Web Analytics
More
    Reklāma

    Kas ir wallbox uzlādes iekārta, kā tā darbojas un cik ērti ar to iespējams uzlādēt elektroauto?

    Raksts tapis sadarbībā ar Elektrum.

    Jaunākie raksti

    Statistika liecina, ka pašreiz 0,3% no visa autoparka Latvijā sastāda elektriskās mašīnas. Viens no iemesliem, kāpēc cilvēki joprojām izvēlas par labu iekšdedzes dzinēja mašīnām, ir uzlādes staciju nepieejamība. Vienlaikus izskan prognozes, ka Eiropas Savienībā līdz 2025. gadam būs vismaz miljons uzlādes punktu līdzšinējo ~174 tūkstošu vietā. Savukārt Latvijā to skaits pēc pieciem gadiem būs vismaz 1000, pēc 10 gadiem – 3600 uzlādes punktu. Kāda ir reālā situācija ar elektroauto uzlādes iespējām Latvijā, kādas priekšrocības sniedz wallbox uzlādes stacija un ko šajā ziņā piedāvā “Elektrum”, sarunā atklāj elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills un “Elektrum” tehniskais eksperts elektromobilitātes un energovadības nodaļā Kaspars Straume.

    Katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs plāno iegādāties elektroauto

    Vēl pirms valdība bija vienojusies par nosacījumiem elektroauto iegādes atbalstam, “Latvenergo” prognozēja, ka līdz 2030. gadam Latvijā būs reģistrēti vismaz 36 tūkstoši elektroauto. 2021. gada nogalē Ministru kabinets atbalstīja priekšlikumu jauna elektroauto iegādē fiziskām personām piešķirt 4500 eiro līdzfinansējumu, savukārt lietota elektriskā spēkrata iegādei izsniegt 2250 eiro lielu atbalstu. Līdz ar to prognozes ir mainījušās un liecina, ka līdz 2030. gadam elektroauto skaits uz Latvijas ceļiem varētu sasniegt pat vairāk nekā 60 tūkstošus.

    Ja ir šaubas, kā tīkls uzturēs visus šos spēkratus, Kaspars mierina, ka pāreja uz elektroauto notiek pakāpeniski, “Latvenergo” un “Sadales tīkls” seko līdzi elektroenerģijas patēriņam. Tuvākajos gados varam sagaidīt attīstāmies arī saules un vēja enerģijas parkus. Vēl jau ir arī savienojums ar “Nord Pool”. Līdz ar to elektroenerģijas deficītam noteikti nevajadzētu rasties.

    Palielinoties elektroauto piedāvājumam un paplašinoties uzlādes staciju tīklam, uzlabojies arī sabiedrības kopējais noskaņojums pret šo auto iegādi. 2020. gada septembrī bankas “Citadele” un “Norstat” veiktajā aptaujā noskaidrots, ka 82% Latvijas iedzīvotāju atbalsta elektroauto izmantošanu. Tikmēr 2021. gada 1. martā “Latvenergo” un “SKDS” aptaujā secināts, ka tuvāko gadu laikā nomainīt pašreizējo degvielu patērējošo auto pret elektroauto plāno katrs ceturtais.

    Galvenie kritēriji, kas jāņem vērā, iegādājoties elektroauto

    Elektroauto klāsts ir patiešām plašs, šobrīd katrs sevi cienošs autoražotājs piedāvā šādu spēkratu. Ja vēl pirms dažiem gadiem bija vien kādi trīs varianti un neviens no tiem neuzrunāja, tagad ir plašas iespējas modeļu, cenas, komplektācijas ziņā.

    Taču, ja īsti nezini, ko vēlies, elektroauto piedāvājums var iedzīt īstā strupceļā. Īpaši tāpēc, ka šāda tipa mašīnas paliek arvien līdzīgākas viena otrai. Pirms iegādāties elektroauto, svarīgākie jautājumi, uz ko ieteicams atbildēt, ir tieši vai netieši saistīti ar uzlādi:

    • Cik lielus attālumus tipiskā ikdienā veicam ar auto?
    • Vai elektroauto būs vienīgais auto un cik bieži to plānots izmantot?
    • Kur elektroauto lādēsim – mājās, darba vietā, publiskajās stacijās?
    • Kur ikdienas maršrutā, mājokļa tuvumā vai pie darba vietas ir pieejamas publiskās uzlādes stacijas?

    Edgars skaidro, ka, ja ikdienā pārvietošanās notiek pilsētas vai piepilsētas robežās, pietiks ar mazāku akumlatoru, savukārt, ja regulāri jāmēro lielāki gabali, piemērotāks būs elektroauto ar ietilpīgāku akumlatoru. Bet akumlatora ietilpība jāvērtē ne tikai kopā ar pārvietošanās paradumiem, bet arī uzlādes iespējām. Ja ikdienā ir brīvi un ērti pieejama uzlāde, var izvēlēties mazāku bateriju, savukārt, ja uzlāde nenodrošina brīvas mobilitātes iespējas – jāiegādājas ietilpīgāks akumlators. Arvien biežāk uzlādes stacijas tiek izvietotas pie ofisiem vai lielveikaliem. Ja tev pieder privātmāja, vari tur uzstādīt savu uzlādes iekārtu, kas spēs nakts laikā uzlādēt pilnu akumlatoru.Bet, ja, dodoties ikdienas gaitās, uzlādes stacijas nav īsti pa ceļam, bet vajag uzpildīties garam braucienam, labāk izvēlēties auto ar ātras un jaudīgas uzlādes atbalstu. “Vispirms ir jautājums par ikdienas pārvietošanās paradumiem, pēc tam piemērotāko modeli jau ir viegli piemeklēt,” uzskata Edgars.

    Drīz sagaidīsim arī īpaši ātrās uzlādes stacijas

    Pašreiz Latvijā lielākoties pieejami trīs veidu elektroauto uzlādes iespējas:

    • Lēnā uzlāde jeb uzlāde ar parasto rozeti. No sadzīvē izmantotās kontaktligzdas ar jaudu līdz 3,6 kW 10 stundu laikā var ielādēt ap 36 kWh. Tātad, ja elektroauto akumulators ir līdz 40 kWh, tad šāds risinājums var būt atbilstošs, bet gadījumā, ja baterija ir 64 kWh vai lielāka, 10 stundu jeb nakts laikā iespējams uzlādēt tikai pusi vai mazāk no akumulatora kapacitātes. Protams, jāņem vērā, ka ne katru dienu “izbraucam” visu akumulatoru.
    • Vidēji ātrā uzlāde – šādu uzlādes režīmu sniedz stacionāra (pie ēkas sienas, uz staba, utml.) uzlādes stacija, ko bieži dēvē par wallbox. Šāda ierīce nodrošinās, ka uzlādei tiek izmantota lielāka elektrotīkla pieslēguma jauda –  no 7 kW līdz 22 kW, spēkratu pilnībā uzlādējot 3-6 stundu laikā. Šāda tipa uzlādes punktus piedāvā arī “Elektrum”.
    • Ātrā uzlādes stacijas visbiežāk piedāvā 50 kW un lielāku uzlādes jaudu, aptuveni 30-40 min laikā ir iespējams uzlādēt akumulatoru līdz 80% jeb 20 minūtēs uzlādēt apmēram 100 km nobraucamo distanci.

    Pašreiz “Elektrum” ir lielākais komerciālais uzlādes tīkls Latvijā, piedāvājot 25 elektroauto publiskās uzlādes vietas gan ar 150 kWh ultra ātro, gan 50 kW ātro, gan 22 kW vidēji ātro uzlādi. Kopumā tie ir 90 pieslēguma punkti Rīgā, Mārupē, Jūrmalā, Liepājā, Jelgavā, Valmierā, Aizkrauklē, Jēkabpilī un Daugavpilī. Pērnā gada nogalē izbūvēta arī pirmā uzlādes stacija Rīgas mikrorajonā. “Elektrum” arī šogad turpinās attīstīt uzlādes tīklu, kā arī paplašināties ārpus Latvijas, uzstādot 230 uzlādes stacijas visās Baltijas valstīs.

    Edgars uzskata, ka ārpus Rīgas esošais ātrās uzlādes tīkls jau šobrīd ir ļoti plašs. Tomēr cilvēkiem vajadzētu sniegt lielāku pārliecību, ka, aizbraucot uz kādu no uzlādes stacijām, tā būs pieejama. Tāpat viņš uzsver, ka būtiski ir veidot plašākas uzlādes iespējas tieši galamērķos, kur uzlāde būs dabiskāka ikdienas gaitā: “Tas ir nākamais attīstības posms, uz ko arī “Elektrum” skatās – kā pilsētvidē vairāk integrēt šīs vidēji ātrās uzlādes iekārtas”.

    Vai dzīvokļos dzīvojošajiem elektroauto iegāde vispār ir variants?

    Lai arī elektroauto ilgtermiņā ir lētāks transportlīdzeklis salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēja mašīnām, joprojām vismaz pagaidām kaut kas liek atturēties no šāda pirkuma. Lielākās bažas saistās tieši ar uzlādi un bailēm pēkšņi palikt ceļa vidū. Tam piekrīt arī Kaspars, kurš uzskata, ka pastāv stereotipi, ka akumulators ceļa vidū vienkārši izlādēsies, būs jāsauc evakuators un gaidāmas lielas klapatas. Viņš uzsver, ka šādas situācijas gan notiek ļoti reti, jo uzlādes staciju skaits Latvijā šobrīd jau ir pietiekoši liels.

    Vēl viena sāpe un joprojām salīdzinoši liels izaicinājums ne vien Latvijā, bet visā Eiropā ir elektroauto uzlādes punktu uzstādīšana mikrorajonos. Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju dzīvo Rīgā. Savukārt lielākā daļa rīdzinieku dzīvo dzīvokļos. Kādas ir elektroauto uzlādes iespējas tiem, kuri dzīvo dzīvokļos? Vai elektroauto viņiem vispār ir variants? Kaspars, daloties ar savu pieredzi, uzsver, ka dzīvokļos dzīvojošajiem elektroauto īpašniekiem ir īpaši svarīgi atrast netālu esošu uzlādes punktu. Viņš pats arī dzīvo dzīvoklī un savu elektroauto mēdz uzlādēt netālu esošajā t/c “Alfa” uzlādes stacijā ar rozetes jaudu. Tiem, kuru elektroauto aprīkoti ar lielākām baterijām, šāds variants īsti neder, jo pie lādētāja jāpavada pāris stundas līdz pilnai uzlādei.

    Tomēr ir kādas labas ziņas. Pirmkārt, pie arvien vairāk ofisiem sāk parādīties uzlādes punkti. Otrkārt, Eiropas Savienības direktīva par ēku energoefektivitāti paredz, ka jauno ēku stāvlaukumos, kurās ir vairāk nekā 10 autostāvvietu, jābūt iespējām uzlādēt elektrisko auto. Šis noteikums no 2021. gada 10. marta ir stājies spēkā arī Latvijā. Tas paredz, ka visos jaunajos vai renovētajos projektos ir jābūt elektroauto uzlādes vietām.

    Tikmēr “Elektrum” Rīgas mikrorajonos – Purvciemā un Juglā – jau izvietojis wallbox, kas atrodas vidēji 10 minūšu attālumā no dzīvokļiem. Tā ir iespēja ērti pieslēgt savu auto pie lādētāja, lai no rīta bez bažām dotos ceļā. Šajā ziņā “Elektrum” plāno paplašināties un šogad nodrošināt vēl vairāk pieslēgvietu mikrorajonos.

    Privātmāju īpašniekiem jau krietni plašākas elektroauto uzlādes iespējas

    Statistika liecina, ka pašreiz puse jeb 50% no visām elektroauto uzlādēm notiek mājās,  20% – pie birojiem un darbavietām, 25% – publiskajās uzlādes vietās, ieskaitot tirdzniecības centrus un izklaides vietas, savukārt 5% uzlāžu notiek ceļā. Dati labi parāda, ka elektroauto īpašnieki dod priekšroku auto uzlādēt turpat dzīvesvietas tuvumā. Katram mājās ir rozete ar 3,6 kW jaudu, un ar to pietiek, lai iedotu mašīnai papildus nobraukuma kilometrus. Taču, cik tas ir droši – šādi uzlādēt auto?

    Kaspars stāsta, ka katram elektroauto nāk līdzi lādētājs, parasti ar 10 ampēru (A) strāvu, kas ir apmēram tējkannas jauda. Normatīvi paredz, ka, lietojot šo iekārtu, ja ir pietiekami kvalitatīva instalācija, visam vajadzētu būt kārtībā un mašīnu šādā veidā var lādēt kaut visu nakti. Šie 10 A parasti sniedz papildus 10 km stundas laikā. Lai arī šāds variants strādā, kopumā ņemot, rozete īsti nebūs ilgtermiņa risinājums elektroauto uzlādei.

    Cik labs uzlādes variants ir wallbox?

    “Elektrum” piedāvā plašu wallbox klāstu, kas ļoti labi aizstāj rozeti. Tā ir tā pati uzlādes stacija, kas nodrošina vidēji ātru uzlādi un ir labs variants privātmāju īpašniekiem. To parasti izmanto, ja ir vēlme pēc lielāka uzlādes ātruma vai iespējas uzlādes procesu ērtāk kontrolēt. Šādā veidā stundas laikā var ielādēt papildus 50+ km.

    Elektrum e-veikalā var iegādāties dažādus wallbox

    Edgars paskaidro, ka mājsaimniecības kontaktligzda neatļauj arī izmantot visu elektroauto iebūvētā lādētāja jaudu: “Šāda ierīce nodrošinās, ka uzlādei tiek izmantota lielāka mājoklī pieejamā elektotīkla pieslēguma jauda, tādējādi arī elektroauto būs iespējams uzlādēt vismaz divas reizes ātrāk”.

    “Elektrum” piedāvā dažādus wallbox, tāpēc svarīgi saprast, kādas ir vajadzības. Edgars stāsta, ka pirms wallbox iegādes, pirmkārt, jāpaskatās auto tehniskajā specifikācijā, kāda ir maksimālā maiņstrāvas jauda, ko elektroauto spēj paņemt. Parasti mašīnām tie ir 7 – 22 kW, atkarībā no modeļa vai komplektācijas. Otrkārt, jāskatās, kāds elektrības pieslēgums ir privātmājai un cik daudz brīvās jaudas ir pieejams. Treškārt, svarīgi arī izvērtēt, kādi ir pārvietošanās paradumi – vai ikdienā jābraukā īsākus/garākus gabalus, vai ir nepieciešamība pēc pilnas uzlādes īsā laikā utml.

    Tehniskie aspekti, kas jāņem vērā, uzstādot wallbox

    No tehniskā skatupunkta – wallbox ir tā pati rozete, kurā nav strāva, bet, aktivizējot uzlādi, parādās spriegums. Signāls no wallbox tiek nosūtīts uz mašīnu, kas cenšas saprast, kādu jaudu var paņemt no iekārtas. Kaspars stāsta, ka pašreiz nav novērots, ka kāda elektromašīna būtu bijusi nesaderīga ar wallbox un šādā veidā nespētu uzlādēties. Līdz ar to kopumā wallbox ir salīdzinoši drošs veids arī jaudīga elektroauto uzlādei mājas apstākļos.

    Uzstādot wallbox, jāskatās, lai tas nebūtu pakļauts tiešai nokrišņu iedarbībai. Kvalificēts elektriķis to pievienos pie ēkas sienas, uzstādīs strāvas noplūdes aizsardzības sistēmu, sastādīs dokumentāciju, veiks vajadzīgos mērījumus. Taču, ja klients wallbox vēlas uzstādīt, piemēram, dārza vidū, būs nepieciešami rakšanas darbi. Tas jau ir sarežģītāk, jo jāuzmanās no citiem kabeļiem.

    Runājot par drošību, Kaspars skaidro, ka wallbox standartā pievienota strāvas noplūdes aizsardzības sistēma. Ir līdzstrāvas 6 mA aizsardzība, kas ir iebūvēts iekšā pašā wallbox. Savukārt ārā – sadales skapī – ir maiņstrāvas noplūdes aizsardzība 30 mA. Ir nopērkami arī tādi wallbox, kuros šis viss ir jau iestrādāts iekšā.

    Wallbox uzstādīšanas jautājumus klients var risināt paša spēkiem, taču krietni vienkāršāk un ērtāk būs sazināties ar “Elektrum” speciālistiem, kuri palīdzēs izvēlēties gan atbilstošāko wallbox, gan to kvalitatīvi uzstādīs, piedāvājot arī individuālus risinājumus. 7,4 kW wallbox ar visu uzstādīšanu “Elektrum” piedāvā iegādāties sākot no 1025 eiro. Savukārt bez uzstādīšanas šī pati iekārta izmaksās ap 605 eiro.

    ABB Terra AC, 7.4 kW wallbox

    Kādas papildus funkcijas piedāvā wallbox?

    • Pieregulēt uzlādes jaudu, pielāgojot to savam mājas pieslēgumam;
    • Autorizācijas iespējas, kas nozīmē, ka neviens cits nevar pieslēgties tavam wallbox;
    • Iespēja pievienot kalendāru, kurā uzlikts laiks, kad sākt mašīnas uzlādi;
    • Jaudas balansēšana jeb dinamiska jaudas mainīšana uzlādes laikā atkarībā no elektrības patēriņa mājā konkrētajā brīdī;

    Wallbox – nākotnē katra elektroauto komplektācijā?

    Edgars norāda, ka wallbox jau šobrīd tiek piedāvāts kā daļa no elektroauto komplektācijas un nākotnē kļūs par neatņemamu elektroauto un mājas uzlādes daļu, jo īpaši attīstoties mikoģenerācijas iespējām. Savukārt Kaspars domā, ka, neskatoties uz daudzajām papildus fīčām, wallbox pamata funkcija nepazudīs. Iekārta varētu kļūt viedāka, ar iespēju to pieslēgt, piemēram, pie saules paneļiem. Tas nozīmē, ka tad, kad spīdētu saule, mašīna tajā brīdi uzlādētos. Nākamo 10 gadu laikā jebkura tīklā esošā automašīna varētu kalpot arī kā enerģijas uzkrājējs, un “Elektrum” pie šī risinājuma strādā jau tagad.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    14 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    karlis
    22.02.2022 12:52

    Mājai tad vajadzīgs 3f 22 kW lādētājs, kas nozīmē 32A ievades automāts.
    uz wallbox tad jāpadot 4×16 alumīnija vai 4×6 vara. + protams zemējums

    AC/DC
    22.02.2022 17:05

    Maz auto spej paņemt 22 kW. Pārsvarā 1F 32A vai 3F 16A max.

    karlis
    22.02.2022 20:26

    ā … 22KW AC nav tik populārs?

    AC/DC
    23.02.2022 08:22
    Reply to  karlis

    Praktiski tikai Renault ZOE un kkas no dārgā gala Etron. Varbut vēl kādi dīvainīši.
    Bet mājās jau nevajag max jaudu. Vajag tik cik var iedot un tik, lai pietiktu pa nakti uzlādēt dienas vajadzībām. Kāda jega ar 22kW salādēt 3h un pārējās vienkārši karāties pie vada?

    Biteme
    23.02.2022 08:42
    Reply to  AC/DC

    Naktī bērnam sasāpās zobs (nesenā brīnumainā cepiena tēma), jābrauc uzreiz un tagad))
    Vai gribās ap 4iem izbraukt uz copi vai mazums kur. Ak jā, ne pārāk tālu, lai nebūtu pa ceļam jālādējas N reizes.

    Elektriķis
    23.02.2022 09:04
    Reply to  Biteme

    Oi, nu šī dilemma vienmēr būs: vai lādēt tad kad spīd saule (saules paneļu gadījumā), kad ir lētais tarifs, vai būt vienmēr gatavībā?
    p.s. Kur naktī var aizbraukt ar sāpošu zobu? Vai ir reāla pieredze?

    AC/DC
    23.02.2022 10:05
    Reply to  Elektriķis

    Nav bijusi vajadzība. Bet ir klinikas kas strādā 24/7.

    Elektriķis
    23.02.2022 11:59
    Reply to  AC/DC

    Kādus gadus atpakaļ bija tāda problēma brīvdienās – atradu vienu vietu, kura izskatījās pēc sena moku kambara…varbūt kaut kas ir mainījies.

    Zobs
    24.02.2022 06:52
    Reply to  Elektriķis

    Rīgā ir vairakas klīnikas kuras strādā 24/7 un visas tādas zolīdas, vienigi ari cenas tur ir sakot no 100EUR, citādak vari pat nebraukt uz turieni

    Biteme
    23.02.2022 10:11
    Reply to  Elektriķis

    Nesen vecāki rakstīja petīciju, ka valstij jānodrošina diennakts zobārstniecība bērniem, kuru vecāki tos nav laicīgi veduši pie zobārsta)

    AC/DC
    23.02.2022 10:06
    Reply to  Biteme

    Tak beidzam šo demogoģiju. Reālajā dzīvē tas viss nav problēmas. Rakstu pēc 4gadu EV pieredzes.

    Biteme
    23.02.2022 10:12
    Reply to  AC/DC

    Viss ir relatīvs. Daudziem reālajā dzīvē pat savu auto nevajag. Saku to pēc ~10 gadu pieredzes.

    AC/DC
    23.02.2022 11:37
    Reply to  Biteme

    Nu tad kāpēc vispār par to satraucies? :D

    Biteme
    23.02.2022 18:17
    Reply to  AC/DC

    Ja nu kāds satraucas, tad tas neesmu es)

    Reklāma