Reklāma

Kursors izmēģina Elektrum 150 kW elektroauto uzlādes staciju

Jaunākie raksti

Kādu viedtālruni izvēlēties skolēnam 2022. gadā?

Kad jāsāk rakstīt par skolēniem draudzīgajiem viedtālruņiem, ir skaidrs, ka draiskā vasaras, atvaļinājumu un brīvlaiku sezona iet uz beigām....

Latvija ievērojami apsteidz Igauniju mikroģenerācijas attīstības tempos

Elektrības ražošana, izmantojot saules enerģiju, Latvijā turpina attīstīties ārkārtīgi straujiem soļiem, turklāt mikroģenerācijas (pašražošana mājsaimniecībās) attīstības tempi Latvijā patlaban...

Tesla pārstāvji Kanādā tiekas ar valdības ministru, cenšoties vienoties par rūpnīcas celtniecību

Elektroauto ražotāja Tesla pārstāvji Kanādā tikušies ar valsts zinātnes, inovāciju un industriju ministru Fransuā-Filipu Šampanju (Francois Phillipe Champagne), lai...

BMW M divīzija testē elektroauto ar četriem elektromotoriem

Vācu autoražotāja BMW M divīzija pamazām gatavo savu pirmo elektroauto un notiek dažādi izmēģinājumi - šobrīd aktuālie "i4 M50"...

Samsung nākamajā gadā pārtrauks DDR3 atmiņu ražošanu

Samsung paziņojis par DDR3 atmiņu ražošanas pārtraukšanu jau 2023. gada nogalē. Šobrīd vairums izmanto DDR4 operatīvās atmiņas un jau...

Mūsu Instagram un Facebook sekotāji nedēļas nogalē jau pamanīja, ka 1000 kilometru braucienā devāmies ar Kia EV6, mašīnai sasniedzot vienu no labākajiem rezultātiem trīs sezonu laikā. Lai nerastos lieki jautājumi, šī auto apskats jau ir ceļā un drīzumā tiks publicēts. Tā gan nav vienīgā lieta, ko darījām un izmēģinājām sev atvēlētajā laikā ar šo mašīnu. Pirms pāris nedēļām tika atvērta Elektrum zīmola jaunā 150 kW elektroauto uzlādes stacija Rīgā – viena no jaudīgākajām Latvijā, bet ne jaudīgākā. Lai nu kā, tā vien niezēja nagi paskatīties, kas ir kas šajā stacijā – kā tas strādā, cik maksā, un cik tad ilgi būs jāpavada lādējoties.

Kia EV6 šādam testam ir ļoti piemērots izmēģinājuma trusītis – auto līdzstrāvas stacijās spējīgs lādēties ar līdz pat 234 kW jaudu. Tas iespējams, pateicoties 800V bateriju sistēmai. Šobrīd mašīnas ar šādu sistēmu vēl ir zināms retums – tāda ir EV6 un radniecīgajam Hyundai IONIQ 5, tāpat Audi e-tron GT un Porsche Taycan, kā arī vēl dažiem auto, bet lielākā daļa joprojām izmanto 400V sistēmu. Auto ar 800V sistēmām spējīgi lādēties ar krietni vien lielāku jaudu, tāpēc devāmies uz Pulkveža Brieža ielu Rīgā, lai izmēģinātu šo uzlādes iekārtu.

Nedaudz parunāsim par to, kāpēc šāda veida ātrās uzlādes sistēmas ir būtiskas un kāpēc vēlējāmies izmēģināt šo Elektrum uzlādes vietu. Pa visu Latviju šobrīd izvietotas e-mobi uzlādes stacijas, kuras izveidoja CSDD. Kā mūsu lasītāji lieliski zina, šajās stacijās iespējams lādēties ar 50 kW jaudu, savukārt samaksa tiek veikta nevis par ielādēto enerģiju, bet gan par uzlādē pavadīto laiku – 15 centi minūtē. Laikā, kad šis projekts tika izstrādāts, šāda uzlādes jauda bija pilnībā adekvāta – mašīnas nemaz nespēja izmantot lielāku uzlādes jaudu. Dažu gadu gaitā krietni audzis gan elektroauto skaits uz ceļiem, gan arī mašīnu skaits, kas tehniski spēj lādēties ar lielāku jaudu. Faktiski visi aktuālie un jaunie elektroauto modeļi ir spējīgi lādēties ar jaudu virs 100 kW. Pavērojot mūsu pašu 1000 kilometru testu apskatus un sadaļu par pieejamajām uzlādes iespējām, kopējās tendences un tehniskā attīstība ir labi redzama. Pirmās divas 1000 kilometru testu sezonas pagāja, izmantojot pieejamās e-mobi stacijas un kaut kādā mērā sadzīvojot ar to, ko tās spēja dot. Šogad mums ir parādījusies iespēja lādēties „Virši-A” Krustpilī izvietotajā „Spēka uzlādes” stacijā ar 80 kW jaudu.

Kā būsiet novērojuši šīs sezonas braucienos, uzlāde brauciena pirmajā daļā tiek pilnībā pakārtota tam, lai mēs Jēkabpilī ierastos ar iespējami tukšāku bateriju un varētu izmantot šīs stacijas sniegtās iespējas. Gandrīz visos gadījumos mašīnas arī uzlādētas pilnībā, lai pēc tam dotos 350 kilometrus tālā un taisnā ceļā uz finišu. Tas runā par uzlabojumiem sniedzamībā ar vienu uzlādi, bet tas ir atsevišķs stāsts.

Mašīnām, kas spēj tehniski lādēties ar 100, 130, 150 kW un arī lielāku jaudu, lēciens no 50 līdz 80 kW nav liels, taču šīs vienas stacijas izmantošana Jēkabpilī mums tik un tā aiztaupa vērā ņemamu laiku uzlādē. Pamazām Latvijā sāk parādīties jaudīgākas 100 un arī 150 kW uzlādes vietas, kas ļauj krietni pilnvērtīgāk izmantot mašīnu uzlādes potenciālu, kā arī aiztaupīt mūsu pašu laiku.

Kā šīs konkrētās stacijas atklāšanas pasākumā izteicās uzņēmuma pārstāvji, šis ir pirmais solis un plānotas vēl vairākas šādas uzlādes vietas ar 150 kW jaudu Rīgā jau šogad, bet citviet Latvijā tādas tiks izvietotas nākamo pāris gadu laikā. Turam īkšķus, lai kāda no tām nākotnē parādītos mūsu 1000 kilometru testa maršrutā!

Tātad, par pašu Elektrum uzlādi un kā tas strādā – kopumā jāsaka, ka viss ir diezgan vienkārši un saprotami. Vispirms lejupielādējam „Elektrum Drive” lietotni, kur reģistrējamies, ievadām savas norēķinu kartes datus un lietotne ir gatava izmantošanai. Viss uzstādīšanas process aizņem burtiski pāris minūtes, lielāko daļu laika prasot kartes numura ierakstīšanai. Vēlvienas lietotnes lejupielādēšana viedtālrunī vismaz daļai cilvēku liks saraukt pieri, bet tā nu tas ir. Viršu un e-mobi stacijās var maksāt ar Mobily lietotni, ko es piekopju Viršu stacijā, savukārt e-mobi stacijā gan izmantoju tikai fizisku karti, ar kuru sākt un apturēt uzlādi.

Labi, „Elektrum Drive” lietotne ir uzstādīta, varam ierasties uzlādes vietā, lai lādētu savu mašīnu. Lietotnē atverot konkrēto uzlādes punktu, šajā gadījumā Pulkveža Brieža ielā, redzam, cik spraudņi pieejami, kurš no tiem tiek lietots, kurš ir brīvs, kāda ir pieejamā jauda un cik maksās viena ielādētā kilovatstunda. Ja ticam lietotnē sniegtajai informācijai, tad konkrētajā vietā ir četri CCS spraudņi – trīs no tiem ar 150 kW pieejamo jaudu, viens ar 50 kW. Pie 150 kW jaudīgās iekārtas vienlaicīgi var lādēties arī divi auto, tad katrai mašīnai būs pieejama 75 kW jauda. Tāpat ir divi CHAdeMo spraudņi – viens ar 100 kW jaudu, otrs ar 50 kW. Visbeidzot izmantošanai pieejami arī divi Type 2 spraudņi, kas ar maiņstrāvu (AC) nodrošina 22 kW uzlādi. Galīgi nav slikti!

Piebraucot pie uzlādes iekārtām, tās ir sanumurētas. Izvēlamies iekārtu, kas ir brīva, piefiksējam numuru un lietotnē sekojam līdzi norādēm, kā sākt uzlādi. Process kopumā ir gluds un vienkāršs – noskenējam uz stacijas redzamo QR kodu ar sava viedtālruņa kameru, apstiprinām izvēlēto pakalpojumu, šajā gadījumā ātro uzlādi ar 150 kW jaudu, savā kartē rezervējam līdzekļus samaksai par uzlādi, un tad arī sākas uzlāde. Viss ir vienkārši.

Parunāsim par sāpīgāko tematu šajā stāstā, proti, naudu. Mēs Kia EV6 lādējām 30. jūlijā jeb dienu pēc 1000 kilometru brauciena. Lādējoties ar 150 kW, samaksa par vienu kWh todien bija 0,5198 eiro/kWh. Mašīnas vidējais patēriņš bija 16,7 kWh, tātad, matemātika ir vienkārša – 16,7 x 0,5198 = 8.68 eiro/100km. Tas galīgi nav lēti, ja salīdzinām ar izmaksām, kas pēdējo trīs gadu laikā fiksētas e-mobi stacijās – lādējoties tur, izmaksas ir apmēram 3-4 eiro/100km, atkarīgs no apstākļiem, tiesa, esmu gatavs norīt krupi, samaksāt vairāk, bet uzlādē pavadīt īsāku laiku. Par to mazliet vēlāk. Mājās man šīs mašīnas lādēšana izmaksātu 3,84 eiro/100km.

Liels bija mans šoks, kad gatavoju rakstu un vēlreiz apmeklēju „Elektrum Drive” lietotni, lai pārskaitītu šajā stacijā pieejamos spraudņus – sākot no 1. augusta, uzlāde ar 150 kW jaudu maksā nu jau 0,7618 eiro/kWh. Pielietojot to pašu elementāro aprēķinu, uzlādes izmaksas šajā stacijā konkrētajai Kia automašīnai sanāk 12,72 eiro/100km. Būtisks cenu lēciens attiecas ne tikai uz šīm jaudīgajām uzlādēm, bet arī citiem spraudņiem. Godīgi sakot, mans divlitrīgais dīzelis pat ar pēdējo mēnešu degvielas cenām uz 100km ir lētāks, savukārt Kia ir vidēji ekonomisks auto, īpaši ņemot vērā tā jaudas parametrus… Labi, labi, es jau dzirdu elektroauto fanātiķus, kuri skrien mani nolinčot par šādiem salīdzinājumiem!

Skaidrs, ka mašīnas pamatā ir jālādē ne jau šajās jaudīgajās uzlādes stacijās, bet gan tā saucamajās „lēnajās” uzlādēs, auto lādējot mājās, darbā vai kādā citā vietā. Lādēšanās ātrajās uzlādēs ikdienā nav veselīga ne makam, ne arī mašīnas baterijai, kas straujāk nolietojas. Te mēs varētu sākt garu un pilnīgi bezjēdzīgu diskusiju par to, kur lādēt elektroauto, kā to darīt utt., taču tas viss ir 100x izrunāts un visi tāpat paliek pie sava. Pakalpojums ir, cenas ir, seko arī fakta konstatācija, savukārt izvēle, kur, kā un par cik eiro lādēt, tas paliek katra paša rokās.

Jautājums gan paliek – kāpēc sestdien bija viena cena, savukārt pirmdien viena kilovatstunda maksāja par 25 centiem vairāk nekā divas dienas iepriekš. Lai to noskaidrotu, uz sarunu aicinājām Ansi Valdovski – cilvēku, kurš Elektrum tīklā atbildīgs par elektroauto uzlādes tīkla attīstību. Kā rādās, izskaidrojums ir pavisam vienkāršs. „Uzlādes cenas mūsu tīklā šobrīd tiek mainītas reizi mēnesī, parasti tas notiek mēneša pirmajā datumā. Tātad, jūs uzlādi veicāt jūlija beigās, bet cenas mainījās 1. augustā, tas arī skaidro šo cenu izmaiņas. Pats kāpums ir skaidrojams pavisam vienkārši – uzlādes pakalpojuma cena ir saistīta ar elektroenerģijas cenu. Tur, protams, ir biržas ietekme. Kā zināms, cenas biržā ir kāpušas, tāpēc arī uzlādes cenās vērojams kāpums,” skaidro Valdovskis. Viņš pastāstīja, ka cenu izmaiņas iespējamas arī pretējā virzienā, proti, kad elektrības cenas samazināsies, kritīsies arī uzlādes cenas. Tāpat nākotnē tiek pieļauta iespēja dažādām uzlādes cenas aprēķināšanas metodēm. Kā zināms, citi uzlādes tīkli piedāvā abonēt pakalpojumu par noteiktu mēneša vai gada maksu, savukārt pakalpojuma abonentiem katra kilovatstunda elektrības līdz ar to ir krietni lētāka nekā pārējiem. Iespējami arī citi risinājumi.

Pirmo pāris nedēļu laikā klientu interese par uzlādes staciju Pulkveža Brieža ielā bija gana liela – mūsu uzlādes laikā sestdien tur atradās vairākas automašīnas. Arī šī raksta tapšanas laikā, apmeklējot lietotni novēroju, ka visi trīs 150 kW CCS spraudņi bija aizņemti. Tātad, tur cilvēki lādēja savas automašīnas. Valdovskis norāda, ka šī ir pirmā no vairākām šāda veida stacijām, kas jau šogad parādīsies galvaspilsētā. „Viennozīmīgi redzēsim vēl šādas stacijas. Konkrētas vietas pagaidām nesaukšu, bet plānoto skaitu gan varam ieskicēt – pirmajā attīstības posmā stacijas pamatā būs Rīgā un pavisam droši varam runāt, ka jau pavisam tuvā nākotnē vismaz trīs līdzīga ātruma stacijas redzēsim Rīgā,” skaidro Elektrum elektroauto uzlādes tīkla direktors. „Iespējams, ka ieraudzīsim vēl kādu staciju, taču tas jau atkarīgs no būvniecības ātruma, projektu saskaņošanas tempa un citām niansēm. Noteikti šādas stacijas būs arī ārpus Rīgas, tās būs citās valsts nozīmes pilsētās, arī posmos starp lielākajām pilsētām. Kā esam iepriekš izteikušies, skatāmies ne tikai uz Latvijas tirgu, bet arī uz visas Baltijas tirgū. Tas nozīmē, ka arī tur tuvākajā laikā varētu parādīties līdzīgas stacijas,” stāsta Valdovskis.

„Nākamā gada laikā šādas stacijas redzēsim arī citās pilsētās, ne tikai Rīgā. Ja runājam par tādu plašāku pārklājumu, tad 2023. gadā šīs stacijas vēl varbūt neredzēsim uz katra no lielajiem autoceļiem, bet 2024. gadā būs šādas stacijas un krietni plašāk pārstāvētas arī reģionos,” uzlādes infrastruktūras attīstības plānus iezīmē Elektrum pārstāvis. „Esam izvēlējušies stratēģiju, ko es saucu par apsteidzošu, bet necenšamies skriet vilcienam pa priekšu tik tālu, ka nav neviena pasažiera. Redzam, ka šie 150 kW tuvāko divu gadu griezumā ir ļoti optimāls ātrums, runājot par vieglajām automašīnām. Pārsvarā ražotāji, piemēram, tā pati Volkswagen grupa, lielākajai daļai produktu ātrums, ar kuru iespējams lādēties, ir 100 – 130 kW un tas ir labs ātrums. Jāatceras, ka tas nav pieejams visu laiku, bet noteiktā posmā. Baterijai kļūstot pilnākai, uzlādes ātrums krīt. Tādējādi uzskatām, ka 150 kW stacijas tuvākajiem gadiem ir ļoti optimāls risinājums. To pasakot, protams, skatāmies uz lielāka ātruma stacijām nākotnē, kas piedāvā 300 kW un arī vairāk. Šīs stacijas būs arī mūsu tīklā, bet tās sāks parādīties, kad būs mašīnas, kurām tas tiešām ir nepieciešams. Šobrīd šī lielā jauda netiktu izmantota,” par nākotnes perspektīvām stāsta Valdovskis.

Kia EV6 ir viena no tām mašīnām, kas var lādēties ar vairāk nekā 150 kW jaudu, tāpēc loģisks jautājums, kā tad mums gāja. Atbilde ir ielādētas 38,47 kWh, to paveicot 18 minūšu laikā. Par to man nācās šķirties no 20 eiro, mašīnā ielādējot enerģiju 225 kilometru nobraukšanai. E-mobi stacijā šāda elektrības daudzuma ielaidei vajadzētu vismaz divreiz laika. Jāatzīst, ka uzreiz pēc 1000km brauciena es nedaudz par ilgu aizsēdējos uzlādē, apkopojot datus. Tā rezultātā arī Elektrum stacijā ierados ar nedaudz pilnāku bateriju nekā plānots – 35%, tiesa, tas mums neliedza sasniegt solīto 150 kW uzlādes jaudu. Labi, 148 kW, bet visā visumā ļoti atzīstams sniegums šajā ātrās uzlādes stacijā.

Ja skatāmies uz ātrās uzlādes līknēm, kas pieejamas tīmeklī, tad EV6 faktiski uzvedās tieši tā, kā tam vajadzēja uzvesties, uzlādes jaudai krītoties pakāpeniski. Vēl pie 70% baterijas uzlādes mašīna lādējās ar 133 kW jaudu, kas, protams, ir lieliski. Atliek vien cerēt, ka Anša Valdovska pieminētās stacijas valsts nozīmes pilsētās nākamgad tiks atvērtas līdz vasarai un tās tiešām būs mums pa ceļam nākamajā 1000km sezonā! Te es cerības lieku arī uz citiem uzņēmumiem, piemēram, Eleport, kas arī attīsta paši savu uzlādes tīklu Latvijā, Eleport solot 100, 150 kW stacijas. Katrā ziņā vairāk uzlādes staciju ar mūsdienām atbilstošu uzlādes jaudu visiem nāks par labu – gan jau esošajiem elektroauto lietotājiem, gan arī tiem, kas vēl baidās pārsēsties no saviem benzīna/dīzeļa auto. Kad maršrutā parādīsies šādas stacijas, varbūt tad kādai mašīnai no troņa beidzot izdosies nostumt mītiski izcilo Kia e-Niro rezultātu, lai gan cīņa vairs nebūs gluži godīga…

Reklāma

7 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
7 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Elons*
03.08.2022 12:42

Latvenergo cīnās ar ionity un uzvar !

Uzvar pagaidām tikai dārdzībā, ne uzlādes jaudā

LOL

Aizbildināšanās ar biržas cenām, manuprāt ir lāme.Vaitad no 01/08 HESa turbīnas sāka smagāk griezties ?

Vajag saņemties dūšu un pateikt, ka LE vienalga par e-mobilitāti, viņiem svarīgāk ir savākt dažas liekas monētas, kamēr tirgus konjunktūra to ļauj

Biteme
03.08.2022 15:54
Reply to  Elons*

Vai tad cirkulis strādā priekš mobilitātes? Viņi strādā, lai gūtu peļņu. Tad par ko mēs runājam…

Bats
03.08.2022 18:02
Reply to  Biteme

It kā jā, brīvā tirgus ekonomika – nepatīk cena, nebrauc lādēties uz Elektrum. Tiesa, apstākļos kad uzlādes ir tik cik ir un eMobi pastāvīgi aizņemtas, reizēm apstākļu spiests lādējos Elektrum, kur cena jau 0,72EUR/kWh. Nekādas liekās izvēles iespējas tajos brīžos nav, gribi tikt līdz galapunktam, maksā biržas cenu + dāsnu peļņu pat ja elektrība, ko lādē netiek iepirkta no ārzemēm. Pie 0,75EUR/kWh, lētāk tomēr braukt ar iekšdedzes hibrīdu. Tātad Elektrum uzlādes ir domātas tikai ārkārtas situācijām, kad nav citu variantu.

Kkā tā
03.08.2022 18:03
Reply to  Elons*

Tas saucas brīvais tirgus – ražojam tāpat par 4 centiem KW, bet pārdodam caur biržu

03.08.2022 19:16
Reply to  Elons*

Ionity var pa 0.35€ lādēties ar Ionity Passport vai auto ražotāju kartēm. CSDD lādētājos arī var mierīgi lādēties ar auto ražotāju kartēm un maksāt 0.30€/kWh (jā, ne par minūti). Es pieņemu, ka šim lādētājam ir tas pats.

Bats
04.08.2022 12:35

Izpētīju mājaslapu, nekādu citu norēķina opciju kā ar aplikāciju vai pēcapmaksu nav, abos gadījumos jāmaksā tā cena, kas tajā brīdī noteikta (faktiski biržas tarifs +30%).

Māris
06.08.2022 09:28
Reply to  Elons*

Varbūt Elektrum vajag noslēgt līgumu ar Enefit par elektrības piegādi ;), ja pašiem tik dārga elektrība..

Reklāma