Lai pilnveidotu digitālos risinājumus loģistikas procesā un atvieglotu darbinieku ikdienu, Rimi loģistikas centrā darbu sākuši jauni kolēģi Toms un Džerijs – roboti smagu kravu pārvadāšanai. Toms un Džerijs jau šobrīd un arī turpmāk būtiski atvieglos ikdienas rutīnas darbu loģistikas centra darbiniekiem, piemēram, palīdzēs savākt vairāk nekā miljonu tukšo palešu, kas ik gadu jāpārvieto dažādās noliktavas zonās, un ļaus fokusēties uz tiešajiem pienākumiem.
Toms un Džerijs, kuriem vārdus devuši Rimi darbinieki, ir automatizēti vadīti transportlīdzekļi (AGV), kas jau guvuši iepriekšēju darba pieredzi Vācijā un nu veiksmīgi izturējuši divu mēnešu pārbaudes laiku jeb automatizēto robotu testu, kļūstot par pilnvērtīgiem Rimi kolēģiem. AGV ir kravas pārvadātāji, kas autonomi pārvietojas pa noliktavu bez borta operatora, vadītāja vai citas cilvēku līdzdalības, sekojot uz grīdas speciāli atzīmētiem maršrutiem. Tas ir Baltijas valstu mērogā unikāls risinājums Rimi noliktavās.
Jaunie darbinieki strādā gan dienā, gan naktī un ir labi iedzīvojušies kopējā darba plūsmā. Ar robotu automatizāciju nodarbojas iekšējais personāls, kas pārzina preču sortēšanu un darba specifiku. Toma un Džerija darba kapacitāte ir 1:1, proti, katrs no tiem izdara viena cilvēka darbu, toties strādā visu diennakti. Tā kā tās ir divas maiņas, tad diennaktī katrs robots paveic divu cilvēku darbu.
“Loģistikā šī ir vispārzināma, taču, daudzuprāt, grūti integrējama prakse. Priecājamies, ka Rimi tas ir izdevies, un roboti uzrāda labu efektivitāti un produktivitāti! Turklāt roboti palīdz paveikt to, kas cilvēkiem dažkārt var būt grūti vai sarežģīti paveicams, piemēram, cilvēku vietā uzņemoties smagu kravu pārvadāšanu. Ņemot vērā situāciju darba tirgū un darbinieku trūkumu, automatizēti roboti ir lieliska alternatīva darba plūsmas nodrošināšanai,” stāsta Rimi Latvia piegādes tīkla procesu direktors Vjačeslavs Gavriļuks.
Pašlaik Toms un Džerijs pārvadā tukšās paletes, taču, ņemot vērā pozitīvos testa rezultātus, plānots, ka tuvākajā laikā tiem tiks uzticēta arī preču pārvadāšana. Pagaidām robotu vakances Rimi ir aizpildītas, tomēr tālākā nākotnē uzņēmums varētu turpināt citu robotu integrāciju darba ikdienā.
Mazāk darbavietu, vairāk robotu. Lai dzīvo kapitalisms
No otras puses – ar iekrāvēju vadāt kastes no viena angāra stūra uz otru ir ļoti aizraujoša nodarbe.
Tīri tehniski pietiek ar vairākiem TomDžerijiem, pašapkalpošanās kasi un vispār tur neviens vairāk nav vajadzīgs :)
Robotizācijai jau nebūtu ne vainas, ja tā vienlaikus īstenotos ar attiecīgi zemākām cenām gala patērētājam. Diemžēl mūsdienās patiešām tas kapitālisms tāds nedaudz greizs – solījumos tehnoloģijas ļauj visu efektivizēt, uzlabot un aizstāt, bet rezultātā cenā tas neatspoguļojas (nu varbūt tik īpašniekiem kāds glaunāks auto pie Mārupes mājas).
> Robotizācijai jau nebūtu ne vainas, ja tā vienlaikus īstenotos ar attiecīgi zemākām cenām gala patērētājam
Roboti jau nav nekas lētāks (taisni pretēji), vienkārši viņiem nepiemīt (pagaidām) neparedzama garstāvokļa (skat. piemēram Teslas nedienas ar darbiniekiem Zviedrijā u.c.) – vai nu iet vai neiet, ja neiet – var salabot :)
Strādā ta tas robots pats, aizstājot vienu cilvēku ar 900-1200eur brutto algu.
BET: lai tas varētu sekmīgi darboties aiz kadra ir vajadzīgi 2-3 IT specialisti ar 2500-4000 eur brutto algu katram. Nu un pats pa sevīm aparāts ar daudziem sensoriem un procesoriem ir sarežģītāks=dārgāks par vienkārši ratiem ar motoru. Par nepareizo garastāvokli arī apstrīdams jēdziens, izdomā ka negrib strādāt un sāk gļukot. Tad arī sanāk ka jo advancētākas cilvēku aizstājošas tehnoloģijas pielieto jo dārgāks kļūst pakalpojums vai prece
Jā, un 10 speciālisti var saprogrammet robotus darbam 20 noliktavās darbam 24/7/365 režīmā. Vari pats izrēķinat, cik algas ietaupīs noliktavas īpašnieks.
> Mazāk darbavietu, vairāk robotu.
Tas tā virspusēji – ar tādu pašu lozungu teiksim likvidēja biļešu pārdevējus sabtransā, bet patiesībā “robotiem” apakšā ir nepieciešams ar kārtu vairāk – tie kuri būvē (robotus), apkalpo/veic apkopes, ikdienā kontrolē (kam apakšā ir vēl vesela industrija – datucentri utt).
Un pēc tam brīnās kāpēc cilvēki darbaspējīgā vecumā pamet valsti un dodas meklēt laimi citur. Labi, kastu vadāšana noliktavā tiešām nav augsta līmeņa darbs. Taču kaut kas ir jādara “pāri palikušo” pārprofilēšanā uz modernajām profesijām. Un nesakiet ka tas nav aktuāli.
Kapitalisma problema ir alkatigo cilveku parsvars par citiem. Be the change Robi!!
Atvieglos darbinieku ikdienu, jo nebūs vairs jānāk uz darbu! :D
P.S. Rimi ar savām uzpūstajām cenām apjāj visus valsts iedzīvojotus. Graudiem līdz pat 300% uzcenojums utt.
Nu kā to ņem. Rimi cenas nosaka mākslīgais intelekts! Tas konstanti ceļ cenas un skatās, kurā brīdī preci vairs nepērk. Ja pircējs to zina, viņam ir iespējas ietekmēt cenu līmeni Rimi veikalā un nepirkt preci, ja cena liekas par augstu! Ja pircējs to ignorē, tad viņam cenas ir pieņemamas.
Vares vel vairak ietaupit uz darbiniekiem un pelnja bus nevis 100 milj eur bet 101 milj eur (es seit neko nesaku pret robotiem)