Viens no pasaules lielākajiem lidaparātu ražotājiem “Airbus” prezentējis konceptus bezizmešu lidmašīnām, kas debesīs varētu nonākt līdz 2035.gadam. Plānots, ka visas šīs lidmašīnas pārvietotos, izmantojot ūdeņradi.

Visi trīs nodemonstrētie lidmašīnu koncepti apvienoti zem nosaukuma “ZEROe”. Augšējā kreisajā stūrī redzamā lidmašīna spēj uzņemt 150-200 pasažierus. Plānots, ka tā darbosies ar modificētu gāzturbīnas (gas-turbine) motoru, kas lietos ūdeņradi nevis aviācijas degvielu. Teorētiski šī lidmašīna spēs veikt transkontinentālus lidojumus, jo tā bez nosēšanās varētu veikt vairāk nekā 2000 jūras jūdzes (apmēram 3700 kilometri).

Attēla apakšējā daļā redzamā lidmašīna ar propelleru dzinēju spēs uzņemt ap 100 cilvēkiem. Arī šo lidaparātu plānots darbināt ar modificētu dzinēju, kas izmanto ūdeņradi. “Airbus” uzskata, ka šis lidaparāts būs piemērots īsiem pārlidojumiem, aptuveni 2000 kilometru robežās.

Visbeidzot, attēla labajā daļā ir lidmašīna, kuras dizainā spārni sapludināti fizelāžu. Plānots, ka šāda lidmašīna varēs uzņemt līdz 200 cilvēkiem un arī tā varētu nolidot nepilnus 4000 kilometrus vienā piegājienā.

Skaidrs, ka, lai šādas lidmašīnas būtu komerciāli lietojamas ikdienā, lidostām jāspēj nodrošināt vērā ņemamu ūdeņraža krājumu uzglabāšana, kas, protams, prasa infrastruktūru. Diezgan droši, ka būtu nepieciešams atbalsts arī no valstīm, lai nepieciešamo infrastruktūru veidotu, bet pēc tam vecās lidmašīnas aizstātu ar līdzīgām bezizmešu lidmašīnām.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
3 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Krotow

Gribas redzēt to pilienveida bezastes radījumu dzīvē :) Šis gan ir maziņš. Kaut kur nesen redzēju koncepta bildi 200 personu pārvadāšanas modelim ar iluminatoriem griestos.

Ūdeņradim CO2 izmešu samazināšanai aviācijā vidējiem-tālajiem reisiem tiešām ir jēga. Vismaz kamēr nav parādījušās kādas megaietilpīgas baterijas ar 10+ reizes lielāku ietilpību kā šībrīža litijniecēm. Kas pārskatāmā nākotnē neizskatās reāli.

usinss

Ūdeņradis arī ražošanas procesā ir krietni zaļāks risinājums par baterijām. Jo elektrību var saražot no atjaunojamajiem resursiem utt. Bet bateriju ražōšāna ļoti nopietni piesārņo vidi kā arī joprojām daudzu izejvielu iegūšanā tiek lietots vergu/bērnu darbs.

Viktors

Tas ir attiecināms uz kobaltu saturošajām baterijām. Bateriju pārstrāde ir izdevīgāka nekā jaunu ražošana