Ministru kabinets šodien atbalstīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) priekšlikumu fiziskai personai par elektrificēta auto iegādi piešķirt 2250 eiro vai 4500 eiro. Kopumā šim mērķim plānots novirzīt 10 miljonus eiro.
Jauna elektroauto iegādes gadījumā valsts atbalsts būs 4500 eiro, bet lietota elektromobiļa vai spraudņa hibrīda (plug-in hibrīda) iegādei – 2250 eiro. Elektroauto pārdošanas cena bāzes komplektācijā nevarēs pārsniegt 60 000 eiro. VARAM skaidroja, ka šāda cena noteikta, lai no atbalsta programmas izslēgtu “premium” segmenta elektromobiļus, piemēram, “Porsche Taycan”, “Jaguar I-PACE”, “Audi e-tron” un citas tamlīdzīgas mašīnas, kuru iegādi, kā atzīst ministrijā, visticamāk, tāpat izvēlas maksātspējīgākā sabiedrības daļa, kas šāda veida transportlīdzekļus spēj iegādāties arī bez valsts atbalsta.
VARAM norāda, ka šobrīd tirgū ir pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes cenu līdz 25 000 eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes cenu līdz 40 000 eiro.
Ministrija uzsver, ka transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu jeb 29% no kopējām Latvijas izmešiem. Gandrīz 70% Latvijas autoparka ir mašīnas ar dīzeļdzinējiem, turklāt daudzi no tiem gados veci. Sniedzot šāda veida atbalstu, ministrija cer iedrošināt cilvēkus iegādāties bezizmešu transportlīdzekļus.
Eiropas Savienībā jauniem elektromobiļiem atbalsts mēdz būt dažāds – tā lielums svārstās no 2000 eiro Somijā līdz pat 10 000 eiro Rumānijā.
Kāpēc neviens nerunā par to, ka ir jānobrauc X tūkstošu kilometru N gados un citiem ierobežojumiem, lai atbalsts nav jāatgriež?
Tu taču auto pērc, lai ar to brauktu, nevis turētu sētmalē. Par ko satraukums?
20 000km gadā nav maz… ja nav ome Daugavpilā vai Gulbenē….
Nu ja padomā… ome var elektriski braukt apkārt savai mājai.
no kurienes 20 000km?
Kad es skatījos MK noteikumu projektu tur bija rakstīts “…vismaz 52 000km piecos gados…”
Man gadā vairāk par 20k salasas pat ar pirmās paaudzes EV.
Cik tad gala versijā pieņēma? Mums knapi 10 pa gadu salasās ikdienā pa Rigu lietojot.
Ļoti vienkārši – lai dotācijas tiktu tiem, kas auto ikdienā izmanto braukšanai uz darbu, nevis brīvdienu izbraucieniem. Tie lai pērk paši vai brauc ar nomas auto, vai autobusu.
Man kā reiz sieva brauc ar EV uz darbu… dārziņu… veikalu. Max 10k gadā.
Cik gan labi, ka var nabadzīgo maksātos nodokļus novirzīt bagāto izklaidēm.
Tie bagātie nodokļus nemaksā? Nabadzīgie varbūt tāpat uz bagāto nodokļiem dzìvo.
Tā nauda ir no pārdotajām CO2 kvotām. Šķiet ka to nevar lietot kur ienāk prātā.
Atbalsta nauda ir tik maza, ka reāli neko īpaši nestimulēs.
Bagāto izklaides skaitās, ja bērniem uz skolu ejot būs mazāk izplūdes gāzes jāelpo?
Bagāto izklaides ir arī ceļu tīrīšana un iesālīšana lai sīkie nepaslīd ejot uz skolu, ceļa apgaismojuma uzturēšana, noziedzības līmeņa samazināšana lai sīko pa ceļam uz skolu nenotriektu/nenozagtu utt. Ā, pareizi pati skola arī ir bagāto izklaide jo jāpērk visādi zīmuļi pildspalvas utt.
Tev jau arī labums, ka smirdīgu Escalade nomainīs pret EV – tīrāks gaiss. Jautājums tik vai pieaugot elektrības patēriņam nekāps elektrības cenas, kā arī vai nepieaugs degvielas cenas, samazinoties patēriņam, kā arī vai nepieaugs ar auto saistītie nodokļi, jo mazāk auto, kuri tos maksā..
Kurš atmaksās šos 2250 eur par lietota elektro auto iegādi?
Par ko tu sapņo?
Noteikumi ir uzrakstīti, lai lobētu jauto auto pārdevējus un pircējus.
Man izskatās, ka lietoto auto pircēji ļoti, ļoti reti saņems grantu…
Tā ka elektroauto iegādes subsīdījas paredzētas masveida degvielas auto nomaiņai pret elektriskajiem, tās jāizsniedz “tautas auto” iegādei. T.i. tikai tādu elektroauto iegādei, kas maksā ne vairāk par 25000€. Nav ko no visu nodokļu maksātāju naudas sponsorēt tos, kuri tāpat var nopirkt dajebko.
Kāpēc nav atbalsts elektro mocim?
Acīmredzot, pārāk mikroskopiska niša. Ja pat elektroauto klāsts un autoparks nav diez ko plašs, tad ar motocikliem ir vēl čābīgāk. Gan jau ar laiku būs arī tas.
Visdrīzāk, tāpēc ka mocis mūsdienās nav ikdienas TL. Ar to pat ziemā nevar braukt, atšķirībā no visparastākā velosipēda. Ja nu būtu niša “mocis ar blaķeni” kas aizstātu ģimenei auto – tas varētu kvalificēties, bet mūsdienās vienkāršs mazgabarīta elektroauto neatstāj izredzes šādam mocim.
Pēc Dienvidāzijas piemēra blaķeni nevajag. Turpat uz parastā mopēda saliek sevi, bērnus, sievu, sievasmāti, suni un vēl pietiek vieta skapim un siena kaudzei.
Viņiem nav ziema. Blaķeni vajag, lai būtu stabili braukt uz slidena ceļa, nevis kapacitātei.
Palīdzība bagātajiem, kuri elektroauto var tā pat nopirkt.
A ko Tu gribēji? Doma ir novirzīt šos cilvēkus uz elektro auto, ne “nabagiem”, kas jaunu auto tāpat nopirkt nevar, tikt pie jauniem ruļļiem.
Ko gribēju? Kā jau te rakstīja, palīdzību tautas auto iegādei.
Kāds tieši ir tas tautas auto, ko vajadzētu palīdzēt iegādāties?
Divus gadus marinējam lielo atbalsta programmu. Rezultātā laimīgo lozi izvilkuši (skarbā darbā nopelnījuši) jaunu auto dīleri. Pāris tūkstoši izvilkuši laimīgo lozi… Un pārējie? Bet vai nebūtu bijis prātīgāk atbalstīt lādēšanas staciju tīklu vai citādi atbalstīt visus jaunos reģistrētos elektroauto. Jāsaka vāji strādā ierēdniecība, vairāk neko nemāk kā kopēt kaimiņu darbošanos. Par špikošanu būtu jāliek nesekmīgi, bet liekam 4. Nodevuši tomēr darbu, malači.
Kā konkrēti, Tavuprāt, būtu jāatbalsta lādēšanas staciju tīklu un atbalstīt jaunos reģistrētos elektroauto?
fiskāli motivēt benzīna uzpildes stacijas uzstādīt arī elektrouzlādes, vēl vairāk diferencēt nodokļus elektroauto un jaunajiem reģistrētajiem liela tilpuma benzīna un dīzeļdzinējiem. Ir ļoti daudz mehānismu, kas motivētu sabiedrību kopumā. Mēs runājam par inovācijām un starpsektorālo domāšanu utt. Bet to attiecina uz visiem citiem, tikai ne ierēdņi paši uz sevi. Žēl skatīties, bet vienalga, malači, kaut kas ir.
Uzpildes stacijas ir ļoti motivētas. Elektro auto ilgāku laiku pavada uzpildoties, respektīvi, ir arī lielāka iespēja ir nopelnīt uz precēm, kas atrodas DUS.
Es ikdienā braucu ar elektroauto. Elektroauto uzlādes vietām nav jābūt degvielas uzpildes stacijās. Tām ir jābūt ierastajās auto stāvvietās, pie lielveikaliem, pie ēstuvēm, pie biroju centriem.
Ja nav attīstīta uzlādēs tīkla, elektroauto nevar iegādāties! Ja nu vien virs 40000EUR ar lielajām baterijām. Bet laikam jau atbalstīt vajadzētu cilvēkus ari ar ne tik lieliem ienākumiem, ja gribam, lai elektroauto ienāk Latvijā. Patiesībā šis projekts ir naudas izsmērēšana uz zaļā kursa rēķina, kārtējā, pavisam neliela, salīdzinot ar citām.
Muļķības! Elektrouzlādes ir gana labi saliktas pa Latviju. Jā, īsti nav uzlādes iespēju mikrorajonos dzīvojošajiem, bet arī bez tiem ir gana daudz potenciālie EV lietotāji.
pats personīgi gaidīju šo atbalstu lietota EV iegādei, bet nu tie nosacījumi….
Nekad neesmu pētījis šo tirgu. Bet kas labākais var sanākt par šādu summu? Kāds automašīnas modelis?
Par kādu summu? Izvēloties EV svarīgi 3 aspekti – jauns vai lietots, budžets, cik km dienā vidēji nobraukā (ar vienu bāku reizi 5 gados uz Berlīni argumenti neskaitās).
Tad jau drīz takšos būs daudz elektro auto.
Diez baterija 600 k spēj izvilkt ?
Muļķi tanī valdībā. Ar šo klimata mērķus sasniegt nevarēs. Tikai palielinās pateriņu. Un visiem iedzīvtājiem vajadzēs maksāt par to ka daži varēs parvietoties… netraumējot savu psihiku, ka ir parāk nedraudzīgi klimatam.
“Visiem iedzīvotājiem” par šo maksāt nevajadzēs, tā nav nodokļu nauda tiešā ziņā.
Vāciešu nodokļu maksātāju nauda ? Tas tā kā kompensācija par to ka dēļ fāterlandes nedarbiem mums jādod 40 miljoni ebreju pēctečiem ? un tagad mēs 10 miljonus dabūjam atpakaļ ?
Nē.
Taisnība ka valdība nemāk pastāstīt lietas vienkārši, lai saprastu visi, ne tikai birokrātiskie papīru rakstnieki un juristi. Tam, ka tas ir no CO2 kvotu pārdošanas naudas, un kā šī nauda ir jāizlieto, bija jābūt izstāstītam pirms parādās paziņojums par atbalstu e-auto pirkšanai. Arī CO2 kvotu būtība nav izskaidrota.