Web Analytics
More
    Reklāma

    Trīs mulsinoši standarti – Thunderbolt 3, USB 3.1 un USB Type-C

    Jaunākie raksti

    Nav noslēpums, ka mūsdienu tehnoloģiju giganti, kuri veido datorus, mēģina tos veidot arvien plānākus, kā iepriekšējos modeļus, tajā pašā laikā aprīkojot tos ar daudz “spēcīgākām” komponentēm. Lai visas šīs kompānijas varētu būt konkurētspējīgas tām ir jāmaina daudzas lietas, ko mēs uzskatām par ierastām, kā piemēram pieslēgvietu spraudņu interfeisus.

    Reklāma

    Principā jebkurš, kurš lieto datoru zina to, ka, ja nepieciešams piespraust datora peli, tastatūru vai ārējo datu nesēju ir jāizvēlas USB spraudnis, savukārt ja nepieciešams pievienot ārēju displeju, projektoru vai televizoru, nepieciešams izvēlēties VGA, DVI vai HDMI spraudņus. Viens no visuniversālākajiem un biežāk izmantotajiem spraudņiem ir tieši USB spraudnis, kas jau savā nosaukumā nodefinē to, ka tas tāds ir– “Universal Serial Bus”.

    Laikam ejot, daži no šiem saslēgumiem vairs nespēj veikt nepieciešamo darbu tādā ātrumā, kā mēs vēlamies. Par laimi attīstās visas tehnoloģijas, tajā skaitā USB.

    Šobrīd visaprunātākie standarti ir Thunderbolt 3, USB 3.1, kā arī USB Type-C. Liela cilvēku daļa uzskata, ka šie visi ir vienādi un taisnība viņiem ir, tikai jāņem vērā pāris nianses!

    Bet pirms mēs sākam analizēt šo jautājumu ir jāsaprot to, ka katru interfeisu nosaka divi faktori. Viens no tiem ir spraudņa tips (formfaktors), kas nosaka to, kurā datora portā mēs spraudīsim kuru vadu. Otrs ir saslēguma standarts, kas nosaka to, ko šis savienojums spēs pārraidīt, kā arī kādā ātrumā tas notiks. Lai būtu vieglāk saprast es došu Jums piemēru. Kā jau augstāk minēju viens no visizplatītākajiem portiem ir USB ports, bet ne visi USB porti ir vienādi, lai arī tie vizuāli izskatās vienādi!

    Abi šie kabeļi izskatās identiski un tā principā arī ir, bet veiktspējas ziņā tie atšķiras. Viens no tiem var būt USB 2.0 kabelis, savukārt otrs USB 3.0. Starp šiem kabeļiem ir daudz atšķirības, kā piemēram datu pārraides ātrums un maksimālais segmenta garums.

    Līdzīgi ir ar šobrīd aktuālajiem spraudņiem. USB Type-C ir spraudņa tips (formfaktors). Bet USB 3.1 un Thunderbolt 3 ir saslēguma standarti, starp kuriem, līdzīgi, kā ar USB 2.0 un USB 3.0, ir liela atšķirība.

    Kamēr USB 3.1 datu caurlaidspēja ir 10Gbit/s, kas ir divreiz vairāk, kā USB 3.0 standartam, tikmēr Thunderbolt – 40 Gbit/s. Bez tā, Thunderbolt 3 spēj darbināt divus 4K monitorus no viena kabeļa, kā arī nodrošināt 10Gbit Ethernet savienojumu. Savukārt līdzīgā iezīme ir tāda, ka jaudas caurlaidspēja sasniedz 100W, kas var aizvietot un jau aizvieto portatīvo datoru lādētājus.

    Ar USB-C paveras ļoti daudz iespējas, un šis ports viennozīmīgi ir nākotne, tas nozīmē, ka tuvāko gadu laikā visiem būs zibatmiņas, ārējie cietie diski, peles, monitori un lādētāji ar šādu spraudni. Bet kamēr notiek cilvēku pāriešana uz jaunu standartu, noteikti ir jāapsver doma iegādāties pāreju, kas ļaus pievienot vecā tipa spraudņus pie Tava jaunā datora, kurš ir aprīkots tikai ar USB-C portiem!

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    33 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Lapsinieks
    20.02.2017 12:46

    a varbūt nevajag sēt cilvēkiem sviesta pupas galvā? standarts ir viens – ja mēs runājam par fizisko spraudņa spēju ielīst vienā caurumā un tas saucas USB type C. Āmen. Tālāk jau ir divi varianti – minoritātēm domātais thunderbolts un visiem pārējiem – 3.1 kas drošvien attīstīsies uz 3.2, 3.3 utt. Šos divus vadus var krosot – atšķirsies pieejamās lietas, kaut kas notiks ārāk vai lēnāk vai nenotiks vispār. Bet plīz – nevajag runāt par trīs standartiem. Vai arī apskatīt visus “standartus” un to attīstību un/vai mijiedarbību – usa-a, usb-b un usb-c :D

    Kristaps Cerminieks
    20.02.2017 13:05
    Reply to  Lapsinieks

    Pilnīgi pareizi tu saki, taču nosaukums, kā arī ievads šim rakstam tika izvēlēts sekojoš, jo lielākā cilvēku daļa nezin starpību, kā arī nespēj izprast ko visi šie termini nozīmē. Ļoti bieži cilvēki ir jautājuši par kādu no šīm tēmām un runājot ar viņiem, var izspriest, ka ir ļoti virspusīgas (drīzāk maldinošas zināšanas) par visu šo jezgu. Tieši ar šādu mērķi, proti, palīdzēt cilvēkiem saprast pamatlietas par USB-C spraudni, tika radīts šis raksts! :)

    Lapsinieks
    20.02.2017 13:09

    Tad tādu ieliec nosaukumu – “USB-C – viens spraudnis – dažādi standarti”. Tagad viss vienā putrā. NAV trīs standarti. Āmen.

    Žans
    20.02.2017 13:28
    Reply to  Lapsinieks

    Drīzāk jau vajadzēja nosaukt pat “Type-C – viens spraudis, dažādi standarti”

    Thunderbolt 3 jau nesaucās USB-C Thundetbolt 3, bet gan Thunderbolt 3 (ar/vai bez Type-C nav nozīmēs, tāpat izmanto Type-C tipa pieslegvietu)

    Žans
    20.02.2017 12:51

    Kaut kā pārāk virspusēji – USB 3.1 arī iedalās Gen1(5Gbps) un Gen 2(10Gbps)

    Kristaps Cerminieks
    20.02.2017 13:06
    Reply to  Žans

    Tieši tā. Šis raksts ir veidots, lai cilvēkiem būtu pamatzināšanas par USB-C.

    Kristaps Lācis
    20.02.2017 14:23

    Nesapratu raksta jēgu, jo nav skaidri un vienkārsi izskaidrots. Tikai mulsina nezinātājus..

    kkas
    20.02.2017 15:28

    Čaiņikiem tok nesaprotams raksts. Vajadzēja sākt ar to, ko kur var iebāzt un tad cik ātri un kādas fīčas atbalsta :)

    Kristaps Cerminieks
    20.02.2017 16:58
    Reply to  kkas

    Nu redziet kāda ir problēma – cilvēki, kas par šo vairāk zina, saka ka raksts ir pārāk virspusīgs, cilvēki, kas zina mazāk, saka ka raksts ir pārāk detalizēts… Raksts tika rakstīts tā, lai pēc iespējas vairāk cilvēkiem būtu skaidrs par ko ir stāsts… Rakstā tas ir minēts, kā spraudnis izskatās un kādos portos spraužas. Tāpat arī ir paskaidrots, ko spēj nodrošināt Thunderbolt 3, kā arī to, ko USB 3.. USB 3.1 ir vienkārša USB evalūcija uz lielākiem datu pārraides ātrumiem, kā arī uz lielāku strāvas caurlaidspēju. Savukārt Thunderbolt 3, kas pirmo reizi ar USB izmanto vienu spraudni, ir paaugstinājis savas iespējas, proti, datu pārraides ātrums līdz 40Gb/s, spēju caur vienu vadu darbināt divus 4K monitorus u.t.t.

    as
    20.02.2017 16:04

    es tā arī neko nesapratu, sorre, kautkā nekā uzrakstīts raksts! Prasās skaidrojoša tabula vai pārrakstīt visu tekstu savādāk!
    Un jā, es pagaidām izvairos no telefornu pirkšanas, kam ir USB-C tipa lādēšana, jo 1.man pilna māja ar Micro-USB vadiem, 2.ne kurš katrs USB-C tipa lādētājs lādē jebkuru telefonu un nevar saprast principus, kad lādēs un kā atšķirt

    Kristaps Skutelis
    20.02.2017 16:33
    Reply to  as

    Kā saprast otro punktu, ka ne kurš katrs lādētājs lādē telefonu? Lādētājs (rozetē spraužamā daļa) jau neatšķiras, atšķiras tikai kabeļa viens gals, ko var iespraust telefonā. Kur šajā procesā var būt problēmas?

    OK, varbūt tas ir gadījums, kā reiz OnePlus nofeiloja, kad veco USB standartu vnk iebūvēja Type-C štekerī?

    Lapsinieks
    20.02.2017 16:49

    one plus tas nebija nekāds c pēc satura – tikai forma. Par lādētājiem – izgāzies kā veca sēta. Protams, ka visa sāls ir rozetē spraužamajā daļā – nebūs tur ampēru, piemēram, nebūs ātrā lādēšana. kastīte var izskatīties tāda ati, vads – tāds pats. Ļaunākais kas var notikt – ka viss notiks lēnītiņām.

    Kristaps Skutelis
    20.02.2017 17:17
    Reply to  Lapsinieks

    Pats tu izgāzies kā veca sēta :D Es nerunāju par ātrajām fancy uzlādēm, es neticu, ka lādētāji var būt tik dažādi, ka vispār nespēs lādēt telefonu.

    Lapsinieks
    20.02.2017 17:21

    citēju – rozetē spraužamā daļa neatšķiroties… TUK TUK – man uz galda stāv divi – 5 volti/1ampērs un 9 volti/2 apmēri. Protams, ka nekādas atšķirības… Abi lādēs VISUS telefonus. Pirmais netaisīs to fensī ātro uzlādi, savukārt otrais (teorētiski, ja nojūk kontrolieris) var nosvilināt pavecāku telefonu.

    Kristaps Skutelis
    20.02.2017 17:24
    Reply to  Lapsinieks

    Tieši tā, kā jau minēju, savā būtībā abi lādētāji ir vienādi un kā viens, tā otrs var uzlādēt telefonu. Beidzot visu saprati pareizi. Aleluja!

    Visādas jaudas, fancy ātrās uzlādes ir atsevišķa tēma, ko šobrīd komentāros pat nesāku izvērst.

    Lapsinieks
    20.02.2017 17:46

    nu bļāviens… pēc šādas loģikas būtu jābūt pofig kas pa vadu tas C – ar 3.1 usb vai thunderbolt. Abi lādē, pa abiem var figārīt datus (vai to vēl kāds šodien vispār dara?)

    Kristaps Skutelis
    20.02.2017 17:51
    Reply to  Lapsinieks

    Jā, precīzi. Ja caurumi sader, tad ir jādarbojas. Vot, tagad lietoju Yoga datoru, kam vienā sānā ir 2 Type-C porti. Viens no tiem ir tikai lādēšanai, bet otrs jau funkcionālāks – var piepiļīt klāt arī monitoru. WTF? Kāpēc to nevar darīt abos portos uzreiz kā tas ir Makbukos?

    Lapsinieks
    20.02.2017 17:52

    pe*e*asti tie ķīnieši, ko lai saka.

    Lapsinieks
    20.02.2017 16:51
    Reply to  as

    visi visu lādē, jautājums tik cik ātri. kamēr nenopirksi trubu ar C – māja būs pilna ar vecajiem vadiem. Otrādi nenotiek – ka piepirksi māju ar jaunajiem vadiem un tad pirksi trubu ar c.

    Krotow
    20.02.2017 17:23
    Reply to  Lapsinieks

    Es pagājušajā rudenī nopirku pārejas no USB un MicroUSB uz USB-C. Maz kas gadās.

    Lapsinieks
    20.02.2017 17:41
    Reply to  Krotow

    man šāds vienmēr kabatā.comment image

    Jānis S
    20.02.2017 19:26
    Reply to  Lapsinieks

    Es ar tādu Huawei pāreju nopirku sievai, jo viņai tagad telefons ar type-c. Ērti. Nav jāuztraucas, ka nebūs ar ko uzlādēt.

    Cvx
    21.02.2017 03:13
    Reply to  Lapsinieks

    Īsts izsitējs. Vienmēr ar vadu kabatā. Gangsta.

    pirx73
    20.02.2017 19:29
    Reply to  Lapsinieks
    banana
    21.02.2017 18:38
    Reply to  Lapsinieks

    +1! Vienmēr patīk šie čīkstuļi pret ‘jauno’ standartu jo redz pilna māja veco standartu vadi, un kā ta tagad būs…
    ĶIP VADI MAKSĀ ZELTU?!?? ar 10-20€ kabatā varēsi aptīt visu māju 3x ar jauno usb-c standartu! un vecos veiksmīgi izmest miskastē! ;) jopcik popcik!!!! Nu gan atrada problēmas….

    Ja tādi uzskati, tad joprojam dzīvotu ‘VHS un SCART’ laikos, kā arī cietos diskus datoros spraustu ‘master’ un slave’ IDE platajos kabeļos! Jipī jēēē!!!

    [img]http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/images/44-way-male-female-female-ide.jpg[/img]

    Lapsinieks
    21.02.2017 18:49
    Reply to  banana

    ne tik vienkārši, bet tuvu tam. Man ir viens C tipa vads, bet ar to ātrā uzlāde nenotiek… un pat LMT veikalā nav neviena vada. Ir oriģinālais huaweja vads, ja nemaldos – padsmit rubļu maksā.

    banana
    22.02.2017 21:36
    Reply to  Lapsinieks

    ‘prastie’ usb-c tipa vadi maksā 2€-4€, 1.8m garumā… Ar ko būtībā ikdienā pietiek! Tātad ņemot vērā, ka pērkot ierīci ar c tipu, komplektā jau nāk oridžinal vads papildus vari piepirkt 7 ‘parastos’ vadus, kopā vidēji iztērēsi ap 20€ varēsi gan masīnā iemest, gan katrā istabā izmētāt pa vadam.. Ta kā mūsdienās lai kompānijas ietaupītu, tad dod ‘USB spraužamo’ lādētāju un viena vada ‘combo’, tad arī te problēmu neredzu, iespraud savu type-c vadu jebkurā usb lādētajā un lādē! Visi mūsdienu parastie viedtālruņu lādētāji, vienādu strāvu padod ārā, vienalga kāda firma uzštanceta virsū, piespraud vajadzīgo vadu un lādē! Pa lielam NEREDZU nekādu problēmu pāriet uz type-c kaut arī citiem ir ierastais microUSB, :D es sajutu tikai pozitīvu lietu, jo tagad mans lādētājs/vads IR MANS, un neviens mājā vairs neaizņemas no manīm! :D Parasti bij pa dienu frāze: ‘es paņemšu uzlādēt’ un tad nācās pusnaktī klaiņot pa māju un meklēt kur ir palicis…. P.S. Pa lielam pa ‘ātrajiem’ lādēšanas lietām nerunāju jo tas tagad ir jājamzirdziņš kur firmām nopelnīt, kur katrs štancē pa savam un tāpat nav vēl vienādu standartu diemžēl šinī jomā, tapēc ja gribi ātrāk sulu iespiest viedtālrunī tad tik ar konkrētā modeļa oridžinal komplektu kurš arī protams, ka maksā…. Bet… Read more »

    Lapsinieks
    22.02.2017 21:53
    Reply to  banana

    es ar neredzu problēmu. Bet par pašiem lādētājies drusku alojies – man blakus patreiz ir divi – 5 volti/1ampērs un 9 volti/2 apmēri. Un ātrā uzlāde ir fiška. Agrāk spraudu katru nakti, Tagad, jebkurā laikā piemet uz 20 min un nezini bēdu vēl uz diennakti.

    banana
    22.02.2017 22:02
    Reply to  Lapsinieks

    nu 5voltīgais ir standarta ladētājs kurus ik uz stūra dabūsi, 9voltīgais ir ‘fast charge’ bet ar lādētāju vien nepietiek, tur jabūt saderīgām iekšām, kuras atpazīs šo ‘fast charge’ funkciju un to arī izmantos, savādāk telefons lādēsies standarta rezīmā.
    Ražotāji manipulē ar tām voltāžām un ampēriem, ieraksta kodiņus savās ierīcēs, ka tā un šitā vajag lai atpazītu un lādētu ‘fast’ un teiksim ar HTC fast charge lādetāju tu samsung ierīci ar fast charge funkciju nevarēsi ‘fast chargot’ tikai lādēsi standarta režīmā!

    Ka jau minēju tas ir vesels jājamzirdziņš tagad, ražotajiem, jo par fast chardžu nav nekādas kopīgas noteiktas regulas.

    Lapsinieks
    21.02.2017 18:57
    Reply to  banana

    ir jau gan drusku jāpiedomā – nupat draudzene aizbrauca uz ārzemēm – pēdējā brīdī viņai no čemodāna izvilku savu usb-c lādētāju. viņai vēl parastais, bet vai ta sievišķim tādas lietas stāv galvā…

    abc
    20.02.2017 20:10

    Es domā ka 90% kas apmeklē šo lapu arī māk atšķirt šo šaušmīgi mulsinošos

    standartus – Thunderbolt 3, USB 3.1 un USB Type-C….. ja nu vienīgi šo reizē publicē arī Lauku avīzē…. Pavisam godīgi neko nevar saprast.

    Dairis Jankovskis
    21.02.2017 11:22

    Lasīju trīs reizes rakstu. Nesapratu. Iegāju wikipēdijā, lai izvilktu paralēles.

    Deace Duck
    23.02.2017 01:08

    Jau sen uz mēles bija jautājums un šī tēma kā reiz. Tad kā paliek ar to ES direktīvu (vai kas tur bija) kura nosaka ka visiem mobilo lādētājiem jābūt standartizētiem (mikrousb)? Sanāk visi āboļi un citi špļau virsū ES direktīvām?

    Reklāma