Smart-ID unikālo lietotāju skaits Baltijas valstīs ir pārsniedzis 200 tūkstošus. Jauno elektroniskās identifikācijas risinājumu, ko izmanto autorizācijai Swedbank un SEB bankas internetbankās, Latvijā izmanto jau vairāk nekā 100 tūkstoši cilvēku, 60 500 cilvēku Lietuvā un 50 000 Igaunijā.
Kopš Smart-ID ieviest Latvijā, tā lietotāju skaits ir strauji audzis. Lai piekļūtu savai internetbankai, aprīlī Smart-ID risinājumu izmantoja 50 tūkstoši cilvēku. Maija beigās lietotni izmanto jau vairāk nekā 100 tūkstoši iedzīvotāji. Latvijā Smart-ID, ko radījusi Igaunijas e-identitātes risinājumu kompānija SK ID Solutions, tiek izmantota kā autentifikācijas metode, piekļūstot SEB bankas un Swedbank privātpersonu internetbankām.
“Iepriekš Latvijā principā nav bijušas ērtas elektroniskās identifikācijas sistēmas, tāpēc esam lepni par sasniegtajiem rezultātiem un plānojam aizvien augt. 50 tūkstoši jaunu lietotāju aprīlī un vēl tikpat maijā rāda, ka cilvēki ir gaidījuši sistēmu, lai ērtāk piekļūtu saviem kontiem. Papildu, arī Eiropas Savienības regula nosaka, ka nepieciešama droša autentifikācijas metode, lai piekļūtu internetbanku kontiem. Iesaku pēc iespējas ātrāk pāriet uz Smart-ID risinājumiem, pirms kodu karšu lietošana tiek ierobežota vēl vairāk,” saka Līsa Lukina (Liisa Lukin), SK ID Solutions Biznesa attīstības ar pievienoto vērtību direktore. “Lai gan šobrīd Latvijā Smart-ID var izmantot kā piekļuvi internetbankai, Smart-ID pakalpojumi ir ievērojami plašāki. Piemēram, Igaunijā to izmanto arī kā autentifikāciju un e-parakstu lielākajā datu portālā, kā arī lai piekļūtu e-pakalpojumiem kabeļtelevīzijas kompānijai Starman. Mēs gaidām, kad arī Latvijā būs iespējam pielāgot Smart-ID e-servisiem.”
SEB bankas privātpersonu un MVU apkalpošanas biznesa vadītājs, valdes loceklis Arnis Škapars: “Atsauksmes, ko dzirdam no klientiem, ir viennozīmīgas. Tie, kas ir pamēģinājuši Smart-ID, vairs nevēlas atgriezties pie kodu kartēm. Smart-ID lielākās priekšrocības ir ne vien drošība un vienkārša lietošana, bet arī ērtums un tas, ka aplikācija vienmēr ir līdzi telefonā. Tādēļ tas ir primārais risinājums internetbankas lietošanai, ko piedāvājam mūsu klientiem. Tikai tad, ja kāda iemesla dēļ Smart-ID neatbilst klienta vajadzībām, meklējam citus risinājumus, piemēram, kodu kalkulatoru.”
“Pārsteidzoši īsā laikā jaunais internetbankas lietošanas rīks Smart-ID iekaroja tik lielu popularitāti Latvijas iedzīvotāju vidū. Tas liecina gan par mūsu sabiedrības atvērtību inovatīviem digitālajiem risinājumiem, gan par to, ka šis rīks ir tiešām ērts un būtiski vienkāršo finanšu pakalpojumu lietošanu gan pie lielā ekrāna mājās vai birojā, gan pie mazāka viedierīcē. Pats būtiskākais ir tas, ka Smart-ID lietotāji jau šobrīd var izmantot visas priekšrocības, ko sniedz modernā banka kabatā vai uz nakts galdiņa. Tā ir banka, kurā nav jāiet, kas ir vienmēr mums līdzi – mobilā lietotne,” saka Vadims Frolovs, Swedbank valdes loceklis un Klientu servisa pārvaldes vadītājs.
Pierādot Smart-ID vērtību, Lietuvā tā nominēta Nacionālajām biznesa balvām (National Business Awards) kategorijā “Gada serviss”, ko rīko Lietuvas Biznesa konfederācija. Lietuvas Nacionālā biznesa balva tiek pasniegta kompānijām, kas paradījušas augstu sniegumu un piedāvā inovatīvus, konkurētspējīgus un ar augstu pievienoto vērtību apveltītus servisus.
Smart-ID darbība balstās vienkāršos principos – lietotājs lejupielādē Smart-ID lietotni no Google Play veikala vai App Store viedierīcē un veic identifikāciju, izmantojot mobilo vai personas identifikāciju. Tāpat kā mobilajā identifikācijā, arī Smart-ID lūdz ievadīt un izmantot PIN1 un PIN2 kodus, ko lietotājs pats izveido. Smart-ID ir bezmaksas aplikācija, kas rūpējas par lietotāja datu drošību.
“Iepriekš Latvijā principā nav bijušas ērtas elektroniskās identifikācijas sistēmas…”
a Citadeles mobilescan neskaitās? lai gan… taisnība – ērts tas nav…
ja par tēmu – man nepatīk, ka parole tika aizstāta ar personas kodu. atliek kādam zināt logina nummuru, kas swedā ir pēdējie seši cipari no konta un personas kodu, lai kādam dzīvi padarītu interesantu. vai vismaz nervozu.
nav gan pēdējie seši cipari no konta
jaunuļi jūs. vismaz 10 pirmos gadus lietotāju nummuri visiem ir konta nummuru pēdējie 6 cipari.
Kas liedz paprasīt nomainīt/atvērt jaunu vai nu kontu vai lietotāja numuru, lai nesakrīt.
ko piesējies. es tik to norādīju kontekstā ar to, ka no pirmā soļa (login lapa) daudziem divi ievades lauki var nebūt aizpildāmu ar slepenu un citiem nepieejamu informāciju. manuprāt, personas koda vietā varēja saglabāt tomēr paroli.
Lasām uzmanīgi un nemetamies bez iedziļināšanās ar karstu galvu oponēt.
Ko lai saka par Angliju, uz bankas kartes ir virsū konta numurs. Visur ir interesanti risinājumi.
Kur tu izrāvi šādu nepatiesu informāciju?
Man konts hansenē ir no 2006 gada (laikam, ne vēlāk, bet varētu būt ātrāk). Lietotāja numurs pat nelīdzinās konta Nr. ne pēdējie ne pirmie ne pat izlases kārtībā neatradīsi dažus ciparus abos.
kāpēc nepatiea? Es tak teicu – jaunuļi. Speciāli Tev veicu nelielu eksprespētījumu, ko nu varēju sačatot rīta agrumā un vakar vakarā: 5 man zināmiem cilvēkiem, kas kontus atvēruši hanzabankā 90to gadu vidū vai beigās lietotāja nummurs ir 6 pēdējie konta cipari. Ko es arī jau norādīju, ka AGRĀK tieši tāda bija prakse. Nasing personal. Āmen.
Iedod vēl kādam kodu karti ar pie reizes, un sūdzies, ka var tikt pie konta.
Ar pliku paroli nav iespējams tikt pie konta.
Un lietotāja numurs nav saistīts ar bankas konta numuru.
pie konta nē. bet izsaukt mobilajā koda ievades lauku – mierīgi. par lietotāja nummuru – atbildēju augstāk
Un? Ar 1. kodu tu vari tikt iekšā. Bet lai pārskaitītu naudu vajag otro kodu. Nemaz nerunājot, ka vēl pie telefona jātiek klāt.
bāc. neviens nerunā par tikšanu kontā. vnk iedomājies – sēdi nevainīgi pie galda un hrjakš – mobilajā izlec tas koda ievades lodziņš. voc going on? kāds joko vai ko mēģina?
Tas jau tev, vecajai paaudzei, slikti, ka lietotāja numurs ir konta numurs.
jā. un man – vecajai paaudzei ir kodu karte ar 20 5ciparu skaitļiem, kurus es zinu no galvas. Iest savā bankā varu arī tad, ja kodu kartes vai telefona nav līdzi. ēēēērti.
Man Anglijā bija konts Loyd bankā, Interneta banka tāds gemorojs, ka biju priecīgs tikt no tā vaļā.
Man šobrīd ir Lloyd, un telefonā aplikācijā viss ir max vienkārši lietojams un saprotams.
Lai darbotos ar kontu, vajag ievadīt nejauši izvēlētus 3 simbolus no paša izveidotas patstāvīgās paroles. Salīdzinoši ar LV, liekas galīgi nenopietni.
Nu, izlec. Kas tālāk? Kamēr viņiem nav PIN kodu, tikmēr stress tikai viduvējā līmenī :)
nu kamoon. iedomājies par cilvēku parasto. un izlasi visu vēlreiz rūpīgi. cilvēkiem piemīt iracionāla domāšana. offtopiks, protams, man reiz viena tante atteicās pārdot māju ar argumentu, ka – ko viņa iesāks ar naudu – valdība nozags, tāpat kā repše apzaga, latus mainot 1:200.
šoreiz piekrītu Lapsiniekam – nav jau runa, ka var kontā tikt, tur vajag vairāk. Bet tas izlecošais koda pieprasījums toč var kaitināt. A ko darīt, vienmēr būs kādi, kam dzīvē ir lieks laiks, nav ko darīt, tad nu uzjautrināsies. Jāmēģina ieņemt ziloņa miers.
Bet Smart ID ir tas par ko esmu gatavs paklanīties. Beidzot reāli jedzīga lieta. Pret kodu kalkulatoru biju principā, kaut kāds štrunts, kas vienmēr nebūs līdzi, kad viņu vajadzēs. Kodu karte bija digitalizēta, bet tāpat katreiz jāievada garā sarežģītā parole.
Tie, kas nedraudzējas ar galvu šādu stulbību izdarījuši.. Mob. aplikācijas ir nedrošākais, kas var būt!
Šo nosapņoji kādā murgainā sapnītī, jeb ir kādi konkrēti fakti, kas var apstiprināt, ka Smart-ID risinājums ir nedrošs?
Par smart-id neko nevaru teikt, bet Popo ir taisnība Kristap, konkrēti runājot par mobilām aplikācijām kopumā, piemēram, salīdzinot ar to pašu webu. No ārpuses skatoties uz mobilo aplikāciju vispār nav nekāda sajēga kā tā ir uztaisītas vai tā izmanto tādu elementāru lietu kā https vai nedrošo http datu pārsūtīšanai, to tu nekā vieglā veidā neuzzināsi, kā arī ja aplikācijai ir kaut kāds facebook logins vai pirms pašas autentifikācijas netiek tavs logins un parole ierakstīta un aizsūtīta uz savu serveri?… utt. Tāpēc mob aplikācijas jāizmanto ar maksimālu piesardzību, jo tu nevari zināt vai to taisījis kāds students, kas knapi vadījās pēc… Read more »
Mēš šeit runājam par aplikācijām ko izstrādā bankas un to partneri. Tur ar drošību viss ir pietiekami augstā līmenī.
Paldies par Smart-ID. Par kodu karti var aizmirst. Ātri var tikt jebkur, kur var autorizēties ar bankas kontu, piemēram, Latvija.lv un nav jāmeklē, kur ir kodu karte.
kodu karti labāk paturēt prātā. ja nozags telefonu – var sanākt kādu brīdi paštukot – ko darīt tālāk. jo īpaši, ja esi ārzemēs.
Laikam man RAMs par maz, es tos 20 kodus galvā neesmu sadzinis pa padsmit gadiem. Daudz citu lietu, kas jāatceras.
Man viens čoms izmeta kodu kartes! Pēc rūpnīcas iestatījumu atjaunošanas telefonā “gauži raudāja”, ka kartes izmeta! :D
Man kodu karte ir vienmēr līdzi. Jo bez tās nekur avārijas brīžos.
Manā skatījumnā galvenā šī identifikācijas rīka priekšrocība ir tā, ka to izmanto jau divas Bankas (SWED UN SEB), tāpēc man nav vajadzīgi 2 dažādi identifikācijas rīki, ja lietoju abas internetbankas!
Mans personīgais novērojums gan ir tāds, ka ar citadeles Mobile scan pievienošanās internetbankai nortiek ātrāk! Ar smart-ID dažreiz atbildi gaida pat līdz 30 sek.
Man uz telefona caur aplikāciju vajag 15 sek no aplikācijas palaišanas līdz konta atlikumam.
Jo aplikācija saglabā ievadē gan lietotāja numuru gan paroli.
ko nozīmē “līdz konta atlikumam”? Konta atlikumu rāda vidžets uz ekrāna :D
Vai es kaut ko minēju par widgetu? Widget nav aplikācija, opi. :D
Un aplikācijā tu neko neredzi, kamēr neesi ielogojies.
nomierinies un iedzer tēju. PATS runāji pa atlikumu. vidžets ir aplikācijas sastāvdaļa. aplikācijā 1x ielogojies un vairs nav jālogojas.
Tu vispār izlasīji ko un kā es uzrakstīju?
Man vajag 15 sek, lai atvērtu aplikāciju, nospiestu kopsavilkums, izpildītu smart id loginu un esmu “iekšā”, un tajā brīdī parāda kopsavilkumā konta atlikumu.
Vnk sakot, 15 sek, lai aplikācijā ieraudzītu atlikumu un varētu sākt piemēram veikt darījumu.
davai – miers. velns ar mums spēlējās, kad mēs neizsakāmies precīzi. Mamrdašvillī.
Es izteicos precīzi. Tu jau uzreiz iekarsi ar putām uz lūpām, ka redz “viņš tak widgetu nejēdz izmantot” :D
Tev laikam tāds īzī darbs, ja vari sēdēt te un komentēt visus rakstus. Nesaki, ka jau pensijā sēdi :D
relax. tūlīt varēsi nesteidzīgi baudīt kursoru bez manis. okeāns sauc uz vasaru.
Es jau tevi prom nedzenu.
Tu taču zini, ka bez tevis te būs klusi un garlaicīgi visiem.
vasarā citas prioritātes – atpūta. prom no tehnolōģijām.
Man otrādāk. Vasara ir ar daudz mācīšanos un trenēšanos sākusies. Vēl 2 nedēļas aktīva mācīšanās.
aga. bet mobile skanam ir vairāk darbību jāveic.
Vēl viena interesanta nianse. Uz iPhone, kam ir aizlokots (ar paroli) ekrāns, izlec Smart-ID paziņojums, ir jāatbloķē telefons un var iebakstīt PIN kodu. Līdzīgi uz Android telefona ar bloķētu ekrānu tas Smart-ID prot izlekt pa virsu un pat netiekot iekšā telefonā var ievadīt PIN kodu. Ko par šo domā?
pieņemot, ka pin kodu zina tikai īpašnieks – pats personīgi raugos uz to pozitīvi. Iespējams, ka kāds tur varbūt saskata ko nervējošu.
Aifonu nemēģināji pakratīt tajā brīdī? Lielas lietas varot ar to kratīšanu panākt… **
Galvenais, lai Smart-ID vai citu līdzīgu rīku PIN kodi nav tādi paši kā maksājumu kartēm :D
ja pēc būtības. Kālab nē?
Man gan diezgan raiti viss notiek, ilgākais ko esmu ievērojis 17 sekundes :)
Smart-ID varētu priecāties par sasniegumu, ja Sweds un Sebs neapgrieztu izejošos maksājumus parastajām kodu kartēm, bet tā kā tas ir zināmā mērā piespiedu pasākums, es teiktu, nekas pārsteidzošs.
Lai viss nebūtu melnās krāsās, izmantoju Nordea codes, ir ir vienkāršāk.
Par tiem apgrieztajiem izejošajiem maksājumiem var arī plašāk. Kas tieši un kādos gadījumos tiek ierobežots?
ļimonus nevar skaitīt, laikam…
Manai otrai pusei, konts ir Sebā. Aizvakar saņēma ziņu, ka ar kuru tur datumu, ar kodu karti varēs veikt pārskaitījumus tikai līdz 30 eur robežai. Jāizņem vai nu jaunais kodu kalkulators vai jāuzstāda Smart ID visiem darījumiem, kas pārsniedz 30 eur robežu.
Ar kodu karti no kura tur tā datuma tikai max 30EUR var skaitīt, tāpat kā ar bezkontakta karti!
Lielākām summām kodu kalkulators vai cits viedais risinājums (aļa aplikācija).
par laimi tas pagaidām tikai SEBā.
Lietoju jau labu laiku, daudz ērtāk kā kodu karte.
Ērti varbūt, bet kas var būt vēl nedrošāks par mob. aplikācijām? principā tas ir piespiedu pasākums, jo pēc 15 junija ar kodu kartēm vairs nevarēs veikt darījumusapmaksas internetveikalos virs 30 eur.
pagaidām tikai SEB.
Swedbankā daaaudz labāk:
‘Jaunie limiti kodu karšu lietošanai attiecas uz maksājumiem uz citu banku virs 30 eiro. Lai tos varētu veikt arī ar kodu karti, Swedbank ievieš unikālus SMS kodus, kas tiks bezmaksas sūtīti uz klientu tālruņu numuriem un kurus vajadzēs katru reizi ievadīt internetbankā vai mobilajā lietotnē kopā ar kodu no kodu kartes. Šādu SMS kodu saņemšanai nav vajadzīgs viedtālrunis, tos var saņemt arī uz parastajiem mobilajiem tālruņiem. Turklāt pēc 1.aprīļa varēs izveidot tā saucamo “balto sarakstu”, kuriem veikt
pārskaitījumu arī ārpus bankas varēs bez SMS koda, tikai ar kodu karti.’
Bļed, nevis labprāt izmanto, bet piespiež, jo redz bez tās nevar veikt maksājumus vairāk par 30 eiro. Kā tas ir drošāk? Man ir nepieciešams vienu reizi mēnesi aizsūtīt naudu un tagad jāatceras tie pin. Es taču tos neatcerēšos, tāpēc būtu kaut kur jāpieraksta, un sakiet kā tas ir drošāk? Mani kaitina šī piespiedu aplikācija un brīvības ierobežošana. Tas ir murgs