Web Analytics
More
    Reklāma

    Pēc diviem neveiksmīgiem mēģinājumiem Audi arī nākamgad noskaņoti atgriezties Dakārā

    Jaunākie raksti

    Saūda Arābijas tuksneša smiltīs pagājušās nedēļas nogalē noslēdzās viens no smagākajiem pārbaudījumiem autosportā, proti, tradicionālais Dakāras rallijreids. Senegālas galvaspilsēta kā finišs pēdējoreiz gan bija tālajā 2007. gadā, kopš tā laika sacensībām noritot Dienvidamerikā un pēdējos gados arī Saūda Arābijā. Saukts par vienu no pēdējiem lielajiem piedzīvojumiem sportā, Dakāra pārbauda ne tikai pilotu, bet arī mašīnu spēju robežas. Sacensībās ar elektriskās piedziņas auto otro reizi pēc kārtas piedalījās arī vācu autoražotājs Audi, kas savās rindās savāca pilotu „dream team” – Dakāras leģenda, 14-kārtējais uzvarētājs Stefans Petransels, trīskārtējais čempions Karloss Saincs un titulētais zviedru autosportists Matiass Ekstroms, kurš savu karjeru gan veidojis sacīkšu trasēs nevis bezceļu rallijreidos.

    Audi pirmais piegājiens Dakārā ar „RS Q e-tron” bija ar mainīgām sekmēm – visi trīs piloti 2022. gada rallijreidā izcīnīja vismaz pa vienai uzvarai un kopumā Audi iekrāja četras uzvaras, taču pašu pilotu kļūdas navigācijā, kā arī daudzas un dažādas tehniskās ķibeles Audi liedza pacīnīties par uzvaru kopvērtējumā. Pērn Dakārā startēja arī Latvijas braucējs Didzis Zariņš, kurš pēc atgriešanās dzimtenē Latvijas Radio raidījumā „Piespēle” arī norādīja – šie Audi ir ļoti, ļoti ātri un, kad tie strādā kā iecerēts, tad ar tiem konkurēt ir ļoti sarežģīti.

    ReklāmaAdvertisement

    Audi guva vairākas mācības no savas pirmās pieredzes Dakārā, bet jaunais auto „RS Q e-tron E2” savu debiju tuksneša smiltīs un sacensību režīmā piedzīvoja oktobra sākumā, kad ar to tika startēts Marokas rallijā. Visi šie rallijreidi gan ir tikai iesildīšanās Dakārai, kur sportisti pieslīpē un atsvaidzina paši savas braukšanas prasmes, savukārt inženieriem ir laiks strādāt ar tehniku un risināt kādas problēmas, ja tādas atklājas.

    Pērn Audi cīņu par uzvaru kopvērtējumā zināmā mērā izjauca daudzas pārsistās riepas. No šī gadījuma ražotājs bija mācījies – ekipāžām bija daudz vieglāk nomainīt pārsistu riepu. Rezerves riepas auto sānos vairs nebija paslēptas aiz masīviem virsbūves paneļiem, kurus grūti noņemt. Audi rezerves riepas joprojām ir paslēptas, bet tām tagad var piekļūt daudz vieglāk. Tiesa, riepas arī šogad tika pārsistas daudz un bieži – jau pirmo četru posmu laikā visi trīs braucēji kopā bija pamanījušies sabojāt 14 riepas, kā rezultātā tika zaudēts ļoti daudz vērtīgā laika.

    Autoražotāja pārstāvji uzsver, ka šogad izmantotajā mašīnā pilnībā pārveidota virsbūve – tajā nebija nevienas kopīgas detaļas ar iepriekšējo modeli. Projekta galvenais dizaineris Alekss Leflers pastāstījis, ka mašīnas salons padarīts platāks, kā arī pārtaisīti priekšējais un aizmugurējais pārsegs. Pilnveidota kompozītmateriālu slāņu uzbūve, kā rezultātā izdevies ietaupīt dažus desmitus kilogramu.

    Zem virsbūves Audi pilnībā pārveidojuši mašīnas aerodinamiku, inženieriem skaidrojot, ka mašīnas apakša līdzinās laivai, proti, tā ir platāka vidusdaļā, savukārt sašaurinās priekšā un aizmugurē. Autoražotājs uzsver, ka gaisa pretestība samazināta par 15%, tomēr maksimālais ātrums joprojām ierobežots līdz 170km/h. Audi gan norāda, ka šogad izmantotā mašīna savu maksimālo ātrumu spēj sasniegt ātrāk nekā iepriekš.

    Audi pārveidoja salonu, lai to padarītu nedaudz ērtāku braucējiem un tas atbilstu visiem rallijreida noteikumiem. Atrodoties ātrumposmā, auto demonstrē tikai pašu nepieciešamāko informāciju. Atrodoties pārbraucienā, mašīna iestatīta “Road” režīmā, sniedzot faktiski tādu pašu informāciju kā parastā ielas elektriskajā Audi mašīnā. Tāpat pieejams “Error” režīms, lai meklētu un kategorizētu kļūdu paziņojumus, bet ir arī atsevišķs režīms inženieriem.

    Ja mēs uz šo mašīnu raugāmies pēc būtības, tas nav tīrs elektroauto, bet gan drīzāk hibrīds. Tā kā tuksnesī nav pieejamas elektroauto uzlādes iekārtas, tad šajā mašīnā kā ģenerators tiek lietots 2 litru četrcilindru dzinējs no Audi DTM (vācu salonauto čempionāts) projekta. Iekšdedzes dzinējs lādē 52kWh ietilpīgu augstsprieguma bateriju, kas savukārt darbina divus elektromotorus – vienu priekšā, vienu aizmugurē. Iekšdedzes dzinējs tiek izmantots tikai un vienīgi bateriju lādēšanai, savukārt elektromotori nodrošina mašīnas pārvietošanos uz priekšu. Šajā modelī izmantotie elektromotori nav izstrādāti speciāli šim Dakāras projektam, bet gan aizgūti no Audi Formula E projekta. Tā kā runa ir par bezceļu ralliju un mašīnu ar diviem elektromotoriem, tad varam secināt, ka šis ir pilnpiedziņas auto. Oficiālie parametri norāda, ka auto līdz 100km/h ieskrienas nepilnās 4,5 sekundēs, bet sistēmas kopējā jauda ir 288kW jeb 386 zirgspēki.

    Ierodoties 2023. gada Dakāras rallijā, Audi bija labā noskaņojumā un pārliecināti par savām spējām cīnīties par augstākajiem mērķiem. Audi savas ambīcijas apliecināja Dakāras prologā – Matiass Ekstroms bija ātrākais, bet Stefans Petransels ieguva 3. vietu. Pirmajā īstajā sacensību ātrumposmā uzvaru izcīnīja Karloss Saincs un arī turpmākajos posmos Audi piloti regulāri bija starp ātrākajiem, nopietni iesaistoties cīņā par uzvaru kopvērtējumā, taču Dakāra nav pasākums, kuru iespējams saplānot un kas pēc tam arī noritēs pēc plāna.

    Šo sacensību neprognozējamību Audi pilnā mērā izbaudīja sacensību vidū – 6. posmā smagu avāriju piedzīvoja pieredzējušais Stefans Petransels, kā rezultātā viņa stūrmanis lauza muguras skriemeļus un ekipāža bija spiesta izstāties. Tāpat tajā pašā posmā avārija arī Karlosam Saincam, kurš gan varēja turpināt sacensības. 7. posmā problēmas piemeklēja Ekstromu – viņš uztriecās smiltīs paslēptam akmenim un sadragāja mašīnas aizmugurējo balstiekārtu. Lai arī viņš sacensības turpināja un beigu beigās arī finišēja, Ekstromam pēc 7. posma nebija nekādu izredžu cīnīties par uzvaru kopvērtējumā.

    Galu galā arī Sainca rallijs beidzās priekšlaicīgi – 9. posma sākumā viņa ekipāža veica lēcienu, bet piezemēšanās laikā mašīna ar priekšdaļu ietriecās smiltīs un apvēlās uz jumta. Tika izsaukts medicīniskais helikopters, kas sāka sportistu transportēšanu uz slimnīcu Rijādā, taču Saincs pieprasīja, lai helikopters atgriežas atpakaļ. Pilots kopā ar mašīnu nonāca tā vakara nakšņošanas vietā, taču pūles lielā mērā bija veltas. Lēmumu par izstāšanos nācās pieņemt, jo mašīnas šasijai tika atklāti strukturāli bojājumi, kā rezultātā auto vairs nebija salabojams.

    Pavelkot svītru šī gada sacensībām, Audi no vienas puses nesasniedza izvirzītos mērķus, proti, divas no trim ekipāžām izstājās pēc avārijām, bet tehnisku problēmu dēļ vienīgā finišējušā ekipāža ar Matiasu Ekstromu pie stūres palika 14. vietā sacensību kopvērtējumā. Kad mērķis ir izcīnīt uzvaru kopvērtējumā vai vismaz vietas uz pjedestāla, tad šie rezultāti nav iepriecinoši. No otras puses, „RS Q e-tron E2” modelis nodemonstrēja savu potenciālu trasē, Audi pilotiem sacensību laikā 14 reizes iekļūstot labāko trijniekā, tiesa, tikai divas bija uzvaras un abas izcīnītas sacensību pašā ievadā. Ražotājs gan ir apņēmības pilns turpināt iesākto un Audi 2024. gada pirmajās dienās atkal būs uz starta. „Mūsu mašīnas temps bija lieliski redzams pašā sākumā un to nodemonstrējām arī rallija otrajā pusē. Diemžēl, taču tuksnesī mūs piemeklēja daudzas neveiksmes. Neskatoties uz to, komanda nosvinēja finiša sasniegšanu, bet tagad sāksim analizēt visus iegūtos datus. Mūsu mērķis bija pjedestāls un tāds tas saglabājas joprojām, jo pilnīgi noteikti startēsim arī 2024. gadā,” saka Audi valdes loceklis tehniskās attīstības jautājumos Olivers Hofmans.

    „Šogad piedzīvojām visus iespējamos kāpumus un kritumus – rezultāti katrā atsevišķā posmā liecina, ka mēs ar savu auto esam starp ātrākajiem. Vienlaikus arī šī ir mašīna, kas rada mazāk kaitīgo emisiju nekā konkurentiem. Tomēr riepu un šasijas bojājumi trasē, kā arī incidenti un avārijas mūs atgriež atpakaļ pie zemes. Sāksim rūpīgi strādāt un izvērtēt visus sacensību aspektus. Šo 15 dienu laikā visi iesaistītie cilvēki komandā darīja visu iespējamo,” uzsver Audi autosporta nodaļas vadītājs Rolfs Mihls.

    Sacensību noslēgumā triumfēja Nasers Al-Atija, kuram tā ir jau piektā uzvara Dakāras rallijā. Skaidrs, ka Audi nākamgad būs atpakaļ un mācījušies no kļūdām pirmajos divos mēģinājumos. Vai trešais mēģinājums izcīnīt uzvaru kopvērtējumā pasaulē smagākajās autosacīkstēs ar elektriskās piedziņas automašīnu izrādīsies veiksmīgs?

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    10 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Edg
    17.01.2023 13:10

    Izklausās, ka vairāk bija apstākļi nesaistīti ar pašu auto – vismaz avārijas izklausās kā pilotu kļūdas.

    Šļukstiņš
    17.01.2023 13:14

    Uz 2024. gadu Audi jau bus jagatavo ūdeņraža auto :)
    Jo konkurenti jau lieks priekšā H2 automašīnas.
    Ar degvielas šūnām
    https://www.motorsport.com/dakar/news/gck-unveils-hydrogen-prototype-for-2024-dakar-rally/7144835/amp/

    un ar iekšdedzes dzinējiem
    https://www.automotiveworld.com/news-releases/fev-partners-with-oreca-to-develop-hydrogen-engine-for-dakar-rally/

    KKTK
    17.01.2023 14:38

    Ja mēs uz šo mašīnu raugāmies pēc būtības, tad tas ir 11 gadus viss OsCARs ;)

    Andrejs
    17.01.2023 14:47
    Reply to  KKTK

    Un neveiksmīgāks, varbūt Audi jāiet mācīties pie OSCAR būvētājiem?

    Naudiņš
    17.01.2023 15:12
    Reply to  Andrejs

    Atšķirība starp oscaru un audi ir tāda, ka oskars cinijas poar to lai vispar nobraukt dakaru līdz galam, bet audi cīnās par pirmajām vietām.

    Gan jau ja oskarā būtu iegrūzta tikpat liela nauda kā audi un tie paši piloti, gan jau ka arī oskars varētu pacīnīties par pjedestālu.

    Kasparr
    17.01.2023 23:06
    Reply to  Naudiņš

    OsCar ieguva pirmo vietu savā ieskaitē.

    Andrejjj
    18.01.2023 09:36
    Reply to  Kasparr

    Audī cīnās par pirmo vietu kopvērtējumā.

    Kasparr
    18.01.2023 10:43
    Reply to  Andrejjj

    Mūsdienu OsCar, ja tāds būtu, arī to darītu, iepējams pat labāk ar Loeb pie stūres😄

    DžonisDivlitrīgais
    18.01.2023 11:27
    Reply to  Kasparr

    Visu cieņu Dambja kungam, par viņa radītajiem auto,bet autosporta viena no sastāvdaļām ir atrast sponsoru.
    Skaidrs ka audi ir audi un tur ir cits budžets.

    Arī Elbakjans kungs būvē labus auto, bet ar to ir par maz lai būtu patstāvīgi pirmajas vietas.

    LV ir daudz labu braucēju, bet nav sponsora nav braukšanas.
    Tas pats Nitiša piemērs, nav sponsoru.
    Arī Šlēgelmilham līdzīgi.
    Kaut kas līdzīgs bija Štālai.
    Štolcermanis arī līdzīgā situācijā bija.
    Vēl tak brāļi Vinteri.

    Vienvārdsakot talants un nauda – tas ir autosports.

    Hoonigans
    19.01.2023 08:48

    Ne tikai talans, vnk braukšana, trenē sīci no mazotnes un viss notiks, bet autosports ir dārgakais sports un ieguvums niecīgs.
    Proti čempionu atalgojums attiecībā pret risku ir teju nožēlojams, tādēļ daļa cilvēku kuriem pat ir daudz savas atvases “nesūta” uz autosportu, tā pat vairāk ir dzimtas tradicija, vai vnk sagadīšanās, vai senča nepiepildīts sapnis.

    Reklāma