Trešdien, 5. maijā, 18:24 pēc vietējā laika “SpaceX” no savas Teksasā esošās izmēģinājuma bāzes palaida nākamo “Starship” prototipu “SN15” (izlaižot “SN13” un “SN14”). Šis izmēģinājums, salīdzinot ar visiem iepriekšējiem, bija ļoti īpašs, jo pirmo reizi raķete piezemējās vienmērīgi un neuzsprāga. Tā bija gluži kā dāvana pašam “SpaceX”, jo 6. maijā kompānija svin 19 gadu jubileju.
Tehniskā ziņā lidojums noritēja līdzīgi kā iepriekšējie – tuvojoties plānotajam 10 km augstumam, tika izslēgti divi no trim dzinējiem. Neilgi pēc tam tika izslēgts arī pēdējais dzinējs. Pēc laiciņa raķete, atrodoties horizontālā stāvoklī, sāka ceļu atpakaļ. Brīdī, kad tā tuvojās zemei, dzinējus ieslēdza atpakaļ, lai raķete nokļūtu vertikālā pozīcijā un šādi arī piezemētos. Piezemēšanās process izskatījās viegls un noritēja bez aizķeršanās.
Šis veiksmīgais notikums ļauj “SpaceX” spert platu soli pretī savam mērķim – atkārtoti izmantojamas raķetes radīšanai, kas spētu cilvēkus nogādāt ne tikai uz Mēnesi, bet arī uz Marsu. Tāpat šis sasniegums padara krietni reālāku kompānijas plānu jau šovasar veikt pirmo orbitālo lidojumu ar “Starship”.
Pēdējās pāris nedēļas un mēneši kopumā “SpaceX” bijuši pat ļoti veiksmīgi. Nupat kompānija uz Starptautisko kosmosa staciju veiksmīgi nogādāja četrus NASA astronautus un neilgi pēc tam otru apkalpi tikpat raiti nogādāja mājās. Tāpat “SpaceX” parakstījis 2,9 miljardu dolāru vērtu līgumu ar NASA par astronautu nogādāšanu uz Mēnesi. Nedrīkst nepieminēt arī progresu “Starlink” satelītu nogādāšanā orbītā un to, ka pašreiz šim ātrgaitas interneta pakalpojumam pieteicies jau pusmiljons klientu.
Šis ir kolosāls sasniegums, kas liek domāt, ka SpaceX beidzot ir atkoduši nolaišanās tehnoloģiju. Lai arī testa lidojumā problēmas bija, tomēr tās, šķiet, ir salīdzinoši sīkumi.
Nākamais lielais izaicinājums – būstera izstrāde un veiksmīga tā darbība. 28 Raptor dzinēji vienuviet nav nekāds joks.