Pērnā gada nogalē veiksmīgi aizsākām jaunu rakstu sēriju, kurā sadarbībā ar oficiālo “Apple” pārstāvi Latvijā “iDeal” iepazīstināsim ar “Apple” ierīču sniegtajām iespējām. Esam jau atklājuši, kādas priekšrocības jaunu iekārtu iegādē un lietošanā “iDeal” sniedz biznesa klientiem. Šajā rakstā uzzināsi, kāda ir “iDeal” servisa ikdiena un atklāsi dažas interesantas lietas par “Apple” ierīču remontu, par ko pastāstīs “iDeal” servisa vadītājs Roberts Priede.
Kas ir jāizdara, lai vispār tiktu līdz “Apple” ierīču remontēšanai? Kāds ir tavs stāsts?
Mans kopējais autorizēta tehniķa stāžs ir 8 gadi un es gribētu teikt, ka agrāk apmācību process bija sarežģītāks, jo bija jānokārto pamatīgi eksāmeni, lai varētu iegūt tiesības oficiāli labot Apple ierīces. Šobrīd tas process ir optimizēts un tagad ir pārbaudes darbi par katru produktu atsevišķi. Tas ļauj efektīvāk izlietot laiku un kopumā atvieglo apmācību procesu. Tomēr gan agrāk, gan tagad ir jāiegulda pamatīgs darbs, lai varētu kvalitatīvi veikt šo darbu – ir daudz jālasa, jāmācās un nemitīgi jāpaaugstina sava kvalifikācija.
Ko nozīmē jēdziens “autorizētais serviss” un ar ko tas atšķiras no citiem?
Autorizēts serviss nozīmē to, ka pēc ražotāja standartiem mēs esam ieguvuši atļauju “Apple” ierīces atskrūvēt, veikt pilnvērtīgu diagnostiku un labot. No klienta skatupunkta tas dod pārliecību, ka vai nu visa ierīce vai tās attiecīgā detaļa būs nākusi tieši no “Apple”, tā būs jauna un pārbaudīta. Tāpat sekojam līdzi un ievērojam visus kvalitātes standartus, ko noteicis ražotājs. Visi rīki, ar ko veicam remontu, ir pieejami tikai “Apple” autorizētiem servisiem.
Ļoti būtiska atšķirība starp “iDeal” un neautorizētu servisu ir tāda, ka nevaram sākt neko labot, pirms neesam veikuši ierīces diagnostiku. Neatkarīgi no tā, kas jālabo, vienmēr vispirms ir jāveic diagnostika. Šis solis arī parādās datubāzē kā zaļš ķeksītis, ja tas ir izdarīts. Taču, ja sistēmā nav apstiprinājuma, mums nemaz neļaus veikt remontu. Diagnostika ļauj pārliecināties, kāda problēma ir ierīcei, un tālāk mēs attiecīgi veicam vajadzīgo remontu. Diagnostika ir svarīga arī pēc remonta – tas neskaitās pabeigts, ja ierīci neesam vēlreiz pārbaudījuši un pārliecinājušies, ka esam padarījuši savu darbu korekti.
Šajā kontekstā arī labs piemērs ir par “iPhone” displeja nomaiņu, ko neautorizēts serviss piedāvā krietni lētāk. Tagad jaunākie “iPhone” aprīkoti ar OLED displeju, taču neautorizēts serviss piedāvā uzlikt arī alternatīvu kopiju, piemēram, LCD displeju. Protams, ir redzama un jūtama atšķirība starp tiem, taču ir cilvēki, kuri šādam remontam piekrīt un nereti pēc tam saskaras ar dažādām problēmām, piemēram, ātrāku baterijas izlādi, jo ierīce atpazīst, ka nav uzlikta oriģināla “Apple” detaļa. Tālāk šim cilvēkam nekas cits neatliek, kā doties uz autorizētu servisu, lai ierīci glābtu. Ņemot vērā, kāds remonts veikts, būtiski apzināties, ka “Apple” var arī nepieņemt ierīci, ko labojusi kāda trešā puse.
Tāpat daudzi neautorizēti servisi nereti apzināti melo klientam, apgalvojot, ka attiecīgā komponente ir oriģināla. Tam var ticēt tad, ja tā nākusi no kādas citas “Apple” ierīces. Pārējos gadījumos tā būs klienta mānīšana, jo “Apple” netirgo savas detaļas trešo pušu servisiem. Šobrīd arī, piemēram, jaunā iOS operētājsistēma parāda, vai konkrētajai ierīcei ir bijis remonts un vai ievietotās detaļas ir autorizētas un oriģināli nākušas no “Apple”.
Ko tieši var uz vietas servisā salabot un kādas problēmas tiek risinātas, mainot ierīci?
Tehnika un standarti no “Apple” puses gadu gaitā mainās. Kādreiz faktiski bija tā – lai arī kāda būtu bēda, tev vienmēr iedos vietā citu ierīci. Mūsdienās tas īsti vairs tā nenotiek. Garantijas ietvaros darām visu – vai nu veicam kādas komponentes vai visas ierīces nomaiņu. Ārpus garantijas veicam to pašu displeju, bateriju nomaiņu, atsevišķiem modeļiem arī mainām skaļruņus un tagad arī tā saucamo aizmugures sistēmu jeb aizmugures korpusu ar pamatplati. Šāda pieeja ir ilgtspējīgāka, jo varam palīdzēt nodrošināt ilgāku elektronikas kalpošanas laiku bez tās nomaiņas. Globāli tā ir runa arī par lielu elektronikas atkritumu apjoma samazināšanu.
Vai ir bijuši gadījumi, kad ierīce atnesta uz remontu un atklājas kāds interesants defekts?
“Apple” jau vairākus gadus, īpaši “iPhone” gadījumā, ļoti aktīvi cīnās ar krāpniekiem, kuri ar kreisiem gājieniem lielos kvantumos iepērk “Apple” ierīces, mākslīgi tās nokauj un pēc tam mēģina panākt garantijas nomaiņu. Tie nav atsevišķi gadījumi, tas notiek visā pasaulē un arī Latvijā. Tāpēc arī “Apple” noteicis, ka ikvienam, kurš nodot ierīci autorizētajā servisā, jāuzrāda ierīces pirkuma dokuments. Tādā veidā ir diezgan viegli atsijāt šos krāpniekus, jo viņiem visbiežāk šī pirkuma dokumenta nav. Autorizētam servisam šādos gadījumos ir tiesības atteikt ierīces remontu, bet to arī skatās individuāli katrā situācijā. Ir tādi cilvēki, kuri nāk vairākas reizes mēnesī un nes ierīces ar līdzīgiem defektiem, kas jau uzreiz rada aizdomas.
Ļoti bieži ir problēmas arī ar mazajiem internetveikaliem. Bijuši tādi gadījumi, kad pie mums atnāk ar kādu ierīci un vēlas garantijas ietvaros to salabot. Mēs veicam diagnostiku un ieraugām, ka konkrētais internetveikals ir gājis kreisos ceļus, saņemot ierīci citā valstī un visdrīzāk apejot nodokļu nomaksu Latvijā. Šādos gadījumos arī atklājam ierīces patieso pirmreizējo pirkšanas datumu. Pirmā problēma, kas rodas šādās situācijās – klients tēmē uz pirmā gada garantiju, un, izrādās, ka tā jau ir beigusies. Otrā problēma – mēs šo ierīci arī par otrā gada garantiju nevaram labot, jo tā iegādāta citā valstī, ne Latvijā. Klienta iespēja ir sameklēt šo internetveikalu un cerēt ar to sazināties. Ja tas neizdodas, jāsamierinās, ka ierīce būs jālabo pa maksu. Tāpēc mēs bieži izglītojam klientus, sakot, ka šī iemesla dēļ ir vērts piemaksāt un iegādāties ierīci pie uzticama tirgotāja. Šādā veidā pircējs iegūs drošības sajūtu un būs drošs, ka viss būs kārtībā ar garantiju, gan to, ka šī ierīce paredzēta konkrēti šim tirgum.
Kāda vispār ir situācija ar rūpnieciski atjaunotām (refurbished) ierīcēm?
Latvijā oficiāli šādas ierīces nav pieejamas. Ne “iDeal”, ne kāds cits autorizēts serviss nepiedāvā ierīču rūpniecisku atjaunošanu. Esmu dzirdējis, ka ārzemēs, kur ir “Apple” veikali, tiek piedāvāti šādi pakalpojumi. Ja ierīču rūpniecisku atjaunošanu ir veicis “Apple” vai kāds autorizēts serviss, tad tas ir ok, bet, ja tas ir kāds cits, tad vairs neskaitās oficiāli atjaunots produkts. Katrā ziņā Latvijā nekas tāds oficiāli netiek piedāvāts.
Varbūt vari pakomentēt ražotāja atsaukumus?
“Apple” ir viens no tiem retajiem ražotājiem, kas oficiāli arī izziņo ierīču defektus. Tā ir forša lieta, jo viņi šādas lietas lielākoties atzīst. Savukārt klients, lai saprastu, vai konkrētais atsaukums attiecas uz viņa ierīci, to var vienkārši pārbaudīt, ieejot “Apple” mājaslapā, atrodot sadaļu par kvalitātes programmām un ievadot iekārtas sērijas numuru. Ir gan viena maza nianse – zem visām šīm programmām ir apraksti un termiņi, kas rūpīgi jāskatās. Šie termiņi attiecas gan uz konkrētās programmas izziņošanas laiku, gan uz ierīces pirmreizējo pārdošanas laiku. Apple kā ražotājs vienmēr ir sekojis līdzi savu produktu ilgmūžībai un šajā ziņā ir priekšā daudziem konkurentiem. Visiem saviem produktiem tiek veikta sistemātisku defektu uzskaitīšana un analītika, lai rūpētos par klientu labsajūtu un ierīču korektu darbību arī ilgi pēc tam, ka ir beidzies garantijas termiņš.
Kāds ir Tavs viedoklis – vai klients pats var veikt ierīces remontdarbus?
Ar mūsdienu ierīcēm tas kļūst arvien sarežģītāk, un arī atkarīgs no tā, ko vēlies nomainīt. Sākot no “iPhone 12” un uz augšu iekārtas ir stingri aizlīmētas tā, ka mājas apstākļos bez speciāla aprīkojuma ir praktiski neiespējami tās dabūt vaļā, nesalaužot kādas citas detaļas. Šāda pieeja ļauj radīt arvien plānākas un pievilcīgākas ierīces. Arī ar vecākām ierīcēm nav tik vienkārši. Protams, eksperimenta pēc var tā darīt, taču jāpadomā, vai tas būs tavos spēkos, vai mācēsi izsekot līdzi šiem soļiem. Nezinu, vai to vajadzētu darīt mājās un vai tas būs tā vērts. Piemēram, ja vēlies nomainīt “iPhone” bateriju, tu tāpat pasūti jaunu detaļu, samaksā naudu, gaidi, kad atsūtīs un vēl riskē sabojāt ierīci. Tāpēc labāk šo darbu uzticēt autorizētam servisam.
Ņemot vērā šā brīža tendences, vai ar laiku būs arvien mazāk iespēju fiziski kaut ko nomainīt “Apple” ierīcēs?
Šāda tendence īstenībā nav nekas jauns. Kopš 2008. gadā iznāca pirmais “Macbook Air”, jau tad nebija iespēju nomainīt RAM, jo tas jau bija uzlodēts. Līdz šai dienai nav bijusi iespēja šiem datoriem fiziski nomainīt operatīvo atmiņu. Tas, ko “Apple” nupat nogrieza līdz galam, ir cietais disks, ko jau 2017. gada 13 collu “MacBook Pro” vairs fiziski nevar nomainīt. Kopš tā brīža visiem “MacBook” ir uzlodēts arī cietais disks. Līdz ar to pircējam nav daudz atmiņas palielināšanas iespēju, tāpēc pirms pirkšanas rūpīgi jāapsver, kādiem nolūkiem dators vai kāda cita “Apple” ierīce primāri tiks izmantota. Tomēr pat neskatoties uz šīm izmaiņām, Apple ierīces joprojām nodrošina savu lietojamību ilgu laiku un vajadzības gadījumā servisa speciālisti var veikt komponenšu nomaiņu. Arī jaunajiem datoriem joprojām ir iespējams nomainīt akumulatorus, displejus, tastatūras un skārienpaliktņus. Proti, tās komponentes, kas pakļautas ikdienas nolietojumam. Tāpat ir jāsaprot, ka tehnoloģijas nestāv uz vietas un ik pēc ~10 gadiem tāpat ir vērts nomainīt savu datoru, jo jaunais modelis nesīs ne tikai veiktspējas uzlabojumu, bet jaunas funkcijas. Šajā jomā notiek nemitīga attīstība.
Vai ir iespējams samainīt apple watch series 6 akumulatoru, ja battery health ir 83%?
Par jūsu naudu izpildīsim jebkādas iegribas!
Padomājies, telefons 100% darbspējīgs, ko tur mainīt?
Vienkārši pulkstenis regulāri tiek lietots sportojot, baterija vairs “netur”.
AW kā tādam no Apple puses nav paredzēts veikt atsevišķi baterijas nomaiņu, taču, ja pats pulkstenis ziņo, ka baterijai nepieciešama nomaiņa, vai to uzrāda diagnostikas, tad ir iespējams veikt pulksteņa nomaiņu par pazeminātu – baterijas cenu.
Baigā reklāma.. Apple ir labi un jauki, bet remonts viņiem patiesībā lielākoties ir tik dārgs, ka nopirkt jaunu ir lētāk
Tas nav tas, kas ir uzrakstīts šajā rakstā. Manuprāt, modernas patērētāju elektronikas ierīces ir samērojami sarežģīti (dārgi) labojamas. Būtiskākā atšķirība ir tas, kā tas process ir kopumā organizēts, cik pieejamas detaļas (kādas detaļas?) un kādu mūžu tas viss ļauj nodrošināt gala ierīcēm.
Ideālā pasaulē telefonu deteļas būtu modulāras un viegli nomaināmas (nerunāju par līmi, bet gan par deteļu DRM, kas neļauj izmantot jaunu ekrānu vai bateriju, jo tās ID nesakrīt ar ierīces ID).
Manuprāt, šī ir viena no lietām, ko Apple vajadzētu pārtraukt, jo tā viņi var kontrolēt mazos ierīču labotājus. Tikai tāpēc, ka ierīcei šis ID pastāv, Apple var izveidot līgumu, kurā viņi uzstāda absurdas cenas, tikai lai tu varētu labot Apple produktus ar sertificētām deteļām.
Nezinu, vai pastāvētu Apple deteļu “melnais tirgus”, ja šīs deteļas būtu viegli nopērkamas par samērīgām cenām.
Un ja tu uzturētu savu brendu vai vēlētos, ka tava brenda ierīcē ieliek random ķīnas bateriju, kas nedod pareizu jaudu un telefonu vienkārši nokauj. Vai atstājot pa nakti lādēt tev ar to bateriju ir 1% iespēja visam aizdegties? Bet pēc tam tiesāties, skaidroties un savākt brenda skatu visticamāk būs uz taviem pleciem, nevis tam kas to bateriju izcepis vai ielicis.
Vai daudzi pārtrauca pirkt Apple ierīces pat pēc ziņām par to, ka viņi palēnina telefona jaudu, jo baterija netur līdzi? Nē. Lieli brandi spēj noturēt savu reputāciju ilgu laiku, ja vien nenotiek katastrofa, kas izraisa upurus. Visi joprojām atcerās Note 7, jo tā bija masveida problēma, kas tiešām radīja reālas problēmas. Kāpēc tiek radītas kreisās baterijas? Tāpēc, ka tās ir lētākas tiem, kas viņas pērk. Pēc labošanas vienmēr tiek iedota garantija, kas nodrošinās, ka ierīce tiks salabota, ja tā saplīst labotāju dēļ. Tas, ka labotājs iepērk kreisās baterijas ir remonta problēma, nevis tava. Cilvēks ar galvu netiesāsies ar brandu, bet… Read more »
Es īsti nesapratu rakstā minēto “krievu” biznesu ar ierīces speciālu sabojāšanu. Kur ir ieguvums?
Ieguvums ir acīmredzams. Iespēja pārdot jaunu ierīci. Un potenciālo remontētāju atbaidīšana.
Es runāju par tiem,kas speciāli sabojā,un tad nes remontēt,ne jau par ražotāju. Ko viņi iegūst?
”Viņi” iegūst jaunu iekārtu, kurai piemērojas ražotāja nomaiņas garantija, kā arī ierīci, kas ir tīra – piemēram nav blacklistota kādā valstī dēļ bloķēta imei, tādejādi piemēram var atmazgāt ”netīrus” devaišus.
Nesapratu, kāpēc nevar tikt remontēts mob., ja tas nopirkts citā valstī?
Tāpēc ka perpendikuls. Klientiem nav paredzēts to saprast.
Pirmo gadu ko piedāvā ražotājs jau var labot kur vēlies. Otrais gads ir Eropas likumdošanā un atsevišķās valstīs iestrādāts un darbojās tikai valstī, kur ierīci nopirki.
Nešķiet nekas sarežģīts
Vispar shis “autorizeto” servisu pieejamiba pret Apple Care+ lietotajam nedod lielu ieguvumu, tik to ka dargi maksas remonts. Un kada jega no jusu servisa ja pat jus nepienjemtu ierici kurai ir Apple Care+ par cenu GBP79 remontetu? Kaa tad ir?
Ir jāņem vērā fakts, ka AC un AC+ Baltijas valstīs oficiāli pieejams nav, attiecīgi par remonta iespējām, lai saņemtu akceptu, vispirms prātīgi būtu sazināties ar Apple Supportu :)
tad ko tu beigās esi nopircis?
ja esi nopircis device, tad tev ir exclusive tiesības darīt ar to ko sirds vēlas.
interesanti, vai garantija ir spēkā, ja elektromobilī lādē ar elektrību, kas iegūta ar oglēm?