Web Analytics
More
    Reklāma

    Kā bērni izmanto banku pakalpojumus un kādas inovācijas tajos sagaidāmas nākotnē?

    Raksts tapis sadarbībā ar Citadeles banku.

    Jaunākie raksti

    Fakts, ka pakalpojumi tiek pielāgoti paaudžu vajadzībām ir novērojams ik uz soļa. Filmu straumēšanas platformas tradicionālās televīzijas vietā, pakalpojumu un preču pasūtīšana ar diviem klikšķiem zvanīšanas un pasūtīšanas vietā – un vēl daudzi citi pakalpojumi radās paaudzes millennials īpašību un vajadzību dēļ. Līdz ar to nav pārsteidzoši, ka jaunākā paaudze turpinās veicināt arī citu tradicionālo pakalpojumu transformēšanos. Transformācija sagaida arī banku pakalpojumus bērniem un jauniešiem.

    Gluži tāpat kā ar viedierīcēm, arī ar maksājumu kartēm un maksājumu risinājumiem bērni mūsdienās rīkojas visai veikli. Citadele tieši bērniem un jauniešiem domātas norēķinu kartes piedāvā diezgan sen, bet gluži tāpat kā citi pakalpojumi piedzīvo inovācijas, tās sagaidāmas arī produktos, kas domāti tieši jaunākajai paaudzei. Šobrīd bankas jaunākie klienti var norēķināties ar X smart karti, kas gan pašiem, gan arī vecākiem sniedz dažādas priekšrocības un pārvaldības iespējas. Kādas tās ir un vai vērojamas tendences norēķinos, ko veic tieši bērni un jaunieši – to sarunā atklāj Citadeles maksājumu karšu izdošanas vadītāja Nataļja Korņejeva.

    ReklāmaAdvertisement
    Citadeles maksājumu karšu izdošanas vadītāja Nataļja Korņejeva

    Vai ir kāds dalījums, kuras kartes ir domātas tieši bērniem un kuras – jauniešiem?

    Mums ir X smart karte – pirmā no norēķinu kartēm, kas piedāvāja klientiem iepriekš nebijušas iespējas. Papildu bezmaksas pārskaitījumiem un bezmaksas skaidras naudas izņemšanai, norēķinu karte piedāvā atalgojumu par tās aktīvu izmantošanu – gan lojalitātes programmu, kurā var krāt punktus par iztērētajiem eiro, gan procentu atmaksu par konta atlikumu mēneša beigās. Tā bija viena no mūsu galvenajām kartēm, ko mēs ieviesām pirms diviem gadiem. Jauniešiem sākotnēji bija domāta maksājumu karte ar debit kartes funkcijām, kas iespēju ziņā bija salīdzinoši ierobežotāka. Tad mēs sākām domāt, kāpēc ierobežot bērnus un jauniešus ar debit karti? Līdz ar to X smart karti bez maksas sākām piedāvāt arī bērniem un jauniešiem no 7 līdz 21 gadam. Esam novērojuši, ka visvairāk šo iespēju vēlas izmantot tieši klienti vecumā no 9 līdz 18 gadiem.

    Kāds ir šīs kartes iegūšanas veids? Bērniem un jauniešiem tas droši vien mazliet atšķiras?

    Lai tiktu pie savas X smart kartes, bērnam jāatnāk kopā ar vecāku vai aizbildni uz banku, kas arī šobrīd notiek pēc iepriekšēja pieraksta. Pagaidām ierašanās bankā ir obligāts nosacījums, ja bērns ir līdz 18 gadu vecumam. Ja vecāks vai aizbildnis ir bankas klients, iespējams pasūtīt karti internetbankā un kopā ar bērnu atnākt uz filiāli, lai to saņemtu. Citadeles speciālisti arī izskaidros un apmācīs kartes, internetbankas, kā arī mobilās lietotnes izmantošanā.

    Savukārt, ja 16 gadu vecumā bērnam jau ir savs pastāvīgs ienākumu avots, viņš skaitās kā patstāvīga persona un kontu filiālē var atvērt pats.

    No 18 gadiem neatkarīgi no ienākumiem šo karti klients var saņemt pats. Jaunieši no 18 līdz 21  gadam kontu var atvērt arī ar selfiju Citadeles mobilajā lietotnē un saņemt savu X smart karti pa pastu.

    Ņemot vērā, ka ikdienas straujais ritms bieži pieprasa visu saņemt uzreiz, Citadele piedāvā karti saņemt uzreiz pat stundas laikā, piesakoties kādā no filiālēm: Rīgā, Republikas laukumā 2a, Spice Home, Liepājā un Daugavpilī.

    Vai bērni izmanto bezkontakta maksājumu risinājumus?

    Kā jau minēju, bērni un jaunieši ir īpaši veikli, izmantojot gan bankas lietotni, gan visus piedāvātos bezkontakta maksājumu risinājumus. Bērni, kas iesākuši lietot bezkontakta maksājumu aproci, kad vecāks ir izveidojis atsevišķu karti lietošanai bērnam, vēlāk bieži izvēlas atvērt pats savu kontu un piesaistīt, piemēram, gredzenu vai izmantot Apple Pay. Jaunākajam inovatīvā maksājumu gredzena lietotājam ir 12 gadi.

    Bērniem un jauniešiem ir iespēja izmantot visus bezkontakta maksājuma risinājumus – gredzenu, aproci, Android telefonu, uzlīmi, ko iespējams pielīmēt jebkur. Būtiski, ka šie risinājumi pieejami neatkarīgi no vecuma, savukārt Apple Pay pieejams no 13 gadu vecuma.

    Ja bērns ar vai bez vecāku starpniecības saņem karti, kas notiek ar internetbanku? Bērns saņem piekļuvi arī tai? Vai tur atšķiras pieejas?

    Līdz 18 gadiem internetbankas lietošanas režīmu izvēlas vecāks. To iespējams pieslēgt skatīšanās vai speciālajā režīmā, kas jaunietim ļauj veikt arī pārskaitījumus no sava konta, maksājumus, kartes bloķēšanu vai atbloķēšanu un kartes aizvietošanu. Vecāks vai aizbildnis internetbankā tikai skatīšanās režīmā var sekot līdzi bērna tēriņiem, apskatīt konta atlikumu un veiktos darījumus.

    Kas attiecas uz Citadeles mobilo lietotni – līdz 18 gadu vecumam, ja internetbankai pieslēgts skatīšanās režīms, tad abi – gan jaunietis, gan vecāks – lietotnē redzēs konta atlikumu, noformēto karti, veiktos pirkumus un uzkrātos X REWARDS punktus. Ja internetbankai pieslēgts speciālais režīms, mobilajā lietotnē jaunietim būs iespējams veikt pārskaitījumus, aktivizēt karti, mainīt PIN kodu, bloķēt un atbloķēt karti.

    Savukārt no 16 gadiem jaunieši ar regulāriem ienākumiem un pilngadīgi klienti mobilajā lietotnē var izmantot visas piedāvātās iespējas – pārskaitīt naudu, aktivizēt karti, bloķēt un atbloķēt karti, mainīt PIN kodu.

    Cik lielu naudas summu bērni un jaunieši vidēji mēnesī iztērē, norēķinoties ar X smart karti? Kādas ir populārākās produktu/pakalpojumu kategorijas?

    Vidēji tie ir ap 50 eiro mēnesī. Skaidrs, ka visbiežāk pirkumus veic pārtikas veikalos, iegādājoties dažādus našķus, ko vecāki varbūt nepērk. Tāpat bieži vien bērni un jaunieši iepērkas internetveikalā Aliexpress. Pēc tam jau ir ēstuves – viena no tādām populārākajām ir McDonald’s, pērk ēdienu arī no Wolt, Narvesen.

    Redzam arī, ka pandēmija ir ietekmējusi bērnu un jauniešu norēķinus. Līdz pagājušā gada decembrim fiziskās tirdzniecības vietās, kur jāmaksā ar karti, pirkumi tika veikti biežāk nekā internetā. Taču, kad sākās pandēmijas otrais vilnis, šī gada janvārī būtiski izlīdzinājās pirkumu apjoms fiziskos veikalos un internetā.

    Šī gada janvārī, februārī, martā arī varējām novērot, ka salīdzinājumā ar pērnā gada oktobri samazinājies darījumu skaits ar X smart kartēm un kontā esošās summas. Īpaši izteikti tas bija tieši februārī. Šajos mēnešos arī salīdzinoši vairāk darījumu notika e-veikalos. Tuvojoties vasarai, atkal tā līkne mainījās, un jaunieši vairāk pirkumus veic fiziskos veikalos.

    Kādas inovācijas sagaidāmas bankas pakalpojumos bērniem un jauniešiem

    Jauniešiem īpaši patīk gan dažādās iespējas bezkontakta maksājumu risinājumos, gan iespēja krāt punktus, izmantojot Citadeles lojalitātes programmu X REWARDS. Norēķinoties ar karti, katrs iztērētais eiro pārvēršas par X REWARDS punktu vai vairākiem punktiem. Šis spēles elements piesaista jauniešus, jo var sekot līdzi, cik daudz punktus par konkrētām lietām var saņemt, salīdzināt punktu skaitu draugu starpā. Tieši šo spēles elementu plānojam nākotnē arī attīstīt, piedāvājot arvien jaunas iespējas mobilajā lietotnē, piemēram, krāšanas rīku, lai bērns laicīgi iemācās arī šķietami “neredzamas” naudas vērtību, kas atrodas bankas kontā nevis krājkasē.

    Šobrīd sveicot jauniešus ar skolas sākšanos, katram jaunajam klientam dāvinām 1800 punktus, lai ir iespēja uzreiz iemēģināt roku punktu apmaiņā un izvēlēties sev balvu. Savukārt, maksājot ar X smart karti pirmo pusgadu, bērni un jaunieši var iegūt četras reizes vairāk X REWARDS punktu nekā parasti jeb divus punktus par katriem diviem iztērētiem eiro.

    Populārākie produkti, ko bērni un jaunieši apmaina pret šiem sakrātajiem X REWARDS punktiem, ir Wolt, Bolt kuponi, Viršu hotdogi. Būtiski, ka visai bieži sakrātos punktus jaunieši izvēlas iztērēt labdarības lapās, piemēram, palīdzot “Labdarības lapa” iegādāties maltītes ģimenēm ar bērniem.

    Kā bērnu un jauniešu norēķinu kartes vai finanšu pakalpojumi attīstās ārpus Latvijas?

    Viena no tendencēm, ko pasaulē var izteikti novērot – tiek izstrādātas tieši bērniem domātas mobilās lietotnes. Interesanti, ka arī vecākiem ir piekļuve šīm lietotnēm, kurās viņi var ievietot dažādus uzdevumus bērniem. Piemēram, ja bērns skolā saņems augstāko atzīmi, viņam uzreiz no vecāku konta tiks ieskaitīta konkrēta naudas summa. Ar spēles elementiem bērns tiek motivēts kaut ko paveikt, un ar šādām lietotnēm iemācās arī pats rīkoties ar naudu – pārskaitīt, iespējams, kaut ko investēt, veidot uzkrājumus. Tā, man šķiet, ir viena no tādām tendencēm, kas jāpēta un uz kuru jāiet.

    Arī Citadele uz šo pusi skatās. Mums jau X REWARDS punktu krāšanas sistēmā ir iestrādāti spēles elementi, un gribam to attīstīt arī tālāk.

    Kuras varētu būt svarīgākās lietas, ko izrunāt ar bērnu, izsniedzot pirmo norēķinu karti?

    • Jāizskaidro naudas nozīme, uzsverot, ka skaidras un bezskaidras naudas vērtība neatšķiras;
    • Jāizrunā mērķi, kādiem var un kādiem nevar tērēt naudu;
    • Jāizskaidro un jāpārliecinās vai bērns saprot ar maksājumu karti saistītos drošības jautājumus. Piemēram, kartes datus – numuru, PIN kodu – nedrīkst izpaust citiem, kā arī pašu karti nedrīkst dot trešajām personām;
    • Atsevišķa saruna būtu jāvelta tiešsaistes spēlītēm, ārzemju sūtījumiem kā arī abonēšanas pakalpojumiem, par kuriem bieži vien jāmaksā regulāri;
    • Ar bērnu kopā jāizrunā scenārijs, ko darīt kartes nozaudēšanas gadījumā.
    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    15.09.2021 12:31

    Lieliski, es esmu atradis lieliskas zināšanas, izmantojot jūsu rakstīto. Es apskatīšu tuvāk un jūsu rakstā iepazīstināšu ar noderīgu informāciju. Liels paldies.

    Reklāma