Reklāma

Modernizētais Jaguar F-Pace SVR – vai šādam modelim ir kāda jēga?

Jaunākie raksti

Samsung uzskata, ka salokāmie viedtālruņi trīs gados apdzīs Galaxy S modeļus

Samsung paši uzskata, ka lokano ekrānu viedtālruņi tikai tagad sāk uzņemt apgriezienus. Sagaidāms, ka lokano ekrānu viedtālruņi tuvāko trīs...

Xiaomi oficiāli izziņojis Mix Fold 2 salokāmo viedtālruni

Xiaomi Mix Fold 2 ir vēl viens šī gada lokanā ekrāna viedtālrunis, kura uzdevums ir vismaz nedaudz papurināt Samsung...

Kāds vīrietis Lielbritānijā apcietināts, jo ar “AirTag” izsekojis savu bijušo draudzeni

Izsekošanas piekariņi ir praktiski situācijās, kad jāsameklē kāda nozaudēta lieta, piemēram, naudas maks vai telefons. Tomēr domāju, ka neviens...

“SpaceX” orbītā nogādājis jau 3000 “Starlink” satelītu, taču saskaras ar problēmām

Īlona Maska vadītais uzņēmums "SpaceX" turpina izvērst savu ātrgaitas satelītu interneta projektu "Starlink", šīs nedēļas sākumā orbītā nogādājot vēl...

Apple paredz augstu pieprasījumu pēc iPhone 14 viedtālruņiem

Uzņēmums Apple, neskatoties uz ekonomisko situāciju pasaulē, paredz, ka arī šajā rudenī būs pietiekami liels pieprasījums pēc nākamajiem iPhone...

Pāris reizes gadā mums uz apskatu patrāpās kāds ļoti interesants, neierasts, iztēli raisošs auto. Kaut kas ārpus parastās ikdienas, kas dienu iekrāso mazliet krāsaināku un labāku. Šoreiz esam tikuši pie Jaguar F-Pace SVR ar V8 motoru un 550 zirgspēku jaudu. Pirmais jautājums, kas rodas pie šodienas degvielas cenām – kam tāds modelis vispār vajadzīgs? Jaguar F-Pace tūlīt pēc tā iznākšanas 2016. gadā apskatīja otrs Kursora Māris, un F-Pace šogad it nemaz nebija mūsu plānos, taču, ja jau auto burtiski iekrita mums rokās, tad lūkojām noskaidrot, kāds ir atjauninātais F-Pace šajā SVR versijā un kāda no tā jēga.

Atgriezīsimies vēsturē

F-Pace modelis ir relatīvs jaunums Jaguar piedāvājumā – pie klientiem tas parādījās 2016. gadā un tas bija itin riskants solis ražotājam, kas savu slavu nopelnījis, pateicoties ātrām, izskatīgām, sportiskām mašīnām sedanu un kupeju formā. Krosovera uzbūve bija risks tikt nesaprastiem no klientu puses, tāpēc Jaguar vadībai noteikti bija kārtīgi jāpadomā, kā šo gājienu uztvers tirgus un sabiedrība kopumā. Tiesa, Porsche vēl dažus gadus iepriekš parādīja priekšzīmi, radot paši savus džipveidīgos modeļus, kuri izrādījās ļoti veiksmīgi, tāpēc Jaguar izšķirties par šādu soli noteikti bija vieglāk.

Jāsaka, ka klienti šādu autoražotāja gājienu uztvēra pat ļoti labi – kopš 2016. gada F-Pace kļuvis par pārliecinoši vislabāk pārdoto Jaguar modeli visā pasaulē, tam sastādot aptuveni 40% no kopējā pārdoto automašīnu apjoma. Nav slikti, īpaši, ja auto šādu popularitāti iemantojis burtiski dažu gadu laikā.

Šajā segmentā konkurentu, protams, netrūkst, tāpēc F-Pace saņēma gan uzslavas, gan arī nopēlumu. Mašīna tika slavēta par braukšanas dinamiku, gaitas īpašībām un vadāmību, savukārt kritiku saņēma salona uzbūve, izvēlētie materiāli un multimediju sistēma, kas jau iznākšanas brīdī tika aprakstīta kā novecojusi.

F-Pace kļuva par plaša profila speciālistu tajā izpratnē, ka lētākie modeļi aprīkoti ar pilnībā saprātīgiem 2.0 litru turbo motoriem – gan benzīna, gan dīzeļa motori. Un tad ir piedāvājuma otrs gals – SVR jeb Special Vehicle Rating. Ar šo abreviatūru Jaguar un Land Rover saimē apzīmē īpaši jaudīgus, sportiskus modeļus. Un šis tāds tiešām ir – Jaguar F-Pace SVR aprīkots ar 5.0 litru V8 motoru un kompresoru jeb supercharger, kā tas pieņemts Jaguar zīmola vēsturiski labākajās tradīcijās. Lai arī ar kompresoru aprīkotus motorus pēdējā laikā vairāk pieņemts asociēt ar ASV autoražotājiem, savukārt eiropieši dod priekšroku turbīnām, Jaguar šādā veidā pieturas pie savām tradīcijām, jo daudzi no labākajiem un populārākajiem Jaguar modeļiem gadu gaitā bijuši aprīkoti tieši ar supercharged motoriem.

Tehniskā puse

Īsumā uzmetot aci tehnisko parametru lapai, redzam, ka F-Pace tuvākie radinieki ir divi citi Jaguar modeļi XE un XF, kā arī brālēns Jaguar Land Rover koncernā Range Rover Velar. Visi šie auto izmanto vienu kopīgu platformu un citas daļas. Salīdzinot ar parasto F-Pace, šajā versijā mašīnas balstiekārta priekšā padarīta par 30% cietāka, lai nodrošinātu lielāku virsbūves stabilitāti. Specifiski šai versijai radīta programmatūra atbild par adaptīvās balstiekārtas un „dynamic” dzinēja režīmiem. Protams, auto ir ar pilnpiedziņu, taču lielākā daļa jaudas tiek sūtīta uz aizmuguri. Tiesa, sliktas saķeres apstākļos līdz pat 90% jaudas var nosūtīt uz priekšējo asi. Auto ir arī īpašs režīms šādiem gadījumiem. Izpūtējs aprīkots ar elektriski regulējamiem vārstiem, kas uzlabo sniegumu, bet galvenokārt nodrošina izcilu skaņu.

Ja ceļa vēji atpūtuši līdz Jaguar salonam, kur iespējams aplūkot šo automašīnu, tad dzinēju izvēlē netipiski mūsdienām dominē dīzeļa versijas – lētākais un vienkāršākais būs 2.0 litru turbodīzelis ar 165Zs jaudu. Tam seko tas pats motors, tikai ar 200Zs jaudu, bet jaudīgākais pieejamais dīzelis ir 3.0 litru sešcilindru turbomotors ar 300Zs. Visi šie motori aprīkoti ar mild-hybrid sistēmu, automātisko pārnesumkārbu un pilnpiedziņu. Pievēršoties benzīna motoriem, te izvēle ir nedaudz mazāka 2.0 litru motors ar 250Zs jaudu, 3.0 litru sešcilindru motors ar 400Zs jaudu, tāpat var iegādāties arī plug-in hibrīdu ar 400Zs jaudu, bet piedāvājuma pašā spicē atrodas SVR modelis ar 5.0 litru V8 motoru, 550Zs un 700Nm griezes momentu.

Te nu mēs mazliet varam pakavēties pie šī V8 motora. Šis dzinējs ietilpst „AJ-V8” motoru saimē, kas Jaguar modeļos pirmoreiz parādījās jau deviņdesmito gadu beigās. Motora sākotnējā izstrādē tika ieguldīti ap 200 miljoniem mārciņu un darbs norisinājās piecus gadus. Skaidrs, ka mūsdienu autobūvē ar nemitīgajām noteikumu maiņām viens motors ražošanā bez uzlabojumiem tik ilgi neuzturas – šajā konkrētajā mašīnā izmantots „AJ-V8 Gen III” motors, kas apritē ar nelielām izmaiņām ir jau kopš 2009. gada. Šajā versijā tika izveidots pilnīgi jauns dzinēja bloks un palielināts dzinēja tilpums, tāpat mainījās degvielas iesmidzināšanas sistēma un citas nianses. Dzinēja izstrādē no paša sākuma deviņdesmitajos iesaistījās Ford, kura paspārnē atradās Jaguar, un līdz pat 2020. gada vasarai šis motors tika ražots Ford rūpnīcā Bridžendā, uz neatkarīgas ražošanas līnijas. Kad Ford šo rūpnīcu slēdza, Jaguar Land Rover koncernam izdevās saglabāt iespējas turpināt motora ražošanu. Šim dzinējam gan vairs nav atlicis ilgs mūžs – Jaguar no 2025. gada ražos tikai elektroauto, savukārt Land Rover vēl turpinās iekšdedzes dzinēju izmantošanu. Tiesa, ņemot vērā Euro 7 izmešu standartu ieviešanu, paredzams, ka Land Rover izmantos BMW izstrādātos dzinējus, atsakoties paši no sava motora ražošanas.

Tā kā šis motors joprojām ir pieejams, Jaguar un Land Rover to nekautrējas izmantot faktiski visos iespējamajos modeļos – ar to ir aprīkots F-Pace, F-Type, tāpat arī Range Rover Sport modelis. Šī dzinēja pārbūvētu versiju lietoja arī Aston Martin Vantage. Visas šīs mašīnas sprintu līdz 100km/h veic mazāk nekā 4 sekundēs.

Funkcionāli neuzkrītošs dizains

Jaguar F-Pace manās acīs ir tiešām ļoti glīts auto. Formās un līnijās nav nekā kardināli atšķirīga no konkurentiem, taču viss dizains kā tāds izskatās labi pārdomāts. Auto izskatu slavēja pilnīgi visi, kas to redzēja dzīvē. Pie mašīnas dizaina acīmredzami ir strādājuši cilvēki, kuriem pašiem patīk skatīties uz skaistiem auto. F-Pace arī šajā supersportiskajā SVR izpildījumā izskatās elegants, bet relatīvi neuzkrītošs.

Runājot par šo SVR versiju, tad te, protams, saņemam krietni agresīvāku priekšējo bamperi. Uz motora pārsega un mašīnas sānos ir atveres, kuras tik tiešām ir funkcionālas un tur izvietotas ar mērķi. Daudzi autoražotāji šādas atveres izveido, lai radītu iespaidu par sportiskumu, taču tām nav nekāda praktiska mērķa, tas domāts tikai izskatam. Šeit atveres uz motora pārsega gādā par dzinēja dzesēšanu, savukārt sānos palīdz ar raitāku gaisa virzīšanu apkārt mašīnai, cik nu tas iespējams 2 tonnas smagā, stūrainā automašīnā. F-Pace saņēmis pusmūža atjauninājumu jeb facelift, taču milzīgas izmaiņas vismaz ārpusē nav novērojamas – nedaudz izmainīti priekšējie lukturi un plūdenāka priekšdaļa ir galvenās izmaiņas, savukārt aizmugurē izveidots jauns lukturu dizains.

Atgriežoties pie konkrētā SVR modeļa, tad no pirmā acu uzmetiena nekas neliecina, ka zem garā motora pārsega snauduļo liels un jaudīgs V8 dzinējs. Jā, mašīna izskatās mazliet agresīvāka – gan priekšā, gan aizmugurē ir pa vienam SVR uzrakstam un aizmugurē ir četras iespaidīga izmēra izpūtēja caurules, taču tas arī viss, kas varētu pateikt priekšā par mašīnas jaudu. Ja mēs šo mašīnu noliktu blakus tādiem konkurentiem kā Mercedes-AMG GLC 63 vai Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, tad Jaguar vizuāli varētu saukt par diezgan rezervētu automašīnu. Ļoti izskatīgs un ar nepieciešamajām izmaiņām funkciju veikšanai, bet ne izlēcējs.

Salonā uzreiz ir acīmredzami uzlabojumi gan vizuālajā noformējumā, gan arī kvalitātē. Uzreiz pamanāmi sportiskie sēdekļi, tiesa, tie ir diezgan cieti un, ja jābrauc vairāk nekā pāris stundas, tie sajūtu ziņā ir diezgan neērti. Tā kā šai mašīnai reizi pa reizei vajadzētu paviesoties trasē, tad vismaz par stingrību un sānu atbalstu sūdzēties nevar, tā ir pietiekami dinamiskai braukšanai. Arī vietas daudzums priekšā ir pilnīgi apmierinošs gara auguma cilvēkiem.

Aizmugurē sēdekļi ir krietni ērtāki un arī tur viegli iekārtosies augumā garāki cilvēki. Divus pieaugušos sasēdināt nebūs problēmu, arī trīs vidēja auguma pieaugušos varēs izvizināt. Sēdēšanai aizmugurē ir savi plusi – daudz labāk dzirdama izpūtēju radītā skaņa. Godīgi sakot, es pat vairāk gribēju sēdēt tieši aizmugurē – ērtāki sēdekļi un labāk var dzirdēt skaņu.

Priekšējā panelī dominē divi ekrāni – vadītājam priekšā novietots 12,3 collu digitālais instrumentu panelis, kas kopumā izskatās labi un ir viegli nolasāms. Tam ir arī gana plašas regulēšanas iespējas, lai uz ekrāna redzētu sev interesējošo informāciju, tiesa, regulācija ir diezgan sarežģīta un piņķerīga. Blakus novietots 11,4 collu skārienjutīgais multimediju ekrāns, kas izmanto jaunāko Jaguar Pivi Pro sistēmu. Ekrāna novietojums liek domāt, ka Jaguar tur vienkārši piestiprinājis planšeti un viss. Sistēma pati par sevi izskatās lieliski un izšķirtspēja ir augsta, grafiskā puse izveidota ļoti baudāmi. Sistēmā vērojama dažādu funkciju pārbagātība, nereti jāiet pa daudzām, dažādām apakšizvēlnēm, lai atrastu kādas specifiskākas lietas. Ekrāna atsaucība kopumā ir laba, taču dažbrīd gadās nelieli aiztures momenti, visbiežāk navigācijas režīmā.

Viscaur salonam izmantoti labas kvalitātes un patīkami materiāli, cieto plastmasu faktiski nekur neatrodot. Jaguar plaši pielietojis Alcantara materiālu, to izmantojot griestu apdarē. Alcantara izmantota arī priekšējā panelī. Auto jau standartkomplektācijā aprīkots ar 11 skaļruņu Meridian audio sistēmu, kas skan lieliski. Tiesa, ir arī atsevišķi trūkumi – priekšējo sēdekļu apdare līdz galam nepārliecināja. Sēžot aizmugurē uz nelīdzenākajiem ceļiem šķita, ka aiz muguras iečīkstas kāds no salona apdares paneļiem.

Bet kā tad brauc?

Ja iepriekš rakstīju, ka vizuāli F-Pace ir nedaudz rezervēts, tad braukšanas manieru izstrādē Jaguar it nemaz nav bijuši rezervēti, šo jaudīgo V8 SUV padarot ļoti, ļoti ātru. 550Zs un 700Nm līdz 100km/h paātrina 3,8 sekundēs. Pirmkārt, tas ir ļoti ātri. Otrkārt, tas ir konkurētspējīgi, salīdzinājumā ar visiem galvenajiem konkurentiem. Te pieskaitām iepriekšminētos Mercedes un Alfa Romeo modeļus, BMW X3M, Porsche Macan.

Paātrinājums ir spēcīgs, jaudīgs, tomēr tas nav brutāls. Un tieši tā mazliet pietrūkst. Jā, auto iespiež sēdekļos un, ja tāds paātrinājums nav pieredzēts, tad cilvēks uz dažām sekundēm var piemirst par nepieciešamību elpot, bet no V8 motora ar 550Zs gribējās sagaidīt vēl spēcīgāku un eksplozīvāku paātrinājumu. Nepārprotiet, šis auto tik tiešām ir ātrs, bet līdzīgi kā teicu BMW M440i xDrive apskatā, sajūtu līmenī šis jaudīgais auto nav tik spilgts un ugunīgs, kā varēja un vajadzēja būt. Par jaudas trūkumu, protams, nevar sūdzēties – paātrinājums ir lielisks visā apgriezienu diapazonā. Pat nedaudz spilgtākas sajūtas rada uzrāviens gaitā, piemēram, apdzenot priekšā braucošo. Apdzīšana, protams, nav absolūti nekāda problēma, bet baudāmu sajūtu rada tas, ar kādu vieglumu tas notiek.

Toties kā šis auto skan! F-Pace SVR neapšaubāmi lielākais pluss ir tā skaņa! Auto skan tiešām izcili, tas mierīgi varētu pretendēt uz labākās skaņas apbalvojumiem. Ekoloģisko normu dēļ autoražotāji krietni ierobežojuši savus dzinējus un faktiski visas mašīnas skan vienādi pliekani. Ir daudz autoražotāju, kuru sportiskākie, jaudīgākie modeļi šobaltdien skan ne pēc kā. Īpaši, ja salīdzinām ar to, kā skanēja šo pašu ražotāju mašīnas pagātnē. Šī Jaguar dzinēja un izpūtēja notis vairāk atgādina amerikāņu muskuļauto nevis kaut ko aristokrātisku, lepnu un elegantu, kas pārvietojas pa Lielbritānijas lauku ceļu līkumiem. Skaņa, katrā ziņā ir fantastiska un tā tas ir jebkurā braukšanas režīmā. Dinamiskajā režīmā un ar pedāli grīdā skaņa pārņem visus salonā sēdošos un apdullina ar savu skanējumu. Arī katra pārnesumu pārslēgšanās tiek pavadīta ar skaņu efektiem. Citos režīmos iespējams nospiest izpūtēju pogu viduskonsolē – elektroniski tiek atvērti vārsti un tiek dota vaļa mežonīgajam skanējumam pat ekoloģiskajā režīmā. Jebkurā gadījumā šis skanējums komplektā ar paātrinājumu katru reizi uz sejas rada nepieklājīgi lielu smīnu. Degvielas patēriņš, protams, nav mazs, bet V8 dzinējam ar tādu jaudu pat ļoti pieņemams – pa šoseju 10-11 litri/100km, kombinētajā režīmā starp 13-14 litriem/100km. Galīgi nav slikti, tomēr nevajadzētu aizmirst, ka galvenie konkurenti izmanto mazākus dzinējus un attīsta diezgan līdzvērtīgu jaudu, vienlaikus piedāvājot nedaudz mazāku patēriņu. Toties iztrūkst lieliskā skaņa. Atliek izvēlēties, kas svarīgāks.

Kad pēc nepilnām 4 sekundēm sasniegta atļautā ātruma robeža ārpus pilsētām, F-Pace SVR atkal kļūst ļoti neuzkrītošs, kluss un nemanāms – V8 motora skaņa nav dzirdama vispār. Tikpat labi zem motora pārsega varētu atrasties arī 2 litru dzinējs, jo braucot pa šoseju ar simtiņu un ieslēgtu kruīza kontroli atšķirību tāpat nepateikt. Tas, protams, mainās, tiklīdz mazliet naskāk uzspiežat gāzes pedāli. Braucot pa šoseju, auto ir kluss un nav dzirdami lieki vēja vai riepu trokšņi. Iepriekš Māris pirms sešiem gadiem par šo aspektu kritizēja F-Pace, tagad tas noteikti ir sakārtots.

Gāzes pedāļa atsaucība dinamiskajā režīmā ir tūlītēja un asa. Kamēr pie tā pierod, varbūt pat pārāk asa. Citos režīmos gāzes pedāļa jūtīgums ir mazināts, jo kāpēc gan komforta vai eco režīmā vajadzētu momentānu gāzes reakciju. Neskatoties uz lielo masu, līkumos F-Pace SVR turas pat ļoti labi un ar minimālām virsbūves svārstībām, neatpaliekot no vieglākā un lieliski vadāmā Stelvio Quadrifoglio, kuru bija iespēja izmēģināt pērn rudenī.

Par lielisko vadāmību ir jāmaksā zināma cena – mašīnas balstiekārta ir cieta. Dinamiskajā režīmā ļoti cieta. Ja komforta režīmā viss vēl ir puslīdz pieņemami un braukšana pa salāpītu ielu/šoseju vēl ir kaut cik jēdzīga, tad dinamiskais režīms gan ir domāts tikai līdzenām šosejām, jo mašīna kļūst ļoti, ļoti cieta. Īpaši to izjūt tieši aizmugurē sēdošie – ja priekšā cietību tik ļoti nejūt, tad aizmugurē sēdošie burtiski palecās sēdekļos, kad nedaudz par vēlu pamanīju guļošo policistu un pirms tā bremzēju. Nevaram aizmirst, ka auto aprīkots ar 22 collu riepām, kas komforta jautājumos nekādus bonusus nedod. Tiesa, līdzīgi ir arī ar citiem šāda tipa auto – visas šīs mašīnas ir cietas.

Cenas

F-Pace piedāvājums sākas jau no diezgan saprātīgiem 52 tūkstošiem eiro, par ko saņemsiet mazjaudīgāko dīzeļmotoru ar automātisko pārnesumkārbu un pilnpiedziņu, bet arī lētākās komplektācijas ir diezgan labi aprīkotas. Runājot par šo SVR versiju, tad cena sākas no 104 tūkstošiem eiro. Tiesa, opciju saraksts nemaz nav tik garš un lielākā daļa lietu jau būs standartkomplektācijā. Par papildus samaksu var iegūt 22 collu diskus (1113 eiro), panorāmas jumtu (1270 eiro), īpaša krāsojuma virsbūvi (6037 eiro), Pixel-LED lukturus (2000 eiro) un vēl šādus tādus sīkumus.

Nobeiguma vārdi

Tīri loģiska un ar prātu pamatojama iemesla šādai mašīnai īsti nav – lielo jaudas potenciālu izmantot ikdienas braukšanā faktiski nav iespējams, ja nu vienīgi uzgāzējot pie luksofora vai apdzenot. Atliek braukšana uz trases dienām. Tāpat vismaz SVR modelis ir diezgan ciets. No otras puses, šāds pirkums ir pamatojams ar emocijām, ko šāds auto spējīgs sniegt. Iespiežot pedāli grīdā un sadzirdot skaņu, degvielas patēriņš un citas lietas kļūst pilnīgi nesvarīgas. Ja jau vari atļauties auto par 100+ tūkstošiem, tad degvielas patēriņam tik un tā nevajadzētu būt lietai, par ko ļoti satraukties. Šis auto, tā jauda un, pats galvenais, skaņa, liek smaidīt pašam un arī apkārtējiem, savukārt salonā, neskatoties uz dažām problēmām, tomēr jūties kā Jaguar. Facelift šim modelim ir sniedzis tik ļoti nepieciešamo uzfrišinājumu un svaigu elpu, lai gan parastais F-Pace, gan vājprātīgais SVR būtu konkurētspējīgs cīņā ar daudzajiem konkurentiem, kuri arī nesnauž uz lauriem.

Reklāma

2 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
2 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Skābene
26.04.2022 09:31

Jaguar 5,0 motors ir pats uzticamākais no Jaguar motoriem. Ja vēl to sakombinētu ar hibrīda elektrosistēmu, būtu tīri durams kurmis arī degvielas patēriņa ziņā.

grh
26.04.2022 10:55

Pirmais jautājums, kas rodas pie šodienas degvielas cenām – kam tāds modelis vispār vajadzīgs? saliekam kopā ar cenu 104k euro un atbilde ir rokā – tiem, kuriem nav žēl iztērēt 104k euro par šādu auto, tiem degvielas cenas, nodokļi un citi izdevumi NEINTERESĒ. Šādi auto ir principā nišas produkti, kas paredzēti samērā nelielai sabiedrības daļai. Tas nav VW un par tādu nevajadzētu to uzskatīt. Tā ir vairāk rotaslieta un tām turīgie cilvēki centus neskaita. Es to salīdzinātu kaut ar datortehniku. Kuram pie šī brīža elektrības cenām interesē RTX 3080ti un i7-12700k ar savu lielo patēriņu? Tiem, kuri nopērk šādas tērējošās… Read more »

Reklāma