Tiek lēsts, ka Eiropas Savienībā 20% no kopējā saražotās pārtikas apjoma tiek izniekoti jeb nonāk atkritumos, kas rodas visā piegādes ķēdē: zemnieku saimniecībās, pārstrādes un ražošanas procesā, veikalos, restorānos un kafejnīcās, arī mājsaimniecībās. Lai risinātu šo problēmu, izglītotu un iesaistītu sabiedrību virzībā uz ilgtspējīgāku nākotni, Rimi ievieš unikālu digitālu rīku “Iztukšo ledusskapi”, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ģenerēs receptes no produktiem, kuri atrodami lietotāja krājumos.
Jaunais rīks, kura beta versija integrēta Rimi interneta vietnē, ļauj lietotājam atzīmēt, kādi ir viņam pieejamie produkti vai ēdienu atlikumi, un no tiem virtuālais šefpavārs ģenerē veselīgas, kvalitatīvas receptes, kurās iekļautas izvēlētās sastāvdaļas. Rīks izstrādāts sadarbībā ar Dānijas jaunuzņēmumu Plant Jammer.
“Pārtikas atkritumi joprojām ir liela problēma. Rimi nesen veiktais pētījums rāda, ka pat 90% cilvēku Baltijā izmet pārtiku, jo tā ir sabojājusies, ilgstoši gaidot savu kārtu. Rimi pastāvīgi investē inovatīvās tehnoloģijās, kas palīdz precīzi prognozēt pārtikas pasūtījumus un uzraudzīt “ieteicams līdz” marķējumu uz produktiem, lai mazinātu pārtikas atkritumu rašanos mūsu darbībā. Nu kopā ar partneriem esam atraduši veidu, kā arī mūsu klientiem palīdzēt ceļā uz šīs problēmas risinājumu. Inovatīvais digitālais rīks ļauj tikai ar dažiem klikšķiem pastāstīt, kas aizķēries mūsu ledusskapjos un pieliekamajā, un mākslīgā intelekta šefpavārs paveic pārējo darbu, apvienojot sastāvdaļas gardu, veselīgu ēdienu receptēs,” stāsta Liene Perija, Rimi Baltic digitālās attīstības direktore.
Rīka izstrādātāji, dāņu jaunuzņēmums Plant Jammer, kopā ar pieredzējušiem pavāriem apmācījuši mākslīgo intelektu, balstoties uz galvenajiem gardas maltītes pamatprincipiem, kas katrā ēdienreizē apvieno umami, skābu, saldu, kraukšķīgu, aromātisku un sātīgu garšu, kā arī vairāk nekā viena miljona lietotāju pieredzes analīzi un pareizas produktu pagatavošanas principiem. Rīka lietotājiem pieejams teju neskaitāms recepšu klāsts – sacepumi, zupas, picas, makaronu ēdieni, salāti, tako, risoto, pīrāgi, sautējumi un daudzi citi ēdieni, kas piemēroti visdažādākajām gaumēm, arī vegāniem un veģetāriešiem.
“Mēs cenšamies ne tikai atvieglot atbildes meklējumus uz vienu no biežāk uzdotajiem jautājumiem – ko šodien ēdīsim, bet arī mudināt cilvēkus ēst veselīgāk, izmest mazāk pārtikas un dažādot savu ēdienkarti ar mūsu radītās platformas palīdzību,” saka Mikaels Hāse (Michael Haase), Dānijas jaunuzņēmuma Plant Jammer izveidotājs un vadītājs.
Jaunā Rimi rīka beta versija bez maksas pieejama Rimi vietnē: www.rimi.lv/iztukso-savu-ledusskapi
Plant Jammer dibināts 2016. gadā. Lietotni “Iztukšo ledusskapi”, uz kuras balstīts arī Rimi risinājums, šobrīd izmanto vairāk nekā 200 000 cilvēku visā pasaulē. Pagājušajā gadā Dānijas jaunuzņēmums piesaistīja 4 miljonus eiro lielas investīcijas no tādiem pazīstamiem uzņēmumiem kā Miele un Dr. Oetker.
būtu labāk nocenojuši produktus uz termiņa beigām, citādi aiz Rimi veikaliem pilni konteineri.
Ideja jau skaista, bet realitātē, ja nemaldos, lielu daļu tās pārtikas savāc atpakaļ ražotājs. Arī ļoti iespējams, ka pie mūsu pirktspējas šāds modelis ne pārāk strādā. Visi tik gaidīs, kamēr prece būs nocenota.
Maximā strādā, bet Rimi nez kāpēc pārstās? tu reāli gaidīsi, kamēr pēc nedēļas varbūt (ja nebūs izpirkts) uz vienu dienu parādīsies nocenots krējums, ja tev to vajag šovakar? :D vai tomēr paņemsi kādu ar lielveikala atlaidēm (ja jau jātaupās) šodien?
Krējumu ņemšu ja būs gana svaigs, bet ir ļotu daudz lietu, kuras pērku tikai ja ir dzeltenā cena… Tās lietas, kas nebojājas, tiek pirktas tā, lai pietiktu līdz nākošajai akcijai. I nekāda vaina. Ja runājam par rimi, tad vienīgā aršķirība, ka tur viss ir dārgāks.
Ir noteikti pietiekami cilvēki, kas tā arī darīs (lasīt zemāk). Lai taupītu naudu ņems jebko, kas ir nocenots tajā dienā (kad biju students UK arī tieši tāpat darīju). Droši vien kā tas strādā ciparos zina tikai Rimi, bet pilnīgi iespējams tur ir sarēķināts, ka negūtā peļņa no citiem produktiem ir lielāka nekā zaudējumi izmetot preces miskastē.
Jebkurā gadījumā visu sedz ražotājs un rimi bešā nepaliek. Ja produkts nocenots un pārdots, Rimi nopelna tāpat, bet ražotājs nesaņem atpakaļ preci ar izbeigušos termiņu un 0 vērtību, kura vēl jāsavāc un kaut kur arī jāizmet, bet saņem vismaz kādu kapeiku.
Tas strādā tikai gadījumā, ja ražotājs uzņemas pats absorbēt zaudējumus par samazināto cenu. Bet tad atkal ieslēdzas matemātika par zaudēto peļņu nepārdodot preci par pilnu cenu. Pilnībā iespējams, ka tāda lielā atlaide precei ar tuvu beigušos termiņu, rezultātā pārvēršas zaudējumos.
RIMI diez vai par pārdoto vienību piekritīs saņemt mazāku daļu, ja alternatīva ir saņemt no ražotāja preci ar svaigu termiņu un pārdot par pilnu cenu. Pilnībā iespējams, ka Maxima vienkārši ir ar mieru samazināt savu peļņas daļu, cerot to atpelnīt citur.
no kurienes pārliecība, ka alternatīva ir saņemt preci ātrāk par piegādes grafiku? tajā, pēdējā termiņa dienā, stāv prece, kuru vakarā ielādēs miskastē vai atdos ražotājam izmest miskastē. atlaide ir stimuls kādam to nopirkt un nepārvērst atkritumos.
Domā piegādes grafikā nav jaunas preces ņemot vērā derīguma termiņu? Tiešām?
Lielām korporācijām kā Rimi diez vai ļoti rūp, ka pārtika aiziet atkritumos (kamēr no tā nav pietiekami slikts PR). Tie ir tikai cipari.
Ui, jā, pievienotajā bildē ir redzams izcils AI paraugdemonstrējums. Atrod recepti, kurā ir vismaz viens produkts, ko esi izvēlējies – iespaidīgi.
virtuālais šefpavārs :D visparastākais recepšu filtrs
Pretīgi lasīt šos mārketinga murgus, kuri liek savus AI un ML atslēgas vārdus visur kur pagadās, jo acīmredzot mūsdienās viss ir “mākslīgais intelekts”. Bet realiātē – ir serveris ar lielu datubāzi ar tukstošiem receptēm un pa lielam tiek veikts konceptuāli “select from recipe where products contains (x, y, z… );”.
Mākslīgais intelekts būtu, ja lietotājs atzīmētu kartupeļus, rīsus un makaronus un AI izveidotu neeksistējošu recepti ar šiem 3 produktiem un ar instrukciju kā pagatavot, un uzģenerētu arī bildi.
Precīzi. AI un ML “spējas” lielākajā daļā gadījumu pagaidām nav nekas diži vairāk par aplamiem mārketinga slavinājumiem. Tas ir kkāds riebīgs fetišs piedēvēt mašīnām to, ko tās nespēj, ar mērķi cilvēku parasto iedzīt vēl lielākā slinkumā un depresijā (lasi – sagatavot UBI saņemšanai un tā tālāksekojošajai atdošanai lielajām korporācijām).
Prātā nāk Centis Ūbele, viņš zināja, kas ir jādara, lai aizvakardienas salāti būtu arī rītdienas salāti vai kreptīga gulašzupa.
Par Ūbeli jaunā paaudze mož pat nezina :D Maxima tagad varētu uztaisīt savu virtuālo Centi konkurencei ar RIMI.
Doma laba – iztērēt visu ledusskapī esošo, lai nevajadzētu mest laukā. Būtu forši un labprāt lietotu, bet… atrauts no realitātes. Realitāte: atveram ledusskapi, pakasām vēderu, un mēģinām kko izdomāt paēst no ledusskapī esošiem pārpalikumiem – uz veikalu nav vēlēšanās iet pēc kā papildus.
AI neieraudzīju. Būtu, vismaz, produktu atpazīšana un daudzuma novērtēšana…
Ievadīju diezgan daudz ikdienā ledusskapī atrodamo pārtikas produktu – nevienā no piedāvātām receptēm nav izveidojamas – tiek pieprasīti papildus ingredienti. Pie kam – gribēju ievadīt pārpalikumu no vakar gatavotā – vārīti stampāti kartupeļi – nikā. :D
Šeit varētu saintegrēties ar Rimi kartes uzkrāto informāciju par pēdējiem pirkumiem un uz to pamata automātā piedāvāt ko gatavojamu.
Sūds.. ja ievadu miltus un kefīru, loģisks rezultàts būtu pankûkas. Nevis kaut kāds kišs miš, kur tiek izmantota tikai 1 ēdamkarote no viena no produktiem