Trešdien, 16. augustā, prezentēti divi Valmieras jaunie elektroautobusi. Tas ir nozīmīgs jaunums Valmieras sabiedriskā transporta nodrošinājumā – SIA “VTU Valmiera” pirmo reizi sāks pasažieru pārvadāšanu ar elektroautobusiem.
Simboliski aplaistot autobusus ar Valmieras minerālūdeni – veselību veicinošo sāļūdeni, kas nācis no Valmieras zemes dzīlēm, jaunajiem elektroautobusiem vēlēts drošs ceļš. Kopā ar jau esošajiem Gaujas zelta smilšu krāsas hibrīdautobusiem tie brauks Valmieras pilsētas maršrutos, pasažierus uzņemt sākot jau 17. augustā.
“Klusi, ērti un videi vēl draudzīgāki autobusi ir liels nākamais solis sabiedriskā transporta pakalpojuma kvalitātes celšanā. Domāju, ka ikvienam Valmieras iedzīvotājam un ciemiņam pārvietoties ar jaunajiem elektroautobusiem un jau esošajiem hibrīdautobusiem ir prieks, tas savukārt rosina biežāk kā pārvietošanās veidu izvēlēties autobusu, nevis savu automašīnu, un atvieglo arī kopējo transporta plūsmu pilsētā, jo īpaši tas ir redzams laikā, kad sākušās skolas gaitas. Tā kā skolēniem braucieni autobusos Valmierā ir bez maksas, tas ir pieprasīts pakalpojums, ko bērni labprāt izmanto. Ar skatu nākotnē, ilgtermiņā domājot par zaļu vidi. Lai labi ripo!” vēl Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks.
“Pirmo reizi Valmierā sākam pasažieru pārvadāšanu arī ar elektroautobusiem. Tas ir nozīmīgs lēmums dzīves kvalitātes uzlabošanā Valmierā un turpinājums 2020. gadā sāktajām pārmaiņām Valmieras sabiedriskā transporta tīklā, kad kursēt sāka desmit jauni dīzeļa – elektriskie hibrīdautobusi. Turpinot rūpēties par CO2 izmešu daudzuma samazināšanu, Valmieras pilsētas maršrutu autobusu parku papildina divi jauni Gaujas zelta smilšu krāsas elektroautobusi. Turklāt esam noslēguši līgumu par sešu jaunu elektrisko mikroautobusu iegādi. Plānots, ka pasažierus ar tiem reģionālās nozīmes maršrutos pārvadāt sāks nākamā gada vasarā. Tādējādi, sākot pārvadāt pasažierus ar jaunajiem elektroautobusiem Valmieras pilsētas nozīmes maršrutos, tas ir nozīmīgs pavērsiens uzņēmuma vēsturē,” stāsta SIA “VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs Aigars Vītols.
“Jaunie autobusi ir arī lielāks komforts autobusu vadītājiem, kas ir ļoti svarīgi pakalpojuma kvalitātes nodrošinājumā. Autobusiem, kas ir aprīkoti ar 420 kWh baterijām, ir arī videonovērošanas sistēma gan iekšpusē, gan ārpusē, tāpat arī atpakaļgaitas kamera un sensori. Tādējādi drošības sistēma ir svarīga ne tikai autobusa vadītājam, bet arī gājējiem, velosipēdistiem un citiem satiksmes dalībniekiem. “MobilEye”, kas ir autonomas braukšanas tehnoloģija un palīgs vadītājam, brīdina potenciālas bīstamības gadījumā. Autobusi papildus ir aprīkoti ar digitāliem spoguļiem, kas nodrošina skaidru attēlu dažādos laikapstākļos. Turklāt zem sliekšņa ir apgaismojums, kas ir noderīgi diennakts tumšajā laikā, iekāpjot autobusā vai izkāpjot, jo tiek izgaismots ceļš pie iekāpšanas sliekšņa,” stāsta SIA “Solaris Bus & Coach Latvia” vadītājs Baltijas valstīs Rolands Katkevičs.
Vizuāli elektroautobusi neatšķiras no jau ierastajiem hibrīdautobusiem – arī šie autobusi ir Gaujas zelta smilšu krāsā.
Valmieras pilsētas maršrutu tīklā elektroautobusi līdz šim nav kursējuši, izņemot testa braucienus, kad tika iepazīta elektroautobusa specifika un piemērotība pilsētas maršrutu tīklam.
Autobusu ražotājs – “Solaris Bus & Coach” – tika noteikts atklātā konkursā.
Autobusa iegāde īstenota Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā “Elektroautobusa iegāde Valmieras pilsētai” (vienošanās Nr.4.5.1.2/21/I/002), iegādes summa ir 550 500 EUR. Otra autobusa iegāde īstenota Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā “Papildu elektroautobusa iegāde Valmieras pilsētai” (vienošanās Nr. 4.5.1.2/22/I/001), iegādes summa ir 550 500 EUR. Projekti veikti darbības programmas 4.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru” 4.5.1.2. pasākuma “Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (autobusi)” ietvaros.
420kW baterija? Diezgan iespaidīgi, varētu sagaidīt vismaz 400km maksimālo nobraukumu labos apstākļos. Jautājums par efektivitāti nepateicīgajos laikapstākļos.
Salīdzinājumam, tipiska baterija Londonas divstāvīgajam autobusam ir 380kW baterija. Bet laikapstākļi ir daudz samērīgāki visa gada griezumā. Cik testēju sekojot līdzi % un nobrauktajiem kilometriem, tad labos apstākļos 1km ir nedaudz zem 1kW, tas ir ar rekuperācijas (regen) bremzēšanu.
Labojums par baterijas ietilpīgumu – kWh, lai nebūtu vajadzības piesieties :))
Jā, to es salaboju. Liekot kopā rakstu kaut kā palaidu garām. Atvainojos!
Es pats arī tā uzrakstīju. Un nav problēmas kas ar to būtu saprotams. Redzēs, ko teiks par tiem autobusiem ziemas laikā, interesanti man.
420 kW baterija ….bērni mācieties fiziku! Un pieļauju, ka tā preses relīze ir copy-paste?
Copy paste no kā?
Pareizi laikam būtu rakstāms kWh. Varbūt tas sagādā Jānim problēmas.
Vai tik tas zaļums ir pa kabatai – skolas klapē ciet , slimnīcas reorganizē , tad kam tas zaļums un kā tad līdz šim iztikām nezaļi
Zaļums ir vispārējs bla bla bla ar ko aizpildīt ētera tukšumu. Auto parks domā par izmaksu samazināšanu un acīm redzot ir sarēķināts, ka 5 gadu periodā atsitīs kāpostu uz dīzeļa izmaksu pieauguma rēķina, kā arī šoferi vairs nevarēs noliet dīzeli. Tā gan ir runga ar 2 galiem, jo dīzeļa noliešana daudzkur tiek pieņemta pašsaprotami, kā daļa no algas. Tā kā būs jāceļ algas, lai šoferi nebrauc uz Norvēģiju fūres stūrēt.
Dīzeļa cena + noliešana – tas izskatās ticams iemesls.
Agrāk nolēja, jo tā bija ierasts no padomju laikiem, bet šobrīd tas neiet cauri, jo normatīvi tādi, ka vecam autobusam, lai ziemā izvilktu dienu pašam jāpielej vai jāsalst pašam, jo pasažierus nedrīkst saldēt – tie uzreiz sūdzēsies. Glābj tas, ka stūrējot Ikarus’u esot pieradis braukt aukstumā.
Mana pedeja reize ar autobusu Valmiera bija no maijkvartala uz Daliniem. Un tie bija dzeltenie autobusi vel.
Tagad kad iepirkums ir noslēdzoes, kāds tiks pie zaļā mersedesa džipa.