Web Analytics
More
    Reklāma

    Kādēļ Moto Guzzi Stelvio gandrīz kļuva par Latvijas Gada Motociklu

    Jaunākie raksti

    Interesants fakts – 2024. Latvijas Gada Motocikla konkursā šis Moto Guzzi Stelvio tūrisma motocikls ieguva 2. vietu un no 1. vietas to šķīra tikai nedaudz vairāk kā 1 punkts. Tātad Stelvio faktiski gandrīz kļuva šogad par Latvijas Gada motociklu numur viens. Tā sanāca tādēļ, ka 19 žūrijas locekļu vērtējumu kopsummā dažādās kategorijās Stelvio ieguva lielu punktu skaitu – lielāku nekā veseli 27 citi motocikli, un šogad konkurss pārstāvēts tika plaši. Vairāk par visiem konkursa motocikliem lasiet šeit. 

    Rakstu šo tādēļ, jo šāds iespaidīgs kopvērtējums acīmredzot kaut ko nozīmē. Šis nav tas gadījums, kad konkrēts motocikls patīk mums pašiem Kursorā vai, piemēram, Timrotam, un tādēļ tas kaut kā nokļūst topā. Nē – balsojums ir balsojums un konkurss arī nenotiek tā, ka visi čata grupiņā izlemj, kas būs uzvarētājs. Balsošana notiek individuāli, katram motociklam tiek piešķirts punktu skaits no -5 līdz +5 dažādās kategorijās. Neviens neredz citu piešķirtos punktus un arī kopējo rezultātu līdz pat uzvarētāja izziņošanas brīdim. Tas tā, neliela atsauce. Pārāk bieži šādi mazāk meinstrīma ražotāju motocikli tiek norakstīti ar “kaut kāds hipstervāģis” pat neiedziļinoties būtībā. Acīmredzot kaut kas vairākumu žūrijas dalībnieku Stelvio sakarā aizķēra, taču kas?

    Reklāma

    Kas tas tāds?

    Moto Guzzi ir mazs ražotājs no Itālijas, taču pēdējos gados tas ir kļuvis daudz redzamāks uz starptautiskās skatuves. Šeit pat Kursorā jau ir divi pilnvērtīgi Moto Guzzi apskati par V85 TT un jauno V100 Mandello. Iemesls šim, manā skatījumā, ir aklas pēc kaut kā citāda pasaulē, kur vienmēr ir dominējuši GSi, Āfrikas, Multistradas un lielie oranžie insekti. Nu un arī lielais globālais retro trends šajā visā spēlē kaut kādu lomu – augstā vērtē sāk kļūt motocikli, kas piedāvā sava veida nostaļģisku pieredzi un dara to vai nu ar dizainu vai ar motoru. Moto Guzzi trāpa tajā kategorijā, kas piedāvā gan oriģinālu un tikai Guzzi rakstūrīgu dizainu, gan arī savdabīgu motoru konfigurāciju – nav cita ražotāja, kas piedāvātu divcilindru V-veida motorus, kur cilindri ir izkārtoti 90 grādos, bet šķērsveidā. Labi, bet kāda vispār starpība, kā viņi ir izkārtoti? It kā neliela, bet tomēr cilindru izkārtojums ļoti ietekmē motociklu dažādos jūtamos veidos – smaguma centra izvietojums un komponentu masas svārstības, vibrācijas, aizdedzes secība, kas, savukārt, ietekmē tā skaņu, griezi dažādu apgriezienu līmeņos un vēl un vēl. Īsumā, tas ietekmē to, ko sauc par “raksturu” jeb motocikla sajūtu, kas ir vairāku mainīgo summa. 

    Kas ir “raksturs”?

    Raksturs būtībā ir 3 galveno lietu kombinācija – tā ir motora jauda, tā skaņa dažādos brīžos un vibrācija plus dažādas savdabīgas mehāniskas īpatnības, kā, piemēram, motora šūpošanās uz sāniem, kas raksturīga tieši uz sāniem izstieptu cilindru motoriem (BMW un Moto Guzzi). Hārļiem tā ir izteiktā vibrācija tukšgaitā, kas mistiski pilnībā pazūd uzsākot kustību, un tā tipiskā “po-ta-to-po-ta-to” skaņa, kas atgādina tādu mini kartupeļu lielgabalu. Arī super gludi, bezvibrāciju japāņu V4 motori ir ar savu raksturu, tāpat arī vienpodiņi ar savu puk-puk-puk tarkšķi droši vien kādam patīk tieši šīs pukšķošās skaņas dēļ. Kas nu kuram kurina dvēseli.

    Garš ievads, lai nonāktu pie tā, ko es gribēju teikt – šim Stelvio motociklam, tāpat kā visiem citiem Guzzi, ir raksturs. Ar to ir interesanti braukt. Tā tas bija ar gaisa dzeses V85TT tūristu (tas starpcitu vēl tiek pārdots) un tā tas ir ar jauno šķidrumdzeses V100 motoru šajā modelī. Varbūt tas ir kļuvis mazliet neinteresantāks, jo V85TT izskatās kā neviens cits, bet Stelvio šajā ziņā ir kļuvis nedaudz ierastāks. To gan joprojām var momentāli atšķirt šķērsveida motora un ērgļa formas luktura dēļ. 

    Ceļojumu motocikls

    Ja skatāmies uz Stelvio abstrahējoties no tēlainiem raksturojumiem (es jūtu aprikožu un piedeguša burkāna noti šī sarkanvīna pēc-pēcgaršā), tad šis motocikls ir vienkāršs, moderns ceļojumu un ikdienas motocikls pēc kāda arī tas izskatās. Tam ir ērta sēdpozīcija, kas derēs garajiem pārbraucieniem un pietiekami ietilpīga bāka (20.8 litri). Tam ir ērts sēdeklis vadītājam un pasažierim (kas nav mazsvarīgi), bagāžas stiprinājumi, elektroniski regulējams vējstikls, vieta navigācijai, quickshifteris, kruīza kontrole. Nu un arī dinamisks, litrīgs motors (1042cc) ar patīkamu 105Nm griezes līkni, kas varbūt neiepriecinās gluži kā lielkubatūras hārlis ar masīvu kravas vilciena vilkmi jau 1500 apgriezienos, bet tas tāpat ir tik dzīvelīgs 3000 – 5000 apgriezienos, ka maz neliksies. Faktiski jau Stelvio piedāvājums ir tieši tāds pats kā citiem šīs klases močiem šajā segmentā, izņemot kardānu, kas ceļošanas mērķiem noteikti ir priekšrocība. Tas ir tieši tikpat pasmags (245kg uzpildīts) kā citi un nevieš nekādu vēlmi ar to doties jebkādos bezceļos, kas būtu vairāk par granti vai labi koptu meža ceļu. Arī cenas ziņā to nevarētu nosaukt par kaut kādu unikālu atradumu, ko nelaist garām – tas tāpat maksā savus gandrīz 17 000 vai pat 18 000, ja tam pieliek aktīvo radaru, kas pievieno aklās zonas monitoringu, frontālās sadursmes brīdinājumus un adaptīvo kruīzu. To nevaru nosaukt gluži par lētu.

    Tad kas Stelvio ir tāds, kas to izceltu starp līdzīgajiem, ja reiz gan jauda, gan komforts, gan elektronika ir visai līdzīga? Tas droši vien ir tas iepriekšpieminētais raksturs. Nu un respekta punkti ielās par nepopulāru, bet feinšmekerīgu izvēli. Stelvio ir labs mocis ceļošananai. Es kādu brīdi mēģināju saregulēt tā puslīdz regulējamo piekari, lai saprastu, cik komfortabli ar to ir braukt pa sliktiem (lasi – Latvijas) ceļiem, taču pogu “uztaisi šo tik komfortablu kā GS” es neatradu. Tieši tāpat kā uz neviena GS es neatrastu pogu “uztaisi šo par 6 tūkstošiem lētāku”. 

    Stelvio starp konkurentiem

    Lielā GS killeris šis tātad nebūs. Šajā cenā un pielietojumā izvēle iznāk starp šo Stelvio, Africa Twin 1100 (standarta versiju), KTM 890 vai pilnībā nopakotu F800GS ar visu Akrapovič un varbūt pat bagāžas kastēm. Visiem, izņemot mazo GS, būs līdzīga jauda, komforts un gadžeti, lai gan KTM un Hondas bezceļu spējas būs krietnākas. Bet varbūt tevi nevelk bezceļos. Tādā gadījumā KTM es izslēgtu, un mēs paliekam starp GS, Āfriku un Stelvio. Es esmu braucis gan ar 850GS, gan ar Āfriku, un man nav atmiņā palicis pilnīgi nekas par nevienu no šiem motocikliem – ne slikts, ne labs. Turpretī Stelvio man ir palicis atmiņā ar smaidu un grūti pateikt, kādēļ. Varbūt savas īpatnējās švunkāšanās brīvgaitā dēļ. Varbūt foršās motora skaņas dēļ, kad to atver virs 3000 – tas uz brīdi ierēcās kā tāds zvērs pirms cīņas. Varbūt tās ērgļa simbolikas dēļ, ko itāļi salikuši visur, tai skaitā, smalki izšuvuši uz sēdekļa. Varbūt tā nosacīti tīrā dizaina un plūdeno līniju dēļ (vienpusējais stiprinājums aizmugurējam ritenim pie kardāna vienmēr izskatās tīri un smuki). Varbūt arī tā dēļ, ka cilvēki uz ielas atskatās uz Stelvio, jo tīri vienkārši neatpazīst tādu ražotāju un skatās, kas tas tāds ir. Moto Guzzi klans nāk ar mazliet lepnumu un tādu ekskluzīva kluba sajūtu. Bet to droši vien tikai sapratīsim mēs – Guzzisti. 

    Mazie, kaitinošie sīkumi

    Stelvio ir tikai viena superkaitinoša lieta – vējstikla pacelšanas mehānisms ir ļurīgs. Es nezinu, vai tas ir tā elektroniskās regulēšanas iespējas vai vienkārši ļurīgu plastmasas stiprinājumu dēļ, bet tas ļoti skaļi un izteikti grab un kratās pie mazākās bedres vai ceļa nelīdzenuma. Tas ir tik kaitinoši, ka es droši vien sagaidītu kādu tautas risinājumu pirms tā iegādes. Nu un vēl kaitinoši kauc tā oriģinālās Michelin Anakee Adventure riepas un dara to tieši ātrumā no 95 līdz 105 (kur šis motocikls dzīvos lielāko daļu laika), taču šī ir risināma lieta. Uz lielā GS no rūpnīcas nāk tieši šīs pašas riepas un kauc tieši tāpat arī tur, tā kā tā noteikti nav problēma motociklā. 

    Lielie labumi

    Viss cits Stelvio ir teicami nostrādāts. Stikls (ar visu savu grabēšanu) ir pirmo reizi tāds, kuru uzreiz neparsās nomainīt pret lielāku. Varbūt mazais stikla uzliktnis neļautu nevienam insektam nonākt uz ķiveres, taču arī bez tā šis stikls ir pietiekami plats un augsts, lai neradītu lieku turbulenci un troksni ķiverē. Tas, protams, ir atkarīgs no dažādiem faktoriem (ķivere, augums, ātrums utt.) un ne visiem būs vienādi. Vadība ir neitrāla un paredzama. Gāzes roktura kalibrācija ir solīda. Vadības ekrāns ir liels, pārdomāts un labi salasāms. Ir padomāts par nelieliem sīkumiem, kā, piemēram, ērta truba virs ekrāna, kur viegli uzstiprināt navigatoru vai telefona turētāju. Izteikti kaitinošu vibrāciju pie legāliem ātrumiem Stelvio īsti nav vai arī ir tik minimālas, ka var paciest. Amortizācija ir pietiekama tā uzdevumam, bet nekādus īpaūs apbalvojumus neiegūs – tā pat ir uz stingro pusi. Man prasījās mazliet vairāk komforta pāri bedrēm.

    Vai Stelvio ir labākais tūrisma motocikls tur ārā? Noteikti nē. Nekādu über priekšrocību starp tā konkurentiem tas nepiedāvā, taču, manuprāt, tas piedāvā daudz vairāk rakstura un interesantuma, īpaši savā cenas kategorijā. Uzsvars uz “manuprāt”. Man Stelvio stipri patīk, jo es esmu Guzzi fans. Taču vai kādam, kam šis zīmols tik izteikti nerūp, tas liksies gana interesants, lai to pirktu par 17 000? Es nudien nezinu. Ja ir vēlme pēc kardāna, tad starp šāda veida tūristiem Stelvio tomēr sanāk vislētākais. Nākamie tuvākie varianti jau ir dārgā gala GS un Triumph Tiger. Vai stilīgais 80. gadu retro V85TT, kas būs lētāks, bet ar būtiski mazāku jaudu. Vai tu Stelvio pirktu? Kāpēc? Pastāsti zemāk komentāros!

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    21 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Slais
    25.06.2024 19:49

    Laikam nepirktu.
    Vieglam offroad, takām, zeminiekiem tas neder, tātad nav pilnvērtīgs adventure ceļotājs. Šajā gadījumā labāk piemaksāt par GS. Ja vēlme vairāk braukt pa to vieglo offroudu, zeminiekiem utt., plus šosejas touring tad Africa. Šosejas touring un augstās sēdpozīcijas mīļiem – Multistrada.
    Kā ar servisiem tam Guzi? Pieļauju, ka nav tik traki, bet tomēr.
    Nu tas ir tāds mans subjektīvais skatījums.
    Starpcitu kur šo dabūt uz testu?

    Italo
    25.06.2024 20:16

    Nav vēl bijusi iespēja notestēt, bet nosacīti mana nākamā močā topā šis ir nr.1

    Kristiāns
    26.06.2024 08:18

    Pirktu, jo tas noteikti nav slikts motocikls, tas ir savādāks un dotu papildus sajūtas. Līdzīgus argumentus sniegtu Alfa Romeo pircēji.

    Usinss
    26.06.2024 23:57

    Skatoties uz cenu, labāk pliku Africa Twin paņemt. Par servisu: skatoties ka reti kurš mocis tirgojas ar 60+ K nobraukumu, vienīgās apkopes ir eļļas maiņas, gaisa filtrsun sveces.

    Slais
    27.06.2024 14:35
    Reply to  Usinss

    Zemagriezienu motoru moči jau tirgojas ar lieliem nobraukumiem. 60K priekš crf1000 un crf1100 Āfrikas nekas nav. Vecā 750tā vispār vēsa gāja virs 200k. Tālāk jau viss atkarīgs, ka uzturēts, un cik desmitiem īpašnieku izgājusi pa rokām, pie 300k gan jau bija jājauc vaļā.

    Frants
    27.06.2024 11:22

    …Hārļiem tā ir izteiktā vibrācija tukšgaitā, kas mistiski pilnībā pazūd uzsākot kustību…
    Ka tik ne arī, nekur tā vibrācija nepazūd,protams ir mazāka…

    Italo
    29.06.2024 20:45

    Notestēju. Sajūtas divējādas. Pozitīvo sajūtu ir ļoti daudz. Saprotu, kāpēc gada motocikls žūrijai tik ļoti patika trasē. Cik video redzēti, tad sadzīves apstākļos viņi neko netestēja. Vietēje varētu pateikt, cik minūtes ar katru moci sanāca izbraukt. Man ar 1.5h bija par maz. Bet pie lietas. Trasē, tb uz laba, gluda asfalta vai gluda grantenieka šķita perfekts mocis. Vibrācijas gan ir jūtamas, bet tas varbūt tā, jo ikdienā nebraucu ar 2-cilindru moci. Vibrācijas tādas patīkamas, rupjas, ne sliktas, var just moci apakšā. Ko te vēl kāds kritizēja. Vēkstikls ļurinās pie regulēšanas? Jā, tā ir. Bet ātrumu neietekmē. Amizanti izskatās. Kopumā pilnīgi pajāt. Bet nervozajiem mierinājums – par šo ir rūpnīcas atsaukums, viss tikšot novērsts. Vismaz tā saka Motofavorītā. Kas nepatika jeb par ko faktiski no mana Top1 nokrita līdz gandrīz pilnīgam Nē. Aizmugures piekare ļoti cieta. Pārdevējs teica, ka tas tā esot, jo kardāna pievads. Nu nezinu, nav man ar kardāniem pieredzes. Bet bedres uz grants ceļa bedrēm sita pa muguru tā, ka maz nelikās. Protams, arī 80% Rīgas ielu krateklis ir riktīgs krateklis arī uz šī moča. Mana mugura (ne tajā labākajā kondīcijā) šo negribēja pieņemt. Jā, vaina nav motociklam. Vaina sliktā ielu segumā un manā muguras stāvoklī. Uz laba… Read more »

    Last edited 20 days ago by Italo
    Slais
    30.06.2024 03:19
    Reply to  Italo

    Tu maz zini, kas ir enduro motocikls? 🤣
    Āfrika (ne viena), ne 900gs, ne šis brīnums NAV un NEKAD nav bijuši enduro! Enduro motocikla svars ir krietni zem 200kg, šiem visiem ir krietni virs 200kg. Tas arī pieliek punkti Tev kā motociklu “vērtētājam”…
    Enduro viņam.😀
    Realitāte ir ļoti vienkārša, tas kas labāks uz zeminiekiem, būs sliktāks uz asfalta un otrādāk. Āfrika uz zeminieka būs galvas tiesu pārāka par izslavēto GS pie nosacījuma, ka atvelc – opim parastajam, jā viņam vienalga, tāpat lēnām čunčinās, uz asfalta savukārt GS būs galvas tiesu pārāks. Tā pati mazā 700 tenere ir milzīgs motocikls, lai to vispār varētu atļauties saukt par enduro.😀

    Kursors.lv
    30.06.2024 22:12
    Reply to  Slais

    Man tieši ir Tenere 700. Nav baigi laba ne mežā, ne uz asfalta :)

    Slais
    01.07.2024 10:19

    Kas Tev viņai mežā nepatīk? 😁
    Uz asfalta jā, nedaudz par švaku un vibrējošu, tiesa Latvijas ātrumiem jau pietiek tik cik nav tas komforts.
    Pa mežiem un zeminiekiem ir diezgan ok priekš tās cenas. Protams, jo lielāks mocis, jo grūtāk šaurās vietās, bet tur neko nepadarīsi. Vajadzēja ņemt “pliku” āfriku.😁

    Kursors.lv
    02.07.2024 07:35
    Reply to  Slais

    Mežā šāds mocis ir krietni par smagu. Tāpat saliksi vēl dugas un kaut kādus citus loriņus, kas to moci padarīs vēl smagāku. Otra būtiska problēma ir tāda, ka Tenere ir ar ļoti augstu smaguma centru, jo bāka augstu. Tāpēc līdzko tas mocis sasveras mazliet par daudz, gāziens garantēts. Plusi – foršs lineāri braucošs motors, kas jāgriež redlainā, lai brauktu uz priekšu un relatīvā vienkāršība.

    Kaspars
    02.07.2024 15:27

    Un kam vina ir laba? Grantenei?

    Kursors.lv
    02.07.2024 17:45
    Reply to  Kaspars

    Teneres labums ir vienkāršība un cena.

    Slais
    01.07.2024 12:00

    Sorry, pilnīgas muļķības.
    Tieši tā, sauc to citādāk un nejauc visu vienā katlā. Tas, ka šobrīd ir tik daudz dažādu motociklu un to novirzieni velk uz vienu, vai otru pusi, nenozīmē ka šis motocikls pieder enduro kategorijai. Enduro jau izsenis ir bijuši viegli motocikli kuri paredzēti offroad braukšanai un arī šobrīd daudzi ražotāji piedāvā šādus modeļus, kuri PROTAMS ir reģistrējami ceļu satiksmē, un tiek tirgoti ar apgaismojumu, pagriezieniem utt. Tu jau te tagad visu esi sajaucis – enduro, hard enduro, adventure. Šo motociklu tad labāk būtu “pielīdzināt” Adventure kategorijai, kas orientēta uz asfalta segumiem. Tur pat nav daudz ko brīnīties – 170mm gājiens, max grieze pie augstiem apgriezieniem, tāds pilsētas scramblera izpildījums. Man nav pilnīgi nekādu iebildumu pret konkrēto motociklu, skaidrs ka mūsu gaumes, izturības robežas, prasības pret komfortu ir dažādas, bet šāda putra jaunajiem braucējiem galīgi nav noderīga. Šādā veidā Tu tikai nonicini kategoriju aizsācējus un radi neizpratni jaunajos braucējos. Vel paskai, ka V2 Multistrada ir enduro tikai tādēļ, ka tai ir divi cilindri un monolīta vietā spieķi…

    Slais
    01.07.2024 12:53

    Reini tās nav pretenzijas pret Tevi, vai vispār pret kādu personāžu konkrēti. Raksts foršs, liels paldies par to un gaidīšu vairāk tādus.
    Kā saka konkrētībai jābūt, zinu daudzus kuri ir apjukuši šajā piedāvājuma klāstā, bet tie kuri jau kādu laiku brauc tomēr zin šīs te pamata lietas pēc kurām jau daudzkas ir skaidrs, vai tas motocikls ir kaut nedaudz baudāms uz tā nelīdzenuma. Šis būtu forši, ja rakstos būtu tabula ar teh. datiem, lai gan Tu jau parasti šīs lietas piemini, tik cik tabulā ērtāk pārskatāms.
    GS900 ir monstrs kur pat vidējs braucējs īsti nepratīs izbaudīt uz zeminieka, vai vieglām meža takām. Kur nu vel ja tas ir pirmais motocikls (vai pirmais kategorijā) liela daļa motociklu vadītāju nemaz nav bijuši uz zemes ceļa un neprot pa tiem braukt, kur nu vel smilti, dubļi vai kas tamlīdzīgs. Tur jau tā sāls par kategorijām un kādēļ svarīgi tās nejaukt.
    https://emoto.lv/lv/produkti/honda-crf300l-abs
    Šo var uzskatīt par mazu un vienkāršu enduro motociklu kuru apgūstot varēsi arī ar lielo GS braukt droši – ķert kaifu neapdraudot citus un sevi.

    Italo
    01.07.2024 15:56

    Reini, paldies par atgriezenisko saiti.
    Attiecībā uz cepienu par enduro, jā, mana laža. Ikdienas čoperisti un strītisti tiešām visus šos minētos adventure, ceļojumu, enduro liek vienā grupā. Attiecīgi es arī šo terminu te ierakstīju bez īpašas nozīmes. Kas gribēja, tas domu saprata. Kas gribēja pazīmēties, ka kaplē mežus, arī tika pie sava prieciņa. Bet ne par to ir stāsts.
    5-7 min. trasē ar katru un rezultātā izvēlēts gada motocikls? Diezgan nenopietni izklausās. Es savam 1.5h testam biju salicis jau iepriekš maršrutu ar visiem sev paredzamajiem ceļa segumiem. Kur nebija gluds, tur nebija labi. Jā, aizmugures amīti arī atgriezu vaļā, bet neko tas daudz nelīdzēja. Manam esošajam mocim aizmugurē gājiens 170mm, Stelvio tieši tikpat. Tā ka ne milimetros sāls. Tiešām kardāns dod to smaguma sajūtu?
    NT1100 ir viena nepārvarama problēma. Nav testu moča un nebūs. Fui dīlerim. Saprotu, ka esot 1.vietā pēc pārdoto moto skaita, ir pajāt par klientu vēlmēm. Bet nu es nekad nepirkšu moci, ko neesmu izmēģinājis.
    Laikam uz iepriekšējo sapņu moci V85TT arī nav vairs jēgas skatīties.

    Last edited 19 days ago by Italo
    Reklāma