Web Analytics
More
    Reklāma

    Eiropas Parlaments izlēmis, ka mobilo telefonu baterijām būs jābūt viegli nomaināmām

    Jaunākie raksti

    Trešdien, 9. martā, Eiropas Parlamenta (EP) deputāti diskutēja par tuvāko gadu mērķiem, kas skar vidi un ilgtspēju. Konkrētāk sarunas ritēja par jauniem noteikumiem, kas reglamentē bateriju ilgtspējīgāku un videi draudzīgāku izmantošanu visā aprites ciklā – sākot no projektēšanas līdz pat lietošanas beigām.

    EP deputāti uzsvēruši, ka baterijām ir nozīmīga loma pārejā uz aprites un klimatneitrālu ekonomiku, kā arī tā ir galvenā tehnoloģija ilgtspējīgas mobilitātes veicināšanai un atjaunojamās enerģijas uzkrāšanai. Tika ierosināts, ka jāievieš stingrākas prasības attiecībā uz bateriju ilgtspēju, veiktspēju, kā arī marķēšanu. Norādīts, ka jau no 2024. gada pārnēsājamām baterijām ierīcēs, piemēram, mobilajos telefonos, kā arī vieglajos transportlīdzekļos esošajiem akumulatoriem jābūt radītiem tā, lai lietotājs tos pats var viegli, droši izņemt un apmainīt.

    Tāpat EP deputāti atbalstīja arī noteikumus par bateriju atkārtotu izmantošanu, nosakot minimālo līmeni kobalta, svina, litija un niķeļa atgūšanai no izlietotām baterijām, ko pēc tam izmantot jaunu bateriju ražošanā.

    Tiesību akta projekts tika pieņemts ceturtdien, gūstot pārliecinošu atbalstu – ar 584 balsīm par, 67 balsīm pret un 40 atturoties. Nākamais solis ir no EP puses ir runāt ar ES valstu valdībām par jauno noteikumu iekļaušanu likumdošanā.

    Jāpiezīmē, ka šis nav vienīgais solis no EP puses, lai mazinātu elektronikas nodarīto skādi videi. Pēc desmitu gadu ilgām diskusijām Eiropas Komisija 2021. gada septembrī iesniedza priekšlikumu par vienotu lādētāja ieviešanu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    45 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    grh
    11.03.2022 11:04

    Gribēšu redzēt kā plāns un elegants tālrunis vienlaicīgi būs ar ūdens/putekļu aizsardzību un viegli noņemamu vāciņu. Neiespējami :(

    Elvis
    11.03.2022 11:16
    Reply to  grh

    Nodzīvoju 4 gadus ar LG v10, plāns, liels, skaists telefons kurš joprojām iet. Bateriju nomainīt prasa burtiski 5 sekundes. Ir ūdens aizsardzība. Uztaisīt labu noņemamu vāku ir burtiski 1 inženierstunda, tas, ka uzņēmumam tas nav izdevīgi ir cita lieta.

    Kaspis
    11.03.2022 11:31
    Reply to  grh

    Laikam maz esi dzīvojis šajā pasaulē. Noņemams pakaļvāks nekādi netraucē ip68 un labam dizainam

    Kursors.lv
    11.03.2022 11:59
    Reply to  Kaspis

    Nosauc kādu kaut cik aktuālu telefonu, kam ir noņemams pakaļvāks un reizē arī IP68 un labs dizains :)

    Jēkabs
    11.03.2022 14:17

    Dzīvē visu nevar gribēt, tāpēc piemērs ar IP54 – Fairphone 4

    geksis
    11.03.2022 15:34

    samsung galaxy xcover visi modeļi
    sony xp8
    par to, kas skaitās labs dizains var ilgi diskutēt un tāpat nevienam nebūs taisnība.

    Last edited 1 year ago by geksis
    Morgen
    11.03.2022 17:40

    Samsung Galaxy Xcover Pro – priekš manas gaumes un vajadzībām daudz labāks dizains par jebkuru šībrīža flagmani un Apple izstrādājumu

    Last edited 1 year ago by Morgen
    VaRu
    12.03.2022 19:07
    Reply to  Morgen

    Lietoju reti, bet, pa lielam, vienīgais, kas man visos šajos Xcover aparātos pietrūkst ir premium klases kamera, nu to reto kadru, kad sagribas nobildēt, gribas, lai kvalitāte ir laba, nevis 10 gadus veca flagmaņa līmenī.

    Roberts
    11.03.2022 11:04

    Zinot cik agrāk tika saražotas šis maināmas baterijas priekš telefoniem un pēc tam izmestas ārā jo nebija vairs aktuālas. Šī galīgi nav zaļa domāšana.

    Juris
    11.03.2022 11:14
    Reply to  Roberts

    Kāpēc? Es gan labprāt nomainītu bateriju, šobrīd lietoju s20+ un jūtu, ka nav vairs kā agrāk, vajag biežāk lādēt, bet viss pārējais mani apmierina telefonā. Kāpēc piķot atkal par jaunu telefonu? Vienīgi jau minētā putekļu un udens izturība, to labprāt saglabātu, jo bieži lieku telefonu uz stūres velo vai moto.

    Mārtiņš
    11.03.2022 11:43
    Reply to  Juris

    Es pačekoju savam S10e un cena bija no 45€ – 59€ par bateriju un maiņu (darbs 1-2h)! Neredzu jēgu pašam čakarēties, tāpat tā baterija maksās un ja vēl būs viegli maināma, tad diez vai būs lētāk par šo risinājumu!

    VaRu
    12.03.2022 19:09
    Reply to  Mārtiņš

    Jautājums ir par to, cik kvalitatīvi tiks veikta akumulatora maiņa, vai pēc tam varēsi būt drošs, ka tālrunis ir saglabājis savu IP līmeni, kāds bija līdz šim ;)?

    Krotow
    12.03.2022 20:02
    Reply to  VaRu

    Un bieži savu telefonu peļķē peldini?

    digitalk
    13.03.2022 03:14
    Reply to  Krotow

    kāda jēga no IP klases, ja pēc aķa nomaiņas tu nevari uz to paļauties? tam nav nekāda sakara cik bieži, pietiks ar vienu reizi.

    Lemi
    11.03.2022 11:15
    Reply to  Roberts

    Atkarīgs no kuras puses skatās, ja viegli ir pieejama un veicama baterijas maiņa, daļa cilvēku nesteigsies skriet pirkt jaunu telefonu un vecais tiks lietots ilgāk. Vienīgi bateriju ražošanu gan vajadzētu regulēt, lai tiešām netiek saražota kaudze ar nevajadzīgām baterijām.

    Roberts
    11.03.2022 11:17
    Reply to  Lemi

    Esmu bijis tajā pusē, kas tirgo tas baterijas un tas ir kosmoss kādi kvantumi ir ar tām baterijām.

    grh
    11.03.2022 14:13
    Reply to  Roberts

    Kur tavuprāt servisi dabūt baterijas priekš maiņas? Vai tad viņi saražo uz vietas vai pasūta rūpnīcā katram tālrunim? Protams, ka nē! Rūpnīca saražo čupu bateriju un tad katrs serviss sev attiecīgi uztur kaut kādu rezervi. Kāpēc, lai to pašu nevarētu darīt internetveikals un klients pirkt no viņiem? Kā tas izmaina kaut kādu nenormālo bateriju daudzumu?

    Roberts
    11.03.2022 15:07
    Reply to  grh

    Servisi baterijas iepērk mazākos daudzumos nekā ja tas aiziet online un jebkurš var nopirkt un nomainīt bateriju. Ir starpība vai baterijas ir pieejamas tikai servisos vai jebkurā internetveikalā. Ne jau servisi intenetveikaliem tirgo baterijas.

    VaRu
    12.03.2022 19:13
    Reply to  Roberts

    Domāju, ka to sistēmu varētu vienkāršot ar viedtālrunī iestrādātu aplikāciju, kas ziņotu, ka nu ir pienācis laiks mainīt bateriju un ka to būtu ieteicams izdarīt tik un tik nedēļās.
    Lietotājs tad, attiecīgi, pasūta sev bateriju, kuru saņem vai nu kārtējā piegādē ar citu lietotāju baterijām no rūpnīcām vai lielākiem, reģionālajiem loģistikas centriem, kuri šo ir pasūtījuši. Tam būtu kaut cik, bet tomēr jāsamazina saražotās drazas daudzumu arī jauno akumulatoru ziņā.
    Protams, nākamais līmenis, kamēr nav video draudzīgāku materiālu un tehnoloģiju ietilpīgu akumulatoru saražošanā, būtu uzspiest visiem ražotājiem konkrētu modeļu skaitu baterijām un tad ražotājam nāktos ap to locīties un grozīties jau izstrādes brīdī un tie modeļi tiktu pārskatīti, teiksim, reizi 2-4 gados, atkarībā no akumulatora tehnoloģiju progresa, lai atkal samazinātu saražotās akumulatoru drazas kalnus, bet tas būtu utopiski, drīzāk jāgaida videi draudzīgu materiālu aķus, kurus ja ne gluži izmest kompostā varēs, tad vismaz neuztraukties par to pārstrādes sarežģītību un dārgumu un toksiskumu.

    Krotow
    12.03.2022 20:04
    Reply to  VaRu

    Šobrīd pasaulē aktīvi strādā pie litija bateriju pārstrādes tehnikas. Pēc 2-3 gadiem tam vairs nevajadzētu būt problēmai. Stāsta ka nu jau 70+ procentus no izlietotajiem materiāliem var izlietot atkārtoti, kas ir ļoti labi.

    letiņš
    15.03.2022 23:14
    Reply to  Krotow

    Kurmi, neskaties panorāmu ! Tas tavai mentālai veselībai nāk tikai par sliktu !

    Andry
    11.03.2022 11:47

    Interseanti, vai tas uz Apple arī attieksies?

    Jānis
    11.03.2022 13:37
    Reply to  Andry

    Kārtējais heiteris. Kāpēc tikai Apple? Burtiski visiem telefoniem mūsdienās nevar noņemt aizmugurējo vāciņu. https://www.gsmarena.com/results.php3?nYearMin=2021&idBatRemovable=1

    Andry
    11.03.2022 14:56
    Reply to  Jānis

    Kāpēc uzreiz heiteris? Tu man parādi kaut vienu āboļa trubu, kurai parasts lietotājs kādreiz varēja nomainīt bateriju. Piemēram Samsungiem to kādreiz varēja izdarīt bez problēmām.

    Juris
    11.03.2022 17:00
    Reply to  Andry

    Kāpēc, lai apple būtu kāds izņēmums? Ja šo pieņems – gribēsi tirgot EU, reku ir noteikumi, neatbilst noteikumiem, oficiāli EU trubu nepārdot.

    VaRu
    12.03.2022 19:17
    Reply to  Juris

    Šito es gribēšu redzēt, pret iPhone nekā nav, pašam kādu laiciņu tāds ir, zinot, cik ļoti Apple stagnē uz inovācijām darbos, nevis tikai vārdos(ilgstoši sūdīgākas kameras, kā citiem flagmaņiem, ilgstoši sūdīgāks akumulatora darbības laiks kā citiem konkurentiem, joprojām esošais notch ekrānā, nu jau nedaudz laikā atpalikušais UI utml), būs interesati redzēt, kā viņi šito ieviestu savos telefonos, tai skaitā USB-C portu, ko viņi nu galīgi negrib, nonākot pat līdz baumām, ka būs pēc gada-diviem varbūt ka pilnībā bez portiem(bet tas būtu vēl viens bs, jo USB-C uzspiež dēļ commonality, līdz ar to, Qi un citi bezvadu lādētāji atkal būtu kā papildus ierīce/tēriņš pircējiem).

    Roberts
    11.03.2022 12:15

    Ideja diezgan laba jo arī pa lielam ja tev ir flagship. Tu viņu vari lietot arī 4 gadus bet ar laiku upgreids kārojas tikai tāpēc ka baterija vairs nevelk pilnu dienu. Man jau kādu laiku standarts liekas 5000mah bača un es gribu lai ar vienu uzladi varu 6 h skatīties filmas.

    Krotow
    11.03.2022 12:24

    Nu tad beidzot. Uztaisīt hermētisku noņemamo vāku IP68 saglabāšanai arī nav tik liela problēma. Pie reizes būs vieglāk nomainīt apakšas plati ar izļurkātu USB portu.

    Mmm
    11.03.2022 21:40
    Reply to  Krotow

    Man jau trešais telefons kuram USB portu labi ja pāris reizes gadā esmu lietojis. Un tas ka bateriju varēs nomainīt nenozīmē ka no baterijas nodalījuma būs pieeja platei. Sevišķi ja tel gribēs saglabāt IP68 tad visticamāk tas nodalījums būs ļoti labi izolēts no elektriskajām komponentēm.

    Krotow
    12.03.2022 20:05
    Reply to  Mmm

    Hermētisks no bateriju nodalījuma atverams aizskrūvējams vāks piekļūšanai USB portam gan nav problēma.

    hmmm :)
    11.03.2022 13:32

    Vajag arī automašīnām vienādus riteņu diskus ar vienādam skrūvju izvietojumiem, iznesumiem, utt. Un tā var turpināt ļoti daudz. Kāpēc ja ir BMW diski ar emblēmu nevarētu lietot uz Mersedesa mašīnas. Ja vajag tad lieto.
    Acīmredzot Eiropas parlamenta deputāti lieto tikai mobilās ierīces un no parējās dzīvēs ir pavisam tālu projām.

    Krotow
    11.03.2022 13:53
    Reply to  hmmm :)

    Esi saliecies vai vienkārši saliecies? Kā skrūvju izvietojums MB vai BMW riteņiem liedz nomainīt piemēram diskus vai riepas? Beidz nodarboties ar atklātu demagoģiju.

    hmmm :)
    12.03.2022 20:34
    Reply to  Krotow

    Katram ražotājam ir savs skrūvju izvietojums automašīnu diskiem. Neesi pamanījis ?
    Varbūt arī tu lieto tikai telefonu un laptopu ? :D Par automašinām neko nesaproti ?

    Lauris
    11.03.2022 14:19

    Galīgi neredzu problēmu baterijas nomaiņu uztaisīt caur sānu,līdzīgi kā SIM kartei,tikai lielāku. Kā līdz šim nebija izdevīgi ražotājam to darīt,tas arī skaidrs.

    Mmm
    11.03.2022 21:49
    Reply to  Lauris

    Un ja baterija ir nestandarta formas? Piemēram L-veida?

    Lauris
    12.03.2022 10:13
    Reply to  Mmm

    Iespējams, ka izņemamas ieprojektēšana paredz arī taisīt tādu, lai to var izņemt?

    VaRu
    12.03.2022 19:21
    Reply to  Lauris

    Varētu, tikai tas nozīmētu stipri biezākus telefonus, jo, lai dabūtu to lielo, pabiezo kluci pa sānu ārā, vajadzēs paplatu šķirbu-ligzdu+tur jātaisa stingrākus sānus tai pusē, kurā būs caurums bačas izņemšanai, lai telefons neļurkājas kā punķis kā iPhone 6.
    Neticu, ka ko tādu darītu, lai gan doma laba.
    Drīzāk paliks pie tā paša noņemamā aizmugures vāka.

    Rudolfs
    11.03.2022 20:36

    Katru reizi, kad šis uzpeld, ka nav iespējams es atgādinu par galaxy S5. Bija gan ūdens izturīgs gan noņemams vāciņš aizmugurē.

    rudzu rikas
    11.03.2022 22:10

    Nez ko tagad ražotāji izdomās, lai šo neieviestu? Tak skaidrs, ka nenomaināmas bačas ir tikai tāpēc, lai pēc iespējas pirktu jaunākus modeļus. Galaxy Note 2 nomainīju 2 reizes episko ZeroLemon 9300mAh. Bija super. Pēc tam jau telefons bija morāli novecojis. Jo tikai lietots ne jau tiposkos 1-2 gadus, bet daudz ilgāk. Bet nu darbojas vēl joprojām, ja nu kas. Tikai netiek izmantots :)

    Elektriķis
    12.03.2022 09:58

    Laikam ka nepietiekami intensīvi lietoju šos telefonus, bet pa 3 gadiem akumulators vēl nav beigts, un nekas nav jāmaina. Vēl joprojām darbojas Iphone7, kurš nodots jaunajai paaudzei. Ātrāk pienāk ātrdarbības kritums sakarā ar jaunām aplikācijām un OS.
    Tāpat ka elektroauto, arī telefonu akumulatoru uzlādējot, nevajag to lādēt virs 80% un neļaut nokrist zem 20%, tas mūžu pagarinot.
    Pieņemu ka maināms akumulators varētu atvieglot atkritumu šķirošanu.

    Mahmuds
    12.03.2022 10:10
    Reply to  Elektriķis

    Beidzot Samsung ar jauno softa apdeitu ļauj Galaxy S tālruņiem uzstādījumos ielikt ķeksi, lai telefons lādētos tikai līdz 85%.

    Mahmuds
    12.03.2022 10:12

    Eiropas komisija labāk varētu pievērsties pārējai mazajai tehnikai, kas darbojas ar adapteri. Piemēram, Philips skuvekļiem un matmašīnām arī būtu jābūt ar type-C portu nevis īpašu Philips ligzdu!

    VaRu
    12.03.2022 21:09
    Reply to  Mahmuds

    Kur nu vēl lēto, nepraktisko vai nekvalitatīvo-vienreizlietojamo ķīniešu elektropreču pārbagātība tirgū.
    Piz*ec, cik daudz no tā aiziet atkritumos.

    Nelabojams
    14.03.2022 11:41
    Reply to  Mahmuds

    Tas pats būtu sakāms arī par Olympus fotoaparātiem. Tiem pat dažādiem modeļiem ir savi, atšķirīgi šizo USB porti.

    karlis
    14.03.2022 11:52

    manuprāt ir pienācis laiks standartizēt bateriju izmērus.
    tāpat kā AAA un D tipa baterijas.
    visiem viss ir skaidrs.
    ja reiz baigi vajag, tad izveidojiet 10 tipus, un tad katrs izvēlas ko vajag.

    es vēl joprojām brīnos, kā izdevās vienoties par to, ka lies bākā 95 benzīnu un gaismām lietos H7 spuldzītes. bet skatoties katalogā ir tāds rezervju daļu biezenis …

    Reklāma