Web Analytics
More
    Reklāma

    Turpinās Tesla problēmas Zviedrijā, ražotājs iesūdz tiesā valsts aģentūru

    Jaunākie raksti

    Elektroauto ražotāja Tesla konflikti un problēmas Zviedrijā turpinās jau mēnesi un sekojis kārtējais pavērsiens – Tesla iesūdzējusi tiesā Zviedrijas Transporta aģentūru, jo streikojoši pasta darbinieki atteikušies piegādāt reģistrācijas numurus Tesla automašīnām. Patiesībā pasta darbinieki negrasās piegādāt jebko, kas kaut kādā veidā saistīts ar Tesla. Pēc būtības Tesla šādā veidā iesūdz tiesā Zviedrijas valsti.

    Tesla šādu rīcību sauc par nelikumīgu, diskriminējošu uzbrukumu pret autoražotāju, savukārt aģentūras pārstāvis Mikaels Andersons sarunā ar ziņu aģentūru AP izteicies, ka autoražotājam ir tiesības iesniegt šādu prasību tiesā, taču notiekošais nav aģentūras atbildība. Viņš gan norāda, ka šobrīd nevar sniegt precīzākus komentārus, jo nepieciešams iepazīties ar Tesla prasību. Tesla ieskatā tas ir Zviedrijas Transporta aģentūras konstitucionālais pienākums nodrošināt, lai mašīnu īpašnieki saņem numurus un AP rīcībā nonākušie materiāli liecina, ka ražotājs pieprasa 1 miljonu kronu (aptuveni 87 tūkstoši eiro) lielu sodu.

    Konflikts starp Tesla un zviedru arodbiedrībām sākās oktobra beigās, kad 130 cilvēki Tesla apkopes centros atteicās turpināt darbu, pieprasot koplīgumu, kas reglamentē dažādas saistības, nodrošinot darbinieku sociālo aizsardzību, algas, apdrošināšanu un citas nianses. Šie cilvēki ir metālapstrādes darbinieku arodbiedrības IF Metall pārstāvji.

    Arodbiedrības pārstāvētie mehāniķi Zviedrijā atteikušies apkalpot Tesla automašīnas un arī citu arodbiedrību pārstāvētie darbinieki atbalsta šādu rīcību, tai skaitā pasta darbinieki. Tāpat darbinieki četrās no Zviedrijas lielākajām ostām nepieņem Tesla mašīnas, tādējādi izdarot vēl lielāku spiedienu uz elektroauto ražotāju sakārtot koplīguma jautājumus. IF Metall arodbiedrība norāda, ka Tesla atteikusies parakstīt koplīgumu, tādējādi pārkāpjot Zviedrijas darba tirgus pamatprincipus. Viņi norāda, ka šādas vienošanās ir mugurkauls Zviedrijas darba modelim. Arodbiedrības pārstāvji arī aicinājuši Tesla klientus būt saprotošiem, jo šādā veidā arodbiedrība cenšas nodrošināt labus, drošus darba apstākļus cilvēkiem, kas strādā šajā nozarē.

    Tesla vadītājs Īlons Masks sev piederošajā sociālās saziņas platformā X tikmēr izteicies, ka tas ir vājprāts, ka zviedru pasta darbinieki atsakās piegādāt numurzīmes.

    Arī Zviedrijas Pakalpojumu un komunikāciju darbinieku arodbiedrība (Seko) pieņēmusi lēmumu, ka tās paspārnē esošie uzņēmumi vairs nepiegādās un nesaņems sūtījumus no Tesla pārstāvjiem, tādējādi arī rezerves daļu piegāde varētu kļūt apgrūtināta. “Seko” prezidente Gabriela Lavečija norāda, ka Tesla, atsakoties parakstīt koplīgumu, pretojas Zviedrijas nodarbinātības likumiem un cenšas iegūt pārsvaru pār konkurentiem, proti, piedāvājot darbiniekiem zemākas algas un sliktākus apstākļus nekā pieprasa līgums. Zviedrijas darba tirgus lielā mērā balstīts tieši uz dažādiem koplīgumiem katras konkrētās nozares ietvaros – tie nodrošina noteiktu algu līmeni un darba apstākļus, aptverot aptuveni 90% no visa Zviedrijas darbaspēka.

    Lai Tesla problēmas padarītu vēl lielākas, streikam pievienojušies aptuveni 50 uzņēmuma “Hydro Extrusions” darbinieki. Šis uzņēmums piegādā dažādas daļas Tesla rūpnīcai Berlīnē un arodbiedrības IF Metall pārstāvji uzsver, ka šis ir vēlviens veids, kā piespiest autoražotāju atgriezties pie sarunu galda šajā jautājumā. Tas ir pirmais piegādātājs Zviedrijā, kurš šādi rīkojas. Uzņēmuma vadība gan par to nav sajūsmā, izsakot bažas, ka Tesla varētu spēt viņus aizvietot ar citiem piegādātājiem, tādējādi kompānijai zaudējot Tesla kā klientu, taču viņi tur neko nevar iesākt. Uzņēmuma darbinieki paziņojuši, ka neieradīsies uz darbu, vai arī viņiem tiks doti uzdevumi, kas nav saistīti ar Tesla. Un lai pielietu eļļu ugunij, arī Norvēģijas arodbiedrības sāk solidarizēties ar saviem skandināvu kaimiņiem, norādot, ka Norvēģijas ostās neļaus izkraut Tesla mašīnas, kas paredzētas piegādei Zviedrijai.

    AvotsAP
    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    16 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Ivis
    29.11.2023 11:41

    Lai izdodas zviedru čaļiem un meitenēm noturēt mugurkaulu.

    Gints
    29.11.2023 12:28

    Tūlīt WV ies labāk!

    Usinss
    29.11.2023 16:36

    Un Maska fanboji joprojām tic, ka Tesla rūpnīcas ir tik robotizētas, ka cilvēki var iziet no rūpnīcas, un darbs netiks pārtraukts… Interesanti.
    Tā jau ir, par bagātāko cilvēku nekļūst ar pieklājību un piekāpšanos, naudas dāļāšanu pa labi un kreisi. Jāmāk izspiest maksimālais la bums par minimāliem līdzekļiem.

    Kursors.lv
    29.11.2023 17:55
    Reply to  Usinss

    Tieši tagad lasu grāmatu par Īlonu Masku un esmu nonācis vietā, kur runā par Tesla rūpnīcu automatizāciju. No sākuma Masks visu pārautomatizēja, jo domāja, ka tas ir vienīgais veids kā nodrošināt to vājprātīgo auto daudzumu (5000 mašīnas nedēļā), kas bija nepieciešams, lai Tesla nebankrotētu. Taču tad gāja vēlreiz cauri visiem robotiem un daudz ko ņēma nost, jo izrādījās, ka daļa darbību bija liekas, bet daļu cilvēki ar rokām var paveikt ātrāk. Nu, vai arī vienkāršoja dažādus auto mezglus, lai vispār konkrēti darbi nav jāveic.

    AC/DC
    29.11.2023 20:33

    Jā, tas tiesa. Lai automatizētu procesus, pašam produktam jābūt dizainētam ar domu, ka to var salikt akls un stulbs vienrocis (robots)- Citāts no Munro.
    Gan jau nākamais Model 2 būs labāk pielāgots automatizētai ražošanai.

    Ivars Dzerve
    29.11.2023 17:47

    Masks īsti neapjauš, ar ko saķēries. Protams, vienmēr iespējamas kaut kādas pagrīdes vienošanās, bet Zviedrijas arodbiedrības ir slavenas ar savu stūrgalvību.

    Elektriķis
    29.11.2023 17:55
    Reply to  Ivars Dzerve

    Tik pat labi varētu teikt uz otru pusi. Tas čalis arī ir stūrgalvīgs :)
    Diez vai, pazaudējot Zviedrijas tirgu, viņš zaudēs vairāk kā pērkot Twitteri. Vērojam izrādi!

    Ivars Dzerve
    29.11.2023 18:01
    Reply to  Elektriķis

    jā, šis kļūst interesanti :)

    AC/DC
    29.11.2023 20:31
    Reply to  Ivars Dzerve

    Ja iedziļinātos, tad saprastu, ka tā ir arodbiedrību šantāža. 90% Teslas darbinieku nemaz negrib stāties arodbiedrībā

    Biteme
    30.11.2023 07:17
    Reply to  AC/DC

    Man jau šķiet, ka spēcīga arodbiedrība ir drīzāk labi nekā slikti. Bet par šantāžu var nosaukt jebko – arī noteiktu nostāju dažādos jautājumos. Ak jā, tā var nosaukt arī darba devēja gribas uzspiešanu.

    AC/DC
    30.11.2023 08:51
    Reply to  Biteme

    Ja nepatīk darba devējs, neviens nespiež tur strādāt. Neredzu kā darba devējs te būtu izdevīgākās pozīcijās.
    Kāds sakarā nacionālais pasts drīkst izdomāt neapkalpot kādu klientu tikai tāpēc, ka tā darbinieki nav arodbiedrībā?

    Biteme
    30.11.2023 09:35
    Reply to  AC/DC

    Masks nav pirmo dienu biznesā. Viņam neviens nepateica par Zviedrijas īpatnībām un arodbiedrībām? Vai teica, bet viņš nosprieda ka vajadzības gadījumā tiesāsies? Vieglāk taču ir nevis rakt nost kalnu, bet iet tam garām.

    Sergejs
    30.11.2023 16:10
    Reply to  Biteme

    Nu kas uz Masku attiecas tad šis var kalnu arī norakt ja iziet uz principu. Nu vai vismaz to mēģināt un stipri pielīdzināt, galu galā viņa rokās nav tikai Tesla bet arī SpaceX ar Starlink

    Ivars Dzerve
    30.11.2023 09:36
    Reply to  AC/DC

    Nacionālais pasts nedrīkst tā izdomāt un tā arī nedara. Kā jau rakstā bija teikts, tie ir dažādu pasta uzņēmumu darbinieki. kas neapkalpo noteiktus sūtījumus, solidarizējoties ar saviem kolēģiem.

    Sergejs
    30.11.2023 16:07
    Reply to  AC/DC

    Kā daudzas lietas arodbiedrības paliek par “lieta sevī” un ar plašu redzesloku, kā arī tālredzīgu domāšanu neizceļās. Nodoms apakšā tā kā cēls un gluži bez viņīem atkal sāktos pilnīgs “bezpreģels” no darbadevējā puses, bet šie nav sevišķi tendēti uz piekāpšanos, kompromisiem un zelta vidusceļa meklējumiem. Nez kāpēc šo biedrību bossi paši neatver kādu biznesu un uztaisa tur visu “pēc fenšuja”?
    Maska fans neesmu viņa pieejas lietām un muldēšanas dēļ, bet šī cilvēka paveikto ļoti respektēju. Arī viņa pieejai ielaist elektroauto tirgū no dārgā gala un caur cool faktoru pilnībā piekritu savulaik.

    Zemene
    29.11.2023 21:51
    Reply to  Ivars Dzerve

    Tāds tādu atrada.

    Reklāma