Saskaņā ar datiem par 2019. gadu līdz decembrim uzņēmuma “SK ID Solutions” radīto autentifikācijas un e-paraksta risinājumu Smart-ID visās Baltijas valstīs izmanto jau 2,7 miljoni lietotāju. Turklāt Latvijas iedzīvotāji ir aktīvākie risinājuma izmantošanā – lielākais transakciju skaits reģistrēts tieši Latvijā.
Strauji augošais un unikālais klientu autentifikācijas risinājums Smart-ID, ko aktīvi lieto visās trīs Baltijas valstīs gan iekšienē, gan pāri robežām, nodrošina lietotājiem iespēju droši piekļūt e-pakalpojumiem tādās nozarēs kā finanses, izglītība, telekomunikācijas, enerģētika, kā arī saņemt dažādus valsts iestāžu un e-komercijas pakalpojumus.
Latvijā 2019. gadā bija otrs lielākais Smart-ID lietotāju skaita kāpums Baltijas valstīs – 43%. Straujākais lietotāju skaita pieaugums 2019. gadā bija Lietuvā, kur to skaits ir pieaudzis par 55%. Savukārt Igaunijā Smart-ID izvēlējās par 30% vairāk iedzīvotāju.
Par Smart-ID pieaugošo popularitāti liecina arī transakciju skaita pieaugums. Latvijā 2019. gada novembrī gandrīz 19 miljonus reižu dažādu darījumu apstiprināšanai ir izmantots Smart-ID, kas ir par 54% vairāk kā novembrī gadu iepriekš. Nedaudz mazāks mēneša transakciju skaits, taču lielākais pieaugums salīdzinājumā ar 2018. gadu Baltijas valstīs ir fiksēts Lietuvā, kur Smart-ID mēnesī izmantots par 64% vairāk darījumos kā gadu iepriekš. Igaunijā pieaugums Smart-ID izmantošanā ik mēnesi dažādu darījumu veikšanai 2019. gadā bija 38%.
“Drīzumā apkoposim datus arī par 2019. gada decembri, taču kopējo tendenci tas nemainīs – Smart-ID visās Baltijas valstīs dažādu darījumu veikšanai izvēlas aizvien vairāk lietotāju,” saka “SK ID Solutions” filiāles vadītāja Latvijā Sanita Meijere. “Šobrīd ir pieejamas divas Smart-ID versijas – “Basic” jeb pamata versija un “Business” jeb “Qualified” versija, kas latviešu valodā būtu jātulko kā “kvalificētā versija”. Pamata versiju bija iespējams iegūt ar kodu kartes vai kalkulatora palīdzību internetbankā, un to varēja izmantot tikai internetbankā. Kvalificētā versija tagad tiek piešķirta visiem, un to var iegūt bankas filiālē vai, izmantojot eID. Turklāt kvalificētā versija ir derīga ne vien internetbankas izmantošanai, bet arī, ievadot PIN2 kodu, iespējams elektroniski parakstīt dokumentus ar visā Eiropas Savienībā atzītu parakstu, kas ir ekvivalents fiziskam personas parakstam.”
Gada nogalē, kad daudz saņemam un pasniedzam dāvanas, tostarp mobilos telefonus, ir būtiski atcerēties, ka nedrīkst izdzēst Smart-ID kontu no ierīces, kur to vairs nav plānots izmantot. Tas attiecas, piemēram, uz telefona nomaiņu. Vispirms Smart-ID ir jāuzstāda jaunajā ierīcē, kas vecajā ierīcē liks apstiprināt šo pāreju. Tikai tad drīkst izdzēst Smart-ID no vecās ierīces. Pretējā gadījumā būs jādodas uz bankas filiāli, lai vēlreiz tiktu pie Smart-ID konta. “Reizēm saņemam jautājumus par to, kāpēc šis process ir tik sarežģīts. Taču jāatceras, ka šis risinājums atbilst augstākajiem drošības standartiem, un process ir radīts, lai maksimāli pasargātu lietotāja naudu un datus,” komentē S. Meijere.
Nepatik shis reklamraksts, jo kada velna pec tiek uzspiests lietotajiem S#itID. Otrkart veco ierici no sistemas nevar izdzest, ka nomaini ierici registre jaunu. Neticu nevienam vinju statistikas datiem. Kuras valstis vel shads tiek reali shads uzspiests? Vinju majas lapa tika melots par vairakam lietam. Izcelts registracija ka ar MobileID. Kas reali strada tikai Igaunija un Lietuva. Isi kodoligi krapnieku kantoris. Un klientu apkalposhanas centrs nelaipna apkalposhana.
1) Tā ir preses relīze nevis reklāmraksts. Tas ir norādīts uzreiz zem virsraksta.
2) Kāpēc tu gribi izdzēst veco ierīci?
3) Ko bankas izvēlas lietot, tas tiek aŗi piedāvāts banku klientiem. Uzspiests tāpēc, ka netiek piedāvātas alternatīvas? Tu esi gatavs maksāt papildus par šādu iespēju?
4) Par kādām vēl lietām Smart-ID melo savā mājaslapā?
Es to nesauktu par preses relizi, bet gan par reklamrakstu. Kur ir kritikas, negativais to ko vinji nevelas darit, ka uzspiezh – raksta? Redz, seit ir tas ka ja tu nevari izdzest veco ierici, tad protams sak paradities 80% pieaugums vai cik vinji mineja rakstaa. Joprojam nesanjemu atbildi kuras valstis vel bez mums ir kas shads? Man patik kodukalkulators, kodu karte, vai 2FA verifikacija. Es nevelos vinju pakalpojumu. Melots tika par aktivizeshanu ar MobileID, gan par lietoshanu, kas jaj ir izmainits no vinju majas lapas.
Nē, reklāmraksts ir tad, ka par raksta publikāciju kāds maksā. Šis nav tas gadījums.
https://portal.smart-id.com/login Mājaslapā ir iespējams izdzēst vecās ierīces
ir idiotiski lielīties ar klientu apjoma pieaugumu, ja pakalpojums kļūst teju obligāts.
next raksts – dūmu detektoru lietotāju skaits pieaudzis līdz 95%, esam vareni, esam malači
Kāpēc obligāts?
Alternatīva Smart Id ir kodu kalkulators (jaunā tipa). To var iegādāties bankā. Vai arī nelieto internetbanku vispār.
Tā kā nav obligāti. Vienkārši Smart ID ir ērtāks par kodu kalkulatoru, plus nav jāpērk. Tāpēc vairums izvēlas to.
Daleji taisniba tev ir. Ir vairaki varianti. Pirkt eID lasitaju, maksat par eID karti, var ari nopritk datoru ar eID lasitaju, vai maksat par kodu kalkulatoru. Kas izmaksa letak? Nu nevelos to programmu. Jautajums aktuals, kuras valstis vel ir shads murgs?
Kāds tieši murgs? Iespēja nelietot papildus līdzi nēsājamu fizisku ierīci, lai piekļūtu internetbankai?
Tu aizmirsi vienu, ko darisi, ja tev nav interneta, ka varesi pieklut internet banka izmantojot to programmu, kaa tu apstiprinasi sevi, ja telefons nedarbosies, vai programma parstas stradat, vai ka serviss nestradas, kaa to izjuta loti daudz tas lietotaji nesen? Es uzskatu ka kodu kalkulators, 2FA apstiprinashana ir daudz labaks serviss un pietiekosi stabili spej darboties, nav vajadzigs internets un programma, lai varetu verificet.
Nu tak lieto to kodu kalkulatoru, kur ir problēma? Visas bankas, kas piedāvā Smart-ID, ļauj izmantot arī kalkulatorus.
Ir tikai divas dienas jaunajā gadā, bet jau ir gada stulbākais komentārs: “ko darīsi, ja tev nav interneta…”
Tavai zinasanai nesen LMT un iPhone lietotajiem lidz ar atjauninajumu pazuda datu savienojums. Ieprieksheja gada stulbakais atjauninajums. Otrkart operatori nevelas/negrib nodroshinat visur parklajumu, datu plusmu, bet taja pasha laika reklame 5G kuru uzspraudusi viena vieta. Tik pat labi var iespraust tur kur nespid saule un pazinjot ka ir ieviesusi pirmie 5G.
A ko tu taisies iesākt ar internetbanku ja tev nav interneta? Vai arī neesi vēl līdz galam izpratis ko nozīmē vārdu salikums INTERNETbanka?
Atliek vien novelet nonakt neapsauzhama situacija, kad tiesham vitali bus nepiecieshams veikt maksajumu, vai ko tamlidzigi un nestradas S#itID.
Joprojam neesu sanemis atbildi, kuras valstis vel shadu meslu izmanto? Pagaidam es so uzskatu par negodigi uzspiestu. Visi lidzi skrejeji ja facebook buutu starpnieks, jus ari visi skrietu lidzi?
Atver Smart-ID mājaslapu un apskaties, kuri servisi/uzņēmumi dažādās valstīs izmanto šo autentifikācijas risinājumu: https://www.smart-id.com/services/
Tu mani sasmidinaji. Apskatiji, kaut vienu noradito uznemuma linku? 97% ir links.ee, sis neatbild uz manu jautajumu. Baltijas valstis sis ir uzspiests pasakums. Kuras valstis bez baltijas valstim vel izmanto finansu darijumiem?
Apskatījos gad, katrā valstī ir konkrētas valsts uzņēmumi. Ja tev šis liekas uzspiests pasākums, tad jācīnās ar bankām, kas to ir izvēlējušās piedāvāt saviem klientiem. Nu, vai arī jāizvēlas banka, kurai ir pašai savi pašbrūvēti autentifikācijas risinājumi. Latvijā taču ir tādas bankas. Kur problēma?
Ja nemaldos, taa bija Swedbanka, vai pats S#itID izradatajs uz manis uzdoto jautajumu, atbildeja, ka EU direktiva nosaka. Kad jautaju, kapec citas valstis, tad netiek kas tads izmantos iestajas klusuma bridis un taa ari neatbildeja. Ne ari uz to kapec netiek piedavats 2FA iespeja. Nozhelojami. Ja esmu gatavs par sho strideties un laut lietotajiem izveleties alternativu.
Eiropa nosaka, ka ir jābūt drošākiem autentifikācijas mehānismiem nekā izmantoti iepriekš (piemēram, kodu kartes). Tieši tāpēc dažas bankas izvēlējās jau gatavu risinājumu (Smart-ID), bet citas būvēja augšā paši savus risinājumus. Viņu gadījumā arī to sauksi par uzspiešanu?
Ja banka piedava no savas puses iebuvetu jau telefona programma, vai izmantojot 2FA utml, tad man nav iebildumu. Lielbritanija pietiek pieregistrejoties bankas programma ievadit kodu, kas sanjemts uz jusu epastu un otrs kods ko sanjemat uz telefonu SMS veida. Un viss, tas viss bez kodu kalkulatoriem u.c. brinumiem. Nav man kodu kalkulatora un nevajag, Ja esmu bijis, banka jautajis, vai ir iespeja sanjemt kodu kalkulatoru, banka protams piedava sanjemt, bet taa, ka programmaa pasha ir iebuvets kodu kalkulators, tad atsevishchi nav vajadziba pec elektroniskas ierices.
Smart-ID arī ir tas tavs telefonā pašā iebūvētais kodu kalkulators. Es joprojām neredzu, kur problēma un starpība salīdzinot ar, piemēram, Citadeles MobileSCAN, ko var izmantot tikai Citadelē. Smart-ID es varu piereģistrēties un izmantot uzreiz daudzos pakalpojumos.
Bet es nevelos izmantot to sasodito meslu, Nu nevelos starpnieku, Ja es lietoju konkretu banku, tad velos veikt maksajumu no bankas uz punktu B. Nevis izmantot no punkta A maksaat – starpniekam C – un sanemeejs B. Sanemejs B sanjem no punkta A. Es apstiprinu, ka tas esmu es ar SMS, vai epasta sanjemot kodu. Un nevajag man stulboID, lai pieraditu ka tas esmu es.
Nu tad būs jāmaina banka.
Pilnīgi piekrītu! Nu nepārliecina tas uzspietais sID. Un tik saldi stāsta, ka nu ir super truper, bet ja rodas problēmas tā sāk peldēt, proti nu mēs šo ziņu nodosim izstrādātājiem utt.
Tava izvēle, negribi, nelieto. Es piemēram Swed un SEB kalkulatorus noliku atvilktnē, lai neaizņem vietu.
Būtu feini ja ar Smart ID varētu arī dokumentus elektroniski parakstīt.
Es tā saprotu, ka var https://www.smart-id.com/help/faq/general/can-use-smart-id-sign-documents-electronically/
important: this service is not available for Smart-ID Basic users (accounts registered using bank authentication in Latvia and Lithuania).
Nu, ja. Sataisi to advancēto Smart-ID kontu un var bliezt. Es vienreiz laikam biju kaut kā to dabūjis gatavu (ja korekti atceros, bija jāizmanto eID karte), bet toreiz vēl parakstīšana nebija pieejama un par tādu Dokobit vispār neko nezināju. Ikdienā bankām pietiek ar Basic kontu.
@Skābene tā kā PMLP turpināja izsniegt vecā parauga eID, tad es aizvilkos uz bankas filiāli lielveikalā un uztaisīju pilnvērtīgu SmartID kontu (pase + konkrētais telefons + iesniegums). aizņēma ~15 min.
ps. es tā saprotu, ka SmartID konts tiek piesaistīts pie konkrēta aparāta un pārcelt laikam nevar.
Es visām ierīcēm taisu no jauna Smart-ID kontus un tie visi (arī vienlaicīgi) turpina darboties. Vismaz Basic konta gadījumā un vismaz ar Swedbank.
Basic laikam var aktivizēt jaunā ierīcē (pārnest) ar veco smartID, bet, ja nekļūdos gribēsi dabūt pilno.. būs vien jādodas uz banku tāpat..
Man pašam ir pilnais SmartID.. pie noformēšanas uzreiz pateicu, ka gribu, iedevu ID un 10min laikā viss notika.
Mobilais eparaksts gan laikam LV būs labāk..
SmartID ir ok štelle.. Citadeles Mobilescan (kas bija pieonieris) man gan labāk patīk, jo sevišķi pēc pēdējiem atjauninājumiem.
Vēl senākos laikos (ja nemaldos vienlaicīgi ar citadeli) bija tāds Nordea Codes (Kodi)… priekš tā laika vispār bija wow.. Tagad pie visa šī jau pierasts
Tā kā neparakstu dokumentus ar Smart-ID, tad man pietiek ar Basic kontu. Kādā brīdī pamēģināšu sporta pēc atkal sataisīt to pilno un patestēt Dokobit. Nesen par to sūtīja preses relīzi, bet nepublicēju, jo likās kaut kā lieki un nevajadzīgi.
Var. Tikai tad jāaiziet uz banku, lai tur visu sakārto parakstīšanas vajadzībām.
Par forsmažora gadījumiem neesi dzirdējis? Praktiski visos līgumos to piemin. Nestrādājošs internets telefonā var gadīties. Taču vai tuvumā nebija kāds cits kam mobilais internets telefonā darbojas? Varēji uz brīdi tur palaist WiFi pieejas punktu un savā telefonā kur SmartID paņemt internetu no turienes caur WiFi.
Interesanti, kodu kalkulators arī ir tikpat “uzspiests risinājums”, kā Smart-ID, kādēļ par to nav cepiens? Internetbanka arī ir “uzspiests risinājums”. Ja cepies par “uzspiestu risinājumu”, kur ir Tavas piedāvātās alternatīvas? 2FA ne tuvu nav drošs risinājums, šī atbilde neskaitās :)
Dzerves kungs. Kodu kalkulators ir stipri labaks variants par S#itID. Kodu kalkulators nav piesaistits telefona vai kur citur, nav atkarigs no interneta un nesuta gan nesanjem datus starp mani un banku vai otradi. Un tavs S#itID nav droshaks par 2FA. Ja kadam loti vajadzes tad iegus no tevis PIN1/PIN2 un tad bez vazelina iespraudis tev tumshakaja vieta.
Vai tavā rīcībā ir fakti, kas apstiprina Smart-ID nedrošību? Vai tikai fantāzijas par iespraušanu?
Android vide vieglaak tikt pie velama. Iegut kontroli par lietotaja telefonu. Ar iOS nav neiespejami.
Izskatās, ka esi podziņtelefona lietotājs, kam nav Smart-ID, tāpēc arī tā cepies!
Lūdzu, parādi konkrētu uzbrukumu/ievainojamību aprakstus šai sistēmai. Neesmu par tiem neko dzirdējis.
Oskara kungs, joprojām nav saprotamas Jūsu vaimanas.
Nevienam nekas netiek uzspiests, klients bankā var pats izvēlēties vai lietos kodu kalkulatoru vai SmartID/Mobile Scan/Mobile Digipass/etc.
No naudas līdzekļu drošības viedokļa šie visi risinājumi atbilst PSD2 un deleģētajai regulai 2018/389.
@Oskars S#itID nav droshaks par 2FA
vai tad 2FA pieprasa papildus paroles? nozodz atlokotu viedlāpstu un gatavs. ar ‘ShitID’ tik viegli nesanāks, un nē, mēs te neapspriežam universālo 90-to gadu paroļu dekriptoru — lodāmuru.
Ja lieto viedtelefonu/planšeti un ir mobilais interneta pieslēgums, SmartID ir ļoti optimāls risinājums personas “īstuma” apliecināšanai. Ja ir arī ID karte ar elektronisko parakstu, ko PMLP var paņemt komplektā, kad saņem vai atjauno pasi, tad SmartID konta izveidošanai viedierīcē nav arī jāiet uz banku un nav nekādu problēmu ar ierīces maiņu, ja jauno ierīci nopērk pēc vecās ierīces pārdošanas. Pārējos gadījumos lietojiet kodu kalkulatoru. Kur vispār ir problēma? Ja kādam vajag psihologa konsultāciju, lai iet uz Skalbēm vai kur tur viņi atrodas.
Ja kādam liekas, ka SmartID tiek uzspiests, tā nav taisnība. Ir likumā noteikta prasība, ka personas apliecināšana elektroniski var notikt tikai uzticamā veidā. T.i. vajag kādu aparatūru, kur glabāt klienta savienojuma privātās atslēgas un no kurienes tās nevar dabūt ārā. Pašlaik šai prasībai atbilst e-paraksta kartes, kodu kalkulatori un SmartID. Kartona kodu kartes un paroles nav pietiekami uzticams veids, jo tās var nozagt un “aizņemties” trešās personas. Varu vienīgi piekrist ka mūsu internetbankās vajadzētu atļaut lietot arī e-paraksta kartes, kas šobrīd nav atbalstīts.