Reklāma

Kādos gadījumos interneta veikalu izstrādāt pašam un kad izvēlēties gatavu risinājumu?

Raksts ir tapis sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu Mozello.

Jaunākie raksti

Apple iPad Pro M2 (2022) apskats – planšetdators vai dators?

Iepriekšējais iPad Pro planšetdatora apskats Kursora apcirkņos bija pirms veseliem sešiem gadiem, kad apskatījām pašu pirmo modeli, kas tika...

Apple pārsauc savu jauktās realitātes operētājsistēmu par xrOS

Jaunākās baumas liecina, ka Apple mainījusi nosaukumu operētājsistēmai, kas darbinās gaidāmos jauktās realitātes (angliski mixed reality) produktus. Jaunais nosaukums...

Toyota sāk izmeklēšanu, kāpēc elektriskais bZ4X izgāzās medija testā Dānijā

Japāņu autoražotājs Toyota sācis izmeklēšanu par sniedzamības testu elektriskajam bZ4X, ko veica dāņu medijs FDM - medija veiktajā testā...

Belkin piedāvā Apple AirPods bezvada austiņu tīrīšanas komplektu

Sākoties decembrim, dažādu viedierīču aksesuāru zīmols Belkin izlaidis speciālu tīrīšanas komplektu Apple bezvadu austiņām AirPods, lai tās atbrīvotu gan...

“Disney+” beidzot nonāks seriāla “The Mandalorian” 3. sezona

Pasaulē populārais seriāls "The Mandalorian", kas pat ir izpelnījies titulu kā 2020. gada visvairāk nelegāli lejupielādētais seriāls, nācis klajā...

Iepriekšējā mēnesī sadarbībā ar mājaslapu izstrādes platformu Mozello iesākām rakstu sēriju, kas ļaus tev iepazīties ar aktuālākajām tendencēm e-komercijā un praktiskiem padomiem, kā no A līdz Z radīt pašam savu e-veikalu. Pirmajā rakstā apskatījām e-komercijas pamatprincipus un uzzinājām, kam noteikti jābūt ikvienā veiksmīgā e-veikalā.

Oktobrī speram vienu solīti uz priekšu, lai uzzinātu, kādos gadījumos savu e-komercijas vietni radīt pašu spēkiem un kad labāk palūgt to uzticēt īstiem profiņiem un iegādāties jau gatavu risinājumu. Kā labāk un kādos gadījumos izvēlēties vienu vai otru variantu, sarunā atklāj Mozello vadītājs Kārlis Blūmentāls.

Mozello vadītajs Kārlis Blūmentāls

Ja negribi taisīt pats, jārēķinās ar vairāku tūkstošu eiro izmaksām

Ja vēlies tikt pie savas mājaslapas, ir divi varianti – uztaisīt to pašam vai samaksāt kādam, kurš radīs gatavu risinājumu. Runājot par izstrādi, 99% gadījumu tas tiek darīts jau uz gatavas platformas, piemēram, WordPress, Magento, OpenCart u.c. K. Blūmentāls uzsver, ka e-komercijas platformu būvēt no nulles mūsdienās esot ļoti, ļoti dārgi, un, viņaprāt, tas vairumā gadījumu nemaz neesot vajadzīgs.

Taču arī par interneta veikala izstrādi, kas radīts jau uz gatava risinājuma bāzes, jārēķinās ar palielām izmaksām. Ja tev ir pietiekošas prasmes, lai visu radītu paša spēkiem – apsveicami. Taču, ja izvēlies mājaslapas izstrādi uzticēt citiem, par kvalitatīvu, foršu, laikā pabeigtu darbu jārēķinās ar 3000-10000 eiro. Jā, tas nebūs no lētākajiem priekiem, jo pats vietnes izstrādes process ir diezgan apjomīgs un laikietilpīgs. Tas ietver visu, kas saistīts ar plānošanu, prasību pierakstīšanu, prasību analīzi, skicēm, produktu bilžu uzņemšanu, satura ievietošanu utt. Respektīvi, tā nav tikai programmēšana, bet pilnīgi viss, kas saistīts ar vietnes radīšanu. K. Blūmentāls zina teikt, ka pat ar 3000 eiro budžetu uz ļoti advancētu vietni, ar dažādām fīčām var īpaši necerēt. Uzticami programmētāji par šādu naudu uztaisīs vienkāršu, bet ļoti kvalitatīvu un foršu vietni ar plašām dizaina iespējām.

“Ja vietnes izstrādei atvēlēti vairāki tūkstoši eiro, ir visas iespējas atrast ļoti labus programmētājus, kuri uzkrājuši daudz pozitīvu atsauksmju un par adekvātu samaksu taisa kvalitatīvus risinājumus”, saka Mozello vadītājs.

Lētāk ne vienmēr ir labāk

Varētu būt, ka nav pārāk liels kārdinājums iztērēt uzreiz vairākus tūkstošus eiro par mājaslapu. Taču šajā gadījumā, iespējams, vērtīgi atcerēties teicienu “Skopais maksā divreiz”. Meklējot izstrādātājus, nevajadzētu akli doties pretī kantoriem, kas par individuālas, ļoti pielāgotas e-komercijas vietnes izstrādi prasīs 500 eiro vai pat mazāk. K. Blūmentāls stāsta, ka daudzi Mozello klienti sastapušies ar tādiem izstrādātājiem, kuri uz ātru roku uztaisa WordPress risinājumu un pēc tam vai nu pazūd vai par katru papildus darbību, uzlabojumu mājaslapā prasa lielu naudu. Tāpēc tas ir liels ieguvums, ja paziņu lokā atrodas kāds prasmīgs programmētājs, kuram vari uzticēties un zini, ka viņš strādā kvalitatīvi. Taču, ja tas ir jau kāds paziņu paziņa, ir pilnīgi iespējams, ka šāds cilvēks pēc darba paveikšanas nozudīs ar galiem, jo vienkārši nav intereses un vēlmes ap tavu vietni tālāk darboties. Tāpēc, ja esi iekrājis kārtīgu budžetu mājaslapas izstrādei, taču pats ar programmēšanu esi uz “jūs”, labākais variants ir šo darbiņu uzticēt kārtīgam izstrādātājam ar laba rezultāta garantiju.

Ir vēl viens iemesls, kāpēc mājaslapas izveidi labāk uzticēt uzticamiem cilvēkiem, kuri to izdarīs dārgāk, nevis izvēlēties kantori, kas radīs maksimāli lētu un ļoti pielāgotu, uz nestandarta platformas balstītu risinājumu. Gadījumā, ja sadarbība ar programmētāju pārtrūkst, vietni, kas būvēta uz populāras, standarta platformas, piemēram, WordPress, būs vienkāršāk pēc tam uzlabot citiem. Nevienam nav vēlmes ķimerēties ap risinājumu, kas radīts pēc ļoti specifiskas pieejas – tas ir sarežģīti un beigu beigās var sanākt ļoti dārgs prieks. Šādās situācijās pat lētāk varētu būt visu vietni taisīt no nulles.

Kārļa Blūmentāla padoms šajā ziņā ir: “Nekļūdies ar izstrādātāju, trāpi uz tādu, ar kuru tev būs forša un veiksmīga sadarbība”. Kā atrast šādu programmētāju? Nekautrējies, pārmij kādu vārdu ar viņa klientiem, apskati gatavos risinājumus. Ja viņš ir uztaisījis daudz foršu lietu un vari samaksāt prasīto summu, tad šāds variants ir jāņem ciet.

Iespējams klupšanas akmens – vietnes uzturēšana

Slēdzot līgumu ar izstrādātāju par vietnes izveidi, noteikti būtu jāpadomā arī par tālāku sadarbību, kas saistīta ar uzturēšanu. Tāpat arī rindkopai par izpildes termiņiem kaut kur vajadzētu parādīties. Šajā gadījumā iespējami divi varianti – vai nu uzņēmums šos punktus jau ietvēris cenā vai arī atsevišķi jāmaksā par vietnes uzturēšanu, katru uzlabošanas darbu, riskējot, ka solītajā laikā pie gatava rezultāta varam arī netikt. Jāņem vērā, ka izstrādātāju motivācija šādās situācijās ir ļoti zema, jo peļņa praktiski nebūs nekāda.

“Programmētāju paņemt ārā no projekta, ar kuru tiek pelnīti tūkstoši, lai viņš divas stundas mēģinātu iebraukt kaut kādā citā risinājumā, kur nopelnīs maz – tas viņam nav motivējoši”, teic K. Blūmentāls un piebilst, ka ikviens programmētājs parasti grib lielus projektus, kur var ātri nopelnīt lielu naudu, nevis paralēli bakstīties un labot citus risinājumus. Tāpēc atrast profesionāli, kurš par labu cenu un solītajā laikā paveiks šādu darbiņu, ir visai sarežģīti.

Daudzi izstrādātāji darbojas kā frīlanceri, taču arī viņi nebūs tie, uz kuriem 100% paļauties, ja vajag palīdzību ar mājaslapu. Viņi var kādu laiku pastrādāt kā frīlanceri un pēkšņi izdomāt, ka vēlas tomēr pastāvīgu darbu ar stabiliem ienākumiem. Ja ar šādu speciālistu būsi noslēdzis sadarbību, tad jārēķinās, ka, iespējams, viņš tavas vietnes uzturēšanas darbus būs pabīdījis kaut kur malā vai sliktākajā gadījumā vispār par to aizmirsis. Tāpēc atkal svarīgi ir notrāpīt uz labu speciālistu, kuram ir daudz pozitīvas atsauksmes, kurš jau gadiem strādā kā frīlanceris un tuvākajā laikā neplāno krasi mainīt savu darba ikdienu.

E-komercijas platformas – risinājums, ko izvēlas arī pasaules milži

Arī lielo uzņēmumu interesēs ir atvieglot savu ikdienu, tāpēc arvien biežāk pasaules giganti  savās mājaslapās izmanto gatavus e-komercijas risinājumus. No Latvijas uzņēmumiem šādu praksi piekopj, piemēram, “Rāmkalni”, kas savu e-komercijas vietni radījuši uz Mozello platformas. Viens no lielākajiem ieguvumiem šajā ziņā ir, ka pašu spēkiem iespējams uztaisīt diezgan funkcionālu un foršu risinājumu.

Rāmkalni interneta veikals

Tā kā šīs e-komercijas platformas strauji attīstās, arvien biežāk ir teju nenosakāms, vai mājaslapa radīta pilnīgi no nulles vai tajā izmantota kāda bāzes sistēma. K. Blūmentāls uzskata, ka e-komercijas platformas izmantošana e-veikala izveidē dod labu rezultātu, turklāt atkrīt riski, kuri saistīti ar programmētāju piesaisti, klapatas ar vietnes uzturēšanu un kopējās izmaksas krietni samazinās. Tas ir arī ērti, jo pašu cilvēks momentā var nomainīt visu informāciju un papildināt esošo. Ja tas strādā un uzņēmumam nav specifiskas vajadzības, kāpēc neizmantot šādu iespēju?

Īstā meklējumos jeb kā izvēlēties vajadzībām atbilstošu e-komercijas platformu?

Tirgū pieejams ļoti plašs e-komercijas platformu piedāvājums, taču arī šeit ir iezīmējušies līderi. Ja vēl esi īstās e-komercijas platformas meklējumos, K. Blūmentāls iesaka izvēlēties kādu no pazīstamākajiem zīmoliem. Piemēram, Shopify vai Mozello, kuri darbojas jau diezgan ilgi, uzkrājuši lielu pieredzi, dodot sajūtu, ka tirgu tik ātri nepametīs un turpinās savu attīstību. Tāpat ieteicams arī ņemt vērā, vai konkrētā e-komercijas platforma piedāvā visas tās lietas, kas plānotajā e-veikalā nepieciešamas, svarīgas biznesam un, protams, vai tas būs pa kabatai.

9 būtiski kritēriji, izvēloties e-komercijas risinājumu: 

  1. E-veikala izstrādei atvēlētais budžets;
  2. Vietnes lietošanas ērtums. Jāņem vērā ne tikai tas, cik ērti tas būs mājaslapas apmeklētājiem, bet arī, cik viegli vai sarežģīti to būs vēlāk uzturēt;
  3. Izstrādes laiks;
  4. Piemērotība mērķa tirgiem/lokalizācija. Piemēram, ja gribam kaut ko tirgot Latvijā, varam izmantot ārzemju risinājumus, taču jārēķinās, ka atsevišķas darbības var nebūt iztulkotas, kas var sagādāt sarežģījumus klientiem. Līdz ar to jāpadomā arī par valodu atbalstu;
  5. Vai e-komercijas platforma atbalsta attiecīgos nodokļu režīmus;
  6. Vai platforma iekasē komisijas maksu par e-veikalā veiktajiem pirkumiem;
  7. Datu imports/eksports – vai produktu datu bāzi iespējams ievietot vietnē;
  8. API savienojums – integrācija ar vajadzīgajām sistēmām;
  9. Klientu serviss – vietnē integrēto komunikācijas kanālu iespējas un valodas izvēle. Proti, vai problēmu un jautājumu gadījumā varēsim saņemt atbalstu mums saprotamā valodā.

Būtiski saprast, ka nav tādas vienas universālas e-komercijas platformas, kas apmierinās visas vajadzības. Katra piedāvā savas iespējas, funkcijas, priekšrocības. Ņemot vērā šos kritērijus, jāapzina tās platformas, kuras vistuvāk atrodas meklētajai.

Atsevišķas e-komercijas platformas, piemēram, Mozello ievieš arvien jaunas funkcijas, balstoties uz klientu ieteikumiem. Salīdzinot ar lielajām e-komercijas platformām, Mozello tas izdodas salīdzinoši vienkāršāk jo ir mazāks un var dinamiskāk noreaģēt uz klientu lūgumiem. Protams, jārēķinās, ka ne visas ieteiktās funkcijas varēs ieviest uzreiz, iespējams, dažas neparādīsies nekad, jo citiem klientiem tās nav tik aktuālas.

Esošā e-komercijas platforma vairs neder un vēlos pāriet uz citu. Tā var darīt?

K. Blūmentāls norāda, ka pēc nepieciešamības pastāv iespēja pāriet no vienas e-komercijas platformas uz citu, taču jārēķinās, ka tas būs visai apjomīgs darbs. Piemēram, Mozello piedāvā datu importu/eksportu uz CSV formātu, ko pēc tam var pārnest uz citu e-komercijas platformu. Tas ir liels darbs, jo jāpārnes ne tikai produktu datu bāze, bet arī visi teksti, informācija.

“Mēs redzam, ka cilvēki no citām sistēmām atnāk uz Mozello. Taču mēdz būt arī tā, ka uzņēmums ir ļoti izaudzis un no Mozello pāriet uz individuālu, ļoti pielāgotu risinājumu”, stāsta Mozello vadītājs. Viņš uzskata, ka arī tas esot labi, jo Mozello mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem iestartēties no pilnīgas nulles un pacelties līdz kaut kādam līmenim. Ja kādā brīdī uzņēmējs redz, ka viņam vajag vairāk nekā Mozello spēj dot, tad droši var pāriet uz citu risinājumu.

Galvenais ir sākt darīt

Ikvienam, kuram ir ideja, Kārlis Blūmentāls mudina to īstenot, sākt darīt un kustēties tajā virzienā. “Man šķiet, šajā visā ļoti svarīga ir degsme, entuziasms, kas pat ir svarīgāk par pārējo. Un tas radīsies tikai tad, ja tev ir mīlestība pret to, ko dari”, uzsver Mozello vadītājs. Viņš norāda, ka bieži vien sastopami cilvēki, kuri šķiet ļoti gudri, analītiski un viņiem ir potenciāls izdarīt lielas lietas, taču pārāk ilgi paliek tajā analizēšanas procesā un nekad tā arī nesāk. Tāpēc labākais novēlējums tiem, kuri grib darīt, ir vienkārši sākt un nezaudēt entuziasmu.

Jau nākamajos šīs sērijas rakstos iepazīsimies tuvāk ar svarīgākajiem veiksmīgas e-komercijas vietnes dizaina principiem, noskaidrosim, kā notiek produktu apmaksa un piegāde, kā arī iztirzāsim juridiskos aspektus, kas skar e-komerciju.

6 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
6 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Ernests
31.10.2021 15:56

Ja rakstā minētais http://www.eramkalni.lv ir labākais Mozello paraugs, tad diez kas nav. http://www.eramkalni.lv ir ļoti viduvēja lapa – gan vizuāli, gan funkcionāli. Tāda līmeņa lapu mierīgi var uztaisīt arī amatieris.

Shopify
01.11.2021 21:37
Reply to  Ernests

He, hē, jā, vai ne. Bet vispār tas jau ir Mozello vadmotīvs man liekas – uztaisīt var jebkurš. Tā rezultātā gan kaudze lapu sanāk traki neglītas vai labākajā gadījumā vidējas. Bet Mozello nav ne vainas, savā laikā lietoju, bet ar laiku palika par īsu. Ir jau arī redzētas krietni smukākas un funkcionālākas lapas viņiem, tā kā nezinu, kapēc viņi šo izdomāju par piemēru saukt.

12.11.2021 17:25
Reply to  Shopify

Čau Shopify! 😂

Esi pamēģinājis jaunākās fīčas? Pēdējā laikā esam paaugušies, iespējams, vairs nav par īsu.

Bet jā, ideja ir tieši tāda – uztaisīt var jebkurš!

Pieļauju, ka Rāmkalnus Kārlis minējis, jo ir Latvijā zināms uzņēmums.

Pigors
02.11.2021 10:02
Reply to  Ernests

Būsi uz pakaļas, kad ieraudzīsi rāmkalnu busiņu. Tās ir tīrās šausmas.

digitalk
02.11.2021 10:35
Reply to  Ernests

lai arī raksta vadmotīvs ir tik banāls, ka pat komentēt to garlaicību negribas, tomēr secinājumi ir reālistiski. viduvēja lapa, kas strādās neatkarīgi no kārtējā “radītāja” untumiem — tas ir LABI.

Jānis
03.11.2021 11:01
Reply to  Ernests

Nu, nav ne vainas lapai! Pat norēķini iekļauti. Nu nevar tavs amatieris tādu uzcept!

Reklāma