Web Analytics
More
    Reklāma

    LMT prezidents Juris Binde: “Vai iepirkumos jāuzvar tam, kurš skaļāk kliedz?”

    Jaunākie raksti

    Pēdējos mēnešos vairākkārt nācies masu medijos lasīt par elektronisko sakaru iepirkumiem, kuru konkursu nolikuma veidotājiem jāuzklausa pārmetumi par šķietamu priekšrocību piešķiršanu konkrētam pretendentam, pirms vēl konkurss sācies. Parasti pēc rūpīgākas izpētes noskaidrojas, ka pārmetumi bijuši nepamatoti un konkurss – godīgs, vienkārši kāds no pretendentiem uztvēris kritērijus kā sev nelabvēlīgus, kas gan nav iemesls likt iepirkumu rīkotājiem atteikties no sev svarīgajiem kritērijiem. Savukārt konkurentiem būtu jākonkurē nevis ar skaļiem paziņojumiem medijos, bet gan ar pakalpojumu kvalitāti un daudzveidību.

    Saistībā ar konkursiem, kuros tiek izvēlēti elektronisko sakaru nodrošinātāji, publiskajā telpā nereti tiek pausta neizpratne par kritēriju atbilstību likumos noteiktajām prasībām un bažas par “konkurences kropļošanu”. No vienas puses, var teikt, ka diskusijas ir veselīgas, demokrātiskas sabiedrības stūrakmens, no otras – jāatzīst, ka ilgstoša viena viedokļa dominance var vairot nepareizu priekšstatu par patieso situāciju.

    Reklāma


    Starptautisks pētījums atklāj nesaimniecisku rīcību Latvijas telekomunikāciju publiskajos iepirkumos

    Nav noslēpums, ka mobilo datu pārraides tīkla infrastruktūru Latvijā veido trīs mobilo sakaru operatori. Cīņā par klientiem, kuri pieprasa plaši pieejamu, uzticamu un kvalitatīvu pakalpojumu, operatori ik gadu veic apjomīgas investīcijas tīkla attīstībā. Piemēram, LMT ik gadu tīkla un infrastruktūras attīstībā investē vairāk nekā 30 miljonu eiro. Šī iemesla dēļ LMT tīklā darbojas jau vairāk nekā 1600 bāzes staciju, kas nodrošina augstu pakalpojumu kvalitāti. Abi pārējie mobilo sakaru operatori ir centušies turēt līdzi, tomēr acīmredzot lielāku pievienoto vērtību ir saskatījuši advokātu biroju un valsts iestāžu bijušo juristu algošanā, dodoties cīņā pret “favorītismu” un “konkurences kropļošanu”. Tāpēc cīņa par zemāko cenu elektronisko sakaru iepirkumu konkursos, saprotams, nozīmē kvalitātes latiņas pazemināšanu. Jā, mobilo sakaru pieejamības uzlabošana un līdz ar to arī kvalitātes celšana, investējot infrastruktūrā, ir dārgs prieks un ietekmē arī pakalpojumu cenu, bet, no otras puses, – ko dod zema cena, ja pakalpojums ir sliktas kvalitātes un maz pieejams?

    Ja agrāk pretenzijas skāra galvenokārt tīkla pārklājumu un bāzes staciju skaitu tā nodrošināšanai, tagad tas vairs nav vienīgais mobilo sakaru pieejamības kritērijs, kas kritis nežēlastībā. Nu tiek apšaubīta arī dažādu organizāciju un valsts pārvaldes iestāžu nepieciešamība sazināties ar saviem darbiniekiem jebkādos apstākļos, izmantojot dažādus elektroniskās vides, t. sk. sakaru pakalpojumus. Plašam un stabilam tīkla pārklājumam ir izšķiroša loma, kad runa ir par krīzes situācijām, piemēram, cilvēku dzīvības glābšanu, tāpēc mobilo sakaru nepārtraukta pieejamība un stabils, kvalitatīvs pārklājums ir būtisks priekšnosacījums daudzu iestāžu, piemēram, slimnīcu, darbības nepārtrauktībai. Bet tam ir nepieciešami dažādi risinājumi, ne tikai tradicionālā iespēja piezvanīt. Gandrīz katrā iepirkumā atrodas kaut kas tāds, kas kādam nepatīk. Vairs nav runa tikai par bāzes staciju skaitu, kā tas bija iepriekš, – tagad par nepatikas objektu var kļūt jebkurš pakalpojums, kas iekļauts iepirkumā un konkrētajam operatoram nav pa spēkam to nodrošināt.

    Šobrīd izskatās, ka divi Latvijas elektronisko sakaru vides spēlētāji vairs pat nemēģina precizēt iepirkuma noteikumus, uzdot jautājumus pasūtītājam par kritērijiem iepirkuma procesā, bet tikai apvaino klientus, kas šos iepirkumus rīko, un cenšas radīt papildu ažiotāžu, sūdzības par konkrētu iepirkumu adresējot nu jau arī Konkurences padomei, nevis pasūtītājam, Iepirkumu uzraudzības birojam vai tiesai. Latvijas tirgus uzraudzības iestādes un tiesas īsteno konsekventu un visās tautsaimniecības nozarēs līdzsvarotu lēmumu pieņemšanas praksi, kura acīmredzot konkurentus neapmierina. Varbūt tādēļ, ka Latvijas iestāžu un tiesu prakse ir saimnieciski, tehniski un juridiski pamatota? Centieni kopīgi iebiedēt iestādes, radot tām papildu administratīvo slogu ārpus profesionāla publisko iepirkumu procesa, nav bijuši sekmīgi un pat rada pretēju efektu. Gribētos atgādināt, ka pasūtītājam ir tiesības izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko pakalpojumu sniedzēju un, kā atzinis arī Augstākās tiesas Senāts, nav jāvadās pēc mazāk spēcīgu iepirkuma kandidātu vēlmes pielāgot konkursa nolikumu, lai objektīvi stiprākam pretendentam ar iespējami labāku piedāvājumu zustu iespēja uzvarēt. Un tam nav nekāda sakara ar ārvalstu investoru diskriminēšanu. Sūdzēšanās vietā daudz auglīgāk būtu savu enerģiju novirzīt uz pakalpojumu kvalitātes celšanu, inovācijām un visiem kopā veicināt Latvijas  tautsaimniecības produktivitāti, sabiedrības labklājību un starptautisko konkurētspēju.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    22 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Jancis
    28.06.2024 14:57

    Ak nēē, lmt neuzvar visos iepirkumos :(

    LMT protams dara labu darbu un sniedz kvalitatīvu pakalpojumu, bet tas cik ļoti Juris pie katras iespējas glorificē un izceļ tieši savu uzņēmumu, ir ļoti apnicīgi, sevišķi ja nonāk līdz šāda veida rakstiem un virsrakstiem.

    Skābene
    28.06.2024 15:22
    Reply to  Jancis

    Tu domā to “viedo luksaforu”, kas pēc būtības ir kamera ar anlītikas rīkiem, kas uzstutēta uz birstes kāta?

    megabots
    28.06.2024 16:27

    LMT monopolam laiks atrauties no siles. Binde lai sēž uz nabagu pensijas. Pietiks spēlēt valdībā teātri!

    Oga
    28.06.2024 17:45

    Porcelāna skaistulis no CSDD ari visiem savies draugiem bjja caur pseido-konkursiem atdevis tehniskas apskates veikšanu.
    Nu tur visas iestādes kas veica auditus pateica, ka tur ir tūtā sadārdzināts un viss bez konkurences.
    Arī servisi kliedza skaļi par to, tad sanāk ka viņiem nebija taisniba??
    Vienkārši jāatzīst, ka milzis lmt ir neefektīvs uzņēmums /iekšējo izmaksu ziņā/, kas zaudē privātpersonas(jo tādu kosmosu vairs neviens negrib maksāt) un tam ir jāpārdod pakalpojumi ļoti dārgi un vienigais kam tādas cenas var iesmērēt ir valsts iestādes.

    Aldis Esmits
    28.06.2024 18:18
    Reply to  Oga

    Šādas runas skan jau apmēram 24 gadus … :)

    Tas pats Jānis
    29.06.2024 08:25
    Reply to  Oga

    Lai kā es neienīstu LMT, kuru jau gadus 10 nelietoju viņu tupo manageru dēļ, tev nav taisnība. Tieši Tele2 ir mūjābeļi, kas konkursos gatavi simkartes dot pa velti un bezlimitu pa piečuku mēnesī, bet man simkarte maksā 5+pvn un bezlimits ap 20. Cik ībliskam jābūt operatoram, lai uzskatītu la privātajiem ar savu maciņu jāizvelk firmas un pašvaldības?!

    Xiamuimui
    29.06.2024 09:42

    Ar internetu nezkapēc ir otrādi. Privātajiem 100Mbps pa 15€, firmai 50Mbps pa 150€.

    Eins
    30.06.2024 00:28
    Reply to  Xiamuimui

    Hmmm… kāds 150 EUR? Mums firmai 100+ rūteri, par katru mazpadsmit EUR.

    Eins
    30.06.2024 00:27

    8,50 EUR Tele2 Bezlimits.

    Gatis
    29.06.2024 05:24

    Ai ai ai, atkal apmaksāta reklāma 🤣🤣 Nu vai nemaz tik labi tam LMT, liekas ka tieši pasliktinājies, neteikšu pat par citiem. Tak ir piemērs, kādreiz Iļģuciemā bij’ laba “zona” dzīvoklī, tagad vislaik pie loga jāiet bija, kas tur uzlabojies?? 🤣🤣

    Tas pats Jānis
    29.06.2024 08:22
    Reply to  Gatis

    Vai esi par to ziņojis pašam operatoram? Varu saderēt, ka neesi.

    Gatis
    29.06.2024 09:51

    Bet loģiski ka esmu un ne vienu vien reizi, kas es te rakstīšu tāpat vien, neko nepārbaudot?? 😁😁😁 Pat kopā vecam divi nedēļu pārbaudes, uz ko beigās saņēmu atbildi ka pagaidām neko līdzēt nevarot. Bet paskaidrot, kāpēc iepriekš bija labāk,arī nevarēja 🤭🤭

    greenwashing
    29.06.2024 10:09
    Reply to  Gatis

    lmt tapat ka parejie atsledz 3G un citus dienestus, lai veicinatu pateretaju investicijas 5G, NBIoT Elpo un citas tehnologijas

    Sakuma vairums IKT ievies sos terminetos tarifus kas ik 2 gadus pieaug – akmens laikmets
    un tad brec ka sak kristies ienakumi jo aitubars vairs negdib ka sos cerp par pakalpojumiem kas nav vajadzigi vai nesamerigi dargi, jo kada jega podzinu talrunim ik menesi maksat 100MB, kas nevis pariet uz nakoso menesi bet pazud IKT kabatas…..

    Last edited 1 day ago by greenwashing
    dsfd
    30.06.2024 02:46
    Reply to  Gatis

    Neesi logus mainījis? Jaunajām logu paketēm ir liels pluss – aiztur siltumu un samazina siltuma zudumus. Mīnuss – bloķē sakaru signālus.

    Vilchelm
    29.06.2024 18:20
    Reply to  Gatis

    Nečīksti, atslēdz volte un aiztaisi logu. 😁

    Gatis
    30.06.2024 12:49
    Reply to  Vilchelm

    Hahaahahahha

    Kursors.lv
    30.06.2024 22:18
    Reply to  Gatis

    Preses relīze nevis apmaksāta reklāma. Kad publicējam apmaksātu reklāmrakstu, kā autoru norādām REKLĀMA.

    Oskars
    29.06.2024 10:09

    Interesanti kursors.lv Kristaps laikam neatzist manis teikto par Bindes kungu vai ari LMT ieziepeja kristapa pecpusi ar vazelinu tapec izdzesa manu komentaru. Binde tu tur esi aizsedejies, kas vien to appliecina ka tu esi vecs chekists un komunists. Jaunajiem jadod iespeja mainit un attiistiit uznemumu. Tev sen bija laiks doties kurp citur.

    Kursors.lv
    30.06.2024 22:16
    Reply to  Oskars

    Es neatzīstu rupjības. Dzēšu laukā visus rupjos komentārus neatkarīgi no adresātiem.

    Vilchelm
    29.06.2024 18:15

    Ak nē, protams! Jābūt ir godīgiem un viss likumu un noteikumu ietvaros!
    Jāuzvar ir tam, kas pilnīgi un detalizēti atbilst tēlam, kas aprakstīts nolikumā. Līdz pēdējai detaļai. Un citiem tur nav jālien 😀

    hjh
    30.06.2024 01:12

    čalis jau dekādi atpakaļ sanema katru menesi 10 000 algu, istais runatajs

    Vigo
    30.06.2024 12:31

    Binte pamatigi aizsēdējies – 20 gadi vienā krēslā nenāk par labu nevienam uzņemumam un ar LMT to var labi novērot.

    Reklāma