lai pati e-komercijas vietne būtu pārskatāma un neradītu sarežģījumus atrast un iegādāties kāroto preci. Labā prakse ir ievērot minimālismu gan tekstos, gan arī kategorijās un sadaļās, jo pircējam tā būs vienkāršāk atrast meklēto un arī mājaslapa iegūs kārtīgāku un koptāku izskatu.

    Bruno ir pārliecināts, ka, lai padarītu internetveikalu pircējam ērtu, svarīgi e-komercijas vietnē ieviest konkrētus aicinājumus uz darbībām, jeb virzīt klientu soli pa solim līdz gala punktam – pirkuma veikšanai. Šiem soļiem jābūt vienkāršiem, saprotamiem, ikvienai pogai, kas virza kaut kur, jābūt skaidrai un nepārprotamai. Savukārt galvenajām pogām, piemēram, “pirkt”, jābūt pamanāmām attiecībā pret pārējo dizainu. Kā jau iepriekš noskaidrojām, šādas pogas pat vēlams iekrāsot košākā krāsā.

    Pārskatāmība ir viena no internetveikala veiksmes atslēgām. Ja mājaslapā valdīs liels bardaks, tas, visticamāk, tikai apmulsinās klientu un mudinās doties uz konkurentu pusi. Lai pircējs pēc iespējas ātrāk atrastu meklēto, būtiska nozīme ir sakārtotām un saprotamām produktu kategorijām. Šajā ziņā “Mozello” mazajiem uzņēmumiem piedāvā jaunu iespēju – izveidot produktu blokus, ko var individuāli pielāgot savām vajadzībām. Tajos iespējams ievietot produktus, ko uzņēmums konkrētajā brīdī vēlas izcelt, piemēram, jaunākie, aktuālākie, ar atlaidi, sievietēm/vīriešiem domāti utml. Tādā veidā klients, atverot mājaslapu, uzreiz var doties uz sev interesējošo sadaļu. “No lietojamības viedokļa – jo vieglāk tu ļausi klientam pārvietoties pa tavu mājaslapu un padarīsi piedāvājumu uztveramāku, jo ātrāk pārdosi savu produktu,” skaidro Bruno.

    Turpinājums sekos

    Jau nākamajos šīs sērijas rakstos kopā ar “Mozello” noskaidrosim, kā notiek produktu apmaksa un piegāde e-komercijā, kādi juridiskie aspekti jāņem vērā, nodarbojoties ar e-komerciju un apskatīsim pāris efektīvus trikus, kā veiksmīgāk reklamēt savu e-veikalu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    9 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    digitalk
    08.12.2021 10:23

    smieklīgi lasīt Mozello reklāmrakstu par mājas lapas dizainu, ja paši nepiedāvā NEVIENU gatavu šablonu ar lapas sadaļām vertikāli kreisajā pusē, kas pie mūsdienu platekrāniem ir viens no praktiskākajiem pamatdizainiem.

    Mozello
    08.12.2021 14:03
    Reply to  digitalk

    Sveiks! Taisnība, šādi šabloni mums nav, tomēr tajā pašā laikā varam padalīties, ka no visiem mūsu klientiem (Latvijas un globālajiem) nekad nav bijusi prasība pēc šada šablona.

    Mēs attīstam platformu ieklausoties klientos un viņu vēlmēs.

    Papētot arī globālu praksi starp lielākiem uzņēmumiem šāds novietojums nav ļoti pielietots un bieži vien šāds šablons ir noderīgs un tiek izmantots tikai īpašos un individuālos gadījumos. Vairumā gadījumu tiek izmantota izvēlne lapas augšā. Arī vairums Mozello līdzīgās platformas šādus šablonus nemaz neizmanto, jo vairumā klientu tomēr sadaļu skaits ir mazs un novietojot to kādā no malām veidotos milzīgs tukšs laukums ar dažām sadaļām.

    Nevarētu teikt, ka šāda dizaina šablons uzreiz dos kādu izteiktu efektu klientiem ņemot vērā, ka tomēr pamatā trafiks nāk no mobilajām ierīcēm un portatīvajiem datoriem, kuros savukārt šāds izkārtojums nebūt vienmēr ir piemērotākais.

    Piebildei varu teikt, ka Mozello veidota interneta veikala kategorijas ir iespējams novietot gan kreisajā, gan labajā pusē ar ko pilnībā pietiek situācijās ja ir daudz preču kategoriju.

    Iespējams, ka nākotnē ko tādu ieviesīsim, bet pašlaik strādājam pie ļoti daudz efektīvākām un noderīgākām funkcijām reāliem klientiem.

    Last edited 2 years ago by Mozello
    digitalk
    08.12.2021 15:15
    Reply to  Mozello

    no visiem mūsu klientiem (Latvijas un globālajiem) nekad nav bijusi prasība pēc šada šablona

    PSRS laikos uz gastronomu atnākusi valsts pārbaude un pēc inspekcijas jautā veikala direktoram:
    — kāpēc jūsu veikalā netirgo ikrus?
    — jūs ziniet, pieprasījuma nav.
    — kā nav?!
    — nāciet, lūdzu, pie letes…
    pēc 10 minūtēm:
    — nu redziet, neviens neprasa!..

    ps. kad pēc klienta lūguma testēju dažādus weblapu konstruktorus, jūs izlidojāt no kandidātu saraksta tikko klients uzzināja, ka viņa izstrādātajam dizainam nav neviena piemērota šablona.

    pss. mārketinga ūdeni par “mēs attīstam ieklausoties vēlmēs, papētot globālo praksi, nav pielietots, vairumā gadījumu lapas augšā, uz laptopa un mobilā neder, mēs strādājam pie ļoti daudz efektīvākām” u.c. es nekomentēšu.

    Last edited 2 years ago by digitalk
    web
    08.12.2021 15:31
    Reply to  digitalk

    Kurus konstruktorus vēl testēji un kuri patika vislabāk?

    digitalk
    11.12.2021 20:49
    Reply to  web

    man īsti nav ko sakarīgu pateikt, jo izvērtēšana un iveikala būvēšana joprojām procesā. jēgas būs maz.

    ja tiešām ir interese par šauru pieredzi, tad varu saspringt un vispārināti uzrakstīt, tikai šī brīža secinājums ir — tirgo bagainu servisu un cer, ka klients neuzkāps uz kāda no grābekļiem.

    ps. tagad tieši svētki nāk ar brīvdienām, kad klientiem būs citas domas prātā. salīdzinot ar citiem, laikam būs vēlreiz jāpārbauda Mozello, lai arī pirmajā plus-mīnusiņu likšanā it kā palika aiz strīpas.

    Bruno no Mozello
    08.12.2021 17:53
    Reply to  digitalk

    Ar Tavu PSRS piemēru viss ir pareizi un piekrītu, ka nevienmēr ir jāgaida uz ieteikumiem. Ir funkcijas, kuras regulāri ieviešam arī bez ieteikumiem, ja redzam, ka tas var palīdzēt uzņēmējiem uzlabot rezultātus vai ir izteikts Mozello trūkums. Tomēr ar mārketinga ūdens liešanu nenodarbojamies, jo tas ilgtermiņā neatmaksājas ne naudā, ne zīmola uzticamībā un pašiem arī mums tomēr kaut kādas vērtības ir. Klienti un tie, kas seko mums līdzi zina ko lejam, cik lejam un kur nelejam. Tas ir normāli, ka visiem izpatikt nevaram. :) Katram klientam savas vajadzības, katram uzņēmējam sev piemērotāki produkti un pakalpojumi. Tev un šim klientam diemžēl nederēja un tas ir Ok. Varbūt nākotnē citā projektā noderēs. Vienam der BMW, otram Mercedess, trešam Audi un ceturtais brauc ar riteni. Tirgus ir pietiekami piesātināts, lai atrastu sev piemērotāko risinājumu gan funkciju, gan izmaksu, gan klienta atbalsta pieejamības ziņā. Par piemēru vari paņemt to pašu Shopify. Kādam derēs, kādām nē. Shopify būs kāds pluss un mīnuss pret Mozello. Īpaši Latvijas tirgū. WordPress vispār ir cita pasaule, kas piedāvā izvērsties, bet tai pašā laikā prasa daudz vairāk uzmanības, prasmes un resursus. Bieži vien rezultāti pret ieguldījumu ne ar ko neatšķiras no labi izveidotas Mozello lapas. Mēs arī nekad neatļausimies pateikt,… Read more »

    digitalk
    11.12.2021 21:04

    neanalizēšu tavu ‘referātu’, pārāk daudz mārketinga ūdens. tik piebildīšu — standarta web lapām bāzes izkārtojumi ir tikai divi. sadaļas/apakšsadaļas pa kreisi vai sadaļas augšā. neuztaisīt pusi no klasiskā dizaina ir minimums dīvaini, kaut arī es ļoti labi saprotu kur tam visam kājas aug (bet es nelamāšos).

    Shopify
    10.12.2021 12:46

    Vertikālaie menu ir aktuāli iveikalos, bet ne pašas mājas lapas izvēlnē. Ja gribas baigi induviduālos risinājumus, diez i šitie konstruktori kā tādi būs laba izvēle.
    Mozello gan es ieteiktu izmest vismaz pusi no dizaina sagatvēm, kuras ir laika mašīna uz 2010. gadu un klientiem ļauj būvet reti neglītas lapas. Un šīs neglītas lapas nu nekādi nav kompliments platformai un nerada vēlmi tajā darboties. Platformā ar pieejamajiem līdzekļiem var sabūvēt diezgan skaistu un modernu lapu, bet tās sagatves galīgi par to neliek domāt un man šķiet nav mainījušās kopš 2014. gada.

    Bruno no Mozello
    27.01.2022 19:57
    Reply to  Shopify

    Čau Shopify! Nezinājām, ka Tu arī latviski sarunājies. 👋

    Lai vai kā… mēs paši šeit varētu piekrist, ka daļa sagataves ir novecojušas un paši apzinamies, ka tām ir pienācis savs laiks tikt nomainītām un atjaunotām. Tas gan neliedz uztaisīt labu mājaslapu, tas to iespējams nedaudz apgrūtina kādai grupai cilvēku, kas ļoti bāzējas uz sākuma šablonu.

    Ir kā Tu saki – ar pieejamajiem līdzekļiem un Mozello iespējām ir iespējams izveidot labas lietas, bet daļa no šabloniem rada nepareizu pirmo iespaidu.

    Sagatavju pārstrāde ir viens no mūsu šī gada mērķiem, jo platforma ir krietni izaugusi, kopš laika, kad tās sagataves tika radītas un esam par to daudz un dikti runājuši – kā to izdarīt pareizāk, ilgtermiņa pārmaiņām elastīgāk.

    Pašlaik cīnamies ar e-komercijas funkcionalitātes un integrāciju iespēju uzlabošanu!

    Būs! Viss saies… galvenais nebūt negatīviem. :)

    Reklāma