Web Analytics
More
    Reklāma

    Kursors apmeklē Ford Innovation Workshop

    Jaunākie raksti

    Kaut es esmu tehnoloģiju un gadžetu cilvēks, es par tiem nerakstu. Nav jau jāzīlē iemesli, vienkārši negribu un nemāku. Kad Ford mani uzaicināja uz savu RIC Aachen (Research and Innovation Center) uz Innovation Workshop 2016, lai parādītu visas jaunās tehnoloģijas ar kurām šobrīd strādā, sapratu, ka jābrauc. Tas bija vienas dienas, drīzāk pat tikai vairāku stundu pasākums, uz kuru tika uzaicināti tehnoloģiju, auto žurnālisti un blogeri no visas Eiropas.

    Teikšu godīgi, neko daudz no pasākuma negaidīju, jo neesmu dzirdējis, ka Ford būtu pēdējos gados radījis kaut ko inovatīvu un bijis ar kādām savām izstrādātajām tehnoloģijām pirmais. Aachen pilsēta, kura ir aptuveni 100km no Diseldorfas, ir vienīgā vieta ārpus Amerikas, kur Ford ir izpētes centrs un kopā šeit strādā aptuveni 350 pētnieki. Ir ļoti stingra sadarbība ar universitāti, kas kopējo cilvēku skaitu, kuri strādā ap inovācijām, sezonāli pat divkāršo.

    Reklāma

    Inovāciju un izpētes centrs darbojas pamatā 3 virzienos – ecoboost dzinēju izstrādē un uzlabošanā, par kuru Ford ir saņēmis godalgas 4 gadus pēc kārtas un 3 gadus tas ir bijis gada dzinējs, nākamās paaudzes vadītāja palīdzības sistēmu izstrādē un kā viņi sauc – graujošās inovācijas, kas ir mazliet ārpuses auto tēmas un galvenā doma ir satiksmes uzlabošana lielpilsētās, tātad tur ir visādi cilvēku pārvadātāji, kas nedodas uz lielceļa.

    Pats pasākums tika sadalīts tādās kā četrās zonās un tā kā žurnālistu sabrauca diezgan daudz, tad tikām sadalīti 5 grupās, lai katrs varētu ērti apskatīt, safotogrāfēt un izmēģināt Ford izpētes objektus.

    Ford pastiprinātu uzmanību pievērš tieši auto novietošanas jeb parkošanās jautājumam, jo lielākā daļa visu ar auto saistīto aktivitāšu bija tieši par šo tēmu. Mums tika demonstrēti reāli transporta līdzekļi, ar kuriem inženieri strādā. Tādējādi auto bija pilni ar dažādām kamerām, sensoriem, ekrāniem, visur karājās vadi un bija dīvaina paskata kontrolieri un datori. Pamatā auto bija Ford Fusion, Amerikā ļoti populārais sedans un inženieri laicīgi brīdināja, ka nevajag dikti ņemt pie sirds, ja kaut kas nokarās (kas arī laiku pa laikam notika), jo tās ir tehnoloģijas izstrādes un testēšanas stadijā.

    Kā pirmā inovācija, ja to tā varētu nosaukt, bija platleņķa atpakaļskata kamera, kuru var aktivizēt ar pogas palīdzību. Tātad atpakaļskata video ir pieejams divos režīmos, viens ir standarta ar joslu zīmētāju, kur var redzēt tikai to, kas notiek tieši auto aizmugurē un otra, kur redzams platā leņķī viss kas notiek arī pieguļošajā ceļā, jo šofera vietā mūsu skats ir ļoti ierobežots un izbraukt atpakļgaitā no šauras un slikti pārredzamas stāvvietas bieži ir ar sarežģījumiem vai vismaz ar stresu. Pozitīvi ir tas, ka šādas kameras nemaz nav tik ļoti izplatītas un ko līdzīgu esmu redzējis tikai pavisam dārgajos Range Rover. Standartā dārgo auto ražotāji cenšas piedāvāt tā saucamo 360 grādu kameru, kura ir tāda kā simulācija un dod izpratni kā auto izskatās no augšas, plata skata aizmugurējo kameru pagaidām neviens īsti nav iecienījis.

    Kā nākamā lieta, pie kā Ford aktīvi strādā un divu gadu laikā ieviesīs kādā no tekošajiem modeļiem, ir pilna apmēra auto novietošanas asistents. Kaut šī nav nekāda inovācija un premium ražotāju modeļos jau ir pieejama, piemēram, aktuālajā Mercedes-Benz E klasē. Pieejamākas cenas auto šī iespēja var pat neparādīties vispār. Ar pilna apmēra asistentu es domāju, ka auto izdara absolūti visu. Brauc lēnām gar vēlamo novietošanas vietu, aktivizē meklētāju un gaidi, kad auto teiks – šeit es varu ielīst. Tad aktivizē novietošanas asistentu, ieliec neitrālajā pārnesumā un auto izdarīs pilnīgi visu – stūrēs, gāzēs, bremzēs un arī pārslēgs ātrumkārbu nepieciešamajam braukšanas virzienam. Tieši tāpat auto arī izbrauks no vietas vēlāk, kad dosies prom. Lieta, kas man ne ļoti patika, ka visu laiku ir jātur nospiesta poga konsolē, lai auto turpinātu iesākto darbību. Kā atlaidīsi, tā auto apstāsies. Mercedes gadījumā vispār nekas diži nav jādara – auto pats sameklē vietu, kur novietot auto, ja lēnām brauc gar parkingu un arī visu izdara pēc viena pogas spiediena. Paranoiskajiem vadītājiem Ford risinājums noteikti patiks labāk. Kaut pagaidām tas viss process nav pārsteidzoši ātrs un gluds un arī virzienu maiņa notiek diezgan lēni, auto savu uzdevumu veica ļoti labi.

    Trešā auto novietošanas lieta, kuru redzēsim 2 gadu laikā kādā no Ford modeļiem, ir automātiskās bremzes, ja izbraucot atpakaļgaitā no stāvvietas neesi pamanījis garām braucošo auto. Pāris brīdinājuma pīkstieni un manevra turpināšanas gadījumā auto apstāsies. Arī šī nav nekāda inovācija un jauko izstrādājumu varēju izmēģināt pavisam nesen braucienā ar jauno Audi A5, tomēr tā uz to nedrīkst skatīties un fakts, ka Ford strādā pie šiem vadītāja asistentiem ir tikai apsveicami.

    Kā izrādās Vācijā uz bāņiem ir ļoti liela problēma ar to, ka regulāri kāds pamanās iebraukt pretējā virzienā un katru gadu ap 60 letālas auto avārijas ir tieši šī fakta dēļ. Pamatā gan tas esot veciem cilvēkiem un cilvēkiem zem apreibinošām vielām un šķidrumiem. Vācija un Šveice gan ir unikāla ar to, ka pretējās joslās ķieģelis ir abas pusēs un tad nu Ford ir izdomājis šīs zīmes nolasīt un brīdināt, ja esi sācis kustību pretējā virzienā. Ja sensori ierauga abus ķieģeļus, tad uzreiz sāk neganti aurot. Pabraucot vienam ķieģelim garām nekas nenotiek. Nav nojausmas kad valstīs, kur nav divu iebraukt aizliegts zīmju, kaut kas tāds varētu tikt ieviests.

    Lieta, kuru es varētu nosaukt par inovatīvu un kuru man pat pēc pastiprinātas meklēšanas nesanāca atrast nevienā pat premium ražotāja auto specifikācijā, ir speciāls stūres asistents, kurš palīdz veikt kādu manevru. Automātiskā avārijas bremzēšana nav nekāds jaunums un ir pieejama dažādu cenu diapazona auto, arī Ford tāda jau ir kādu laiku noteiktos modeļos. Braucam pilsētā vai pa šoseju un pie stūres esam pusmiguši, auto fiksē priekšā šķērsli un nav nekādas reakcijas no vadītāja – tiek atskaņots brīdinājums un pēc tam arī aktivizētas bremzes. Diezgan triviāli, vai ne? Bet kas notiek brīdī, ja tomēr pamosties? Lielākajai daļai cilvēku izdzīvošanas instinkti ir spēcīgāki par uzticēšanos tehnikai un mēs cenšamies no šī šķēršļa izvairīties, to apbraukt. Lūk šeit arī sākas problēmas un tās ir vairākas. Vissvarīgāk jau ir, ka brīdī, kad esi pārņēmis šķietamu vadību pār radušos situāciju, auto savas drošības sistēmas deaktivizē, jo saprot, ka esi atpakaļ ierindā. Tomēr, bieži griešanas spēks ir par mazu un vienkārši neuzspējam apbraukt šķērsli vai tieši otrādāk – griežam stipri par daudz un nespējam atgriezties atpakaļ joslā un var sanākt pat stipri lielākas ziepes, kā vienkārši ietriecoties priekšā esošā auto aizmugurē. Iespējams, Ford ir risinājums.

    Momentā, kad ir ieslēdzies avārijas bremžu asistents un tu pārņem vadību, tiek iedots papildus spēks stūres pastiprinātājam, lai manevrs sanāktu jūtami gludāks, ātrāks un drošāks. Ja mazos ātrumos īsti nekas nav jūtams, tad virs 50 km/h šī atvieglotā stūres iekārta ne tikai palīdz ļoti viegli veikt bīstamo manevru, bet dod arī iespēju tikpat veikli atgriezties atpakaļ joslā un tad tikai ar slapju pieri vai vēl ko citu doties tālāk savos ceļos. Risinājums diezgan vienkāršs un tas nav īsti nekas vairāk, kā savādāks veids, kā izmantot adaptīvās stūres iekārtas. Kāpēc citi par to nav iedomājušies?

    Ja braucamā daļa bija cauri, tad pasākums vēl bija tikai pusē un otro pasākuma daļu pavadījām telpās, lai apskatītu un aptaustītu, piemēram, Ford “pēdējās jūdzes” (last mile) inovācijas. Pēdējā jūdze paliek arvien aktuālāka sarunu tēma lielajās pilsētās. Ja mēs vēl salīdzinoši esam satiksmes lutināti un sastrēgumi klasiskajā izpratnē mums ir vienkārši smieklīgi mazi, tad lielās pilsētas cieš diezgan pamatīgi, it īpaši pilsētu centri. Bieži vien ir daudz ātrāk un ērtāk auto novietot pāris kvartālus iepriekš un tālāk doties vai nu ar kājām, vai saliekamo riteni vai doties uz metro pilsētās, kuras tas ir pieejams, nevis sēdēt sastrēgumā vēl stundu un vairāk. Bet ir vēl arī citas iespējas. Ford sadarbība ar Aachen universitāti katru gadu izsludina inovāciju konkursu un šogad uzvarēja divas idejas. Es tās saucu par triciklu un iRobotu. Ideja ir pavisam vienkārša – tā vietā, lai pēc  auto novietošanas attālāk no centra, tu pārvietojies ar kādu no Ford elektriskajiem brīnumiem.

    Viens no tiem ir maza saliekama riteņa izmērā, precīzāk varbūt būtu teikt palielināta foto trīskāja izmērā. Riteņu rumbās ir izvietoti divi elektromotori, kuri dod iespēju ieskrieties līdz 25 km/h un baterija nodrošina līdz pat 20 km veicamo distanci. Pie tam, trīskājis ir izmantojams trīs dažādos veidos. Kā pirmais būtu minams elektriskais ritenis, kur diezgan tizlā jāteniskā formā vari uz tā braukt, otrais būtu minams kā elektriskie iepirkumu ratiņi un trešais – noliktavu ratiņi, kad sabīdi kājas kopā. Aparātam var mainīt virzienu un tas spēj nest līdz pat 100km rumpja vai kravas svara.

    iRobots ir kaut kas mazliet interesantāks, bet prasa noteiktas prasmes, precīzāk līdzsvara izjūtu. Ford šo ierīci ir iesvētījis ar CarrE. Pasākums ļoti līdzīgs klasiskajam segvejam, bet bez roktura, pārvietojies gandrīz tieši tāpat, proti, novirzot ķermeņa svaru uz priekšu, aizmuguri, sāniem. Ja trīskājis izskatījās izstrādes procesā, tad CarrE ir pilnīgi funkcionējošs modelis, kurš gan tiks uzlabots laika gaitā, atvieglots un attīstīts. Ideja ka aparāts der rezerves rata vietā ir ļoti nostrādāta. Arī šim pēdējās jūdzes variantam ir vairākas funkcijas. Kā pirmā jau minētā braukšana stāvot virsū, turpinām ar kravas pārvadātāju, kad CarrE vienkārši tev seko un trešais ir drone mode, kad ar telefona aplikāciju viņu kā rotaļlietu var vadīt. Tieši tāpat pārvietot var ap 100 kg un 20 km aptuveni 20 km/h. Varētu pievienot vēl tīrīšanas birstes un būtu all in one.

    Vēl mums demonstrēja jaunākās auto kamuflāžas jeb maskēšanas risinājumus un bija iespēja ar virtuālajā vidē arī apskatīties vienu  no klimata testēšanas kamerām pavisam jaunuzceltajā Ford testa centrā, kurš tagad ir nodošanas procesā un darboties varētu sākt nākamā gada nogalē.

    Teikšu godīgi, biju gaidījis ko mazliet vairāk un ko mazliet inovatīvāku, bet pozitīvā ziņa ir tā, ka pārējie ražotāji varētu pamācīties no Ford un dot žurnālistiem iespēju ielūkoties viņu izstrādēs tādā pašā manierē.

    Pirmdien biju arī pie StarFM Pitstopā ar Normundu Avotiņu papļāpāt par manu pieredzi Vācijā. Zemāk var noklausīties sižetu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    3 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    edgku
    14.11.2016 10:46

    Nesapratu jēgu ievadam. :) Par tehnoloģijām neraksti, tomēr bija jābrauc, kaut no pasākuma neko negaidīji?

    KKTK
    14.11.2016 11:12

    Viss ir labi ar tām Forda inovācijām, līdz nokļūstam līdz last mile :) Kas tie par kropļiem? Viss sen ir izdomāts. Velosipēds! ;)
    Last mile pat preču piegādē var būt izdevīgāk: https://cyclingindustry.news/study-proves-businesses-can-save-money-with-last-mile-cargobike-delivery/
    Vēl last vai first mile var hipsterīgi nobraukt ar longboard – boostedboards.com Es esi noteikti redzētu drīzāk uz šitāda, nevis kaut kāda CarrE kropļa.
    Vienīgais mums līdz tam ir jānovāc visi pašreizējie satiksmes departamenta darbinieki un celtnieki, lai beidzot sāktu taisīt Eiropas kvalitātes velu un gājēju ceļus.

    Lauris Špats
    15.11.2016 10:23

    Heh, interesanti bija Māra balsi sadzirdēt tajā StarFM ierakstā. Tekstus tak lasu vienmēr savā balsī. :)

    Reklāma