Web Analytics
More
    Reklāma

    Elektrum elektroauto uzlādes stacijas izmēģinājums

    Jaunākie raksti

    Šonedēļ Latvenergo oficiāli Rīgā un Jūrmalā palaida savas Elektrum zīmola elektroauto uzlādes stacijas un tā kā šonedēļ testēju Nissan Leaf e+ elektroauto, nolēmu piebraukt izmēģināt jauno staciju.

    Projekts tiek aizsākts ar trīs uzlādes vietām, kurās darbojas 5 uzlādes stacijas:

    • Rīga (Pulkveža Brieža iela 12): 50 kW ātrā uzlāde (CCS, CHAdeMO) un 22 kW uzlāde (2 x Type 2)
    • Rīga (Uzvaras bulvāris 7): 50 kW ātrā uzlāde (CCS, CHAdeMO) un 22 kW uzlāde (2 x Type 2)
    • Jūrmala (Jomas iela 4): 50 kW ātrā uzlāde (CCS, CHAdeMO)

    Tajās stacijās, kurās ir pieejama gan 50 kW ātrā, gan 22 kW maiņstrāvas uzlāde, vienlaicīgi var uzlādēties vairākas automašīnas. Pozitīvi, ka Latvenergo ir izlēmis blakus ātrās uzlādes stacijām izvietot arī vidēji ātrās uzlādes stacijas, kas saudzīgāk uzlādē auto un ļauj stacijā vienlaicīgi uzlādēt uzreiz vairākus auto.

    Atšķirība no e-mobi uzlādes tīkla

    E-mobi ir nacionālais elektromobiļu uzlādes staciju tīkls, kas nodrošina elektromobiļu pārvietošanos visā Latvijas teritorijā un patlaban šajā tīklā darbojas 72 stacijas visā Latvijā. Visērtāk šīs stacijas izmantot ar e-mobi autentifikācijas karti, kuru var iegūt piereģistrējoties e-mobi portālā. Tad uzlādes process ir ļoti vienkāršs – piebraucam pie uzlādes stacijas, pieliekam savu karti pie lādētāja, lai autentificētos un varam uzsākt uzlādi. Kad esam pietiekami uzlādējušies, vēlreiz pieliekam karti pie lādētāja, lai beigtu uzlādes procesu un varam doties tālāk savās gaitās. Mēneša beigās saņemsim rēķinu par mēneša laikā e-mobi tīklā veiktajām uzlādēm. Tarifikācija e-mobi tīklā tiek veikta par uzlādes minūtēm (0.15 EUR/min) nevis patērētās enerģijas daudzumu.

    Kā man norādīja CSDD pārstāvji, e-mobi tīklā par uzlādēm var norēķināties arī ar tiešo maksājumu no e-mobi aplikācijas izmantojot maksājumu karti VISA, MasterCard vai PayPal kontu, kā arī veikt apmaksu ar SMS. Šajā dokumentā par šiem apmaksas veidiem ir vairāk informācijas.

    e-mobi ātrās uzlādes staciju tīkls

    Elektrum stacijās ir jāmaksā par patērēto elektroenerģiju (kWh) un norēķināšanās notiek uzreiz, piesaistot Elektrum mobilajai lietotnei savu maksājumu karti. Pie tam, ātrajai un vidēji ātrajai uzlādei ir atšķirīgas cenas. Elektrum ātrajā uzlādē kWh maksā 0.25 EUR, bet vidēji ātrajā uzlādē – 0.19 EUR. Jāņem vērā, ka Latvenergo var jebkurā brīdī šīs cenas mainīt, kamēr e-mobi tīklā cenas griestus nosaka Satiksmes Ministrija.

    Kurš uzlādes veids ir lētāks? Atbilde uz šo jautājumu nav viennozīmīga, jo elektroauto ir dažādi un būtiski atšķiras to uzlādes spējas. Proti, ne visi elektroauto spēj izmantot visu uzlādes stacijas jaudu. Piemēram, aktuālais Nissan Leaf 50 kW ātrās uzlādes stacijā spēj uzlādēties ar 43 kW jaudu, pie tam uzlādes jauda tiek samazināta, kad akumulators kļūst pilnāks (uzsilst). Pavisam nesen izmēģinājām Volkswagen e-Crafter elektrisko kravas auto un tam būtiski samazinās uzlādes jauda, kad akumulators uzkarst. Un akumulators uzkarst gan no braukšanas, gan ātras lādēšanas. Savukārt, vidēji ātrās (maiņstrāvas) uzlādes stacijās Nissan Leaf var uzlādēties ar 6 kW jaudu (ja iegādāts ar 6 kW iebūvēto lādētāju).

    Kārlis no Uzlādēts.lv ir veicis pamatīgākus aprēķinus vairākiem scenārijiem un secinājis, ka e-mobi tīklā ir izdevīgāk uzlādēties, ja auto spēj izmantot visu stacijas jaudu un neplānojam uzlādes stacijā pavadīt ilgu laiku. Es arī viņam piekrītu, taču tīri subjektīvi man šķiet saprotamāka uzlāde, kad tarificētas ir kWh nevis laiks. Elektroauto uzlādes ātrums tomēr nav lineārs.

    Uzlādes process ir uzlabojams

    Elektrum tīklā uzlādi var veikt tikai izmantojot Elektrum mobilo lietotni, kas ir pieejama gan Android, gan iOS ierīcēm. Lietotnē varam apskatīt uzlādes staciju karti, kā arī uzzināt par tajās pieejamajām jaudām, spraudņiem, cenām un noslodzes informāciju. Pozitīvi, ka lietotnē var norādīt, cik ilgi plāno izmantot uzlādes staciju, lai citi elektroauto īpašnieki var labāk plānot savas uzlādes.

    Piebraucam pie uzlādes stacijas un redzam, ka šādi lādētāji tiek izmantoti arī pāris e-mobi tīkla stacijās. Galvenā atšķirība te gan ir tāda, ka Elektrum lādētāju varam palaist tikai no mobilās lietotnes.

    Labs ir, ņemam rokā telefonu, izvēlamies staciju un vēlamo spraudni (šajā gadījumā zili krāsoto CHAdeMO, jo lādēsim Nissan Leaf). Tālāk mobilajā lietotnē tiekam aicināti noskenēt QR kodu, lai sāktu uzlādi. Te arī sākas problēmas, jo no sākuma pamanīju tikai QR kodu stacijas priekšpusē un to arī mēģināju skenēt. Uz ko saņēmu “Spraudnis netika atrasts” kļūdas paziņojumu. Mēģināju vēl pāris reizes, apjucis nobildēju lādētāju un no blakus esošās Latvenergo ēkas pat iznāca apsargs apjautāties, kas te par tādu fotografēšanu notiek. Tā kā uz priekšu netiku, nācās uzzvanīt uz Elektrum atbalsta dienestu, kur man paskaidroja, ka jāskenē QR kods, kas ir novietots virs pašiem uzlādes spraudņiem nevis stacijas priekšpusē. Jāatzīst, ka tos QR kodus es nemaz nebiju pamanījis. Noskenējot pareizo spraudņa QR kodu, beidzot pavirzījos uz priekšu un turpmāk zināšu šo niansi. Manuprāt, to var uzlabot, jo noteikti nebūšu vienīgais, kam nebūs uzreiz skaidrs, kuru kodu skenēt. Bet Latvenergo zina par šo niansi un sola uzlabot.

    Tālāk lietotnē tiekam aicināti izvēlēties naudas rezervācijas daudzumu mūsu uzlādei, kā arī pievienot maksājumu kartes datus. Tas nav gluži ērtākais process, bet tiek piedāvāta iespēja saglabāt maksājumu kartes informāciju, lai nākamajā uzlādes reizē tas nav jāatkārto.

    CHAdeMO spraudņa gadījumā vēl atliek uz uzlādes stacijas nospiest “Uzsākt” pogu un auto uzlāde tiek uzsākta.

    Lai arī uzlādes stacijas ekrāns arī ik pa brīdim parāda aktuālo uzlādes situāciju, ērtāk statusu aplūkot mobilajā lietotnē. Tajā redzēsim uzlādes laiku, ielādēto kWh daudzumu un patērēto summu. Datu atjaunošanās nenotiek katru sekundi, bet tā nav arī kritiski lēna. Tāpat lietotnē varam norādīt plānoto uzlādes laiku, lai citi uzlādēties gribētāji pēc tam kartē var redzēt, ka konkrētā stacija būs aizņemta līdz noteiktam laikam. Manuprāt, ļoti laba funkcija. Paldies!

    Turpat mobilajā lietotnē varam beigt mūsu uzlādi, tiek novilkta nauda no konta un lietotnē sāk uzkrāties darījumu vēsture. Redzam, ka šajā konkrētajā uzlādē 32 minūtēs auto dabūjām iekšā 18.1 kWh un par to samaksājām 4.60 EUR. Ja tikpat ilgu laiku lādētos e-mobi tīklā, tad par uzlādi samaksātu mazliet dārgāk – vismaz 4.80 EUR.

    Interesanti, ka darījuma detaļās redzam atsevišķu pieslēgšanās maksas lauku. Cik sapratu no Latvenergo pārstāvjiem, viņi pavēros, kā uzlādes stacijas tiek izmantotas un patur iespēju iekasēt maksu par pieslēgšanu, ja tas būs nepieciešams.

    Uzlādēts.lv ziņo, ka šīs Elektrum stacijas ir pieejamas arī caur Ionity un Plugsurfing mobilajām lietotnēm. Tas būs svarīgi tūristiem, kas nezina vai nevēlas uz saviem telefoniem uzstādīt mobilo lietotni tikai, lai veiktu vienu vai dažas uzlādes. Jāņem vērā gan, ka šajā gadījumā būs jāmaksā papildus komisijas maksa par šo lietotņu lietošanu.

    Vidēji ātrās uzlādes iespējas

    Kā jau minēju iepriekš, abās Elektrum Rīgas stacijās ir arī pieejama vidēji ātrā 22 kW iespēja. Katram lādētājam ir divas Type 2 (Mennekes) pieslēgvietas un pie tā vienlaicīgi var lādēties divi auto. Tiesa, fiziski vietas pie stacijām nav tik daudz un realitātē gan jau biežākas būs situācijas, kad viens lādējas ar ātro uzlādi (īsāku laiku), bet otrs auto – ar vidēji ātro (ilgāku laiku). Vidēji ātrā uzlāde arī ir kontrolējama ar Elektrum mobilo lietotni un maksā lētāk – 0.19 EUR/kWh.

    Rīgā vajag vairāk uzlādes vietu

    Pozitīvi, ka Latvenergo ir izvēlējies savas uzlādes stacijas palaist tieši Rīgā, jo pagaidām vairums aptuveni 700 Latvijā reģistrēto elektrisko transportlīdzekļu ir koncentrēti tieši šajā pilsētā un te atsevišķos punktos jau pat ir novērojamas rindas. Tikmēr, piemēram, Ludzas e-mobi tīkla ātrās uzlādes staciju klāj zirnekļu tīkli, jo te uzlādes notiek ļoti reti.

    Zirnekļiem apvītā ātrās uzlādes stacija Ludzā

    Es uzskatu, ka Rīgā vajag krietni vairāk ne tikai ātrās uzlādes punktus, bet arī vidēji ātrās uzlādes iespējas, lai auto varam uzlādēt pie veikaliem un birojiem. Starp citu, pavisam nesen tieši šādas uzlādes stacijas ir palaistas pie IKEA, tās nodrošina 22 kW jaudu un uzlāde nemaksā neko.

    Jācer, ka esošās testa Elektrum uzlādes stacijas sasniegs iepriekš uzstādītos projekta mērķus un Latvenergo turpinās izvērst savu uzlādes staciju tīklu. Apstākļos, kamēr mums, dzīvokļos dzīvojošajiem, nav iespējas elektroauto uzlādēt pie mājām, publisko uzlādes punktu pieejamība ir kritiski svarīga, lai vispār apsvērtu elektroauto iegādi. Bet situācija uzlabojas un tas priecē.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    22 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Raimonds Kleinbergs
    01.09.2019 12:48

    Skarbi, un biedē totālā atkarība no telefona. Saplīst ekrāns un tu paliec Ludzā kā zivs bez ūdens.

    Astro
    01.09.2019 13:44

    Ja nav iespēja uzlādēties vienk ar kredītkarti vai naudu, tad tas pats par sevi nav nekas nopietni ņemams. Un tiem, kam mašīna ir nepieciešamība vai darbs, nevis mistiska un nesaprotama maldīšanās pa ielām, vajadzīga uzlāde dzīves vietā. Šobrīd ir tā, ka vakaros atrast stāvvietu ir problemātiski ne tikai Rīgā, kur nu vēl vietu pie elektrības… Un tad, provizoriski, trijos naktī jālec augšā, lai atbrīvotu vietu citam lādētājam, kurš to, laimīgi sagaidījis, steigšus metas lādēties. :-) Te jau pat zirgam jāsmejas! Kāds elektro auto?!? Man klients nesamaksās trīsreiz vairāk, jo es, redziet, piebraucu ar dārgu elektroaoto. Viņš pasūtīs mani uz turieni, kur šobrīd es sūtu visu, kas saistīts ar elektroauto. ;-) Kad iemācīsimies saņemt nepieciešamo lādiņu no satelīta, tad tas jau būs interesanti, bet pagaidām lai sistēmu testē privātmājās dzīvojošie un transporta pakalpojumu sniedzēji, kas var lādēties savās garažās…

    Gatis Brencis
    01.09.2019 19:23

    Labs un interesants raksts, tieši tā, tā ir nākotne, pie tās ir jāpierod pamazām, jo naftu un gāzi pēc dažiem desmitiem gadu būsim veiksmīgi nokurinājuši. Mazliet izbrīna, ka pusstundā nedabujāt iekšā pat trešdaļu no akumulatora kapacitātes ar ātro uzlādi?

    Krotow
    03.09.2019 01:18

    Taisnība ir gan vienam gan otram. Viens var atļauties pirkt auto par 40K+ naudām un lādēties mājās. Mana realitāte savukārt pieprasa paša īpašumā esošu auto (sab. transports mūsu laukos joprojām ir zem katras kritikas, vedamais parasti ir par lielu, lai to nestu pie rokas utt.), taču vairāk par 25K par auto maksāt nevaru un lādēt mājās Rīgā nav iespējams. Atliek vien cerēt ka pēc 5-7 gadiem elektroauto būs pieejamās cenās un arī lādēt būs kur.

    Astro
    03.09.2019 02:01

    Man vienmēr interesē viss jaunais. Tāpēc lasu šo vietni un interesējos par zinātnes sasniegumiem pasaulē. Starp citu, lādiņš no satelīta ir sen jau sūtīts un saņemts šeit uz zemes. Jautājums tik cik tas ir liels un cik izmaksā. Runājot par elektroauto, reāli nāk ņirga, ka tauta atļaujas pieminēt kkādas īslaicīgas šī brīža priekšrocības…
    Piem, es strādāju ar savu auto un man tas ir izdevīgi. Tātad atkrīt uzlāde mistiskā ofisā. Ja runā par nakti, tad iebraucot daudzdzīvokļu māju pagalmos ap 22-m, 23-jiem, paši zināt kā ir ar brīvajām vietām. Pat ja tur būtu pieci tanki ar pieciem štekeriem katrā, vienalga nespīd garantēta uzlāde, lai no rīta var močīt…
    Un 50 kW jauda pie šī brīža jaunajiem aķiem manā izpratnē nav nekāda ātrā uzlāde. Tas laiks jau sen pagājis . Šobrīd tirgū nāk transports ar 150 kW ātro uzlādi. Tāpat kā mobilajiem 18 vai 25W uzlāde. Šogad tas vairs nav ātri.
    Bet tas viss nieki.
    Kā Jūs domājat, ja piem 40% tautiešu vilks ar elektrību, kur sadale ņems tādas jaudas, lai to visu sagrūstu ielās? Kabeļi no spēkstacijām uz un no apakšstacijām nav no gumijas!
    Būs jautri. :-)

    Normunds
    03.09.2019 08:25
    Reply to  Astro

    Zaļi zilie stāsta, ka būs sistēmas, kas regulēs lādēšanas ātrumus atkarībā no tīkla noslodzes un cenas, tādā veidā nevajadzēs papildus investīcijas infrastruktūrā,
    Tas nekas, ka būsi cerējis salādēt pa stundu, bet mobilajā redzēsi, ka knapi +10%, jo tajā laikā tīklam rezerves vairs nav. :D

    Gatis Brencis
    01.09.2019 19:35
    Reply to  Astro

    Lādiņš no satelīta? Izklausās bīstami, uzreiz nāk prāta 007 Tomorrow Never Dies :D

    01.09.2019 21:42

    Jāaa….izlasot tavu rakstu optimisms par elektroauto nākotni Latvijā tuvojas nullei…Latvenergo testa režimā vajadzēja palaist šīs uzlādes stacijas bez maksas, jo mājās lādējot ar parasto tarifu KWH maksās ap 0,16Eur, a tiem kas dzīvo dzīvokļos ir jāaizmirst par elektro auto iegādi, jo tas kā notiek ar uzlādes staciju tīklu izveidi, tikai liecina par to ka pie mums neviens nav ieinteresēts šo auto skaitu palielināšanā….vienīgais pozitīvais piemērs ir IKEA stāvvieta… Elektro auto iegāde cilvēkiem, kas dzīvo dzīvokļos ir ka mazahisms…gribas, bet baigi sāpīgi…. ASV un Kanādā lēnām atceļ auto supsīdijas, bet palielina bezmaksas uzlādes staciju skaitu….pie mums valdībai nav naudas subsīdijām un uz uzlādes stacijām gribas pelnīt uzreiz, tas nekas ka Latvijā ir pāri par piecisimt elektro auto…

    Krotow
    03.09.2019 01:22

    Vidējā ātruma uzlādes stacijas veikalu un biroju stāvvietās un tā pavairāk tiešām veicinātu elektroauto lietošanu. Ja tikai pieslēguma jaudas pietiks.

    Normunds
    03.09.2019 08:29
    Reply to  Krotow

    Vidējā uzlāde pie veikaliem der tikai tiem, kam tur patīk pavadīt pusi dienas. Nevaru ciest iepirkties ilgāk par stundu vai divām. Pēc uzladets.lv aprēķiniem ar 22kw (vidējā) uzlādē stundā var iepūst nedaudz zem 4kWh.

    Vai daudzas iestādes ir gatavas palielināt savus biroja jaudas pieslēgumus tikai lai veicinātu elektroauto? Slinkums meklēt kā ir juridiskām personām, bet privātpersonām viss, kas virs 63A paliek stipri neizdevīgi.

    ASh
    01.09.2019 22:54
    Reply to  Janis Zarins

    Vai tiešām domā, ka nopērkot pa 30k plus elektroauto kādam būs kritiska 3c atšķirība kwh cenā, ja viņam būs tukša baterija atrodoties centrā? 20kwh sanāks 60c dārgāk kā mājās.. bankrots!
    Un pajautā vecrīgā noparkoto elektroauto īpašniekiem kāds mazohisms tas ir, ka var bez maksas vecrīgā auto parkot un pa sabtrans joslu uz darbu atbraukt. Nevajag tak pārspīlēt..

    Skābene
    02.09.2019 08:33
    Reply to  ASh

    Šobrīd vecrīgai elektrotransports ir pievilcīgs, bet tad, kad elektro auto skaits 10kāršosies, nekā no tām privilēģijām nebūs, tici man, atcels visas tās privilēģijas, līdzīgi kā citās pilsētās, no kurām Rīga aizguva šīs privilēģijas.

    Normunds
    02.09.2019 08:45
    Reply to  Janis Zarins

    Bezmaksas uzlādes stacijas? Nav tādas lietas. Kāds vienmēr par to maksā. IKEA gadījumā – IKEA klienti, ja valsts izveido bezmaksas staciju, tad visi valsts iedzīvotāji.

    Skābene
    02.09.2019 08:35

    Man vēl tāds praktiskas dabas jautājums, vai uzlādi ir iespējams veikt ar uzņēmuma kontu aplikācijā! Pieņemsim, ka man ir uzņēmums ar elektroauto floti, es taču nelikšu katram šoferim lietot personīgo karti.
    Līdzīgi kā mobilly var pieslēgt uzņēmuma kontu un šoferios pats var izvēlēties vai maksāt no privātā konta vai uzņēmuma.

    Gatis Lipko
    02.09.2019 23:54

    18.1 kWh – cik tālu ar to var nobraukt?!

    nesaprotu
    04.09.2019 05:46

    Vai šajā gadījumā vārda “maiņstrāva” vietā pareizāk nebūtu rakstīt “maiņspriegums”?

    Reklāma