Web Analytics
More
    Reklāma

    Rolls-Royce elektriskā lidmašīna labojusi vairākus pasaules rekordus

    Jaunākie raksti

    Rolls-Royce radītā elektriskā lidmašīna “Spirit of Innovation” labojusi uzreiz vairākus pasaules rekordus. Galvenais no tiem ir maksimālais ātrums – proti, lidmašīna sasniegusi maksimālo ātrumu 387,4 jūdzes stundā (aptuveni 622 km/h). Tāpat uzstādīts vidējā ātruma rekords 3 kilometru garā distancē (555 km/h). Vienlaicīgi tā labojusi vēl vienu rekordu, visātrāk paceļoties līdz 3 kilometru augstumam – tas tika paveikts 3 minūtēs un 22 sekundēs.

    Pagaidām šie rekordi vēl nav oficiāli apstiprināti, bet testu dati iesūtīti Starptautiskajai Aeronautikas federācijai, kas uzglabā dažādus ar aviācijas nozari saistītos datus. Ja rekordi tik tiešām tiks oficiāli apstiprināti, tad Rolls-Royce lidmašīna to būs sasniegusi tikai divus mēnešus pēc sava pirmā lidojuma. Turklāt, iepriekšējais ātruma rekords elektriskajām lidmašīnām būs labots par aptuveni 200 km/h.

    Šo konkrēto lidaparātu uz priekšu dzen 535 zirgspēkus jaudīgs elektriskais motors. Tiesa, eksperti norādījuši, ka elektriskās lidmašīnas vismaz pagaidām aviācijā nav diez ko praktiskas, jo mūsdienu bateriju enerģijas blīvums (energy density) ir aptuveni 50 reizes mazāks nekā aviācijas degvielai. Pavisam īsos pārlidojumos ar nelielu pasažieru skaitu līdzīgas lidmašīnas gan varētu izmantot jau salīdzinoši drīz

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    3 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Bats
    23.11.2021 12:01

    Pasažieru un komercpārvadājumu aviācija varētu būt pēdējā kas pilnībā pāries uz elektrību. Tur vēl tāls ceļš priekšā.
    Par to 50 reizes zemāko enerģijas blīvumu, jāatrēķina nost ka lidmašīnu turbodzinēji sadedzinot šo 50x energoietilpīgāko degvielu, tikai ap 40% no degvielas enerģijas spēj pārvērst kustībā. Ar akumulatoriem tas skaitlis ir tuvāks 90-95%. Tiesa, akumulatoru masa lidojuma laikā nemainās, turpretī degvielai sadegot, lidmašīna paliek arvien vieglāka, kas nedaudz kompensē zemo reaktīvo dzinēju efektivitāti.

    Elektriķis
    23.11.2021 12:26
    Reply to  Bats

    Jautājums: vai enerģijas blīvuma aprēķinā ārpus iekavām paliek skābeklis, kuru lidmašīna neved līdzi?
    Ja jā, tad nekādi akumulatori nespēs konkurēt ar 40% lietdertīgo petroleju.
    Ja izmanto atmosfēras skābekli, tad varbūt tomēr ir lietderīgi izstrādāt gāzturbīnu ko darbina ūdeņradis?

    Last edited 2 years ago by Elektriķis
    Bats
    24.11.2021 20:47
    Reply to  Elektriķis

    Domāju ka nē, skābekļa masa aprēķinā nepiedalās. Īpatnējā enerģijas ietilpība aviācijas degvielai 42.8MJ/Kg, bet litija akumulatoriem ~0.9, attiecīgi tās ~50 reizes sanāk.

    Ūdeņradis man šķiet galīgi nav perspektīvs virziens. Augstspiediena balons lidmašīnā, kurā to ūdeņradi iepildīt būtu smagāks nekā pats ūdeņradis, ko tas satur, pie tam arī saspiestā veidā ūdeņraža tilpums būs kādas 7 reizes lielāks nekā aviācijas degvielai. Teiksim pasažieru lainerī (kaut vai Boeing 787) tie jau būs 890m3 saspiesta ūdeņraža lai nolidotu to pašu attālumu, ko var mērot ar 130 tūkst. litriem aviācijas degvielas. Nepaliek diez ko daudz vietas pasažieriem vai kravai. Ūdeņraža balons ar spārniem. Salīdzinājumam – cargo versija tai pašai lidmašīnai ietilpina aptuveni 1340-1600m3.

    Reklāma