Web Analytics
More
    Reklāma

    Vismaz 10 lietas, ko vēl nezināji par elektroauto iegādes atbalsta programmu Latvijā

    Raksts tapis sadarbībā ar Elektrum.

    Jaunākie raksti

    Līdz šim elektriskais transports uz Latvijas ceļiem parādījies visai kūtri. CSDD dati liecina, ka 2022. gada pašā sākumā Latvijā bija reģistrēti 2174 elektromobiļi. Jāpiezīmē gan, ka elektroauto skaita pieauguma temps palielinās. Lai mudinātu cilvēkus nopietnāk apsvērt elektromobiļa iegādi, jau tikuši un šobrīd tiek īstenoti dažādi projekti un atbalsta programmas.

    Avots: CSDD

    Viena no pirmajām tādām vērienīgām elektroauto atbalsta programmām bija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) 2014. gadā īstenotais Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) projekts. Tā ietvaros Latvijā reģistrēti komersanti, pārvaldes iestādes tika aicināti pieteikties finansiālam atbalstam elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai Latvijā. “Elektrum” elektrotransporta uzlādes tīkla vadītājs Ansis Valdovskis stāsta, ka no šī projekta lielākie ieguvēji bija tieši pašvaldības, kas saņēma līdz 70% lielu finansiālu atbalstu elektroauto iegādei. Viņš uzskata, ka KPFI sniedza būtisku pienesumu elektromobilitātē: “Šis projekts to visu pastūma uz priekšu un iedeva gan pašvaldībām, gan dažādām iedzīvotāju grupām pirmo sajūtu un izpratni, kas vispār ir elektromobilitāte”.

    Pēc astoņiem gadiem elektrotransportlīdzekļu piedāvājums ir palielinājies, taču joprojām elektriskie spēkrati pie mums nav īsti cieņā. Tāpēc, lai motivētu cilvēkus biežāk teikt “jā” elektromobilitātei, VARAM kopā ar Vides investīciju fondu īsteno jaunu atbalsta programmu, kas domāta privātpersonām un attiecas uz vieglo elektrisko automašīnu un plug-in hibrīdu iegādi. A. Valdovskis uzskata, ka atšķirībā no iepriekšējās elektroauto iegādes atbalsta programmas, kas bija domāta juridiskām personām, šī ir pārdomātāka un saprotamāka, kā arī ļauj ērti tikt pie kārotā elektroauto. Par jauno elektroauto iegādes atbalsta programmu, galvenajiem nosacījumiem un vēl vairākām interesantām lietām, ko iepriekš nezināji, plašāk stāsta Ansis Valdovskis un “Elektrum” elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks – Mills.

    Uzlādes staciju nepieejamība vairs nav šķērslis

    Ja agrāk viens no būtiskiem iemesliem, kāpēc neapsvērt elektroauto iegādi, bija uzlādes staciju nepieejamība, tagad tā vairs nav problēma, un ceļa malā galīgi sausā neviens nepaliks. A. Valdovskis vērš uzmanību uz to, ka elektroauto uzlādes staciju tīkls pēdējo pāris gadu laikā kļuvis ļoti pieejams. Pašreiz Latvijā ir vairāk kā 280 publiskās uzlādes punkti – lielu daļu no tiem veido valsts nacionālajā uzlādes tīkls e-mobi ar 141 ātrās uzlādes stacijām un 115 uzlādes pieslēgvietas ir uzstādījuši “Elektrum”. Uzņēmuma pienesums šajā jomā ir patiešām atzīstams, turklāt jūnijā “Elektrum” atklās īpaši ātrās 150 KW uzlādes stacijas. Pirmās no tām atradīsies Pulkveža Brieža ielā, bet pēc tam parādīsies arī citviet Rīgā. Savukārt līdz gada beigām visā Baltijā “Elektrum” plāno uzstādīt kopumā 230 uzlādes punktus.

    Tāpat jāņem vērā arī citas priekšrocības. Piemēram, Rīgā un Liepājā elektroauto var novietot pašvaldības autostāvvietās bez maksas, kā arī nav jāmaksā iebraukšanas maksa Jūrmalā. Ar šiem auto ir iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu. Ne mazāk svarīgi ir nodokļu atvieglojumi. “Tas atbalsts ir, un domāju, ka, piemēram, Rīgas gadījumā tas pat strādā. Cilvēki sāk saprast, ka braukt ar elektroauto ir izdevīgāk, ja dzīvo galvaspilsētā vai tuvu tai,” uzskata A. Valdovskis.

    Laba lieta ir ne tikai uzlādes staciju pieejamība, bet arī tas, cik pats uzpildes process kļuvis vienkāršs. Šajā ziņā vēl viens jaunums no “Elektrum” puses ir “Elektrum Drive” lietotne, kas no jūlija būs pieejama visās trīs Baltijas valstīs. Ar tās palīdzību gan uzņēmumi, gan privātpersonas varēs ērti veikt kā priekšapmaksu, tā arī pēcapmaksu par uzlādes pakalpojumiem. Piesakoties pēcapmaksai, privātpersonām ir iespēja saņemt rēķinu par uzlādēm “Elektrum” tīklā reizi mēnesī kopā ar savu elektrības rēķinu.

    Valsts atbalsts 10 miljonu eiro apmērā

    E. Korsaks-Mills stāsta, ka tāpat kā citviet Eiropā, tagad arī Latvijā ir pieejams atbalsts elektroauto iegādei. Atbalsta programma ir saistāma ar emisiju kvotu izsolīšanas instrumentu (EKII), kas ir Latvijas budžeta programma, kas tiek finansēta no Eiropas Savienības emisijas kvotu izsolīšanas. Dažādās nozarēs Eiropas Savienības līmenī tiek maksātas emisiju kvotas, kas saistās ar vidi piesārņojošām, degradējošām u.tml. darbībām. Šī nauda tālāk, atbilstoši noteiktam mehānismam tiek sadalīta starp dalībvalstīm, lai to tālāk izmantota reinvestēšanai zaļos, ilgtspējīgos projektos un risinājumos. Viens no šādiem projektiem ir elektroauto iegādes atbalsts, kam valsts piešķīrusi finansējumu 10 miljonu eiro apmērā. Par šo summu pēc VARAM prognozēm, būs iespējams iegādāties ap 3800 elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto vienību. Kopš aprīļa beigām, kad jaunā atbalsta programma stājās spēkā, elektroauto iegādei iesniegts jau 151 pieteikums par kopējo summu 629 250,00 eiro.

    Zināms, ka šī atbalsta programma ilgs līdz 2023. gada 31. decembrim vai līdz laikam, kad būs iztērēts viss valsts piešķirtais finansējums. Vides investīciju fonds ir norādījis, ka, visticamāk, šis periods vai piešķirtais finansējums varētu tikt palielināts.

    Iespēja iegādāties jaunu vai lietotu elektroauto

    Ja programmas ietvaros vēlies iegādāties jaunu elektroauto, rēķinies, ka saņemsi atbalstu 4500 eiro apmērā, savukārt lietotas elektriskās mašīnas vai plug-in hibrīda nopirkšanai – 2250 eiro. Savukārt norakstot savu veco automašīnu ar iekšdedzes dzinēju, kas ir piedalījusies satiksmē un gadā nobraukusi vismaz 5000 km, papildus pie šī atbalsta iespējams saņemt klāt vēl 1000 eiro.

    Būtiski, ka līzinga nosacījumi, iegādājoties automašīnu ar valsts līdzfinansējumu, nemainās. Turklāt, piešķirto atbalstu ir iespēja pilnībā vai daļēji to izmantot arī kā pirmo iemaksu.

    Ne mazāk svarīgi, ka iegādāties varēs tikai tās mašīnas, kas būs publicētas EKII tīmekļa vietnē un par šo automašīnu tirgotāju nevar būt kurš katrs. E. Korsaks-Mills norāda, ka programmas noteikumi nosaka, ka projekta īstenotājs ir Latvijā reģistrēts komersants ar visām atbilstošajām, licencēm, ir CSDD reģistros u.tml. Tāpat komersantam ir jābūt apstiprinātam šīs atbalsta programmas dalībniekam. EKII mājaslapā pašlaik ir pieejams saraksts ar 59 tirgotājiem, kas ir kvalificējušies un tiesīgi pārdot šos elektroauto.

    Soli pa solim līdz jaunam rumakam

    Lai ar valsts piešķirto atbalstu iegūtu savā īpašumā elektroauto vai plug-in hibrīdu, klientam nekas daudz un sarežģīts nav jādara. No EKII mājaslapā pieejamajiem modeļiem ir jāizvēlas kārotais spēkrats, jāiesniedz pieteikums tam un jāsagaida pārdevēja apstiprinājums. Visam procesam no pieteikuma, pārdevēja apstiprinājuma līdz līguma noslēgšanai nevajadzētu aizņemt vairāk par piecām darba dienām. Ja viss atbilst prasībām, tiek slēgts līgums par atbalsta saņemšanu. Protams, pirms pieteikuma iesniegšanas būtu ieteicams sazināties ar izvēlētā auto pārdevēju un noskaidrot visus interesējošos jautājumus, tai skaitā arī par izvēlētā auto pieejamību vai piegādes laiku.

    Jāapzinās, ka līdzfinansējums netiks piešķirts, kamēr auto nebūs reģistrēts uz pircēja vārda. Tas nozīmē, ka, ja auto pasūtīs ar piegādi nākamā gada beigās un līdz tam laikam piešķirtais valsts finansējums būs jau izlietots, pircējs to nedabūs ar atlaidi. Līdz ar to ieteicams raudzīties pēc tādas mašīnas, kas ir pieejamāka.

    Valsts atbalsts tiek piemērots no pārdošanas cenas bāzes komplektācijā, kas nevar būs lielāka par 60 000 eiro bez PVN, tātad papildaprīkojumu ir atļauts piepirkt klāt. Ja nolūkotais spēkrats jau bāzes komplektācijā maksā dārgāk, jārēķinās, ka uz finansiālo atbalstu vairs nevar pretendēt. Lietotu elektroauto vai plug-in hibrīdu gadījumā jāievēro, ka līdzfinansējums neattieksies uz tiem braucamajiem, kuru cena ir zemāka par 5500 eiro bez PVN.

    Programma paredz arī papildu atbalsta iespējas

    1. papildu 1000 eiro atbalstu par sava vecā auto norakstīšanu, ja tas atbilst programmas nosacījumiem: tam ir jābūt aprīkotam tikai ar iekšdedzes dzinēju, ciklā starp pēdējām trijām pamatpārbaudes apskatēm ir nobraucis vidēji vismaz 5000 km gadā, ir nodots CSDD reģistrējam apstrādes uzņēmumam un saņemts apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāts (kopija). Jāņem arī vērā, ka pēdējos trīs gadus šim auto ir jābūt izmantotam ceļu satiksmē un tam bijusi derīga pielaide ceļu satiksmei un transportlīdzeklis bija reģistrēts uz atbalsta saņēmēja vārdu 2021. gada 28. decembrī un likvidācijas sertifikāts nav vecāks par 6 mēnešiem.
    2. papildu atlaidi vai citu stimulējošu risinājumu finansiālā ekvivalenta apmērā jāpiedāvā arī auto pārdevējam – vismaz 1000 euro (bez PVN) apmērā jaunu mašīnu iegādei, vismaz 500 euro (bez PVN) apmērā lietotu mašīnu iegādei. EKII mājaslapā katram auto ir norādīts pārdevēja sniegtā atbalsta veids.

    Nosacījumi, kas jāievēro, ja kārojas iegādāties auto ar valsts atbalstu

    Atbalstam var pretendēt fiziskas personas – Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, un pieteikties var līdz 2023. gada 31. decembrim vai kamēr beidzas finansējums.

    • Jauniem un lietotiem elektroauto ar vienu uzlādi jāspēj nobraukt vismaz 150 km, plug-in hibrīdauto – vismaz 50 km ar vienu uzlādi;
    • Transportlīdzekļa maksimālajam ātrumam jāsasniedz vismaz 90km/h;
    • Iegādājoties jaunu auto, tā pārdošanas cena bāzes komplektācijā nedrīkst pārsniegt 60 000 eiro (bez PVN) un tas nedrīkst būt lietots ilgāk par sešiem mēnešiem vai būt nobraucis vairāk par 6000 kilometriem. Savukārt lietota elektroauto un plug-in hibrīda gadījumā spēkrats nedrīkst būt reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem un pārdošanas cena nav zemāka par 5500 eiro (bez PVN).

    Vēl daži ierobežojumi, kuru esamība pircējam liedz iegādāties auto ar valsts atbalstu:

    • Fiksēts nodokļu parāds, kas pārsniedz 150 eiro;
    • Pircējs reģistrēts kā parādnieks uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā;
    • Vērsta prasība par līdzekļu atgūšanu no citām valsts atbalsta programmām;
    • Pircējam pasludināts maksātnespējas process;
    • Noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas;
    • Atzīts par vainīgu vai ir piemērots sods par noziedzīgu nodarījumu.

    Tāpat pretendenti ar atbalstu iegādāto elektroauto nedrīkst izmantot saimnieciskajā darbībā un tiem būs noteikts arī 5 gadu monitoringa periods.

    Kādi ir automašīnas ekspluatēšanas nosacījumi?

    Pircējam piecu gadu laikā kopš transportlīdzekļa iegādes brīža vai līdz 52 000 km nobraukuma sasniegšanai:

    • Piecu gadu laikā jānobrauc vismaz 52 000 kilometru jeb ap 10 500 km gadā. Katra gada beigās pircējam būs jāiesniedz tikai odometra rādījums, lai fiksētu nobraukumu.
    • Lietotājam ir jābūt Latvijā reģistrētai fiziskai personai;
    • Jānodrošina transportlīdzekļa pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā;
    • Automašīnu nedrīkst izmantot saimnieciskās darbības veikšanai;
    • Transportlīdzeklis jāapdrošina pret bojājejas riskiem – šeit vēlams iegādāties arī KASKO.

    Ja kāds no šiem nosacījumiem netiek izpildīts, var tikt lauzts līgums un pircējam līdzfinansējums jāatmaksā pilnā apmērā. Savukārt pēc šiem pieciem gadiem vai 52 000 km nobraukuma sasniegšanas beidzas monitorings, un pircējs iegādāto elektroauto var izmantot pēc saviem ieskatiem, piemēram, saimnieciskās darbības veikšanai.

    Auto izvēles nosacījumi un braukšanas paradumi

    Šobrīd tiek novērtots straujš elektroauto modeļu pieaugums visos segmentos. Turklāt visi vadošie autoražotāji ir paziņojuši par ambicioziem plāniem attīstīt dažādu elektroauto ražošanu – no neliela pilsētas auto līdz pat sporta modeļiem. E.Korsaks-Mills stāsta, pirms izdarīt izvēli, būtu ieteicams pašam sev godīgi atbildēt uz vairākiem jautājumiem par esošajiem pārvietošanās ieradumiem: cik bieži izmantojat auto? cik lielu attālumu veicat tipiskā darba dienā? cik bieži un tālu veicat garākus braucienos? kad, kur un cik ilgi auto tiek atstāts stāvēšanai?

    Vajadzību un paradumu apzināšana ļauj ne tikai sagatavoties pārejai no iekšdedzes dzinēja auto uz elektroauto, bet arī izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko elektroauto modeli. Ne visiem ir nepieciešams bezceļiem piemērots auto un ne visiem der kompaktās klases automašīna. Ja ikdienā pārvietojaties pilsētas robežās, iespējams, piemērotāks būs neliels elektroauto, savukārt gadījumā, ja to izmanto visa ģimene, – elektrisks sporta apvidus auto (SUV).

    Elektroauto modeļa izvēlē būtiska ir arī piemērotas ietilpības akumulatora izvēle, kas nodrošina autonomiju jeb kopējo nobraukumu ar vienu pilnu uzlādi. “Lielāka baterija nozīmē lielāku nobraukumu starp uzlādes reizēm, taču arī augstāku iegādes cenu un otrādi. Ja ikdienā braucam īsus attālumus, un mājās vai darba vietā ir pieejama uzlāde, liels akumulators nav nepieciešama, tādējādi arī elektroauto iegādes cena būs zemāka,” tā E.Korsaks-Mills.

    Tikpat svarīgi būtu noskaidot, kur veiksim auto uzlādi. Automašīnas 95 % laika pavada stāvot, šo laiku arī būtu jāizmanto uzlādei. Ja dzīvojat privātmājā, jāsaprot, cik ātri būs nepieciešams uzlādēt elektroauto, kāda ir mājoklī pieejamā jauda un kāds uzlādes iekārtas risinājums būs piemērotākais mūsu vajadzībām. Savukārt daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem uzlāde mājās šobrīd ir izaicinājums. Ja īpašumā ir autostāvvieta, var izskatīt iespēju tajā uzstādīt uzlādes iekārtu. Ja autostāvvietas nav pieejama vai uzstādīšanas process ir sarežģīts, jāizpēta alternatīvas uzlādes iespējas, piemēram, elektroauto uzlādes iespēja darba vietā vai publiskā tīkla uzlādes stacijās, kas ir pieejamas ikdienas maršrutā, tuvumā darba vai dzīvesvietai.

    Kādas ir iespējas auto uzlādēt mājās?

    “Lai kā censtos standartizēt visus risinājumus, tie ne vienmēr ir pilnībā piemēroti konkrētajam auto. Ir nepieciešama inženiera konsultācija, lai izvēlētos piemērotāko uzlādes risinājumu,” stāsta A. Valdovskis. Piemēram, “vidējā” ātruma uzlāde patērē 22kW (32A), tādējādi viena uzlādes iekārta patērē vairāk nekā jebkura cita mājsaimniecības iekārta. Tā patērē vairāk nekā visas pārejās iekārtas, kad tās ieslēgtas vienlaikus, un bieži vien esošā mājas sadale tam nav gatava un tajā nepieciešamas izmaiņas. E.Korsaks-Mills stāsta, ka ir būtiski sabalansēt enerģijas izlietojumu, lai iztiktu bez ļoti lielām investīcijām. Ir arī iekārtas, kas mājoklī neizmantoto jaudu spēj dinamiski novirzīt uzlādei un līdz ar to darbojas daudz efektīvāk, izmantojot visu konkrētajā brīdī pieejamo strāvu.

    Kas ir wallbox uzlādes iekārta, kā tā darbojas un cik ērti ar to iespējams uzlādēt elektroauto?

    A.Valdovskis stāsta, ka elektrumveikals.lv ir pieejams liels uzlādes iekārtu klāsts. Iespējams saņemt konsultācijas, kura būs vispiemērotākā konkrētajā mājsaimniecībā. Tāpat arī iespējams iegādāties uzstādīšanas pakalpojumu. Mājsaimniecībai piemērotas ir AC jeb maiņstrāvas uzlādes iekārtas, kas maksā no 150 līdz 3500 eiro. Piedāvājumā ir modeļi ar uzlādes kabeli vai rozeti, iespēju uzlādēt vienu vai divas automašīnas, ierīkot uzlādes iekārtu pie sienas vai pagalmā. Izvēloties uzlādes risinājumu, svarīgi saprast, cik kilometru braucienam automašīnu varēs uzlādēt vienas stundas laikā un cik bieži auto būs jālādē. Lādējot no rozetes vai ar speciālo kabeli, vairāk par 20 kilometriem vienas stundas laikā uzlādēt nevarēs un būs jāiegādājas uzlādes iekārtas, kas ļauj uzlādēt ievērojami lielāku enerģijas daudzumu tālākam braucienam tās pašas uzlādes stundas laikā.

    Vai privātpersonām pieejamas vēl kādas līdzīgas atbalsta programmas?

    Runājot par vēl citām pašreiz aktuālām atbalsta programmām privātpersonām, A. Valdovskis norāda uz ALTUM atbalsta programmu privātmāju energoefektivitātes paaugstināšanai. Tā ietver ēkas energoefektivitātes uzlabošanas aktivitātes, piemēram, apkures sistēmu maiņu, saules paneļu uzstādīšanu. Ja ēkas enerģijas patēriņš samazinās vismaz par 20%, ir iespēja saņemt dažādus atbalsta rīkus. No privātpersonas skatījuma raugoties, viņaprāt, Latvijā kopumā ir iespējams saņemt dažādus labus atbalsta piedāvājumus. “Domāju, šis ir ļoti labs laiks, lai investētu atjaunojamos enerģijas resursos un kļūtu zaļāki un energoneatkarīgāki,” pauž A. Valdovskis.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    51 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Uldis
    07.06.2022 11:40

    Kurš muļķis pirks lietotu elektroauto. Pēc 5 gadiem viņa akluamators būs nolietojies par 35 % tad sareikiniet cik varēs nobraukt ar 5 gadus vecu mašīnu,un ja veics tekoši ātro uzlādi tad 5 gadu laikā samazinās par 50 %akulamatora izturība.

    Kursors.lv
    07.06.2022 11:41
    Reply to  Uldis

    No kurienes radies viedoklis, ka “pēc 5 gadiem akumulators būs nolietojies par 35%”?

    Mareks
    07.06.2022 12:28

    Tā parasti ir, vismaz paši ražotāji norāda. Palasot informāciju “sīkajā drukā”.
    Citāts : “Visiem mūsu elektriskajiem transportlīdzekļiem ir astoņu gadu vai 160 000 km akumulatora garantija vismaz 70% no sākotnējās uzlādes jaudas pēc šī laika vai distances.”
    Vēl viens citāts no cita ražotāja : “Akumulatora garantija ir 8 gadi, 160 000 km uz 70 % no tā uzlādes kapacitātes.”

    Kursors.lv
    07.06.2022 12:35
    Reply to  Mareks

    Jā, par garantijas nosacījumiem autoražotājiem ir klienti jāinformē, taču tas nenozīmē, ka absolūti visos gadījumos šajos pirmajos gados baterijas kapacitāte samazināsies par 30%. Pat ne tuvu tam.

    Juris
    07.06.2022 13:55
    Reply to  Mareks

    Man ir 2015.g. 500e ar 79tūkst. nobraukumu un 78% atlikušo baterijas kapacitāti. Tāpat arī taksistu leafi brauc 200+ tūkst un baterijas vēl virs 60%. Tā kā nevajag nepārbaudītu info rakstīt.

    AC/DC
    07.06.2022 16:38
    Reply to  Uldis

    Muahaha! Manam auto jau 10 gadi, no kuriem 4 pa Latviju. Kaut kā vēl oriģinālā bača un varu visur izbraukāt :D

    Basics
    07.06.2022 19:04
    Reply to  AC/DC

    “visur” nav diezko raksturojoši par tipiskā maršruta garumu un tempu.
    es ar vellapēdu arī visur varu izbraukāt – Latvija ir ļoti neliela valsts)

    AC/DC
    08.06.2022 15:00
    Reply to  Basics

    Nu, es ar viņu no Parīzes atbraucu (un es nebraucu mēnesi) un nav bijusi problēma kaut kur Latvijā aizbraukt, ja vajag. Protams, jāpērk tāds auto, kas var nosegt visus IKDIENAS maršrutus.

    Skābene
    08.06.2022 08:34
    Reply to  AC/DC

    Ha, manam vecajam telefonam baterija joprojām strādā, tikai jālādē 3 reiz dienā, bet visus var sazvanīt! ;)

    Krišs
    07.06.2022 14:25

    Nu nez… Man jau liekas ja vien neesi atpazīstams pipars(kā piemeram mega reklāma šim pasakumam – Sipeniece), tev šo atbalstu altums gandrīz vienmēr atsaka. Jeb kartējā afēra, kur no eiropas var uz papīra noslaukt naudu! Realitātē tikai izredzētie saņem! Bija sakrāti 15K kabatā, vēlējos(un arī pieteicu šo altum) Ar visiem pārskatiem, projektiem, dokumentiem… Mazlietotu Teslu S 2018 gada(jo kurs var atļauties jaunu?) pa 60k, kā arī mājā saules paneļus, wallboxus u.t.t. pa 20K tāme. Atnāk atbilde – noraidīts! Kapec? Jo pietrūka kkāds tur dokuments, labi sagādaju dokumentu, iesniedzu vēlreiz gaidu gaidu… -noraidīts, jo pārak liela summa, japalielina ‘pirmā iemaksa.’ Kopumā čakars baigais(man 2men garumā) lai visus papīrus nokartotu un beigās tev pasaka nebūs, īpasi nepaskaidrojot, attieksme arī tāda – tev to vajag! Ne jau mums…. (kā jau valsts iestādēs) Informācija ar nekāda, ir tikai ka ir tāda iespēja, bet kādus dokumentus jasniedz un kā jāsniedz(tada 1-2-3 viegli saprotamā ķēdītē, nav) – jārokas starp visu informāciju apjomu, kas protams ir copy-paste vienā lielā blāķī iemests, kopā ar visu parējo, neskaitamas reizes jāzvana un stundām ilgi jainteresejas pašam. Nospļāvos, aizgaju uz salonu un taja pasa dienā nopirku jaunu(mazlietotu) euro6 2020g dīzeli pa 15K + 3 gadi kredīts, uztaisīju antikoroziju(ne krown), bēdu nezināsu… Read more »

    Last edited 1 year ago by Krišs
    Nelabojams
    07.06.2022 15:29
    Reply to  Krišs

    Nu bet tas tak ir katram ezītim zināms, ka visas šīs “atbalsta” programmas tiek tieši tā konstruētas, lai kritērijiem tās atbilstu tikai tiem, kam tās faktiski nav vajadzīgas, bet visi pārējie tiek atšūti.

    Kursors.lv
    07.06.2022 15:32
    Reply to  Nelabojams

    Klau, atlikt šo “Atlajst sajmu!” tipa muldoņu!

    Nelabojams
    07.06.2022 15:46

    Es savulaik esmu visai tuvu stāvējis šiem procesiem, dažās jomās pat nodarbojies ar to saskaņošanu. Tāpēc labi zinu neoficiālās (un dažreiz pat “dienesta lietošanai” rakstītās) FM rekomendācijas šai jomā.

    Last edited 1 year ago by Nelabojams
    Kursors.lv
    07.06.2022 16:26
    Reply to  Nelabojams

    Un ko esi darījis, lai nejēdzības vērstu par labu?

    Bats
    07.06.2022 20:18

    Nejēdzības šādu cilvēku izpratnē ir formalitātes un ierobežojumi ar kuriem apaudzēts atbalsts lai mazinātu dažādu shēmotāju spēju atbalstu izkrāpt. Piemēram, ierobežojums, ka elektroauto (pat lietota) tirgotājam jābūt reģistrētam, licenzētam un apstiprinātam programmai un ar to jābrauc 5 gadus ir ieviests tā dēļ, lai mazie shēmu mākslinieki nevarētu viens otram tirgot vienu un to pašu auto, katru reizi savācot “atbalsta naudu”. Spriežot pēc tā, ka lietotas Teslas par 60+20K cauri netiek, sistēma strādā.

    Kursors.lv
    07.06.2022 21:31
    Reply to  Bats

    Es tieši par to arī runāju. Programmu pārvaldniekiem ir jācīnās ar žuļikiem, kas grib izkrāpt šo naudu.

    Skābene
    08.06.2022 08:48

    Katrai mašīnai ir VIN numurs un var tak izkontrolēt, ka vienam un tam pašam VIN numuram atlaidi nedod!?
    Bet mūsu ierēdņiem jau patīk birokrātija, jo tad ierēdņiem vienmēr būs darbs. Piemēram, Rīgas centrā, vai Jūrmalā ir bieži sastopami tā saucamie kopīpašumi, kad zeme, dzīvokļi vai mājas ir kopīpašumā un nav sadalīti reālās daļās. Cilvēki to ir risinājuši ar kopīpašuma dalītas lietošanas līgumiem un to visu reģistrējuši zemesgrāmatā, lai ierēdņi var redzēt, ka Jānim vai Pēterim ir tiesības mainīt logus, durvis, vai veikt remontus savā dzīvoklī bez kopīpašnieku piekrišanas. Bet ko dara ierēdņi, ja Jānis vai Pēteris grib mainīt apkures katlu ar valsts atbalstu? Liek Jānim un Pēterim nest notariāli apstiprinātas kaimiņu piekrišanas. Un ja Tu dzīvo Lielajā ķīnjas mūrī Ozolciema ielā 18, Rīgā, vari iedomāties kāds būs notāra rēķins par parakstu apliecināšanu visgarākajā mājā Baltijā? Es pat nestādos priekšā, kā var saganīt visus īpāsniekus pus kilometru garajā ēkā. :D

    Bats
    07.06.2022 20:01
    Reply to  Krišs

    Kaut kas nelīmējas – plāns bija pirkt Auto + saules paneļus + mājas uzlādi izmantojot Altum atbalstu. Tik tālu skaidrs, bet tad sākās dīvainības. Pieteici lietotu Teslu par 60K, un tad vēl saules paneļus un mājas lādētāju par 20K un Altum nevis uzreiz pasūtīja, bet prasīja kādu papildus papīru? Jau pie pirmā punkta izkrīti. Tālāk arvien dīvaināk. Saules paneļiem Altum atbalsts izpaužās tā, ka Tu tos uzstādi pats un tad atgūsti daļu no izdevumiem, ja visi kritēriji sasniegti. Tātad ar iekrātajiem 15K nepietiek, lai uzstādītu sistēmu par 20K – tā katrā ziņā nav mikroģenerācijas sistēma, jo tās ar visu lādētāju nevar 20K maksāt pat tad, ja pretendē uz maksumālo jaudu, kāda mikroģenerātoram atļauta. Nedaudz ož pēc shēmas kā izkrāpt naudu no bankas & Altum ar mākslīgi uzpūstu tāmi. Un tad sākas pats dīvainākais – tā vietā lai pārskatītu ieceri un ietu pēc teiksim Ioniq 5 par 45K, aizgāji un paņēmi līzingā uz 3 gadiem dīzeli par 15K, lai arī sākumā rakstīts, ka 15K bija jau sakrāti. Tad tos saules paneļus arī vairs nevajag? Jo ja tos vajadzēja tikai Teslas iegādes gadījumā, tad man ir sliktas ziņas. Godīgus 20K izdodot par sistēmu, pat ar Altum atbalstu, atmaksāšanās laiks būs kādi 14-15gadi,… Read more »

    digitalk
    08.06.2022 06:09
    Reply to  Bats

    > tā vietā lai pārskatītu ieceri un ietu pēc teiksim Ioniq 5 par 45K, aizgāji un paņēmi līzingā uz 3 gadiem dīzeli par 15K, lai arī sākumā rakstīts, ka 15K bija jau sakrāti.

    slima birokrāta “loģika” — ja tev nesanāk atbalsts savam sapņu auto, tad paņem pirmo pagadījušos elektrolūzni, iztērē savu uzkrāto naudu bezjēdzīgi. mēs (valsts) būsim apguvuši “zaļos” fondus un varēsim atskaitēs zīmēt priecīgus cipariņus, a tas, ka tev vairs nebūs iekrātais kapitāls kāda projekta pirmajai iemaksai, mums nerūp.

    Kursors.lv
    08.06.2022 07:49
    Reply to  digitalk

    Nu vispār jau Ioniq 5 būs labāka izvēle par noskatīto lietoto Teslu.

    digitalk
    08.06.2022 08:01

    priekš tevis, varbūt.

    Skābene
    08.06.2022 08:52
    Reply to  Bats

    “Saules paneļiem Altum atbalsts izpaužās tā, ka Tu tos uzstādi pats un tad atgūsti daļu no izdevumiem, ja visi kritēriji sasniegti ” šis apgalvojums ir nepatiess! Tas būtu attiecināms uz VARAM atbalsta programmmu, nevis Altum. ;)

    Krišs
    08.06.2022 09:02
    Reply to  Bats

    Nepļūtīšu šeit komentāros visu palagu, uzrakstīju galveno domu un tā jau sanāca gari…

    Skatījos protams citus Eauto, bet neviens nav ietilpīgs, tādā kur var komfortabli braukt ģimene un vēl ielikt bagāzniekā mantas, dīži vairak pa 400km realā scenārijā(nevis skaistajā labratorijas) nevar nobraukt. Tad vēl ja auto ir ikdienas(nevis kā sekundarais) ziemā jārēķina, ka atņem vel savus 100km.. Nu un kur brauksi beigās? Rīga-Jūrmala-Rīga un sēdēsi atkal pie vada?

    Nezinu kas visiem ir par dīzeļu stereotipiem, bet 2020 gada A4 avants automāts(35TDI 150hp) ar normalu komplektāciju- B&O skaņa, navi, pano lūka, led gaismas, apsildama stūre, 3 zonu klima u.c. labas ekstras un 40k nobraukumu, nebūt nav grabaža. Un ne nav ne sists, ne tīts.
    Cena nokaulēta uz 25 000€, bija 27k.

    Kursors.lv
    08.06.2022 10:26
    Reply to  Krišs

    Huh, kur prāts pirkt pabrauktu premium lamatu? :|

    Krišs
    08.06.2022 12:34

    Nu… Redzot cik ātri elektro zaudē savu vērtību un nedz bateriju, nedz piedziņu var remontēt, kā beidzas – tā tikai uz tolmetu, tad piemēram 2030 gadā joprojam vēl braukšu ar savu ‘premium lamatu’ kurai būs 200k+ nobraukums, bet ar elektro līdz tam laikam nāksies jau vienu vai divas reizes domāt, mainīt un līst jaunos krītos.

    Paldies… Labi vien ir ka nesanaca man altum projekts, jo ieraudzīju elekto vāģus no cita perspektīva(ne tikai no ta skaistā reklāmu viedokļa.)
    Ir jābūt nerealākai sistēmai pašam, kā arī valstij(piem. kā norvēģija, zviedrijā) kur uzlādes staciju netrūkst un tās nav speciāli jameklē, lai varētu droši braukt un nedomāt vai pietiks sula vai nē…
    Kā nesen Sipeniece stāstija, ka viņas autiņš bļāva, ka vajag stepseli jo atlikums 50km!!! Un nezināja vai tulīt paliks uz ceļa vai tomēr davilks… ;)

    Varbūt 2030 gadā, kad mainīsu, būs kas progresējis un varēs paļauties uz elektro, bet nu pagaidam ta ir tāda spēļmantiņa, kura ir bez raizēm derīga ja ir, kā senkundarā mašīna.(un tad jau kāds tur ”zaļums” ja tev ir 2 autiņi kas piegružo pasauli… )

    Last edited 1 year ago by Krišs
    Kursors.lv
    08.06.2022 13:03
    Reply to  Krišs

    Nav viss arī tik vienkārši. Pirmkārt, ICE auto savu vērtību zaudē straujāk un arī remontos tu maksāsi par to vairāk. Cits jautājums, ka elektroauto vēl ir padārgi un tehniski ne pārāk spējīgi (salīdzinot ar ICE). Ja runājam par uzlādes infrastruktūru, tad ārpus Rīgas publiskais E-mobi tīkls man šķiet adekvāts uz to elektroauto skaitu, kas tagad ir Latvijā. Problēma ir tieši Rīga, jo te ir pamaz publisko uzlādes staciju un tā ir liela problēma dzīvokļos dzīvojošajiem, kādu ir vairums.

    Skābene
    08.06.2022 14:48

    ” ICE auto savu vērtību zaudē straujāk un arī remontos tu maksāsi par to vairāk”.
    Nu šitais ir totāli no pirksta izzīsts. :)
    Piemērs no dzīves, 2016.gadā no Wess salona izbraukts jauns RAV4 Hybrid maksāja 28k Euro. Šodien Mobile de. tāds maksā 25k eur. Vērtības kritums 6 gados ir ~10%. Nosauc man kaut vienu 2016.gada EV kas 6 gadu laikā ir zaudējis mazāk par 10% no savas vērtības.

    Tītars
    08.06.2022 15:05
    Reply to  Skābene

    Šobrīd nav objektīvi salīdzināt, sanāk tāds strawmens. Pandēmijas gadi ir pamainijuši cenu politiku.

    Kursors.lv
    08.06.2022 16:57
    Reply to  Skābene

    Izdzen no salona BMW X5 un parunājam par tā vērtības kritumu ;)

    digitalk
    08.06.2022 17:06

    tīra demagoģija, kur cenu kritumam nav saistības ar ICE vai EVA, tikai ar konkrētiem auto modeļiem un cilvēku pirktspēju un psiholoģiju. jēgas no argumenta = 0.

    Kursors.lv
    08.06.2022 17:09
    Reply to  digitalk

    Objektīvā realitāte ir tāda, ka šobrīd lietotām mašīnām cenas ir augšā. Plus, augstas cenas ir tām mašīnām, kas ir maz pieejamas – it īpaši elektroauto.

    Skābene
    09.06.2022 08:36

    Pēc šīs loģikas visiem veciem EV būtu jāmaksā dārgi, jo nav tak dabūjami. Bet kaut kā neredz rindas pēc veciem Leaf! :)

    Kursors.lv
    09.06.2022 08:37
    Reply to  Skābene

    Vecu Leaf gadījumā atduramies pret citu problēmu – tās ir ļoti vājas elektromašīnas un principā der tikai jomas fanātiem :)

    Skābene
    09.06.2022 09:37

    Tā diemžēl ir, ar 5 un vairāk gadus vecu EV ir jārēķinās, ka tehnoloģijas attīstās straujiem tempiem un tas kas agrāk bija flagmanis, šodien jau ir vāja vai stipri viduvēja EV mašīna. Nu pa lielam tāpat kā ar telefoniem. Pirmais gads super, otrais gads nu tā, var iztikt, bet trešajā gadā jau jāskatās uz jaunu. :)

    Skābene
    09.06.2022 08:30

    X5 būtu jāsalīdzina ar iX5, kurš pagaidām nav nopērkams. Ja salīdzina 2021 gada iX3 un X3, tad cenas praktiski vienādas. Pagaidīsim 5 gadus un tad arī salīdzināsim, kam vērtība kritīsies vairāk.
    Bet par ICE cenu kritumu runājot, nevajag pirkt sūdus, tad cena turēsies. G klasei vai, Landcruiseriem cenas turās ļoti labi. Dažs labs pat pamanās nopirkt G klasi, nobraukt 5-7 gadus un pārdot par tādu pašu cenu, ja ne vēl dārgāk. Vai nākotnē būs tāds jēdziens kā klasiskais EV, stipri šaubos. Kamēr klasiskie ICE tiek un tiks tirgoti par ļoti labām naudiņām.

    Kursors.lv
    09.06.2022 08:38
    Reply to  Skābene

    Es domāju, ka geļiks un kruzaks ir patīkami izņēmumi autobūves jomā :)

    Biteme
    09.06.2022 08:55

    Uhu, palīdz detektēt cilvēkus ar mazā peņa kompleksu. Ir jau pa retam arī izņēmumi – kad tos auto izmanto piemērotos apstākļos noteiktiem uzdevumiem.

    Bats
    10.06.2022 12:21
    Reply to  Krišs

    1. Elektroauto savu vērtību straujāk zaudē līdz kaut kādam % un tad turpmākais vērtības kritums ir ļoti lēns (lēnāks nekā ICE). Ja elektroauto ir >80% akumulatora ietiltības, tad tas tipiski nemaksā mazāk kā 40% no sākotnējās cenas neatkarīgi no gadiem. Lietotu i3, Ioniq, eNiro, pat Soul un arī Teslu cenas reti ir zemākas par 50% no jauna pat pēc 6-8gadiem un pēdējā gada laikā cenas ir, uzpildes stacijās uzkrītoši pamanāma iemesla dēļ, kāpušas. 2. Akumulators EV ir maināms, bet ļoti retos gadījumos – savu ietilpību tas zaudē lēnām, aptuveni 1-2% katrus 10K Km. Ja vien ikdienā nav jābrauc tik daudz cik pa nakti nespēj akumulatorā vairs lielādēt, problēmu turpināt braukt arī ar 200K Km nobraukušu EV nav nekādu. Pārējās piedziņas sistēmas daļas EV jāmaina ir ārkārtīgi reti arī pēc 200K nobraukumiem, katrā ziņā nesalīdzināmi retāk nekā turbodīzeļiem/benzīniem. 3. Ja tik tiešām esi pamanījies ar EV noripināt 200K Km, tas būs Tev atpelnījis tikai uz degvielas un apkopju ietaupījuma rēķina lielu daļu sava “krīta”. Turpretī visi 200K Km ar turbodīzeli ir bijuši tīrā mīnusā. Ekspluatācijas izmaksas to 200K Km nobraukuma laikā būs par aptuveni 22-23K lielākas turbodīzelim nekā EV. Idiotiski domāt, ka jeb kādā veidā braukt ar dīzeli būs izdevīgāk nekā… Read more »

    Skābene
    10.06.2022 14:13
    Reply to  Bats

    Kādas ir tava EV kilometra izmaksas, ieskaitot auto sākotnējās iegādes vērtību? Man 6 gadu periodā 1 km izmaksas sastāda EUR 0,28 (jauns hybrid SUV no salona + apkopes + degviela).
    Palika interesanti, kādas izmaksas uz 1km ir ar EV SUV, ieskaitot mājas uzlādes ierīces uzstādīšanu. :)

    Last edited 1 year ago by Skābene
    Bats
    10.06.2022 16:11
    Reply to  Skābene

    2 auto ar līdzīgām ekspluatācijas izmaksām vērtības kritums var būtiski atšķirties. Atkarīgs no segmenta, atķeksēto pirkuma brīdī ekstru vērtības un to pieprasījuma otrreizējās pārdošanas tirgū dēļ. Pat divi vienādi auto var zaudēt vērtību atšķirīgi, ko parāda uzņēmumu autoparku lietoto mašīnu cenas. Līdz ar to salīdzinājums iekļaujot mašīnas iegādes cenu uz 1km objektīvi neatspoguļo tieši ekspluatācijas izmaksu atšķirības.

    Es ekspluatācijas izmaksās rēķinu: visas patērētās degvielas / elektroenerģijas izmaksas + visu apkopju izmaksas + viss ceļa nodoklis + (opcionāli tiem, kas pārvietojas pa Rīgu, visas RS maksas stāvvietu izmaksas) + (opcionāli tiem, kas mēdz iebraukt Jūrmalā, visas Jūrmalas caurlaides).

    Mainīgie, kam nebūs izšķirošas nozīmes, jo būtiski neatšķiras iekšdedzes no EV mašīnām: ritošās daļas remonti, riepas, mazgāšana, salona tīrīšana.

    Par to SUV īsti nesapratu. Tiem kas neiebilst vadāt visur līdzi simtiem Kg bezjēdzīgas auto pašmasas diez vai rūp, ka kaut kāds EV ir ekspluatācijā lētāks, jo daudzkas arī neskaitot EV ir ekspluatācijā lētāks par SUV (arī hibrīda).

    Fedja
    10.06.2022 21:12
    Reply to  Bats

    A man ir darba auto, un man ir viszemākās izmaksas, lētāk, ērtāk un izdevīgāk par Jūsu EV, un Hibrīdiem. 🥳

    Last edited 1 year ago by Fedja
    Tītars
    08.06.2022 13:59
    Reply to  Krišs

    Tas protams atkarīgs no dzīves veida, manā gadijumā ļoti reti kad ir bijis tā, ka jānobrauc 400+ km bez jebkādām pauzēm, un tas parasti ir auto ceļojumos. Ikdienas variantā nobraukšu labi ja 200km vienā virzienā un tad auto būs vismaz uz 30 min kkur jānoparko. Tagad kopš ir elektriskais auto varu apvienot divas lietderīgas lietas – uzpildīt auto un noparkot uz nepieciešamo laiku, līdz jādodas tālāk/atpakaļ. Protams, vislielākais ieguvums ir tad, ja mājās ir pieejama uzlāde, ICE auto sāk izskatīties pēc ļoti neērtas padarīšanas, ja ir kaut kur ārpus kārtas speciāli jāstājas lai tikai uzpildītos. Pašlaik priekš Latvijas izmēriem, EV redzu kā ieguvumu. Sākuma cena ir kas tāds ko jāspēj sagremot, bet kad parēķini naudu ko ietaupi no lētakas enerģijas, bremžu sistēmas un bremžu kluču nolietojuma, dzinēju uzturēšanas (nav eļļas, transmisijas, etc), tā cena nav nemaz tik nepatīkama ilgtermiņā. Bateriju nolietojums ir ļoti uzskatāms veids kā auto samazinās enerģijas atdeve, bet tas ir ļoti labi uzskatāms veids kā auto nolietojas un varam viegli izmērīt. Ko nevar teikt par ICE, kur nobraukuma kvalitāte samazinās dēļ ICE ritošās daļas nolietojuma, eļļa sāk spiesties kur nevajag, šķidrumi nesadeg pietiekoši, transmisijas problēmas utt. Ir ļoti daudz iemesli kas auto laika gaitā padara mazāk efektīvu… Read more »

    Skābene
    08.06.2022 15:03
    Reply to  Tītars

    Parunāsim par EV, kad būsi nobraucis vismaz 5 gadus vai 200k ar savu EV un būs pārgājis rozā briļļu periods. ICE gadījumā 200k tas ir standarta nobraukums “mazlietotai “mašīnai no Vācijas ar kuru tipiskais letiņš novālē vēl 200k kad arī sākās lielās problēmas ar motoriem, eļļām un lielajiem remontiem. Līdz 200k piekarē nekas nopietns nav jādara, ja neskaita kādu buksi.
    Vai kāds vispār gribēs pirkt EV ar 200k nobraukumu? Un par kādu cenu? Ja dīleris pa garantiju būs nomainījis akumulatoru bloku, iespējams, ka pircējs atradīsies.

    Tītars
    08.06.2022 15:45
    Reply to  Skābene

    Jā, laba piezīme par ieteicamo nobraukumu ilgumu/daudzumu salīdzināšanai, ar pilnīgi jaunu auto ir pavisam cita perspektīva kā tas varētu būt vidējam LV patērētajam.
    Te jāparunā ar kādu kas savu Teslu vai Leaf turpina braukt 5+ gadus.

    Tītars
    08.06.2022 15:49
    Reply to  Skābene

    Par degradāciju gan mans arguments ir, ka EV ir salīdzinoši mazāk detaļu kam degradēties, un elektriskā degradācija nav tas pats kas mehāniskā, kur Tu burtiski zaudē atomus, kamēr lietas ir kustībā.
    Ideālai auto ritošajai un piedziņas daļai ir 0 detaļas, jo tad vispār nekas nav jāuztur ilgtermiņā, jebkāda novirze no šī, palielina uzturēšanas izmaksas. EV šajā gadijumā ir tuvāk 0 salīdzinot pat ar mehāniski visvienkāršāko ICE.

    Skābene
    08.06.2022 16:33
    Reply to  Tītars

    Ritošā daļa un piekare jau pa lielam būs vienāda gan EV, gan ICE. EV bremžu sistēma pa lielam tāda pati kā hibrīdam, bremzē ar elektromotoru un tikai pašās beigās pieslēdzas mehāniskās bremzes. Liela iespēja ka bremzes sarūsē no nelietošanas! :D Paliek motora sadaļa ar eļļas. filtru un sveču maiņu. Jaunam Hibrīdam tās apkopes nepārsniedz 200 euro un apkopes periodi ir diezgan pagari, ja salīdzina ar pliku ICE. Cik lasīju un pētīju par EV bateriju degradāciju, tad jo mazākas ietilpības akumulators, jo ātrāk degradējas. Tam pašam Leaf ar 24kWh akumulatoru pēc 5-6 gadiem jau būs pagrūtu nobraukt 100km un ziemā būs vēl čābīgāk.
    Ja ir iespēja braukt ar jaunu EV, kāpēc gan ne. Par lietotu EV gan ir stipri jādomā, vai to vajag.

    Aigi_nr1
    08.06.2022 09:23
    Reply to  Krišs

    Muļķības. Pats esmu saņēmis atbalstu siltumsūņa uzlikšani vēl pirms 10 gadiem, kad parādījās pirmās programmas privātpersonām un tagad zinu cilvēkus, kas mierīgi, bez problēmām saņēmuši atbalstu saules paneļu uzstādīšanai.

    Karlis
    09.06.2022 09:56
    Reply to  Krišs

    Insaideri saka, Sipeniece to auto nemaz nepaņēma caur atbalsta programmu, bet tas bija vienkārši PR.

    Biteme
    09.06.2022 10:43
    Reply to  Karlis

    Sipenieces insaideri?

    Jānis
    07.06.2022 15:27

    Labs raksts, paldies!

    Zuli
    08.06.2022 13:49

    Liekas dīvaini, ka viņi nevar dabūt datus no CSDD par nobraukumu. Tai mašīnais tak tehniskā apskate būs jāiet …

    Reklāma