Web Analytics
More
    Reklāma

    Pakalpojums Klix kļuvis par vienu no bankas Citadele veiksmes stāstiem

    Raksts tapis sadarbībā ar Citadeles banku.

    Jaunākie raksti

    Pagājuši jau apmēram divarpus gadi, kopš gan Citadeles, gan citu banku klienti var izmantot pakalpojumu Klix, kas nodrošina ātrākas, ērtākas un vienkāršākas pirkumu apmaksas iespējas. Šajā laikā pierādījies, ka būtiskas priekšrocības Klix sniedz gan tirgotājam, gan klientam, par ko šobrīd pārliecinās jau apmēram 150 000 lietotāju visā Baltijā. Kādas ir Klix izmantošanas tendences un kā šis pakalpojums mainījies šo gadu laikā, plašāk stāsta bankas Citadele valdes loceklis stratēģijas jautājumos Vladislavs Mironovs.

    Citadeles bankas valdes loceklis stratēģijas jautājumos Vladislavs Mironovs

    Kāda bija situācija e-komercijas jomā 2022. gadā Citadeles skatījumā? Kādas bija izteiktākās tendences?

    Pirms diviem gadiem, kad Covid-19 turpināja strauji izplatīties, redzējām, ka e-komercija uzņem apgriezienus. Izteikta izaugsme turpinājās arī 2022. gada pirmajos pāris mēnešos. Pēc tam jau sākām novērot, ka cilvēki lēnām atgriežas pie vecajiem iepirkšanās paradumiem un aktīvāk veic pirkumus klātienē. Līdz ar to arī e-komercijas apjomi uz laiku nedaudz samazinājās. Vienlaikus jau labu laiku esam pamanījuši, ka Baltijas e-komercijas tirgū diezgan liels īpatsvars ir internetbankas maksājumiem. Piemēram, Lietuvas tirgū internetbankas maksājumi jeb BankLink ir populārākie. Šobrīd redzam, ka arvien lielāka daļa klientu visā Baltijā dod priekšroku tieši internetbankas maksājumiem. Būtiska nozīme šeit ir tam, ka risinājuma integrācija kļuvusi vienkāršāka, kas mudina daudzus uzņēmumus to sākt izmantot savā e-veikalā.

    Reklāma

    Vai šī tendence kaut kādā mērā ir saistīta ar PSD2 regulas sniegtajām iespējām klientam?

    Jā, tieši tā. Redzam, ka pirms PSD2 regulas ieviešanas tirgotājam, lai pieslēgtu šādu maksājuma risinājumu, vajadzēja vērsties pie katras lielās bankas un atsevišķi integrēt to risinājumus savā e-veikalā. Savukārt PSD2 devusi iespēju integrēt tā saukto MultiLink, ko, piedāvā gan Citadele Klix ietvaros, gan citas lielākās bankas. MultiLink ir kļuvis par iespēju gan mazajiem, gan lielajiem uzņēmējiem piedāvāt ātrus norēķinus.

    Pasaki dažos vārdos, kas šodien ir Klix un kā tas ir mainījies pēdējo gadu laikā?

    Klix ir risinājums, kas palīdz tirgotājam palielināt pārdošanas apjomus un mazināt šķēršļus, kas klientu attur no pirkuma noformēšanas. Tirgotājam tas nodrošina vienu integrāciju uz dažādām maksājumu metodēm – kartēm, MultiLink, iespēju iegādāties produktus uz nomaksu jeb Klix Pay Later, kas ir “pērc tagad, maksā vēlāk” veida risinājums.

    Paralēli tam Klix transformējas. Sākumā ar šo risinājumu vairāk fokusējāmies uz karšu maksājumu pieredzes uzlabošanu. Novērojām, ka klientiem ir problēmas gan ar karšu datu ievadi, gan saglabāšanu nezināmajos e-veikalos. Šobrīd esam uzlabojuši iepirkšanās pieredzi šiem klientiem un jau spēruši lielu soli uz priekšu un vienkāršojuši PSD2 maksājumu pieredzi. Piemēram, PSD2 maksājuma laiku esam saīsinājuši par apmēram 70%.

    Redzam, ka visu Baltijā pārstāvēto banku klientiem ir ļoti liela interese par Klix. Šobrīd ik mēnesi vidēji ap 15 000 jaunu klientu visā Baltijā sāk izmantot Klix. Savukārt gada beigās sasniedzām 150 tūkstošu lietotāju atzīmi. Salīdzinājumam – 2022. gada sākumā Klix izmantoja ap 20 tūkstošiem lietotāju, kas norāda uz diezgan lielu progresu.

    Kāda ir tendence izdarīt atkārtotus pirkumus ar Klix?

    Apmēram puse no klientiem ir tie, kuri šādi iepērkas ik pa laikam. Diezgan daudzi ar Klix iepērkas reizi ceturksnī. Vienlaikus redzam, ka apmēram 25% klientu šo risinājumu izmanto vairākas reizes mēnesī. Vēl viens būtisks panākums ar Klix ir tāds, ka šobrīd ik mēnesi šādā veidā tiek veikts vairāk nekā miljons transakciju. Salīdzinājumā pirms gada ar Klix starpniecību tika veikti ap 200 tūkstošiem maksājumu mēnesī. Sagaidām, ka šādu transakciju skaits turpinās augt.

    Būtiska nozīme Klix izmantošanas pieaugumā ir tieši lielajiem tirgotājiem. Baltijā viens no lielākajiem ir K Senukai, zem kura atrodas arī internetveikals 1a. Tāpat šādu maksājumu risinājumu nodrošina airBaltic, Mobilly. Nesen saviem klientiem to sāka piedāvāt arī Tet, AS Pasažieru vilciens. Kopumā gada beigās Klix izmantoja ap 750 tirgotāju visā Baltijā.

    Kādām preču kategorijām pircēji biežāk izmanto Klix? Kādas klientu grupas aktīvāk lieto šo risinājumu?

    Kopumā visaktīvākie lietotāji ir vecumā no 30 līdz 50 gadiem – digitāli zinoši cilvēki, kuri saprot, ka e-komercija spēj atvieglot viņu ikdienu un ietaupīt laiku. Klix risinājums pārsvarā tiek izmantots elektronikas un sadzīves preču iegādei. Taču kā jau minēju, starp Klix partneriem ir arī diezgan daudz ikdienas pakalpojumu sniedzēju, kuri nodarbojas gan ar pasažieru pārvadājumiem, gan piedāvā telekomunikācijas, interneta servisu.

     

    Kāda ir Klix klientu pieredze ar Klix Pay Later risinājumu?

    Kopumā redzam diezgan pozitīvas atsauksmes no lietotājiem, kuri šo pakalpojumu ir izmantojuši. Atsevišķi lietotāji šādā veidā preces iegādājušies vairākkārt. Manuprāt, šis virziens vēl ne tik strauji attīstās no tirgotāju puses. Baltijā mēs joprojām dodam priekšroku mazāk digitāliem risinājumiem. Taču tie tirgotāji, kuriem piedāvājam Klix Pay Later, šo risinājumu  diezgan pozitīvi novērtē. Tas pieejams tirgotājiem, kuri darbojas gan tiešsaistē, gan fiziskā vidē un sniedz vienlīdz ātras norēķinu iespējas.

    Redzam, ka vidējais kredīta apjoms, izmantojot Klix, ir ap 500 eiro. Daudzi partneri arī piedāvā mūsu produktu Klix Free, kas dod iespēju summu par produktu atmaksāt noteiktā periodā bez procentiem. Taču, ja noteiktajā laikā tomēr neizdodas atmaksāt kredītu, klients to var atdod ilgākā termiņā, bet, jau maksājot papildus procentus.

    Izmantojot Klix Pay Later, klienti bieži iegādājas elektroniku. Piemēram, šis pakalpojums ir pieejams pie Apple produktu tirgotāja Capital. Tāpat Klix sniegto “buy now, pay later” risinājumu piedāvā juvelierizstrādājumu tirgotājs Jahonts, kā arī sporta preču veikali. Pavisam nesen Klix Pay Later sāka piedāvāt Lietuvas e-komercijas platforma varle.lt.

    Kā notiek lietotāja pārbaude, lai varētu izmantot Klix Pay Later pakalpojumu un saņemt kredītu pirkuma iegādei?

    Katram klientam ir jāautorizējas, jo mums ir jāpārliecinās par viņu identitāti. Citadeles klienti to  var izdarīt ar mobilās lietotnes starpniecību, savukārt citu banku klienti – ar Smart-ID. Pēc tam lietotājam jāsniedz atbildes uz dažiem jautājumiem. Tālāk automātiski pieprasījums tiek nosūtīts aizdevējam un pēc tam lietotājs var izvēlēties kādu no vairākiem aizdevēju piedāvājumiem, kas vislabāk atbilst vēlmēm un vajadzībām. Beigās ar elektroniski jāparaksta līgums par patēriņa kredīta saņemšanu.

    Ko saistībā ar Klix plānojat attīstīt un piedāvāt šogad?

    Mūsu mērķis ir šo pakalpojumu piedāvāt arvien plašākam klientu lokam. Protams, turpināsim arī audzēt partneru skaitu. Sākumā diezgan daudz laika prasīja izskaidrot, kas ir Klix un ar ko tas ir unikāls. Taču šobrīd redzam, ka paši e-komercijas veikali vēršas pie mums, interesējas un, šķiet, ir saskatījuši to Klix vērtību. Mūsu ambīcijas ir radīt to kā vienu no galvenajiem iepirkšanās risinājumiem Baltijā un palīdzēt tirgotājiem izveidot labāku iepirkšanās vidi.

    Vienlaikus nekur nav pazudis arī sākotnējais mērķis – uzlabot lietotāju pieredzi, iepērkoties internetā, kā arī mūsu partneriem – tirgotājiem – nodrošināt vienkāršu integrāciju ar visiem maksājumu veidiem. Saistībā ar šo jāpiebilst, ka Klix integrācija mazam un vidējam uzņēmumam paņem vidēji pāris dienas līdz nedēļu. Lielajiem uzņēmumiem, visticamāk, būs pielāgota integrācija, kas var prasīt arī ilgāku laiku.

    Kā kopumā vērtē šo gadu e-komercijas jomā? Kādas tendences turpinās attīstīties?

    Šobrīd aktīvi tiek runāts, ka atrodamies interesantā ekonomiskajā ciklā. Tas, ka cenas visam pieaug, nav rezultējies ar patēriņa kritumu. Domāju, ka pagaidām arī neredzēsim to. Taču šogad transakciju skaits, visticamāk, sabremzēsies, bet, inflācijai augot, kopējie iepirkšanas apjomi būs nedaudz zemāki. Prognozējam, ka kopumā cilvēki arī ne tik aktīvi iepirksies internetā. Taču, ja būs jūtams, ka ekonomiskā situācija nostabilizējas, cilvēki var apmaksāt savus rēķinus un izjutīs mazāku enerģētikas krīzes ietekmi, tad, iespējams, pirkumu skaits turpinās pieaugt. Līdz ar to iepirkšanās aktivitāti šogad noteiks daudzi faktori.

    Vai vari nosaukt kādus tehnoloģiju risinājumus, kas šobrīd e-komercijas kontekstā ir ļoti svarīgi finanšu iestādēm, kā Citadele?

    Man šķiet, ka esam nonākuši tajā punktā, kad dati ir resurss, ko ļoti svarīgi pārvaldīt. Noteikti pozitīvi raugāmies uz lietotāju datu izmantošanu pielāgotu pakalpojumu sniegšanā, kas nozīmēs  lielāku personalizāciju. Domāju, tas varētu būt saistoši un noderīgi gan saistībā ar Klix, gan citiem Citadeles pakalpojumiem. Manuprāt, arvien vairāk uzņēmumu arī pievērsīsies pareizākai datu izmantošanai, lai klientam sniegtu atbilstošākos piedāvājumus, uzlabotu komunikāciju. Tāpat bieži vien sagaidām arī to proaktivitāti. Modernajos digitālajos rīkos esam pieraduši, ka informācija parādās proaktīvi.

    Domāju, ka mēs kā finanšu institūcija noteikti iesim uz to. Agrāk bija pilnīgi normāli, ka maksājums atnāk nākamajā dienā. Šobrīd dzīvojam zibmaksājumu laikā, kad ātri maksājumi ir ikdiena. Domāju, ka līdzīgi būs arī ar datiem, kad ikdienā saņemsim personalizētus piedāvājumus, kas balstīti uz mūsu uzvedību, aktivitātēm. Tā būs daļa no tādas digitālas komunikācijas, kas no finanšu iestāžu puses varētu parādīties jau tuvāko gadu laikā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Janis
    07.01.2023 19:57

    “…ātrākas, ērtākas un vienkāršākas pirkumu apmaksas iespējas”
    Kā tad! Normāli ievadi kartes datus un aidā gaidi pirkumu.
    Ar Klix ievadi datus un tad vēl meklē internetbankas informāciju, lai pievienotos internetbankai. Pilnīgi nelietojams pakalpojums.
    Ar karti maksā ceļā, ārpus mājas….ja cilvēks gribētu iet internetbankā, tad arī no turienes apmaksātu.

    Reklāma