Web Analytics
More
    Reklāma

    “Rīgas Satiksme” gatavojas koda biļešu sistēmas ieviešanai

    Jaunākie raksti

    Iespējams, jau vasarā norēķināties un reģistrēt braucienu “Rīgas Satiksme” transportā varēsim nedaudz citādāk – digitālāk un daudziem vienkāršākā veidā. Uzņēmums strādā pie koda biļešu ieviešanas – tā ir sistēma, kas pasažieriem ļaus ar viedtālruņa palīdzību gan veikt biļetes iegādi, gan pašam to reģistrēt. Paralēli tai braucienu joprojām varēs reģistrēt ar e-talonu.

    Par koda biļešu ieviešanas plāniem uzņēmums paziņoja pērn, un šobrīd uzsākti pirmie lietojamības testi, kas ļaus pārbaudīt jauno sistēmu reālos apstākļos un apzināt nepieciešamos uzlabojumus. Zināms, ka pirmajā koda biļešu testa posmā “Rīgas Satiksme” darbinieki tās izmēģinās 7. tramvaja un 22. autobusa maršrutos. Šis izmēģinājums ilgs pāris nedēļas, lai jau pēc tam ķertos klāt nākamajam testa posmam, kurā koda biļešu lietojamība tiks pārbaudīta plašākos apmēros. Paredzēts, ka lietojamības testi tiks pabeigti maija beigās, lai, iesākoties vasarai, rīdzinieki un pilsētas viesi varētu paši izmēģināt jauno sistēmu.

    Reklāma

    Lai varētu izmantot koda biļešu sniegtās iespējas, pasažierim telefonā būs jālejupielādē īpaša lietotne. Caur to varēs iegādāties viena brauciena biļeti, kas tiks uzrādīta kā unikāls QR kods. Braucienu varēs aktivizēt, noskenējot šo kodu ar transportlīdzeklī esošā identifikatora palīdzību.

    Būtiski, ka koda biļetes neaizstās šobrīd esošo e-talona sistēmu, kā arī biļeti joprojām varēs iegādāties pie vadītāja. Tas ir saprotams, jo, piemēram, senioriem koda biļešu iegāde lielākoties sagādātu liekus sarežģījumus. Tāpat arī ne visiem ir viedtālruņi, kas ir būtiski, lai izmantotu šādu brauciena iegādes un reģistrācijas iespēju.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    26 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Rolands
    23.04.2021 09:41

    Apskatot viņu reklāmu, šķiet ka pārāk visu sarežījuši. modelējot situāciju kad transports ir pārbāsts un vel jācenšās noskenēt kaut kāds QR kods. Nesaprotu kur ir problēma uztaisīt lietotni kā mobily plus piekabināt NFC, it sevišķi ka Citadeles bankas lietotāji jau var šādi izdarīties.

    smite
    23.04.2021 16:50
    Reply to  Rolands

    Star citu pašreizējie ETALONA validātori jau izmanto NFC tehnoloģiju.

    Skābene
    23.04.2021 09:44

    Vēl foršāk būtu, ja norēķinus varētu veikt ar bezkontakta maksājuma karti, bez aplikācijas.

    KKTK
    23.04.2021 10:23
    Reply to  Skābene

    Nekad tā nebūs – izmaksu un drošības apsvērumu pēc.

    REALAIS
    23.04.2021 13:29
    Reply to  KKTK

    Nu gan tu pārspīlē. Londonā viss sabiedriskais transports pieņem bezkontakta karšu maksājumus. Tieši RS tagad rada liekas izmaksas attīstot/uzturot maģisku aplikāciju ar QR kodiem tā vietā iegādājoties sistēmu, kas var atpazīt gan e-talonu, gan bankas kartes vienā iekārtā.

    Last edited 2 years ago by REALAIS
    digitalk
    23.04.2021 14:20
    Reply to  REALAIS

    cik maksā sabtransports Londonā, un cik Rīgā, ja jau runājam par norēķinu termināļu uzturēšanu un bankas iekasēto procentu par tranzakciju?

    REALAIS
    23.04.2021 14:32
    Reply to  digitalk

    Gribi teikt, ka tagad nav esošo termināļu uzturēšanas izmaksas un e talonu papildināšanai RS nerodas izdevumi par komisijas maksām bankām par etalonu papildināšanu?
    Tā pasniedz, ka Latvijā karti izmanto tikai retais.

    digitalk
    24.04.2021 05:42
    Reply to  REALAIS

    izmaksas nekur nepazūd, bet tu kautrīgi neatbildēji, cik no pasažiera iekasē Londonā.
    tiešām ≤ 1.15 eiro?

    Last edited 2 years ago by digitalk
    REALAIS
    24.04.2021 12:26
    Reply to  digitalk

    Un? No pasažiera iekasē 1,55£ pa braucienu autobusos uz 70min, tueši tā, samaksā 1,55£ un vari lēkāt pa autobusiem 70 min bez maksas tālāk. Ne vairāk par 4,65£ dienā.
    Kāds sakars ir biļešu cenai? Tad pasaki cik Rīgā autobusa šoferis saņem algu? Londonā likme sākas no 12,50£ stundā. Man šobrīd par pilniem 3 nostrādātiem gadiem ir 14,11£(16,22€)stundā. Kāda jēga ir salīdzināt divas dažāda līmeņa pilsētas?
    Londonā autobuss izmaksā 1 braucienam 54% vairāk. Vai Rīgas satiksme maksā algā 11€ stundā kas būtu ekvivalebti algai pret biļešu cenu? Nē nemaksā gan.

    digitalk
    24.04.2021 21:16
    Reply to  REALAIS

    biļešu cenai ir tiešs sakars, jo tā veido daļu budžeta, kuru savukārt var atļauties tērēt iepirkumiem un projektiem. tātad RS biļetes cena (stundas biļete 2.30 eiro) ir augstāka par TfL (1.78 eiro), tai pat laikā pārvadājumu apjoms ir daudz mazāks. loģiski nonākam pie smieklīga, salīdzinot ar TfL, budžeta. un termināļi RS maksās dārgāk, iepirkuma mazā apjoma dēļ.

    REALAIS
    25.04.2021 09:50
    Reply to  digitalk

    Protams, liels apjoms ir TFL.
    Bet varbūt arī RS patīk nedaudz ar vērienu strādāt.
    Londonā ir aptuveni 8600 autobusi, no kuriem aptuveni 7600 ir ar vienu karšu lasītāju. 1000 autobusi ir saucamie New Routemasters ar 4x lasītājiem katrā, 3 durvju iekāpšana/izkāpšana. (Autobusu ražošana ir atcelta un tādus vairāk TFL neiepirks dēļ “zaķiem”)

    Ārpus centra New routemasters iekāpšana ir atļauta tikai caur priekšējām durvīm tās pašas problēmas dēļ.
    Pat tāda liela kompānija kā TFL ir atteikusies no visu durvju izmantošanas iekāpšanai, jo cilvēki sāk nemaksāt.

    Un tu te strīdies cik slikti būtu karšu lasītāji nākotnē Rīgas autobusos, bet tērēt 3-4x vairāk uz “lētākiem” 11 miljonus gadā ir okay un algot neskaitāmos kontrolierus. Tad piemet vēl nedaudz klāt un pie nākošā līguma paņem mūsdienīgu risinājumu.

    0853
    25.04.2021 10:14
    Reply to  REALAIS

    Ar autobusu Londonā braucu ļoti maz, bet radās iespaids ka vienā reizē iekāpj līdz 5 cilvēkiem (tā gan bija diena, nevis rīts vai vakars), nez kā ir laikos kad cilvēki brauc uz/no darba.
    Un ko dara vadītājs, ja kāds nepīkstina karti – vēršas pie pasažiera? Spiež policijas izsaukuma pogu pēc trim mēģinājumiem?

    RS sistēma, kas ļauj izkāpt pieturā, kurā kāpj iekšā kontrolieri, lieliski stimulē braukšanu bez biļetes. Reizēm izkāpj ceturtā daļa pasažieru)

    REALAIS
    25.04.2021 10:33
    Reply to  0853

    Kā jau parasti. Ir rīta/vakarpuses viļņi darbadienās, dienas vidus ir mierīgāks, līdz ap 15 skolas beidzās.
    Ar zaķiem ir kā ir, tādu nav daudz, bet tādā brīdī vadlīnijas ir vērsties pie pasažiera, piemēram, izmantojot iekšējos skaļruņus. Bet nav ieteicams dēļ tā kavēt daudz laika visiem pārējiem. Tas ir atkarīgs no šoferiem arī, ir tādi, kam būs vienalga, ko tas prasīs un izslēgs autobusu. Bet tas atkal kavē kopējo servisu, ja tas ievelkas. Policiju dēļ parasta nemaksātāja nesauks.
    Arī Londonā kontrolieri kāpj tikai pieturās. Ar covidu ceļojošo kontrolieru nav, ir redzēti tikai konkrēto pieturu punkti ar policijas atbalstu. Bet es arī esmu tālu no centra, jo tālāk, jo mazāk vispār viņu ir. Un viņi kopumā izteiktāk fokusējas uz 3durvju autobusu maršrutiem.

    Ole
    25.04.2021 09:04
    Reply to  REALAIS

    No šī komentāra uzzināju vairāk interesantas informācijas nekā no visiem ziņu dienestiem kopumā!

    KKTK
    23.04.2021 15:16
    Reply to  REALAIS

    Tu jau pats lieliski salīdzināji izmaksas: maģiskas aplikācijas uzturēšana vs iegādāties jaunas iekārtas (kuras katrā sab.trans. vajadzētu vismaz 3).

    digitalk
    23.04.2021 15:21
    Reply to  KKTK

    tāpat nepieciešami 100% droši un ātri bezvadu sakari. ja pat veikalos ar vada pieslēgumu tranzakciju apstrādā ap 5-6 sekundēm, kas būs pieturā ar >20 cilvēkiem?

    REALAIS
    23.04.2021 15:27
    Reply to  KKTK

    Interesanti tu aizstāvi RS ideju par QR sistēmu kā labu esam.
    Saprotams, ka visam ir izmaksas, bet nu sistēma, kur ir jālejupielādē speciāla aplikācija, caur kuru ir jāpērk biļetes, kuras pēc tam vajag iekāpjot transportā validēt slēdzot iekšā to pašu aplikāciju, aktivizēt kameru tēmēt uz QR kodu. Ļoti ērti un pārdomāti.

    digitalk
    23.04.2021 15:31
    Reply to  REALAIS

    man nez kāpēc liekas ka @KKTK neatzīst tavu ideju par jauniem termināļiem par labu esam, nevis slavē RS maģisko appu.

    REALAIS
    23.04.2021 16:15
    Reply to  digitalk

    E talonu līgums beigsies pēc 2 gadiem. Katrs gads izmaksā 11-12miljonus, lai uzturētu sistēmu. Šaubos, ka par tādu naudu nevar iegādāties jaunajā līgumā termināļus ar etalonu un kartes lasītāju. Un tagad 2 gadus iepriekš sākt izstrādāt aplikāciju ir ļoti jēdzīgi.

    Un tev arī ir redzamas tikai problēmas, autobusa termināļi nav veikali, un sistēmu var izveidot daudz ātrāku, ja pareizi izveido specifiski sabiedriskajam transportam. Neviens negaida 5 sekundes darījuma apstrādei, kur var izmantot kartes sabiedriskajos transportos/metro stacijās.

    Last edited 2 years ago by REALAIS
    KKTK
    23.04.2021 16:34
    Reply to  REALAIS

    Precīzi soli pa solim šāda tevis aprakstīta sistēma strādā Arlandas lidostas ekspresautobusos uz Stokholmu. Nabaga atpalikušie zviedri saki? Jā, vienmēr var ērtāk, bet vienmēr jāizsver ieguvums vs izmaksas.
    Un tā kā tev nav bijušas nekādas profesionālas darīšanas ar POS termināļiem, tad tev nav saprašanas, cik sarežģīti ir pasūtīt, uzražot, sertificēt un beigās arī uzturēt un nosargāt jebkādu savu maksājuma termināli.
    Cilvēkiem parastajiem atgādinu vienu faktu. Jebkur kur būs kāda darīšana ar īstām maksājuma kartēm tūlīt būs 1000 veiklroči, kas strādās pie tā, lai tos datus kaut kā nozagtu.

    REALAIS
    23.04.2021 19:00
    Reply to  KKTK

    Salīdzini ekspress specifisku autobusu ar pilsētas sabiedrisko transporta tīklu. Es neko neuzbraucu zviedriem, tu to saki.
    Un kāda atšķirība būtu drošībā starp pos aizsardzību un topošās RS aplikācijai, kurai arī tie tevis pieminētais tūkstotis mēģinās zagt datus.
    Tu radi iespaidu, ka jebkādas pārmaiņas lielākas ir sliktas, un labāk bez maz vai neko nedarīt.

    Oskars
    23.04.2021 17:09
    Reply to  REALAIS

    Nemaz tik tālu nav jāskatās. Tartu arī var ar bezkontakta maksājma karti pamaksāt braucienu.

    KKTK
    23.04.2021 10:22

    Ja, ļautu programmu taisīt Mobilly, tad viss būtu ātri, ērti un saprotami. Taču nē – nācīgākie konkurenti taču! Gan jau pirmajā versijā tāpat kā ar P automātiem – vajadzēs nostāties uz ceļiem, lai operētu. :D
    Nez, es kaut kāds negatīvs visu laiku. Pašam makā jau n kartiņas ar n-padsmit braucieniem kopā ir zaudējušas derīguma termiņus. Tā kā iespēja nopirkt tikai tad kad sēdies iekšā tiešām ir apsveicama!

    LAN
    23.04.2021 12:22

    Interesanti, viņi ir nokopējuši šo sistēmu no PV vai radījuši no nulles vai arī itkā radījuši no nulles? 🤔

    Ansis
    23.04.2021 14:45

    Sižets no Panorāmas par šo
    https://www.youtube.com/watch?v=1wrVYqgbrSI&t=5s

    Aleksandrs Deglis
    01.05.2021 10:57

    Tūlīt mēs dzirdēsim tvaika lokomotīves svilpienu

    Reklāma