Pētnieki, iespējams, atraduši veidu, kā samazināt gaisa satiksmes nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, kas varētu noderēt brīžos, kad elektriskās lidmašīnas vai alternatīvā degviela nav variants. Oksfordas Universitātes zinātnieki ir veiksmīgi pārvērtuši oglekļa dioksīdu reaktīvo lidmašīnu degvielā. Tā ir iespēja, kā nākotnē joprojām izmantot parasto dzinēju lidmašīnas un vienlaikus neradīt oglekļa emisijas.
Procesa, kad CO2 tiek pārvērsts reaktīvo lidmašīnu degvielā, pamatā ir organiskās sadedzināšanas metode. Proti, zinātnieki sildīja citronskābes, ūdeņraža un dzelzs-mangāna-kālija katalizatora maisījumu, kas tādā veidā ļauj CO2 pārvērst par šķidro degvielu, kas spēj darbināt reaktīvo lidmašīnu. Skaidrots, ka šāda pieeja ir salīdzinoši lēta, ne pārāk sarežģīta un sastāvdaļas esot visai viegli pieejamas. Arī kopumā tas ir lētāk par procesiem, kad degvielu iegūst ar ūdeņraža un ūdens palīdzību.
Tiesa gan, ceļš, lai šāda degviela nonāktu līdz lidmašīnām, ir krietni vien sarežģīts. Pētnieki eksperimenta nolūkos no CO2 spēja radīt vien dažus gramus degvielas. Taču, lai ar to pabarotu veselu floti, vajadzīga nedaudz citādāka pieeja. Turklāt, ja mērķis ir šo procesu padarīt pavisam draudzīgu videi, nepieciešams arī pārveidot pašu degvielas ražošanas sistēmu, kas spētu darboties vienīgi ar tīru enerģiju.
Toties labā ziņa ir, ka līdz šim veiktie pētījumi nenorāda uz nozīmīgiem zinātniskiem šķēršļiem degvielas ieguvei no CO2. Šāda metode ir arī viens no variantiem, kā saglabāt esošās flotes, nevis visas lidmašīnas nomainīt, kā tas ir gadījumos, kad, piemēram, plānots pāriet uz cita veida degvielu. Tas dotu iespēju aviosabiedrībām paturēt esošos lidaparātus un dotu ilgāku laiku pārejai, piemēram, uz elektrolidmašīnām.
Ļoti interesanti būtu uzzināt, kādi ķīmiskie elementi ir tajā degvielā.
Parasti degvielās ir arī H. Vai šajā gadījumā to iegūst no ūdens?
Lasu un skatos citos avotos, ka parasti šādā degviela sastāv no ļoti daudz un dažādiem ķīmiskiem elementiem, ko lielākoties sastāda ogļūdeņradis. Bet sastāvā atrodams arī svarīgs elements – angliski – kerosene, kas radīts no ūdens.
petrolejas destilāts, laikam ir tuvākais termins.
Paldies!
Dīzeļdegvielas brālēns
To vielu, ko pilda lielajās lidmašīnās, sauc par aviācijas petroleju.
Tikai mazās, kuras lidojot purkšķ, darbina ar benzīnu.
Interesanti ka petroleju var iegūt no CO2 un ūdens. Jautājums tikai par patērēto enerģiju.
Piespraudīs visu ar vējdzirnavām un ražos petroleju mucām. Tiesa pasaules siltuma balansu tas viss diez vai uzlabos. Jebkurš jaudas patērētājs silda gaisu. Un šķiet ka petrolejas ražošana nav endotermisks process.
Nākošais līmenis būs ražot sintētisko naftu un pumpēt atpakaļ zemē :)