Zviedrijas transporta administrācija officiāli paziņojusi, ka gatavojas ieviest pasaulē pirmo pastāvīgo elektrisko ceļu, kas spēs uzlādēt elektroauto, kamēr tas pārvietojas pa to.
Jau iepriekš Zviedrijā ir bijuši testa projekti ar šādu uzlādes tehnoloģiju, un tagad valsts gatavojas nākamajam tehnoloģiskās attīstības solim. Pirmais posms būs 21km garš, kas atradīsies starp Hallsberg and Örebro pilsētām. Ceļš izvēlēts pateicoties tam, ka šajā posmā norit aktīva satiksme, kā arī pa to pārvietojas sabiedriskais transports.
Transporta administrācija vēl nav izvēlējusies konkrēto uzlādes tehnoloģiju, taču ir pieejami trīs varianti. Viens no tiem ir elektrolīnija, kas atrodas gaisā. Līdzīgi, kā elektrību saņem trolejbusi. Saistītu piemēru var redzēt Ventspilī, kurā mūsu pašu radītie elektriskie mikroautobusi, uzlādi veic no augšas.
Otrais veids būtu ceļā iebūvētas elektriskās sliedes, no kurām elektrību auto varēs iegūt caur speciālu enerģijas savācēju. Bet trešais risinājums ir ceļā iebūvētas induktīvās spoles, kas enerģiju pārraidīs uz elektroauto bateriju. Šobrīd notiek iepirkuma process, un Zviedrija sola, ka šis ceļa posms būs gatavs līdz 2025. gadam, un drīz pēc tam arī sāksies oficiāla darbība.
Ja šāda tehnoloģija tiešām būs spējīga darboties pastāvīgi un ilgtermiņā, tā būtu iespēja labākai auto pārejai no iekšdedzes dzinējiem uz elektroauto, kā arī samazinātu to baterijas, jo ļautu lādēties braucot. Tādējādi nodrošinot gan ērtu uzlādi, gan garāku nobraucamo distanci.
Vai braucot autobusā tajā posmā arī telefoni uzlādēsies? Un tagad eksāmena papildjautājums no prof. Dūmiņa – vai uzlāde notiks, ja autobuss pārvietosies ar gaismas ātrumu? :D
Zemes atmosfērā ar gaismas ātrumu !? Es tādā autobusā nesēstos, pat ja viņš brauktu ar 5x skaņas ātrumu! :D
Domāju, ka bezvadu uzlāde būs neefektīva, ne velti vācieši jau spēlējas ar veco labo pantogrāfu (tie paši tramvaja, trolejbusa ragi).
:))fuko strāva neļaus sasniegt autobusam gaismas ātrumu zemes magnetiskajā laukā…
Metāla transporta līdzeklis kalpo kā Faradeja būris, bet tas netraucē “lādēties” nedz transporta līdzekļa vadītājam, nedz tā pasažieriem :)
Galīgi garām . Bail pat iedomāties ,kas notiek ar metāla gredzenu (uz pirksta , piemēram) katram nejaušam gājējam uz tāda ceļa, kur iebūvētas indukcijas spoles.
Nekas nenotiks. Tad jau visiem Šanhajas magleva braucējiem būtu telefoni nodeguši.
Meglav vilcieni levitē pateicoties magnetiskajam laukam … un tas ir ,, nedaudz,, atšķirīgi no enrrğijas pārvadišanas bez vadiem . Tur tas notiek pateicoties indukcijas spolēm un ~150 khz maiņstrāvai atšķirībā no līdzstrāvas magnetiem .Autobusa korpuss protams ekranē , BET , ja notiek avārija , un avārijas ,kā zināms dažreiz notiek -tad var izrādīties ,ka ,, tu,, rāpo ievainots pa asvaltu ar zelta laulības riņķi pirkstā , tiešā indukcijas spoles tuvumā ….brrrr.
Nu nebūs. Un vispār apkārties ar zeltiem un ķēdēm nav veselīgi. vari kļūt iekārots no pavisam nevēlamas publikas. Kuri tumšā vakarā pavārtē palūgs piepīpēt.
Tad, diemžēl, soļu spriegums un… lēna, grūta nāve tiltiņā stāvot, vetsīt! :/ Vēl bariņš mīņājošos skatītāju ielenkumā.
Nešķiet loģiski tik garu posmu aprīkot ar kaut ko tādu. Drīzāk tas jādara pilsētā uz tranzīta ielām kur vidējais ātrums ir neliels (ja uzlādes ātrums 1000 km/h un vidējais ātrums pilsētā uz šāda posma 50 km/h, tad tikai 5% no ceļa jāaprīko ar uzlādes iespēju lai varētu nepārtraukti pārvietoties neapstājoties). Uzlēdes ātrumi un akumulatori ir lielāki jaunās automašīnās, tādēļ ar dažiem procentiem šāda ceļu posma vajadzētu būt pietiekoši.
Risinājumam NAV jabūt vienmēr loģiskam, ja ir sakari un ir iespējas izbīdīt miljoniem vērtus projektus uz proletariāta nodokļu naudu. Tev piemēram visi musu valsts vīru lēmumi liekas loģiski, kur sāk ļoti lielas naudas grozīties?
OK, ok, bet cik vienlaicīgi spēs lādēt? Nu reāli, 10, 20, 100 auto? Kādas tur jaudas nepieciešamas lai būtu jēga ko tādu izbūvēt?
Tāda nu ir tehnoloģiju attīstība. Viss sakas ar pilotprojektiem / testiem. Sāks ar 10, pēc gadiem 100 un pēc 10 gadiem tā būs jau pilsētas ikdienas. “Latvietim vidējam” protams uzreiz vajag rezultātu par 100% – visu vai neko. Tāpēc parasti Latvijā arī izvēlas otro opciju – neko. Diemžēl.
NU ne jau 100%.. šis atgādina solar road. Uzbūvēja par cik ļimakiem, gada laikā nopelnīja neko tas ceļš un vairs nedarbojas. Bet tāds haips bija, kur parasts elektriķis, kurš zin Oma likumu, saprata, nekas nebūs. Te ir tas pats, haips nežēlīgs, bet reālāk tiešām ir palaist elektrovilcienu šajā maršrutā… Reāli elektrificēts dzelzceļš ir visotimālākais un zaļākais pārvietošanās risinājums, bet visi grib to noliegt. Tā pat kā atomenerģiju. Reāli ieguvums un atkritumu daudzums ir nesalīdzināms ar fosīlajām elektrostacijām
Nikola Tesla jau sen pierādīja brīvas enerģijas eksistenci. Un to ka elektrība pa gaisu ir drosaka(absolūti drosa) ka pa vadiem. Tā kā beidziet pļūtīt. 5 maksimums 10 gadi un visiem būs brīva enerģija. Maksāsim tikai ka pieslēgumu par telefonu.
Un elektromagnētiskās enerģijas izkliede atbilstoši attāluma kubam visus šos slapjos sapņus norauj podā.
Vispirms bezmaksas enerģijas projekta nebūtu par skādi novērst ūdens zudumus ūdensapgādes tīklā.
droška pa gaisu? hmmm
Interesanti, vai norādītajos Latvijas un pat Vācijas ceļos var ko tādu iebūvēt? Pēc ceļu kvalitātes, apšaubāmi.
Lai sākumā esošās bedres uz ceļa salabo.
> Lai sākumā esošās bedres uz ceļa salabo.
Kādam vajadzētu papētīt vai amortizatoros ar nevar iestrādāt rekuperāciju ..
Varbūt tajā maršrutā būtu bijis izdevīgāk palaist trolejbusus :)
Interesanti kā tas viss darbosies negaisa laikā. Gribētos redzēt protams attālināti..
Domāju, kā jābūt būs skaistam 🎆
Induktīvās pārraides (līdzīgi kā telefonā bezvadu uzlāde) strādāt jau tā var. Taču attālumi lieli, attiecīgi zudumi arī. Un vēl tajās spolēs būs maiņstrāva (tipa150 khz) ? Ja jāpārraida jauda vismaz 20 kW, tad zudumi 50% sildīs asfaltu… Zudumu dēļ, vadu izmaksas, spoles, uzturēšana un ģenerātori – izmaksas būs x10 salīdzinājumā ar trolejbusa līdzstrāvas barošanas nodrošinājumu…