Kamēr Latvijā lielie kungi lemj par to, kā iešņaukt nāsīs pavairāk vilcienu iepirkuma miljonus, tikmēr vilcienu ražotājs Bombardier ir prezentējis jauna veida elektrovilcienus, kas darbojas ar akumulatoros uzkrāto elektroenerģiju.
Šāds vilciens spēj uzlādēt akumulatorus ceļa posmos, kuros ir izveidotas elektrības līnijas un pēc tam tālāk braukt ar akumulatoros uzkrāto enerģiju. Tādējādi vilciens nerada nekādas izplūdes gāzes un nodrošina pasažieru pārvietošanu videi draudzīgā veidā. Bombardier arī norāda, ka šāds vilciens ir uz pusi klusāks par ar dīzeļdzinēju darbinātu alternatīvu.
Vilciens ir būvēts uz Bombardier MITRAC šasijas un to var konfigurēt ar dažādiem elektromotoriem un dažādās vietās novietotiem akumulatoriem. Tos var iestrādāt zem vilciena grīdas, uz jumta vai speciālā mašīntelpā. Elektriski darbinātais vilciens var kalpot pasažieru pārvadāšanai pilsētās, ārpus tām, kā arī kravu pārvadāšanai.
Šobrīd šāds vilciens ar uzlādētiem akumulatoriem var pārvietoties aptuveni 40 kilometrus, taču Bombardier norāda, ka drīzumā tiks izlaista nākamās paaudzes akumulatoru sistēma, kas spēs nodrošināt arī spēju mērot 100 km attālumus.
Deutsche Bahn uzsāks 12 mēnešus ilgu šī vilciena izmēģinājumu un projekta 4 miljonu eiro izmaksas sedz Vācijas valdība.
Ja būtu vismaz 200 km gaitas rezerve, tas būtu risinājums miljardiem vērtajam dzelzceļa elektrifikācijas proejektam ventspils virzienā.
OK, 40 km man arī šķiet pamaz, bet, ja uzlādi var noorganizēt 100 km ceļam, tad tas nozīmē, ka var nobraukt arī lielākus gabalus, ja ceļā ap pilsētām (kur lētāk uzbūvēt elektrības apgādes infrastruktūru) ir vadi no kuriem uzlādēt baterijas.
Lūk vilciens precīzi Rīga->Aizkraukle (lādē) + Aizkraukle-Krustpils (baterijas) posmiem.
Ar trolejbusiem tas strādā, ir vairāki maršruti, kur trollis brauc uz aķīšiem pa Rīgas ielām!
Vai tad akumulatoriem? Manuprāt, tur bija dīzeļdzinēji apstākļiem, kad nav elektrības. Palabo, ja kļūdos.
Tieši tā, vadi nolaižas un dīzeļģenerātors ierūcas, neesmu vēl tādus manījis ar aķīšiem.
Jāprecizē ka dīzeļdzinējs vienkārši griež ģeneratoru, piedziņa paliek tā pati elektro.
No Aizkraukles uz Krustpili gandrīz tiksi ar aķi, bet atpakaļ nesanāks (100 km aķim arī sanāks drusku par īsu)
Krustpilī vai tad nav elektrības? :D Jāskatās tikai cik ilgi lādēsies, lai tiktu atpakaļ. KKur jau redzēju dzīvē lādētāja ragus galapunktos, liekas dažiem Stokholmas busiem.
Šeit var manīt auditorijas nelielo vecumu, un tehnoloģiju nepārzināšanu. Vēl 90to gadu sākumā šādi elektrovilcieni ar akumulatoriem kursēja maršrutā Rīga-Jelgava-Tukums. Tiesa, akumulatori nebija tolaik Litija, bet svina. Līdz Jelgavai ir elektrolīnija, tālāk līdz Tukumam gāja ar akumulatoriem. Nekā jauna – viss labais ir aizmirsts vecais…
Re, cik jauki. Mūžu dzīvo, mūžu mācies. Paldies! :)
Vai tad Caur Jelgavu nebrauc uz Liepāju, bet uz Tukumu caur Jūrmalu, kur līdz Slokai ir elektrolīnija!? Var jau būt, ka ir dzelzceļš no Jelgavas uz Tukumu, bet tad jau tas brauciens aizņem pusi dienas! :D
https://lv.wikipedia.org/wiki/Dzelzce%C4%BCa_l%C4%ABnija_Tukums_II%E2%80%94Jelgava
sanāk, ka tas bija Rīga-Tukums-Ventspils. wiki ierakstā minēts tikai dīzeļvilciens. bija arī tikai Rīga-Jelgava-Tukums ar elektro?
Apmaldījies gadaskaitļos, šādi elektrovilcieni kursēja līdz 70o beigām bet tā pareizi. Līdz 90o beigām Latvijas teritorijā bija arī divas tāda tipa elektrolokomotīves VL-26, viņas pārsvarā izmantoja manevriem Rīgas teritorijā lai nepiedraņķētu gaisu ar dīzeļu izplūdes gāzēm. Vienu no viņām var apskatīt dzelzceļa muzejā
Skumji ka ar mūsdienu tehnoloģiskajiem risinājumiem nespēj pārsist 60+ gadus vecas izstrādnes. Jāpiebilst arī ka RVR jau 70ajos eksperimentēja ar rekuperācijas iespējām (elektrovilciens bremzējot vilces dzinējus pārslēdz ģeneratora režīmā un saražoto strāvu atdod atpakaļ kontakttīklā). Eksperimenti rezultējās modelī ER2T kurš no 1980o otrās puses līdz pat šai dienai sastopams uz LV sliedēm.
Acīm redzot hibrīda sistēmai (dīzeļa ģenerators+elektromotors) bija lielāks izmantošanas potenciāls, kā akumulatoriem! Šobrīd, dīzeļgeitas kontekstā, ir pateicīgs laiks attīstīt akumulatora vilcienus!
Ek… Zaļais populisms sit augstu vilni….
Jūs maz iedomājaties kādam jābūt aķim lai viņš vilcienu pavilktu?
Cik tur vajag litija un kobalta, kuru ieguve ir “ļoti” ekoloģiska?
Cik elektrolīta? Cik resursu tiks iztērēti lai šos aķus saražotu? Un cik lai vēlāk viņus pārstrādātu….
nāc ar cipariem, nevis tukšām frāzēm par ļoti kaitīgo litija un kobalta ieguvi. šo metālu ieguve daudz neatšķiras no citām raktuvēm vai izpumpēto sāļu zupas tvaicēšanu saulē.
iztērētajiem resursiem nav tieša sakara ar ekoloģisko kaitējumu, t.i., kaitējuma % var nopietni samazināt par augstāku maksu, ko “populistiskās” kompānijas arī dara.
galvenais ieguvums ir koncentrēt kaitīgo ražošanu ierobežotās teritorijās, kur daudz vieglāk minimizēt ietekmi uz apkārtējo vidi, nevis izsmērēt nodedzinātās fosīlijas nekontrolēti (kā piemērs TEC pret ogļu kurtuvi katrā mājā).