Web Analytics
More
    Reklāma

    Pētīs iespējas, kā Rīgas un Pierīgas transporta sistēmas padarīt zaļākas

    Jaunākie raksti

    Satiksmes ministrija (SM) pasūtījusi trīs pētījumus, ko veiks uzņēmumi – SIA „Ernst&Young Baltic”, „Ricardo Nederland B.V.” un SIA „ARDENIS”. Tajos plānots meklēt risinājumus, lai Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda (AF) ietvaros Rīgas un Pierīgas transporta sistēmas tiktu reformētas un padarītas zaļākas.

    2022. gadā SM īstenoja iepirkumus par trīs pētījumu veikšanu, kas nepieciešami, lai nodrošinātu ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna, kas veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla mobilitātes plāna (SUMP – sustainable urban mobility plan), sagatavošanu. Pētījumu ietvaros plānots izstrādāt tehnisko specifikāciju dzelzceļa ritošā sastāva iegādei, veicot tehnisko, juridisko un vilces tehnoloģijas izpēti, kā arī sagatavot saistīto dokumentāciju bezemisiju vilcienu iepirkumam. Tāpat pētījumu ietvaros tiks veikts izmaksu un ieguvumu novērtējums ieguldījumiem dzelzceļa infrastruktūrā un ritošajā sastāvā, lai nodrošinātu ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikumu sagatavošanu Rīgas metropoles areālam.

    Tehniskās specifikācijas dokumentāciju bezemisiju vilcienu iepirkumam izstrādā Nīderlandes uzņēmums “Ricardo Nederland B.V.”, kas veic bezemisiju dzelzceļa ritošā sastāva piegādes tehnisko un juridisko izpēti. Lai nākotnē nodrošinātu pāreju uz videi draudzīgu dzelzceļa satiksmi, turpmāk dzelzceļa satiksmē ir paredzēts ieviest BEMU, EMU vai citu bezemisiju vilces ritošus sastāvus, kas ar laiku pilnībā aizstās esošo dīzeļdegvielas vilcienu ritošo sastāvu un ļaus organizēt ātrāku, biežāku un ilgtspējīgāku vilcienu kustību. Pētījumā par vilces tehnoloģijām tiks sniegts izvērtējums par bezemisiju vilcienu vilces tehnoloģiju alternatīvām un ar tam saistītie indikatīvie ieguldījumi ritošajā sastāvā un dzelzceļa infrastruktūrā. Pētījums sniegs uz analīzi balstītus secinājumus un rekomendācijas ilgtermiņa plānam dīzeļdegvielas vilcienu izmantošanas izbeigšanai. Šis ziņojums būs pamats nākotnē iepērkamā ritoša sastāva tehniskajām prasībām, kā arī tas dos norādes par nepieciešamiem uzlabojumiem dzelzceļa infrastruktūrā. Pētījums sniegs iespēju ieviest kompleksu maršruta tīkla reformu, attīstot vienotu multimodālu sabiedriskā transporta maršruta tīklu ar dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu, nodrošinot pārvadājumus ar bezemisiju vilcieniem.

    Savukārt izmaksu un ieguvumu novērtējumu ieguldījumiem dzelzceļa infrastruktūrā un ritošajā sastāvā izstrādās SIA “Ernst&Young Baltic”. Novērtējums nepieciešams multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstībai Rīgas metropoles areālā un ir būtisks dokuments, kas vajadzīgs investīciju projektu sagatavošanai dzelzceļa ritošā sastāva – bateriju elektrovilcienu iegādei un dzelzceļa infrastruktūras – sliežu ceļu izbūvei, kontakttīklu nomaiņai un citiem ar infrastruktūru saistītiem uzlabojumiem. Šim  novērtējumam kopumā jāveicina uzlabojumi dzelzceļa pārvadājumu piedāvājumā.

    Pētījumu par ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna, kas veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla pilsētas mobilitātes plāna, izstrādi veiks SIA “ARDENIS”. Uzņēmums izstrādās priekšlikumus ilgtspējīgam integrētam Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānam līdz 2040. gadam. Plāns paredz īstenot multimodāla sabiedriskā transporta maršruta tīklu ar saskaņotu kustības sarakstu, vienotu cenas un atlaižu politiku, kā arī vienotu biļeti integrētā sabiedriskā transporta sistēmā Rīgas metropoles areālā. Veicot pētījumu, tiks meklēts risinājums, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta plašāku izmantošanu lielām pasažieru plūsmām un privātā autotransporta izmantošanas sa mazināšanu Rīgas metropoles areālā, piedāvājot plašākas iespējas pasažieriem plānot braucienu ar dažādiem transporta veidiem, tostarp velotransportu un citiem mikromobilitātes līdzekļiem.

    AF ietvaros plānots finansēt projektus satiksmes reformas īstenošanai Rīgā un Pierīgā, kuras mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Šim mērķim plānots Atveseļošanās fonda finansējums 295 miljonu eiro apmērā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    19 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    azad
    31.12.2022 11:03

    Elektrifikāciju varētu sākt ar sabiedrisko transportu. Tam ir struktūra, galapunktos lādē cik uziet un kaut pēc katra maršruta. Autobusi lieli, grīdas laukums milzīgs, var salikt baterijas cik tik uziet. Bet labāk tak ir aiztaisīt joslas, lai tas pats auto daudzums stāv 1 nevis 2 joslās un kūpina.

    Biteme
    31.12.2022 11:29
    Reply to  azad

    Nu, beidz….pie tagadējās auto pieejamības nav iespējams izvairīties no sastrēgumiem. Sastrēgumi pilsētās bija un ir – dēļ tā, ka liels daudzums braucēju pārvietojas vienlaicīgi. Tas pats notiek uz 6 joslu stroads (street+road, pie mums tā būtu Ulmaņa gatve u.c. maģistrālās ielas). Ir nevis jāpalielina joslu skaits, bet jāmaina iemesli, kuru dēļ ļoti daudz auto vienlaicīgi dodas ceļā. Tas taču ir klasisks optimizācijas uzdevums….

    azad
    31.12.2022 11:37
    Reply to  Biteme

    Un tagad samazinot joslu skaitu cilvēks vairs nebrauks tur kur viņam ir jābrauc?😄 Te jau iet runa par nulle emisiju, tad varēktu sākt ar sabiedrisko, kam ir iespēja gan lādēties galapunktos, gan kur akumulatorus izvietot un tie arī smirdina dīzeli pulsētā. Skaidrs, ka korķus neizskaust, bet tagad pateikt cilvēkam nebrauc tur arī nav variants.

    Biteme
    31.12.2022 12:06
    Reply to  azad

    Jā, auto brauks tāpat – bet sab.joslas vismaz ir veids kā atvieglot pārvietošanos transportam ar lielāku lietderības koeficientu (pārvadāto cilvēku skaits). Sistēmās ar ierobežotu resursu daudzumu nevar iztikt bez ierobežojumiem resursu patērētājiem. Protams, patērētājiem ir savs viedoklis par viņu prioritāti….

    Krotow
    01.01.2023 22:33
    Reply to  Biteme

    Sastrēgumus Rīgas centra var samazināt (un pat diezgan jūtami), novirzot tos cauri Rīgas centram braucošos, kuri ir spiesti tur braukt, jo citur nav kur vai tas ir ļoti neērti, citur. Atkal atkārtošos par Ziemeļu šķērsojumu pāri Daugavai. Ja to beidzot uzbūvētu, tiem, kuriem jābrauc no Ventspils-Jūrmalas virziena uz Vidzemi-Igauniju vai Rīgas robežās no Imantas un Zolitūdes uz Sarkandaugavu vai Juglu, vairs nebūtu jākorķējas uz Vanšu un Akmens tiltiem un pa centra ielām. Tad centrā varētu kaut vai visu Brīvības ielu no Ministru kabineta līdz Dailes teātrim apsēt ar auzām un iekārtot tur hipsteru ganības.

    Skābene
    02.01.2023 08:20

    Es tā skatos, ka skolēnu brīvlaikā sastrēgumu nav! Nav arī nekāds brīnums, ka visi ved bērnus uz centra sklolām, jo pat vairumā Rīgas skolu eksāmenu rezultāti ir maigi izsakoties bēdīgi, nerunājot jau par pierīgu! Vilcienu satiksme nav sinhronizēta ar Rīgas sabiedrisko transportu, līdz ar to, ar mašīnu pa sastrēgumiem tāpat sanāk ātrāk.
    Kad Rīgas domes satiksmes departaments sapratīs, ka vilcienu un tramvaju satiksmei ir potenciāls attīstīties, tad varbūt kaut kas arī mainīsies, tagad tik skrūvē mietus un draud piespiest visus pedalizēt! Un kaut kas jādara ar tām skolām, lai nevajadzētu dzīties uz to Rīgas centru, šobrīd izskatās, ka spējīgie skolotāji grib strādāt tikai centra skolās, jo “nauda seko skolēnam”, bet skolēna vecāki grib savam bērnam tikai to labāko.

    Last edited 1 year ago by Skābene
    Kursors.lv
    02.01.2023 09:25
    Reply to  Skābene

    Kas ir tās “centra skolas” uz kurām “visi” ved savus bērnus?

    Skābene
    02.01.2023 11:18

    Piemēram, Valda Zālīša sākumskola, 1.ģimnāzija, 2.ģimnāzija utt.

    Kursors.lv
    02.01.2023 11:22
    Reply to  Skābene

    Tu tiešām domā, ka šo dažu elitāro skolu skolēni ir tie, kuru vecāki rada tos briesmīgos sastrēgumus centrā? Ļoti, ļoti šaubos. Vairāk sliecos piekrist viedoklim, ka problēma ir pārāk ērtā centra caurbraukšanā, lai nokļūtu kaut kur otrpus centra.

    Skābene
    02.01.2023 11:40

    Saskaiti cik Rīgas centrā vispār ir skolu un tad sapratīsi, ka tas skolēnu skaits beigās sanāk diezgan iespaidīgs. Kāpēc sastrēgumi parasti ir uz skolas sākumu un stundu beigām, bet nav dienas vidū vai brīvdienās. Kāpēc sastrēgumu nav skolas brīvlaikos!? Es tur redzu sakarības.
    Tranzīts arī ir problēma, bet tikai pīķa stundās. Laika posmā no 09.30-15:30 tranzīts nerada vispār nekādas problēmas.

    Kursors.lv
    02.01.2023 11:57
    Reply to  Skābene

    Sastrēgumi no rītiem/vakaros ir arī tāpēc, ka tieši šajos laikos ļaudis brauc uz/no darba.

    ezgg
    02.01.2023 13:28

    šodien arī strādīgie sēž mājās – 8.30 centrs bija izmiris. pilnīgi ptsd sākās, šķita, ka kovida slēdzlejis atkal sācies.

    Skābene
    02.01.2023 14:52

    Ne šonedēļ, ne pagājušonedēļ sastrēgumu no rītiem nav, jo ir skolēnu ziemas brīvlaiks! Redzēsi pats, ka beidzoties brīvlaikam, nākamnedēļ atkal būs stūķi! ;)

    Kursors.lv
    02.01.2023 15:12
    Reply to  Skābene

    Tam, ka skolēnu brīvlaikam ir liela ietekme, es pilnībā piekrītu, tomēr šīs abas nedēļas man šķiet ļoti tukšas un tas man liek domāt, ka daudzi cilvēki ir paņēmuši arī atvaļinājumus.

    ezgg
    02.01.2023 15:13
    Reply to  Skābene

    Paldies par atgādinājumu, bet es māku lasīt :(

    Biteme
    02.01.2023 10:36
    Reply to  Skābene

    Pirmo klašu skolēni, skaidrs – ved. Bet ģimnāzistus? Tikai ja pa ceļam, kāda jēga sēdēt sastrēgumos ja jaunais cilvēks to pašu attālumu var nobraukt pats? Izlaist kaut kur pa ceļam pie pieturas un pašam korķēt uz savu cehu.

    Skābene
    02.01.2023 11:31
    Reply to  Biteme

    Aizmirsi par brāļiem un māsām un pulciņiem, nodarbībām un sportiem pēc skolas, vai pirms skolas ! ;)
    Tur ir vesela loģistika apakšā, nav tik vienkārši kā sākumā liekas. Ja ģimenē aug hokejists, tad var iegooglēt kā izskatās hokeja soma un skaidrs, ka ar tādu sabiedriskajā transportā nabaga bērns nekur tālu neaizbrauks! Ja skolas pamatā ir Rīgas centrā, tad hokeja halles ir pēc iespējas tālāk no centra. Hokejs jau ir tikai viens no sporta veidiem, bet bērni mūsdienās nodarbojas ar visu ko, un tas nebūt neatrodas māju vai skolas tuvumā.

    Last edited 1 year ago by Skābene
    Biteme
    02.01.2023 12:22
    Reply to  Skābene

    Hokejs taču ir vakaros, kad jau nav sastrēgumu. Protams, pulciņi….Man jau šķiet diezgan muļķīgi 1/4 dzīves pavadīt sastrēgumos, bet tur jau nav ko apspriest – kamēr ir iespēja braukt pa pilsētu ar auto, cilvēki to darīs.

    Guntars K
    02.01.2023 16:56

    10 komisijas, ar 20 darba grupām un 30 konsultantiem atkal noēdīs pārīti simtiem miljonus priekš villām Itālijā un rezultāts būs tuvu nullei, kā vienmēr ar LV prātiņu.

    Reklāma