Web Analytics
More
    Reklāma

    Kā pacelties virs konkurentiem Google meklētājā – SEO rādītāji, kam pievērst uzmanību

    Jaunākie raksti

    Orientēšanos SEO kvalitātes rādītājos varam salīdzināt ar gaisa kuģi, kur pilotam jāpārzin katrs slēdzis un svira vadības panelī, lai pasažieriem nodrošinātu drošu un ērtu nonākšanu galamērķī.

    Pēdējos gados SEO aktualitāte strauji pieaug un nepieciešamību pēc labāka atspoguļojuma Google rezultātos izjūt teju ikviens uzņēmums, kura produktu vai pakalpojumu popularizēšanas vajadzībām ir izveidota mājaslapa. Bet, vai pietiek tikai ar to, ka ir izveidota vietne, kurā pieejami Tavi produkti un pakalpojumi, lai tieši Tavs uzņēmums būtu atrodams meklētājprogrammās?

    Reklāma

    Kā zināms, Google pirmās lapas un TOP3 rezultātu “iekarošana” sevī ietver virkni aktivitāšu, taču šajā rakstā detalizētāk apskatīsim dažus svarīgākos datus un metrikas, kurām sekot līdzi gan veicot SEO optimizāciju paša spēkiem, gan saņemot SEO pakalpojumu ārštatā.

    Galvenie SEO rādītāji

    Par pašiem būtiskākajiem faktoriem un metrikām savulaik rakstījām blogā “Galvenie kvalitātes rādītāji, pēc kuriem novērtēt SEO” un, turot roku uz sirds, varam apgalvot, ka fundamentāli nozīmīgākie rādītāji, piemēram, atslēgvārdu pozīcijas un organiskais apmeklējums, joprojām nav zaudējuši (un visticamāk arī nezaudēs) savu aktualitāti. Tas, protams, neizslēdz arī citu metriku nozīmīgumu, starp kurām varam ierindot tādus rādītājus kā:

    • lapas ātrdarbība un lietojamība
    • bojātās saites
    • satura kvalitāte
    • H1- H2 virsraksti
    • meta tagi
    • u.c.

    Tālāk rakstā piedāvājam ieskatu, kā novērtēt šo rādītāju atbilstību SEO pamatprasībām (svarīgi piebilst, ka specifiskāku nišu vai lielapjoma datu gadījumā objektīvai rezultātu novērtēšanai rekomendējams piesaistīt speciālistu vai SEO aģentūru).

    Ātrdarbība un lietojamība

    Mājaslapas ātrums un lietojamība ir būtiski kvalitātes rādītāji, kad runa ir par SEO optimizāciju. Vietnes ātrums ir izšķirošs faktors, lai nodrošinātu labu lietotāja pieredzi, savukārt lietojamība (UX – User Experience) nodrošina to, ka apmeklētāji var viegli atrast meklēto. Abi šie faktori ietekmē vietnes veiktspēju meklēšanas rezultātos, tāpēc ir svarīgi tos attiecīgi optimizēt. Papildus svarīgi minēt arī lietojamības un ātrdarbības faktoru kopumu, ko apzīmē ar “Core Web Vitals” – vairāk par tā lomu un nozīmi esam aprakstījuši blogā “Mājaslapas lietojamība kā SEO faktors 2021. gadā: Core Web Vitals”.

    Kā to pārbaudīt?

    Vienkāršākais veids šo faktoru pārbaudei ir Pagespeed.web.dev online rīks. Ar tā palīdzību iespējams noteikt kopējo novērtējumu 100 punktu skalā gan desktop, gan mobilajās ierīcēs.

    Attēls: Pagespeed.web.dev

    Turklāt, sadaļā “opportunity” redzami konkrēti mājaslapas elementi, kuri apgrūtina lapas ielādi vai ātrdarbību. Lielākajā daļā gadījumu ātrdarbību un lietojamību pasliktina attēlu izmēri, attēlu formāti, neizmantotie JavaScript moduļi, servera atbildes ātrums un citi faktori.

    Svarīgi arī ņemt vērā to, ka mūsdienās lielākā daļa mājaslapu vismaz pusi no apmeklējuma saņem tieši no mobilajām ierīcēm, tāpēc mobilās versijas ātrdarbības optimizācija ir īpaši nozīmīga.

    Bojātās saites

    Saites ar 404 (mērķa lapa nav sasniedzama) vai 500 (servera kļūda) paziņojumiem var negatīvi ietekmēt SEO. Šīs kļūdas var izraisīt organiskā apmeklējuma samazināšanos, jo meklētājprogrammas, visticamāk, nevarēs indeksēt lapu. Turklāt šīs kļūdas var izraisīt arī lietotāju iesaistes sarukumu, jo daļa satura mājaslapā nebūs pieejama.

    Ir svarīgi identificēt un labot visas mājaslapu saites ar 404 vai 500 kļūdu paziņojumiem, lai nodrošinātu, ka mājaslapa ir pareizi indeksēta un apmeklētāji var piekļūt meklētajam saturam. Tas palīdzēs uzlabot SEO veiktspēju un lietotāju iesaisti.

    Kā to pārbaudīt?

    Bojāto saišu pārbaudei ļoti labs palīgs ir rīks Screaming Frog, ar kuru iespējams noteikt visas iekšējās URL adreses, kurās novērojama kāda no šīm kļūdām. Pareizākais risinājums šādu lapu novēršanai ir to pāradresācija uz funkcionējošām un saturam atbilstošām lapām.

    Satura kvalitāte

    “Saturs ir karalis” – šis izteikums SEO pasaulē ir mūžzaļš un ietver neskaitāmus ieteikumus par to, kādam jābūt labi optimizētam mājaslapas tekstam, bloga ierakstam vai citām satura formām. Zemāk nodemonstrēsim dažus pavisam vienkāršus veidus, kā pārbaudīt savas mājaslapas satura atbilstību SEO vadlīnijām (svarīgi piebilst, ka pilnvērtīgam novērtējumam rekomendējams veikt SEO satura auditu un piesaistīt SEO speciālistu vai aģentūru).

    H1- H2 formatējumi jeb virsraksti un apakšvirsraksti

    Līdzīgi kā izstrādājot studiju darbu, kurā veidojot satura rādītāju nepieciešams formatēt visus dokumentā esošos virsrakstus un apakšvirsakstus, arī SEO kontekstā šie formatējumi ļauj Google meklētājprogrammai vieglāk izprast un klasificēt satura struktūru un hierarhiju. H1 un H2 virsrakstus ieteicams veidot līdz 70 simboliem, tajos iekļaujot attiecīgajai mājaslapas sadaļai atbilstošu atslēgvārdu.

    Piemēram, ja veidojam H1 virsrakstu reklāmrakstam, kurā tiek aprakstīti mobilie telefoni, tad iespējamās versijas varētu būt sekojošas:

    1. Mobilie telefoni – jaunākie modeļi un cenas
    2. Mobilie telefoni un to funkcijas ikvienam
    3. Mobilie telefoni – ērtības un tehnoloģijas Tavās rokās
    4. Mobilie telefoni – apskati, salīdzini, izvēlies
    5. Mobilie telefoni – izkrāso savu ikdienu ar jaunākajām tehnoloģijām
    6. Mobilie telefoni – izvēlies savam stilam atbilstošāko modeli.

    Kā to pārbaudīt?

    H1 un H2 virsrakstus iespējams pārbaudīt vairākos veidos. Viens no tiem ir, veicot pārbaudi pašā lapas kodā. Veicot peles labo klikšķi uz attiecīgā virsraksta saturā, parādās papildlogs, kurā nepieciešams izvēlēties sadaļu “inspect element”.

    Tālāk, daļā ekrāna būs redzams lapas kods. Pirmajā acu uzmetienā tas var atgādināt morzas ābeci, taču mūsu uzdevums ir pārbaudīt, vai attiecīgais lapas virsraksts ir noformatēts ar H1 vai H2 pazīmi. Lai to veiktu nepieciešams veikt “find” funkciju (ctrl + F), kas atvērs jaunu meklēšanas logu, kurā ievadām “H1” vai “H2”. Tādējādi tiks atspoguļota tā koda daļa, kas marķēta ar šādu pazīmi.

    Ja lapas virsraksti un apakšvirsraksti nav formatēti ar H1- H3 virsrakstiem, tas apgrūtina meklētājprogrammu iespējas klasificēt satura struktūru, turklāt atslēgvārdi, kas iekļauti virsrakstos, no Google skata punkta būs noteicošāks faktors pozīciju svārstībām nekā tie, kas iekļauti paragrāfu tekstā.

    Vienkāršāka H1 un H2 pārbaude iespējama ar specializētiem SEO rīkiem, piemēram, Screaming Frog. Šis rīks ļauj identificēt pilnīgi visus lapā esošos H1 un H2 virsrakstus, kā arī šos datus ir ērti un vienkārši eksportēt, lai pēc tam veiktu padziļinātāku analīzi par atslēgvārdu lietojumu. Būtisks bonuss ir arī tas, ka programma parāda tieši tās mājaslapas sadaļas, kurās pārsniegts pieļaujamais H1 vai H2 zīmju skaits (sk. piemēru zemāk):

    Meta tagi

    Meta tagi joprojām ir būtisks SEO faktors. Tie sastāv no divām galvenajām komponentēm: page title un meta description (meta description nav tiešs ranking faktors).

    Internetā pieejami neskaitāmi ieteikumu raksti par to, kā veidot SEO draudzīgus meta tagus. Būtiskākais ir atcerēties, ka tie būs pirmais saskarsmes punkts ar uzņēmuma potenciālo klientu gadījumos, kad konkrētā pakalpojuma vai produkta izvēle netiek asociēta ar kādu zīmolu. Līdzīgi kā H1 un H2 virsrakstos, arī meta tagu saturam ir vadlīnijas attiecībā uz pieļaujamo zīmju apjomu un atslēgvārdu lietojumu:

    • page title ieteicams veidot līdz 60 simboliem
    • meta description līdz 155 simboliem
    • iekļaut atbilstošu atslēgvārdu
    • Izvairīties no dublikātiem
    • iekļaut aicinājumu uz rīcību

    Kā to pārbaudīt?

    Meta tagu optimizācija pirmajā brīdī var šķist vienkārša procedūra, taču apjomīgāku mājaslapu gadījumā maksimāla rezultāta nodrošināšanai nepieciešams paredzēt padziļinātas priekšizpētes. Neskatoties uz to, ikkatrs var vismaz virspusēji pārbaudīt savas mājaslapas meta tagu atbilstību SEO vadlīnijām ar sekojošām metodēm:

    1. Meta SEO Inspector – bezmaksas Google Chrome spraudnis, ar kura palīdzību iespējams redzēt page title un meta description saturu, kā arī to, vai attiecīgajā mājaslapas sadaļā nav pārsniegts pieļaujamo zīmju apjoms. Šis spraudnis parāda arī citas būtiskas nianses, piemēram H1 atbilstību, attēlu tagus, strukturēto datu marķējumus u.c.

    2. Meta tagu atbilstības pārbaude Google meklētājā. Lai arī šis veids prasa daudz manuālu darbību, it īpaši plašākas struktūras lapās, ar to iespējams redzēt savas mājaslapas atspoguļojumu Google rezultātos. Meklēšanas logā nepieciešams ievadīt “site:” un mājaslapas nosaukumu, piemēram, “site:infinitum.agency” – tādējādi meklēšanas rezultātos tiks atspoguļotas tikai izvēlētā domēna lapas.

    3. Vēl viens no veidiem ir iepriekš minētais Screaming Frog, kas būs efektīvākais risinājums tieši lielāka apjoma datu analīzei, jo piedāvā rezultātus gan par visiem meta tagiem kopumā, gan tikai tiem, kas nav atbilstoši kādai no prasībām, piemēram, page title ir garāks par 60 simboliem, meta description dublikāti u.c.

    Citi SEO kvalitātes rādītāji un gala secinājumi

    Šajā rakstā minēta tikai daļa no SEO rādītājiem un veidiem, kā pārbaudīt to atbilstību. Ja esat neliels uzņēmums ar zemu vai vidēju produktu vai pakalpojumu skaitu mājaslapā, iespējams, SEO optimizācija ir veicama pašrocīgi, taču augstākas konkurences nišās, it īpaši e-komercijā, šo sarakstu galvenokārt papildina tādi rādītāji kā:

    • transakciju apjoms (pirkumi, pieteikumi utml.);
    • conversion rate (cik proporcionāli lietotāju izpildīja kādu no mājaslapas mērķiem/transakcijām, piemēram, veica pirkumu vai aizpildīja pieteikuma formu);
    • revenue jeb apgrozījums u.c.
    • u.c.

    Tāpat arī nevaram aizmirst par citiem būtiskiem faktoriem:

    • organiskā apmeklējuma īpatsvars pret kopējo apmeklējuma plūsmu;
    • atslēgvārdu meklējumu skaita svārstības (it īpaši salīdzinot ar periodu Covid-19 ierobežojumu laikā, kad vairumā e-komercijas nišu bija novērojams meklējumu skaita pieaugums);
    • CTR jeb klikšķu attiecība pret impresijām
    • domēna autoritāte un atpakaļsaišu (backlink) profils
    • u.c.

    Google neapmaksāto rezultātu augšgalā iespējams nonākt tikai ar plānveidīgu un stratēģisku SEO aktivitāšu kopumu, kas nav iedomājams bez rūpīgas rezultātu mērīšanas. Tas nereti prasa papildus resursus gan attiecībā uz licenzētiem SEO rīkiem, gan speciālista kompetencēm, taču vairumā gadījumu rezultējas vērā ņemamos un izmērāmos ilgtermiņa ieguvumos zīmolam..

    Ja arī Tavs bizness nav atrodams starp nozares līderiem un ir pelnījis tur atrasties, aicinām nevilcināties un sākt domāt par mājaslapas optimizāciju jau šodien. Tev ir iespēja pieteikties bezmaksas SEO konsultācijai vai sekot līdzi digitālā mārketinga jaunumiem, nozares aktualitātēm un klientu veiksmes stāstiem Infinitum Agency blogā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    18 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    digitalk
    28.03.2023 10:56

    SEO ir nogalinājis Googli, kā noderīgu informācijas meklēšanas avotu. slepkavas vai līdzdalībnieki lepni reklamējas (arī) Kursorā. nožēlojams skats…

    Krotow
    28.03.2023 12:10
    Reply to  digitalk

    Tā ir. Google kā vieta, kur kaut ko var arī atrast, beidza pastāvēt ap 2005. gadu.

    digitalk
    28.03.2023 12:38
    Reply to  Krotow

    vienā YT video bija labi apkopots par Googles, kā meklētāja, degradāciju. tagad, lai sameklētu meklēšanas frāzei atbilstošu saturu, vajag galā pierakstīt “reddit” vai (te drīkst falši smieties) “tiktok”. nekad neesmu izmantojis tiktoku, bet pēc nostāstiem tur ir ne tikai stulbingi mazgadīgajiem.

    tur vēl bija interesanti salīdzinājumi ar dakiem, bingiem un propagandas cenzēto jandeksu. google ir izteikti sapinusies savos “AI” algoritmos, ko labi parāda OpenAI ar ChatGPT melošanu un mazrelevantu dīvāna ekspertu muldēšanu par it kā tēmu.

    un kas visam pamatā? online reklāmas, uz kurām pelna google un visas wannabe “expert”lapas. fast cash neko nezinot par konkrēto tēmu. klasisks piemērs — TOP 10 in 2023 “par jebko”.

    Last edited 1 year ago by digitalk
    Krotow
    28.03.2023 13:02
    Reply to  digitalk

    Apmēram tā. Kad sāc kaut ko meklēt pa tēmām kas nav centrālo ziņu portālu virsrakstos, sākas Pelnrušķītes darbs, cīnoties ar SEO vēmekļiem un ziņu agregatoru maisījumu ar dildo reklāmam. Lai atrastu kaut ko specifiskāku par tehniskam tēmām – tiem pašiem dzelžiem un programmēšanu – kur pirmajā brīdī īsti nezini kā tavs meklētais angliski (vai reizēm krieviski) saucas, vari nokauties līdz sirmiem matiem… varbūt paveiksies. Pirms SEO to visu atrast bija DAUDZ vienkāršāk.

    Biteme
    28.03.2023 13:25
    Reply to  Krotow

    Lietotāji jau vismaz daļēji paši pie tā vainīgi ar saviem “hroms ir labākais pārlūks, edge ir domāts lai novilktu hromu, pavaicā mammai-guglei” u.c. nekritiski soļi pretī informācijas pasniegšanas un saņemšanas monopolam.

    Ja cilvēks iepērkas tikai rimčikā, protams, cenas var likt kādas grib – nāk taču šā vai tā.

    Krotow
    28.03.2023 14:38
    Reply to  Biteme

    Vienmēr jau hroms nebija slikts. Pirmsākumos tas ēda resursus mazāk par Firefox. Vēl nospēlēja tas ka Chrome bija uzliekams arī bez sistēmas administratora tiesībām. Reklāmu piesiešana meklētajam un dažu lejupielādējamo failu tipu aizliegšana nāca pēc tam. Starp citu Edge kļuva labs tikai nesen un arī jautājums cik ilgi. Kad M$ atkal ķersies pie EEE dogmas un pārvērtīs Bing+ChatGPT par impērijas galveno spiegošanas rīku, būs par vēlu.

    Biteme
    28.03.2023 12:05

    Kursoram vienu laiku bija liela aizture atveroties. Nobloķēju dažus liekservisus pie ielādes, sāka vērties ātrāk. Kad paskatās, ko mūsdienu lapas (vienkāršības pēc turpināsim lietot vārdu lapas) velk klāt, kļūst saprotams kāpēc arvien vajag apgreidot kompi.

    digitalk
    28.03.2023 12:08
    Reply to  Biteme

    aizture ir joprojām, vismaz 1 s.

    Kursors.lv
    28.03.2023 12:38
    Reply to  Biteme

    Jā, mēs ik pa laikam cīnāmies ar lēnu lapas ielādi. Bet tagad pēdējās nedēļas laikā būtu jābūt būtiskiem uzlabojumiem šajā jomā.

    KKTK
    28.03.2023 12:52
    Reply to  Biteme

    Viens 😑 man bloķējas 7 😏

    digitalk
    28.03.2023 12:53
    Reply to  KKTK

    “daži” tavuprāt ir viens?

    Ports
    28.03.2023 17:46
    Reply to  Biteme

    Man ar safari kursorsorā nerāda nevienu reklāmu, nu izņemot reklāmrakstus. :D
    Aiztures nav, varbūt ļoti minimāli.

    Kursors.lv
    28.03.2023 18:19
    Reply to  Ports

    Fui!

    digitalk
    28.03.2023 18:20
    Reply to  Ports

    booooo!

    digitalk
    28.03.2023 18:31

    ja jau saruna aizgājusi arī par Kursora reklāmām:

    iespaidi.lv esot “krutākais mūzikas portāls Latvijā”. kāpēc ne zajebatijs? vai ohujenākais? vai samijs pizdatijs? ;D

    Kursors.lv
    28.03.2023 18:34
    Reply to  digitalk

    Pataupīsim šādus apzīmējumus nākamajām kampaņām.

    Krotow
    28.03.2023 18:57
    Reply to  digitalk

    Pēdējā degradācijas un apnikuma stadija darbā: sāc lasīt spamu.

    Miķelis
    30.03.2023 16:14

    Vērtīgs raksts un ieteikumi par SEO. Paldies!

    Reklāma