Apple varētu raksturot kā firmu, kas rada supertelefonus, superdatorus, superekosistēmu, superpeļņu, bet vai šim supermenam uzradies kriptonīts? Kā rāda pēdējo mēnešu notikumi, tad ir gan. Izlasot Arta trāpīgo rakstu par Apple nedienām, nolēmu publicēt arī savu refleksiju par šo tēmu.
Ķīnas faktors
Apple akciju cenu lejupslīde un Tima Kuka atrunas akcionāriem ir sekas globālajiem procesiem, kuru dēļ kompānijai nav izdevies pārdot prognozēto ierīču skaitu. Dažādi analītiķi jau agrāk izteica bažas, ka viedtālruņu tirgus piedzīvo savu augstāko punktu, jo visi, kas vēlas un kam atļauj maciņš iegādāties viedtelefonu to jau ir izdarījuši, tālāk var notikt tikai tirgus pārdale. Pirms aptuveni sešiem gadiem Eiropas un Ziemeļamerikas piesātinātie tirgi pamudināja ābolu spert soļus lielākajā pasaules viedtelefonu tirgū – Ķīnā. Tieši ar to arī saistīta daļa no Apple problēmām. Pēdējos gados iPhone izaugsme tika uzturēta tikai uz Ķīnas rēķina, bet tas, kas strādā rietumos nestrādā austrumos. Vēlēšanās iegūt lielākus ienākumus no mazāka pārdotā apjoma, radījusi kosmisku cenu lēcienu Apple produktiem. Ja Eiropa un Ziemeļamerika, inerces vadīta, šo krupi spēj norīt, tad Ķīnā tas vienkārši nestrādā. Pirmkārt, pašas Ķīnas ekonomika piedzīvo strauju attīstības tempu mazināšanos, otrkārt, kādēļ viņiem pirkt ābola produkciju par premium cenu, ja vietējie ražotāji spēj sagādāt konkurenci par krietni zemāku cenu? Reāli skaitļi runā visskaļāk. Ceturtdaļa tirgus pieder pašmāju Huawei, 23% un 21% sadala Vivo un Oppo, 13% no pīrāga nokodis Xiaomi un tikai tad piektajā vietā ierindojas Apple.
Indijā neiet labāk
Ar Indijas iekarošanu ābols iebraucis vēl lielākās auzās kā Ķīnā. Piemēram, pierēķinot muitas nodokļus un valūtas konvertāciju iPhone X sākuma cena sasniedza vājprātīgus 1300 dolārus. Nav jābūt Šerlokam Holmsam, lai saprastu, ka šim attīstības tirgum cena ir pārāk augsta. Popularitātes veicināšanai nelīdzēja pat Tima Kuka ietērpšanās tradicionālajā indiešu tērpā un Apple rūpnīcas atklāšana Indijā. Arī šo tirgu sadala jau pieminētais Xiaomi, Oppo, Vivo trio + Samsung. Ķīniešu ražotāji šeit iet uzvaras gājienu ne vien tādēļ, ka piedāvā daudz zemāku cenu, bet arī tādēļ, ka īstenojuši konkrēti Indijas tirgum piemērotas mārketinga formas. Tā vien izskatās, ka Apple augstprātība jau atkal cenšas pielāgot Eiropai un Ziemeļamerikai paredzētu stratēģiju pasaules daļā, kur tas vienkārši nestrādā.
Formula, kas nestrādā
Agrākos gados Apple sevi pierādīja kā firma, kas diktē mārketinga un tehnoloģiju paraugus citām firmām. Diemžēl, kad runa ir par “midrendžeriem”, formula, kas piedāvā šīs kategorijas tālruņus par premium cenu izrādās aplama. Tā tas bija gan iPhone 5c gadījumā, gan iPhone XR. Abi pieminētie tālruņi galīgi nav vērtējami kā slikti, gluži otrādi, tie ir kvalitatīvi, spējīgi un dažādos citos veidos iekārojami. Vienkārši jau atkal prasītā cena neiztur kritiku. iPhone XR cena ir pielīdzināma Android flagmaņu cenai. Nav jābrīnās, ka “flagmaņu slepkavu” cenu politika iegriež šim kopumā pat visai labajam modelim.
Ko Apple varētu darīt lietas labā?
Man nav burvju nūjiņa vai Džins, ko piedāvāt kompānijai, tomēr šeit ir daži ieteikumi, kas, manuprāt, varētu palīdzēt.
- Pārskatīt cenu politiku. Zinu, ka cenu samazināšana nāk ar sekām – mazāka peļņa investoriem, iespējams mazāks finansējums inovāciju attīstīšanai. Pārāk augstās cenas jau parāda izgāšanos pasaules lielākajā viedtelefonu tirgū un potenciāli otrajā lielākajā, domāju, ka tie ir pietiekoši indikatori, kas liek domāt par strukturālām reformām.
- Paplašināties attīstības tirgos, kuru kapacitāte vēl nav pārbāzta. Piemēram, tuvajos austrumos, Dienvidamerikā un Āfrikā. Šeit gan vajadzētu atmest kompānijas negausību un nepieļaut tās pašas kļūdas, ko Ķīnā un Indijā.
- S modeļu vietā reālu uzlabojumu. Jā, es atzīstu, ka iPhone XS ir nevien kompānijas labākais veikums, bet arī viens no pasaulē labākajiem tālruņiem, tomēr atšķirība no iPhone X nav 200 eiro vērta. Jā, šī tālruņa popularitāti neveicina arī kompānijas piedāvājums vecajiem modeļiem nomainīt akumulatoru par pieņemamu cenu, tomēr tas ir minimums, kas būtu jāizdara kompānijai, kas komplektācijā neiekļauj pat ātro lādētāju.
- Adekvāts “midrendžers”. Šeit galvenokārt veiksmes stāsta pamatā būtu konkurēt spējīga sākumcena, jo pašus tālruņus Apple prot taisīt.
Nobeigumā
Plāna neizpilde ir traģēdija investoriem, kas var rezultēties ar tālejošām sekām. Tomēr šis ir arī stāsts, kad kompānijai ir laiks pārskatīt savu alkatību. Laikā, kad lielākajos pasaules tirgos lietotāju skaits sasniedzis maksimumu runa var būt tikai par tirgus pārdali. Šoreiz runa ir par to, ka pievilcīgāka cenu politika var ābola skavās ievilināt ne vienu vien Android lietotāju, bet pat audzēt daļu attīstības tirgos.
Loģiski, ka nav jēgas skriet un pirkt jaunāku iphone, jo vairs nekā īpaša nav.
Tu telefonos meklē kaut ko īpašu? Kāpēc?
Nav WoW faktora, lai pēc X modeļa ietu pirkt Xs, jo jēga? Nekā īpaša nav, same shit different package.
Kur mūsdienās ir WoW faktors? I mean, telefonos.
Wow ir, piemēram, ” bezuzacu ” tālrunis, kas iespējots par nieka 500€ saglabājot selfijkameras funkcijas diezgan elementārā izpildījumā, kā Mi Mix 3 gadījumā. Ņemot vērā pašreizējo cenu politiku, Apple par to prasītu 2000 €. Tā tas nevarēja turpināties. Cilvēki paliek gudrāki ar katru dienu.
Kādām vēl sazvērestības teorijām tici? :)
Maz tur no sazvērestības. Vairāk gan likumsakarība. Apple steidzami nepieciešami jauni mārketinga speciālisti viedtālruņu lauciņā. Ja vien viņi ražotu telefonus tikpat labi, kā Mac, tad problēmām nevajadzētu būt.
Kāpēc tu domā, ka Apple visu laiku galvenais produkts un naudas govs būs iPhone? Nebus un tas ir pilnībā normāli. Varbūt nākamā zelta bedre būs medicīna? Lūk, ko par to saka bijušais Apple vadītājs: https://www.cultofmac.com/600130/former-ceo-john-sculley-thinks-apple-will-disrupt-healthcare/
iPhone vispār no Apple ir kā tāds uz laiku veiksmīgi uzsprādzis ķīmijas laboratorijas eksperiments, pēc kura skolēniem uz galdiem birst staigājoši brilianti. Pirms iPhone jamiem arī tīri labi gāja datoru lauciņā un, iespējams, Apple arī iPhone grasās atstāt kā to vienīgo veiksmīgi eksplodējošo eksperimentu un tas no viņiem ir tīri saprotams solis, jo konkurence ir pārāk sīva, lai no tās būt kāds vērā ņemams labums.
Pulkstenis ar EKG (Apple vai withings, vai kāds cits) sākumā var likties cool un must-have-it, bet padomājot par to vairāk, tā varbūt nav tik laba doma.
https://youtu.be/s0sv3Kuurhw
Video īsumā – cilvēkiem, kas parasti pērk viedpulksteņus, iespējams vismazāk vajag veikt EKG tik bieži un pastāv risks maldīgai diagnozei. Precizitāte EKG novadījumam no 1 punkta ir zema. PPē tam pielietotā terapija nemaz tik nekaitīga nav. Pulkstenis drīzāk varētu būt laba dāvana vecākiem vai vecvecākiem.
Viņiem ir jārada kāds aparāts – “spešal edišon”, kas par nenormāli zemu cenu (apple izpratnē) tiktu tirgots attīstības tirgos. Izdomājot kādu traģiski aizskustinošu stāstu (piemēram īpašā cena ir lai 0.002% no pārdotās summas aizietu kādai kārtējai traģēdijai). Tā piesaistot apple ekosistēmai, no kuras vēlāk izkļūt būs pagrūti, jo upuri jau būs pieradināti
Ētikas riski. Bet asprātīgs mārketings var darīt brīnumus. Mana neizpratne ir, ka šāds zīmols,kurā strādā paši, paši labākie savu jomu speciālisti var pieļaut šādus feilus Ķīnā un Indijā.
tiklīdz būs nosacītais se par 2x zemāku cenu, tā cilvēki vēl ilgāk domās pirms šķirties no naudas par augšējā gala āboliem. un tas galīgi nav tas, ko mēģina panākt apple fīreri – viņu sapnis ir panākt, lai izsalkušie padsmit cilvēku ģimenēs dzīvojošie kaut uz visiem nopirktu vienu, bet īstu aifonu. bet arī luksusauto ražotājiem ik pa laikam ienāk prātā papētīt tirgu ar lētāku modeli.
reāli Samsungs ir izkodis Apple ari LV, ja pirms gada pirmajā vietā bija APPLE , tagad pēc pirktāko modeļu skaita, daudzuma Samsung
Jau pieminētajā Ķīnā arī Samsungam neiet nemaz tik labi,bet par to iespējams citā rakstā
Avots?
https://www.fastcompany.com/90217673/samsung-might-suspend-manufacturing-at-china-plant
Šis gan nav uzskatāmākais piemērs, tomēr dīvaini, ka Samsung nolēmis ļaut citām Ķīnas rūpnīcām veidot un ražot Samsung midrendžerus.
Apple bad. Orange man bad. Android good.
tālrunis par cenu, kas nepārsniedz lielākās pasaules daļas darbinieku lielisku mēnešalgu. viss
Macos Mojave Macbook nokaras Safari un viss dators tā, ka jāizslēdz fiziski katru dienu un ne man vienīgajam, atmiņa jaunajiem telefoniem standartā ir 64GB, kas ir jau krietni par maz adekvāti domājošajiem, jo pēc gada tā būs pilna vai jau nepietiek tiem, kuriem daudz foto/ video, 128 netiek piedāvāts vispār, tikai 256, kas cenā ir kosmoss, bet visi pārsvarā standartā jau sāk andrītim piedāvāt 128GB. iCloud pa 1$ ar 50GB nav risinājums, jo čakars ar bilžu apskati, kamēr to nokačā, lai apskatītu normālā kvalitātē, ja tās glabājas mākonī. Tērēt 850 par Xr, kas ir iphone 7 ar nedaudz lielāku ekrānu?… Read more »
manuprāt, telefons nav domāts kā primārā bilžu un video glabāšanas ierīce, jo tam nepietiks ar jebkādu atmiņas apjomu. sabildē, pēc tam daļu nodzēš, daļu saglabā, telefonā atstāj favorītus, kurus pēc laika atkal izretina. galu galā, telefons var sabojāties, tikt nozagts utt.
Njā, par atmiņu labi teikts – nopērts Note 9 vai HTC U12, piepērc 512 GB MicroSD un Tev ir 10 reizes vairāk atmiņas nekā Iphone.
āboļfoni ir tikai daļa no ābolu biznesa. Neprasi linkus utt, mazliet samazināt ambīcijas un viss būs oki. Neesmu I fans, lietoju āboli jo androids sevi nepierādīja, neprasi kāpēc utt. UN, ne jau kāds kursors te tagad akciju tirgū diži mainīs. Visiem iet no viena grāvja uz otru, katrs izvēlas kas tīk. Kā ir tā ir.
Lūdzu, Tim, neklausieties šajās gaudās par “midreindžeriem”, nekad nenolaidieties līdz šim līmenim, celiet cenu vēl augstāk, ražošanas apjomu variet samazināt, vienalga pirksim. Lūgums, jaunajiem modeļiem novāciet to uzaci no ekrāna, tad cenu variet likt kaut 2K. Uz Nūbija, Hujavei, Opā, SamZung, Kreizū un Hisense pat neskatieties. Tim, vai vispār kāds var PAREIZI izrunāt šo firmu nosaukumus? Kas tas Tev par telefonu? Man? Vua’vei … Bet Tev Tim? Ā – pats redzu – aifons. Tas ir pilnīgs analfabētisms paķerot virsrakstus rakstīt, ka Apple krīze, akciju lejupslīde, kas bija novērojama globāli visā ASV fondu tirgū. Kāpēc neviens nerakstīja par “krīzi” Microsoft, Google,… Read more »
Piespiedu like pogu
Jā, apple visi seko un cer uz viņu neveiksmēm kā izskatās. Ja apple nezinātu ko dara, nebūtu tur, kur patreiz atrodas. Visi tie ieteikumi, ko Apple būtu nepieciešams darīt… tiešām ticat, ka viss tas sen jau nav izrunāts starp Apple speciālistiem utml?
Iespējams iPhone kļūs par luksusa preci, kā superauto, un kāpēc gan ne. Ne visiem ir jāatļaujas pirkt iPhone. Tikpat labi var diskutēt vai ferrari vai RR atbilst cenai. Kam ir nauda un patīk tieši šis zīmols pirks tāpat.
//Ja apple nezinātu ko dara, nebūtu tur, kur patreiz atrodas!??!
Apple neprot, jo nav vairs Džobs-vīzijas avots, naudas maisu dresētājs, un kas piespiež izdarīt tā, kā vajag, nevis kā simts gudrie savāktie iedomājās.
Tāpēc arī der klišeja, Apple nebūtu tur, kur ir tagad…..
PS strādāju ar Mac
Varbūt ar Džobsu būtu labāk jā, bet kas to lai zin. Par to varam tikai fantazēt diemžēl.
Arī Džobsam ir bijuši neveiksmīgi produkti…
Ja apple nezinātu ko dara, nebūtu tur, kur patreiz atrodas
Tāpat droši vien 1995. gadā teica par Nokia :D
a ko bļa? labas riepas joprojām!
Droši vien… tikpat droši vien arī neteica :D
Tad kad viņi pārstās šito huiņu ar iebūvētās atmiņas sadali, tad arī aizies viss uz augšu, krīt uz nerviem kā ar smaidigiem purniem stāsta cik maksās 64 GB modelis vai arī 254, it kā ķīnietim to pa 254 ir grūtāk ielikt, noteikti ka smagāks, ātrāk rokas piekūst
Ko Apple darīt tālāk? https://om.co/2019/01/13/so-what-can-apple-do-next/
Oranžā mērkaķa faktors arī nenāk par labu Iphone!
Tirdzniecības kara apstākļos Iphone ir grūti noturēties virs ūdens!
Ļoti labs raksts. Jauno Apple viedtālruņu līnija ir tiešām laba, bet tas kas nav labs ir cena. Ir jāmaina mārketings, jo man liekas, ka stratēģija par dārgo telefonu jau ir 5 gadus veca.