OK, elle nu oficiāli ir aizsalusi un visā pasaulē nomiruši vismaz 263 000 tikko dzimuši kaķēni – leģendārais motociklu ražotājs Harley-Davidson paziņojis par savu pirmo elektromotociklu. Līdz šim Harley-Davidson zīmols ir ticis asociēts ar bārdainiem notetovētiem tēvaiņiem uz jaudīgiem un skaļiem motocikliem. Elektrība un ar to saistītās tehnoloģijas (visādas tur Teslas), maigi izsakoties, ir nūģīgi un tā pamīksti. Bezalkoholiskais alus nav alus un gumijas sieviete nav īsta sieviete. Tādējādi pirmās emocijas pēc šāda virsraksta izlasīšanas var raksturot ar vārdu “absurds”.
Ja tomēr savus aizspriedumus uz brīdi nostumjam maliņā, tad Harley-Davidson vēlme izmēģināt jaunas tehnoloģijas ir apsveicama. Kā nekā, aug jaunā paaudze, kam ir pavisam citas intereses nekā viņu (bārdainajiem un notetovētajiem) tēviem. Elona Maska aizsāktā Tesla Motors var tikt uzskatīta par autopasaules Apple un arī motociklu pasaulē sāk parādīties pirmie interesantie tehnoloģijām pārpildītie produkti. Tādus sāk izstrādāt Zero Motorcycles, Brammo un pat Yamaha. Šādi braucamrīki pavisam noteikti sāk iemantot popularitāti starp jauniem cilvēkiem, kurus Harley-Davidson līdz šim bijis grūti aizsniegt.
Harley-Davidson ir aizsācis Project LiveWire un uzbūvējis vairākus elektriskos motociklus. Tie vēl nav gatavi masveida ražošanai, tomēr ar tiem jau var izbraukt. Harley-Davidson rīko jaunā produkta testa tūri un jau nākamgad ar to iegriezīsies arī Eiropā.
Ja mēs runājam par pašu motociklu, tad vizuāli tas izskatās patiešām iespaidīgi. Motocikls ir aprīkots ar aptuveni 110 kg smagu akumulatoru un tas inženieriem licis pamatīgi pasvīst pie pārējo detaļu svara samazināšanas. Motocikla alumīnija rāmis sver tikai 6 kg un riteņu spieķu vidus ir tukšs. Harley-Davidson norāda, ka tie ir vieni no pašiem vieglākajiem riteņiem kādus uzņēmums līdz šim spējis radīt. Tā kā šis braucamrīks nespridzina fosilo degvielu, atkrīt nepieciešamība pēc izplūdes sistēmas. Šasiju gandrīz pilnībā uzbūvējuši Harley-Davidson inženieri, tomēr elektromotora kontroliera uzbūvei piesaistīti Mission Motors speciālisti. Motocikls attīsta 74 zirgspēku jaudu (70.5 Nm griezes moments) un tā maksimālais ātrums ierobežots pie nepilnu 150 km/h atzīmes. Bateriju uzlādei no 220 V tīkla nepieciešamas 3.5 stundas un ar vienu uzlādi var nobraukt aptuveni 85 km. Vairāk par konkrētām specifikācijām Harley-Davidson pārstāvji neizplūst, norādot, ka šis nav fināla produkts un var notikt izmaiņas. Ak, jā, motocikls skan diezgan futūristiski.
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=t6F8O5A__Ds]
Lai arī Harley-Davidson ir sajūsmā par šo produktu, tomēr norāda, ka tas nenozīmē uzņēmuma fokusa maiņu. Drīzāk ar šo produktu tiek pētītas jaunas tirgus iespējas un mēģināts uzrunāt cilvēkus, kas līdz šim nav bijuši ieinteresēti Harley-Davidson produkcijā.
Nekur nemana skaļruņus, kas radītu troksni, kurš brīdina gājējus, ka tiem šāds monstrs tuvojas. Vismaz kaut kā taču vajadzētu nofeikot hārlija skaņu.
85 km… nu tā, tīri mājas-darbs-mājas. Nekāda lielceļu sērfošana līdz Atlantijas oekānam un atpakaļ nesanāks. Tam visam droši vien vēl būs jāpiemaksā par Harley-Davidson emblēmu. Jebšu citādi izsakoties- doma ir laba, bet jāsagaida, kad tirgū kaut kādi ķīniešu no-name parādīsies par 2- 3 reizes zemāku cenu… un tad varēs atgriezties pie sarunas.
Kā koncepts izskatās labi. Raksturīgās skaņas gan pietrūkst. Taču lai turpina attīstīt – kādas 4 paaudzes vēlāk esošais modelis ar iebūvetu atomreaktoru varēs apvilkt arī apkārt pasaulei.
Lai saprastu kas ir kas e-moto pasaulē, iesaku gōglēt/bingot trīs zīmolus
Lito (Lito Green motion modelis SORA)
Brammo (pilsētas moto Enertia un sacīkšu šosejnieks Empulse un Empulse R)
Zero (šie krosa mocīši ir vieno no žiperīgākajiem savā klasē)
Lai saulaina vasarziema!
Latvijā kāds jau ir mēģinājis izbraukt vai pat tirgot šādus agregātus? Un cik tālu elektromotocikli savā attīstībā (un atpazīstamībā) tikuši globālā līmenī. Varbūt te ir kāds motocilvēks, kas var nokomentēt?
(DriveeO pasākumā pārmijām dažus vārdus ar Normundu Avotiņu par tēmu. Viņaprāt tieši moto versijas ir tā elektromobilitāte, kura iet pareizo ceļu un kur 70-150 km range nav nepieklājīgi mazs, jo ar mocīti savam priekam vairāk dienas laikā diez vai brauksi)
Ceru uz kādu rakstu TopGear LV..
Ja parastam ritenim pievieno akumulatoru, iegūstam ļoti smagu e-velo.
Bet mocis jau tā ir iegājies, kā smagsvars, tam vari uzkarināt dažus desmitus kg ar litiju un neviens pat aci nemirkšķinās.
Militāriem mērķiem ir pat ļoti noderīgi (ļoti klusi), tikai sakarā ar mazo attālumu, tiek attīstīta hibrīdu koncepcija.
Kad troksnis netraucē, tad brauc uz benzīnu (pie reizes lādē aķi), kad jāspiego tad brauc ar elektrību. Smagsvara mocīšiem bez problēmām var pievienot nelielu benzīna ģenerātoru, kurš nobraucamo attālumu varētu dubultot (visu laiku lādējot aķīšus).
Ā un lai nav čakars ar vadiem, tad jau tagad lielveikalu stāvvietās un krustojumos varētu izbūvēt bezvadu lādēšanas dokus. Nākotnē tas varētu veidoties/attīstīties līdzīgi kā WiFi tīkls.
Atkal tavs Apple fanbojisms iespideja. Kas ir Apple? Kamer Google plano ieviest internetu tuksnesii un veido bezpilota auto, tavs apjusmotais Apple ieliek papildus ikonu rindinju displejaa.
Kas ir Apple? Pēc Fortune ikgadējā pētījuma, Apple ir kompānija, kas jau sešus gadus pēc kārtas apbrīnojamākā kompānija pasaulē (te pētījums). Bez tam, ja būtu izlasījis rakstu, noteikti saprastu kādā kontekstā esmu Tesla Motors salīdzinājis ar Apple. Tesla Motors nav pirmā kompānija, kas radījusi elektroauto, taču ir pirmā, kas to izveidojusi pievilcīgu plašām tautas masām tieši tāpat kā to paveica Apple ar iPhone. Tevis piesauktais Google ap 2007. gadu vēl tikai meklēja savu viedtālruņu vīziju un tāpēc nebija uzskatāms par kaut cik vērā ņemamu konkurentu ne produktu/tehnoloģiju, ne pievilcīguma ziņā. Rezumā, iemācies lasīt un saprast rakstīto pirms raksti lecīgus komentārus. Līgo!
Paskaties talak par telefoninjiem un datorinjiem. Izej laukaa. Google maina pasauli, kamer tavs apple tinjiem razho izklaidei kompiishus. Pec 30 gadiem tada apple nebus, kamer google bus pasaules lielakais uznemums.
Es runāju par vienu, tu par ko pavisam citu. 30 gadi ir pārāk ilgs laika posms, lai varētu kaut ko paredzēt, īpaši jau tehnoloģiju jomā. Vismaz es neņemos izteikt tik attālus pareģojumus. Kas zin, varbūt pēc tik ilga laika pār pasauli valdīs Samsung :)
Es neesmu teicis, ka Google nav liels tehnoloģiju uzņēmums, tomēr arī tam tāpat kā abiem pārējiem tehnoloģiju grandiem (Apple un Microsoft) ir savi trūkumi.
Lai kas un kā, nu NEVAR salīdzināt Teslu ar Apple. Tas pats, kas likt žiguli blakus Shuttle. Palasi sīkāk: http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s
Kāpēc nevar salīdzināt? Apple ir radījusi kaudzi produktu, kas pilnībā mainījuši vairākas industrijas. Līdzīgi kā to ir izdarījuši tādi uzņēmumi kā Microsoft, Google, IBM. Tās visas ir vienāda ranga tehnoloģiju milži. Tesla Motors ir laba ideja un tikai laiks rādīs vai uzņēmuma darbības mainīs auto industriju. Vēl pāragri spriest.
Ko tad vini pashi izveidoja pedejos gados? Peli varbut? Plansheti varbut? Peles rulli? :D Tachskriinu? Varbut “ieriici, kuraa ir internets un kamera” ? Viss tas jau bija, vini tikai uztaisija ertaku un izpopularizeja, Tesla un Google gazh pasauli apkart, darot lietas, ko tu pat neuztver. tev krutak liekas par 2 mm planaks laptops, neka auto bez shofera vai internets mezha viduu no balona.
Sāksim ar to, ka Google vēl nav nekādu panākumu ar “balonu” projektā un to pašu dara arī Facebook. Šie centieni no vienas puses izklausās pēc cēlām idejām, tomēr no otras – abu grandu mēģinājumi iegūt jaunus lietotājus reģionos, kur tas līdz šim bijis grūti vai pat neiespējami paveicams. Tātad ieguvēji būs gan jaunattīstības reģionu ieguvēji, gan Facebook un Google, kam būs vairāk lietotāju no kuriem varēs nopelnīt vēl vairāk naudas. Tas gan nav nekas pārsteidzošs, jo uzņēmumu galvenais uzdevums ir nopelnīt pēc iespējas vairāk naudas. Tieši to pašu dara arī šīs nebeidzamās sarunas centrālā zvaigzne – Apple. Pie tam, dara to pārliecinošāk par visiem pārējiem. Kā nekā, tieši Apple radīja pirmo veiksmīgo portatīvo mūzikas atskaņotāju, pirmo veiksmīgo viedtālruni, pirmo veiksmīgo planšetdatoru un pirmo veiksmīgo ultrabuku. Proti, ir maz nozīmes tam cik tava ideja ir ģeniāla, visu nosaka tas cik ar to spēsi nopelnīt un Apple šajā ziņā ir nepārspēta kompānija. Kamēr šīs kompānijas radītie produkti un pakalpojumi ir kaut kādā mērā labāki par konkurentiem, tikmēr ieguvēji ir arī to pircēji. Es domāju, ka uz šīs nots sarunu varam arī izbeigt.
jaa beigsim, Apple ir kruts jo pardod TELEFONUS TAGAD, Google nav kruts, jo izmainis pasauli VELAK. Lai jau ta butu, ha.
Es jau kuro reizi atkārtošu, ka gan Apple, gan Google abi ir vieni no pašiem krutākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem pasaulē.
Jesus.