Jaunās automašīnās ienāk arvien lielāki ekrāni – nereti mēs runājam par diviem lieliem ekrāniem. Digitalizācija pati par sevi nav slikta, taču mēs un citi auto apskatnieki/blogeri savās publikācijās esam norādījuši, ka ir iebraukts pretējā grāvī un digitalizācija ir aizgājusi pārāk tālu, mašīnās samazinoties klasisko pogu skaitam un daudzām funkcijām pārceļoties tikai uz ekrāniem.
Šķiet, ka arī drošības testu veicējiem ir līdzīgas domas – no 2026. gada 1. janvāra stāsies spēkā jauni Euro NCAP drošības testu noteikumi, kas paredz, ka noteiktām mašīnas funkcijām jābūt darbināmām ar fiziski nospiežamu pogu. Ja tādas nebūs un konkrētās funkcijas lietošanai būs jāizmanto ekrāns, ražotājs par to zaudēs punktus, bet saņemt augstus vērtējumus drošības testos, tā tomēr ir goda lieta.
Pagaidām obligāts nosacījums būs poga/svira pagriezienu rādītājiem, avārijas gaismām, skaņas signālam, un logu slotiņu iedarbināšanai. Euro NCAP pārstāvji norāda, ka ir jādomā par drošības riskiem un to, ka skatīšanās ekrānā nozīmē, ka cilvēks neskatās uz ceļu, apdraudot sevi un citus. Kāds varbūt teiks – kurai tad mašīnai pagrieziena rādītāji nav darbināmi ar sviras palīdzību? Atbilde – Tesla. Viņi atsevišķos modeļos pagriezienu rādītāju ieslēgšanai izmanto uz stūres novietotas pogas.
“Pārāk liela paļaušanās uz skārienekrāniem ir kļuvusi par visas industrijas problēmu, gandrīz visiem autoražotājiem svarīgas funkcijas pārnesot uz ekrāniem. Tas liek skatīties ekrānā un neuzmanības rezultātā var notikt negadījums. Jaunie testi, kas stāsies spēkā no 2026. gada, aicina autoražotājus izmantot atsevišķas, intuitīvi veidotas un fiziski darbināmas sistēmas, lai lietotu pamatfunkcijas,” saka Euro NCAP stratēģiskās attīstības vadītājs Metjū Eiverijs.
Te gan jāatgādina, ka Euro NCAP ir neatkarīga organizācija un tā autoražotājiem faktiski nevar piespiest veikt kādas izmaiņas. Lai ražotājiem tiešām kaut kas būtu jādara citādi, izmaiņām jābūt veiktām Eiropas Savienības normatīvajos aktos. Protams, ražotājiem patīk, ka viņu mašīnas šajos Euro NCAP testos saņem maksimālās piecas zvaigznes – ar to var lepoties reklāmas materiālos un arī potenciālajam klientam drošība noteikti nav mazsvarīga, tāpēc vismaz daļa autoražotāju varētu pacensties un pielāgoties šīm izmaiņām.
Protams, ka jāpiesienas Teslai. Ja prasība ir kā šeit minēts, ka pagriezieniem jābūt vadāmiem ar “pogu/sviru” piesaukt teslu ir neveikls raudājiens pēc uzmanības rakstā par šo funkciju vadību no ekrāna.
Tesla ir protopiemērs tendencei atņemt pogas un likt meklēt bieži lietojamas funkcijas pa ekrāna menu, kas prasa novērst acis no ceļa uz reizēm pat vairākām sekundēm. Pagrieziena sviras aizstāšana ar pogām ir īpaši kaitinoša, ne tikai tā dēļ, ka liek pārslēgt smadzenes no jebkura cita auto vadīšanas muskuļatmiņas, kas prasa laiku un piepūli, bet arī tā dēļ, ka tās pogas līkumos un apļos pārvietojas uz citu vietu. Teslā valda Masks un nekādas iebildes pret viņa ģeniālajām idejām inženieri un autobūves profesionāļi, kas noalgoti dizainēt labas mašīnas neuzdrīkstās izteikt, jo šefam ir vīzija un Tu esi mazs un vīziju nespēj saredzēt, vienkārši dari kā liek.
Daļējs Eiropas produktu protekcionisms, kas liks daļai ražotāju nedaudz palielināt izmaksas.
*neļaus ekonomēt uz drošību ietekmējošām vadības funkcijām.
Kā būtu ar iespēju iztikt bez “obligātās” planšetes un pārējiem nevajadzīgajiem pielikumiem, kas tikai palielina auto cenu?
Orģinālrakstā vispār nebija pieminēta Tesla, kursors kaut ko piepušķojis.
Nevis piepušķojis, bet gan iedevis papildus informāciju.
Šis nav oriģinālā raksta tulkojums vai pārstāsts, kur jāpieturas 1:1. Teslas pieminējums te ir vairāk kā vietā.
Laikam jau razotajiem letak ir iebazt elektronisku skarienekranu, neka razot pogas, kur tas vajadzigas.
Tas nu gan nav lētāk
Ja ekrāns tiek likts jebkurā gadījumā, tad pieprogrammēt papildus “pogas” uz tā ir vienreizēja izmaksa, kas neprasa papildus fizisku detaļu. Protams, ka tas ir lētāk nekā pilna rinda ar klimata kontroles podziņām, katrai no kurām jāiztur tūkstoši piespiedienu neizjūkot, nenodilstot līdz nesalasāmai pakāpei, nenodziestot izgaismojošajai diodei.
Ļoti labi, jo “modernās” mašīnas ir arvien lielāki sūdi, tas jau paliek bīstami un neērti, Geely EX30 (Volvo) cimdu kastīte tikai caur planšeti atveras, bet ja zāles tur, vai preži? Avārijas poga tikai planšetē, bet ja planšete nedarbojas?
Nesen braucu ar fl Tesla X, drive tagad ieliek pabīdot planšete tādu kā līniju, parking, nospiežot ikonu.. Suņa murgs!
Jūs šobrīd spriežat par pēdējās paaudzes automašīnām. Pilnībā nekas neliedz šodien piedalīties satiksmē ar 80to gadu Porsche, Mercedes un baudīt visus tā teikt labumus :)
1998-2008 ir vislabākais autobūves periods. Kas tik vien tad nebija! Audi ar Lamborghini V10 biturbo! Pasāts ar W8 vai VR6! Bmw ar sasodītu V10 kurš griežas pāri 8K! Kondieris un kruīza kontrole pašsaprotama lieta. Jēdzīga antikorizija, laba ekonomija un paciešama ekoloģija. Labi izmēri, rūpnīcas maģis kuram varēja piejūgt savus audio ievadus. Daudzsviru piekares, 4 cilindri standartā, hidrauliskie stūres pastiprinātāji, logi no kuriem vēl kaut ko var redzēt.
Tagad parādi jefiņiem planšeti un lieta darīta – maksā ikmēneša līzi par 3cilindru48V perdeli ar vērpes stieņa piekari, toties bl ekrāniņš spisdometra vietā un štruntīga Asus plenšete pa vidu. Fui.
Un jā, es braucu ar vecu auto lieliskā stāvoklī kurš ir gan fiksāks, gan ērtāks gan vieglāk uzturams par mūsdienu ekvivalentu. Absolūti neredzu jēgu pārkāpt.
Ja es pārstāšu ar viņu braukt, tad tikai ziemā aiz cieņas pret lieliski kalpojošu auto un lauzīšu pa sālu kaut kādu jaunāku triperi.
“Tagad parādi jefiņiem planšeti un lieta darīta”
Ne gluži, vēl pilnai laimei stikla jumts jāpieliek caur kuru vasarā saule pļešku cepinās😁
Stikla jumts aptumšojās, ja nepieciešams, taču siltumizolācija tam nav nekāda, un aptumšojoties tas sāk absorbēt vēl vairāk saules karstuma.
Biju 65 gadus veca restaurēta auto īpašnieks (pat divu), bet neuzskatu ja jaunieši jānosauc par jefiņiem un ka attīstībai ar planšetēm nav vietas. Padomā par to!
EU avārijas pogai jābūt fiziskai un vēl noteiktās vietās (nevar ielikt cimdu nodalījumā). Paldies EU!
Euro NCAP malači. Piespiest nevar, bet ja planšetes bakstīšana ir risks, tad tas arī atspoguļosies novērtējumā.
Es vispār nesaprotu, ar ko planšetes bakstīšana atšķiras no viedtelefona bakstīšanas.
Jūs vadāt auto funkcijas caur viedtālruni braukšanas laikā?
Nē. Izmantoju fiziskas pogas.