NASA paziņojusi, ka drīzumā sāks testēt transportlīdzekli, ko dēvē par pasaulē pirmo komerciālo kosmosa lidmašīnu “Tenacity”. Tas ir viens no “Dream Chaser” flotes lidaparātiem, ko radījis uzņēmums “Sierra Space”. Lidmašīna ir spējīga veikt orbitālos lidojumus, un plānots, ka tā piegādās kravu Starptautiskajai kosmosa stacijai (SKS), ko pašreiz veic “SpaceX” kosmosa kuģi.
Paredzēts, ka tuvāko nedēļu laikā “Tenacity” tiks nogādāta uz kosmosa aģentūras izmēģinājumu poligonu Ohaio štatā, kur tiks testēta dažus mēnešus. Šajā laikā NASA plāno veikt vibrācijas, akustiskos un temperatūras testus, lai pārliecinātos, ka palaišanas fāzē viss noritētu bez aizķeršanās un kosmosa lidmašīna veiksmīgi sasniegtu SKS.
Ja viss noritēs kā plānots, “Tenacity” aprīlī aizvadīs pirmo misiju kosmosā, visticamāk, izmantojot uzņēmuma “United Launch Alliance” nesējraķeti “Vulcan”, kurai vēl priekšā decembra tests.
Kosmosa lidmašīna uz SKS spēs nogādāt ap 5 tonnām smagu kravu un ap 1800 kg atpakaļ uz Zemi. Taču misijas uz SKS nebūs vienīgais “Tenacity” pielietojums. Ar to paredzēts arī veikt apkalpes lidojumus uz Zemes zemo orbītu.
Jāpiezīmē, ka šobrīd “SpaceX” ir vienīgais uzņēmums, kas NASA misijām izmanto pilnībā sertificētus kosmosa kuģus. Tiesa, arī “Boeing” ir parakstījis līgumu ar NASA par kosmosu kuģu izmantošanu, taču “Starliner” testa lidojums tiek atlikts un atlikts.
Atkal Space Shuttle. tikai maziņš. Šis arī jāstumj orbītā ar raķeti un lejā tikai planē. Interesanti kad būs verķis, kas pats spēs pacelties un nolaisties jebkur?
https://www.aerospace-technology.com/projects/skylon-vehicle/
Teorētiski ir tas ko vajadzētu. Taču neizskatās ka tur kaut kas kustētos uz priekšu.
Cik noprotu, te sarežģītākais ir 2vienā dzinējs (šajā projektā ‘SABRE engine’) kas var darboties gan kā turbo dzinējs (lai paceltos gaisā) gan pēc tam pārslēgties uz raķešdzinēja režīmu. Nu ne vienmēr šādi projekti virzās uz priekšu tik ātri cik gribētos.
Lidmašīna kosmosā taču nevar lidot?