Es patiešām nesaprotu, k­ādēļ man tik ļoti patīk relatīvi mazi priekšpiedziņas spridzekļi. Katru reizi, kad pāris dienas pavadu ar kādu karsto hečbeku, sirds notrīs un man tādu auto gribas nopirkt. Par vēlmi gan nekad tālāk neesmu ticis, jo manā dzīvē tādam mazulim īsti nav vietas, vismaz pagaidām. Tas gan man neliedz izbaudīt katru kilometru un pēc tam grimt pārdomās. Polo GTI nebija izņēmums un tas mani “uzkarināja” uz diezgan ilgu brīdi. Pagājušā gada nogalē es izmēģināju aktuālo VW Polo un mani pārsteidza mazuļa vadāmība dažādos apstākļos un uz dažādiem ceļa segumiem. GTI, proti, sportiskās auto versijas tiek izlaistas mazliet vēlāk un parastā Polo izmēģinājuma laikā atceros, ka apakšlūpa trīcēja no vēlmes saprast, cik labs varētu būt GTI. Nu tad, ķeramies klāt!

Mazliet vēstures

Volkswagen sava mazauto sporta versiju sāka piedāvāt jau no 1987. gada ar savu otrās paaudzes Polo, bet nosaukumu GTI Polo ieguva vien sākot ar automašīnas trešo paaudzi 1995. gadā un jaudīgajā versijā tika saražoti vien 3000 auto. Ar katru nākamo Polo paaudzi ražotājs turpināja GTI versijas piedāvāšanu un pakļāva savus inženierus kalnam izmaiņu, proti, jautrībai ar dzinējiem.

Pirmais jaudīgais Polo G40 izmantoja 1.3 litru dzinēju ar kompresoru un attīstīja 115 Zs. Otrais Polo GTI jau tika pie 1.6 litru atmosfēriskā dzinēja un 120 Zs un ar paaudzes atjauninājumu pie 125 Zs. Trešais GTI tika pie 1.8 litru turbo dzinēja ar 150 Zs, ceturtais Polo GTI samazināja dzinēja tilpumu līdz 1.4 litriem, bet tika pie turbīnas un kompresora vienlaicīgi, lai attīstītu 180 Zs, tomēr ar modeļa atjauninājumu tika pie jauna 1.8 litru dzinēja ar turbīnu ar 190 Zs. Pats pēdējais un aktuālais VW Polo GTI izmanto deforsētu Golf GTI 2.0 litru turbodzinēju un attīsta 200 Zs (320 Nm).

Aktuālais Polo GTI tikai prezentēts pagājušā gada nogalē un plašākai publikai ir pieejams no šī gada pavasara. Auto ieguvis sešu ātrumu DSG divsajūgu transmisiju un šī gada beigās tiks arī pie sešu ātrumu manuālās kārbas. GTI ir ieguvis citus buferus un sliekšņus, citu radiatora resti un sarkanas GTI zīmītes kā priekšā, tā arī aizmugurē. Polo uzraksts ir pazudis no bagāžnieka vāka, lai nemaisītu sportiskajai zīmītei gaisu. Auto priekšgals ieturēts Golf GTI stilā un tāpat koši sarkana līnija radiatora restei pa vidu saplūst ar priekšējiem lukturiem. Ja parastajam Polo viss bija noslēpts, tad šoreiz divas hromētas izpūtēja trubas paspilgtina auto sportisko aizmuguri. Sportiskais dizains ir ļoti ieturēts, neuzkrītošs un auto cilvēki šādus auto bieži sauc par “sleeper”, proti, auto, kas savu sportiskumu ir paslēpis, bet uz ielas ir gatavs piesmiet daudzus.

Kā jau GTI – auto ir zemāks un cietāks un var tikt arī pie adaptīvajiem amortizatoriem, lai regulētu stingrību uz ceļa. Lielākas bremzes un sportiskāka stūres iekārta dod arī lielāku kontroli pār auto.

Interjers it kā tāds pats, bet savādāks

Sportiskums ir ļoti izcelts arī salonā – dziļāki sēdekļi ar augstākām sānu atbalsta malām, resnāka stūre, kas izšūta ar sarkaniem diegiem un GTI nozīmīti, ātrumkārbas kulises un rokasbremzes apvalks arī ticis pie sarkanām nošuvēm. Viss pārējais ir standarta Polo izpildījumā un kvalitātē un ar minimālām atšķirībām no vienkāršākā brāļa.

Un tagad parunāsim pa kvalitāti, vai vēl precīzāk – par cenas un kvalitātes attiecību. Polo GTI ir ne tikai deforsēts Golf dzinējs, bet arī deforsēta kvalitāte, ja tā var teikt. Gan centrālais panelis, gan durvju paneļi un viduskonsole ir veidoti no daudz vienkāršākas plastmasas. Pozitīvā ziņa ir tajā, ka gan acīm, gan taustei nav vilšanās – viss kaut vienkāršs ir nostrādāts kvalitatīvi, nav graboņas un izteikti nekvalitatīvi izdarīts darbs. Par to cenu gan nedrīkstētu tā būt.

Tieši tāpat kā parastajam Polo – GTI ir liels info-izklaides ekrāns ar skārienvadību, papildus nopērkams pilnizmēra LCD spidometrs un viss ir pacelts ērti acu līmenī un vairs nav jānovērš acis no ceļa, lai izvēlētos radio staciju. LCD spidometrs ir vienkāršotās versijas un atrodams arī mazākajā SUV VW T-Roc. Es jau esmu minējis, ka neesmu šīs realizācijas fans, jo vizuālo izmaiņu veikšana ekrānos ir pārlieku sarežģīta, nemaz neminot faktu, ka navigāciju nav iespējams vērot vienlaicīgi spidometrā un info-izklaides ekrānā – vai nu vienā, vai otrā. Latvijai tas nav dikti aktuāli, bet siltā Eiropa telefonu kā navigācijas ierīci izmanto pavisam reti un šis pasākums, manuprāt, nav uzbūvēts ērti.

Ir vilšanās ar mūzikas sistēmu, kas skan tik ļoti dārgi – “Beats”. Kā jau tehnoloģiju guru zina – Beats brendu iegādājās Apple par nieka 3.2 miljardiem EUR un tas tagad ir ābolīša paspārnē un ar Beats audio sistēmām var aprīkot mazos VW. 500 EUR papildopcija ar tik dārgo vārdu, bet tikai 300W kopējo jaudu un 7 skaļruņiem ir mazliet neadekvāti un skan diezgan draņķīgi.

Bet visādi citādi komplektēt mazuli var ļoti pietiekami – ir pieejams bezvadu lādētājs, automātiskā parkošanās sistēma, adaptīvais kruīzs, sporta regulējamā piekare, miljons dažādu vadītāja asistentu, LED gaismas. Spēj tik maksāt.

Braukšanas prieks un vilšanās

Uzreiz pieķeršos sliktajam, kas nemaz nav tik melns, kā to mālē. Lai pavisam sportiski brauktu, sēdekļiem pietrūkst atbalsta malu augstums – asākos līkumos bieži pieķēru sevi pie domas, ka ar ceļgaliem spēcīgi atbalstos vai nu durvju panelī, vai centrālajā konsolē. Ikdienas lietošanai ar mazu sportisku ievirzi viss ir ļoti pietiekami, bet trases apmeklējumam šie sēdekļi īsti neder.

Visi Polo GTI tiek aprīkoti ar Sport piekari, kas ir 15mm zemāka par standarta Polo, stingrāka un, loģiski, sportiskāka. Ir iespēja iegādāties Sport select piekari, kas ir atsevišķas rindkopas vērta. Šī ir relatīvi dārga opcija un piedāvā aktīvos amortizatorus, kuriem atkarībā no izvēlētā braukšanas režīma (standart, comfort, sport) ir sava noteikta cietība. Pieminētā braukšanas režīmu izvēle papildus regulē pārnesumkārbas darbību, akseleratora pedāļa atsaucību, pielāgo stabilitātes un pretspolēšanas sistēmas darbību un regulē XDS elektriskā pretslīdes diferenciāļa bloķēšanos labākai saķerei ar ceļu un stabilitātei līkumos. Tātad Sport režīmā auto būs sportiskai braukšanai pielāgota šasija, tiek atvērts arī izplūdes sistēmas klusinātājā iebūvētais vārsts un auto paliek skaļāks un komplektā ar pieejamo starta kontroli – īsta maza raķete.

Ar elektroniski regulējamo amortizatoru parametriem inženieri ir trāpījuši desmitniekā – auto spēj būt gan komfortabls, gan arī ciets un sportisks un ir atrasts ideāls balanss starp ikdienu un sportisku braukšanu tam atļautā vietā un laikā. 19 collu riteņi izskatās labi, bet es priekšroku dotu par vienu collu zemākiem riteņiem un mazliet augstākai riepai un tas braukšanas komfortu paceltu vēl mazliet augstāk.

Auto jūtas ļoti pārliecinoši lielākā ātrumā un rīta agrumā foto sesijai paredzētais Ērgļu ceļš bija apliecinājums, ka ātros līkumos auto jūtas kā mājās. Ar visu dinamisko braukšanu degvielas patēriņš pieturējās 8 litru uz 100 km robežās un 45 litru bāka dod iespēju diezgan bieži viesoties degvielas uzpildes stacijā, bet tas ir dzīves sīkums.

Cenas

Šeit man jāatzīst, ka VW ir nošāvis greizi un nav kārtīgi izpētījis konkurentu tirgu. Ir gan arī otrs skaidrojums – VW grupa jūtas tik ļoti pārliecināti par saviem pārdošanas rezultātiem, ka nemaz neiespringa nekādai tirgus analīzei. Apskatot sportiskos pilsētas auto, esmu secinājis, ka īstam karstajam hečbekam ir jābūt vismaz 250 zirgspēku un tam jāmaksā ap 30 tūkstošiem EUR. Ātrākais Nirburgringas pārstāvis gan ir uzšāvis sevi virs 36 tūkstošu EUR robežas, bet piedāvā 320 zirgspēku jaudu. Tad nāk šo karsto hečbeku mazie brāļi – ne tikai izmēros mazāki, bet arī jaudas parametri ir krietni pieticīgāki – ap 200 zirgspēku. Pavisam loģiski šķiet, ka šādam mazajam brālim būtu jāmaksā tikpat krietni mazāk. Jaunā Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI, Toyota Yaris GRMN piedāvā līdzīgu izmēru un kaut pagaidām cenas nav publicētas, tās tiek spekulētas līdz 25 tūkstošiem EUR pilnā komplektācijā. Un tad pie durvīm pieklauvē Polo GTI un saka – es maksāšu sākot ar 24 tūkstošiem EUR un pilnā komplektācijā mani varēsi iegādāties tikai virs 30 tūkstošiem EUR. Tas jau ir lielo brāļu lauciņš, kurā Polo nevajadzētu iekāpt, jo pa 30 tūkstošiem var iegādāties daudz vairāk jaudas.

Secinājumi

Man ļoti nepatīk, ka pēdējā laikā tieši VW automašīnām ir vairāki “BET”. Polo GTI ir fantastisks auto un man tas patīk daudz vairāk par lielo brāli Golf GTI, un, godīgi sakot, arī par jūtami dinamiskāko Hyundai i30N, par kuru rakstīšu pēc brītiņa. Polo GTI ir skaists, kvalitatīvi būvēts un pēc sajūtām pilnīgs auto. Šasija spēj nest daudz vairāk jaudas un dažbrīd tiešām šķita, ka vēl pāris desmiti zirgu nenāktu par sliktu, bet Polo GTI vairāk jaudas nevajag, tas tikai šķietami sabojātu auto. Instrumentu panelis un info-izklaides sistēma ir jūtami pārāka par tiešajiem konkurentiem un braukšanas īpašības mani pārliecināja. Es vienmēr ar izmēģinājuma auto iedodu vēl kādam neatkarīgam cilvēkam vai cilvēkiem izbraukt un Polo gadījumā es saņēmu uzslavas  par auto izskatu un dinamikas īpašībām. Man ļoti patika GTI mazulis un uz jautājumu “vai es tādu pirktu?” es varu bez minstināšanās teikt – jā. Kur tad ir mana problēma, kur ir mans BET? Cena. Polo GTI vienkārši nedrīkstēja iekāpt lielo puiku lauciņā, auto pilnā komplektācijā nevajadzētu maksāt vairāk par 25 tūkstošiem EUR.

Nobeigumam mazs video ieskats:

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

9 komentāri

  1. Pēc tavas sajūšmināšanās par šiem hot hachback, samazinās manas skumjas pec RWD – paldies! :)
    interesants eksemplārs.. Šeit nav tas stāsts, ka auto nedrīkstēja taisīt labāku un lētāku tieši lai neizčakarētu to Golfu, līdzīgi kā, tiek baumots, noticis ar M2/M4? Ir čaļi, kas M4 dzinēju moka iekšā M2 dzinēju..te tas stāsts nav vēl vienkāršāk – aizved to polo uz čipttjunin eļvē lai at-deforsē to dzinēju? Tie 30Zs kombinācijā ar vieglāku svaru un to super piekari padarītu to auto labāku par to Golf tak.. less is more.. tak Golfs bez aizmugurējiem sēdekļiem ar maksā vairāk.. šeit ir golfs bez liekajiem kg, ar visu aizmugurējo krēslu un vēl maksā mazāk!

    Jums ar tiem auto nav ļauts braukt uz trasi? Būtu jau intersanti, ja 333 trasē kkādu benchmarku uztaisītu (un tad mēs, pārējie, varētu ar saviem ie-salīdzināt :) ) . Šai pašā un video sakarā – kārtējais atgādinājums, ka DEMO mašīnas nedrīkst pirkt :)

    • Godīgi teikšu, aktuālais Golf GTI man vispār nepatika, pārāk jūtīgs tieši pilsētas apstākļos līdz 50kmh. Polo GTI viss ir labi – bet cena 5k pa daudz.

      M2 maksā 65k, kamēr M4 85k – šeit ir skaidrs ka M2 ir jābūt “vājākam”. Bet M2 Competition savukārt maksā 70k un tur nav vērts maksāt 15k vairāk ja gribas foršu nervu atbrīvošanas aparātu.

      Par demo mašīnām runājot – kāda vaina uzspolēt?

      • Varbūt polo ar būs competetion edition ar defaultā nesačakarētu motoru un izņemtiem krēsliem :)
        protams, ka nekāda vaina un malacis, ka tā dari. Es ar noteikti spolētu un slīdinātu… es saku, ka nevar pirkt tās mašīnas pēc tam. Spolešana (ar siltu motoru) gan noteikti galīgi nav briesmīgākā lieta, ko ar to darīt.. Kāpēc nebrauc uz trasi?

        To golfu nevar nomierināt ar kaut kādu ECO režīmu? :)

  2. Tas nav karsts hečbeks, ja ir lēnāks par konkurentu dīzeļiem. RS3, jā, tas ir īsts karstais hečbeks, bet visi šitie perdaļoti ir spēļmantiņas tikko tiesības nolikušajiem attīstītajā Eiropā…

  3. >500 EUR papildopcija ar tik dārgo vārdu…..skan diezgan draņķīgi.

    un ko var gribēt par 500 eirām? par to naudu var nopirkt 2 jēdzīgus kompaktos skaļruņus, bet kur nauda pārējam? secinājums – cik maksā, tā arī skan.

    • Nav tā, ka šādam auto maksimālo iespējamo skaņas kvalitāti ierobežo švakā skaņas izolācija, un attiecīgi neko labāku arī nav vērts likt? Vai tad kāreiz jāgriež superskaļi, lai neko citu nedzird?

Ir ko teikt?