Elektroauto ekspluatācijā pagaidām ir divas ļoti nopietnas problēmas, kas ievērojami ierobežo šo mašīnu lietošanas ērtumu – liels ātrums un, kā pats personīgi par to pārliecinājos, kārtīga ziema ar zemām gaisa temperatūrām.
Kamēr Latvijas transporta infrastruktūra ir, būsim godīgi, krietni iepalikusi, tikmēr daudzviet Eiropā tiek būvētas arvien jaunas ātrgaitas maģistrāles, bet ar savu iespaidīgo autobāņu tīklu slavena ir Vācija. Kāds vācu jūtūberis izmēģināja jauno “Ford Mustang Mach-E”, braucot tikai un vienīgi pa autobāņiem. Rezultāts bija pat pārsteidzoši labs.
Braucot pa autobāņiem Vācijas ziemā (kas nu tā par ziemu, pavasaris!) ar ātrumu līdz 150km/h, viņš 10 arpus stundu laikā pievarēja 920 kilometrus, ietverot 4 uzlādes nedaudz vairāk nekā divu stundu garumā. Atmetot dažādas neplānotas pauzes, distance tika veikta 10 stundās. Nebūt nav slikti!
Braucot ar 140 – 150km/h, auto vidējais patēriņš bija 27kWh/100km. Samazinot ātrumu līdz “ieteicamajam” ātrumam uz vācu autobāņiem, kas ir 130km/h, droši vien kādu kilovatstundu izdosies ietaupīt. Brauciena izmaksas bija 97 eiro. Un tas nav maz. Vācijā jāmaksā nevis par uzlādes laiku kā pie mums, bet gan par kilovatstundu – viena kilovatstunda uz autobāņa maksā 39 centus, šajā konkrētajā testā ielādējot 187 kWh. Tāpat izmaksās iekļauta arī mašīnas pilnīga uzlādēšana mājās pirms starta – 88 kWh un katra no tām izmaksāja 28 centus. Salīdzinot ar līdzvērtīgas jaudas dīzeli, visbiežāk ar sešiem cilindriem un vācu degvielas cenām (apmēram 1,30 eiro/litrā), izmaksas sanāk gandrīz identiskas, elektroauto pat varētu sanākt par dažiem eiro dārgāks.
Sausais secinājums no šī visa varētu būt, ka “Mustang Mach-E” ir ļoti sakarīgs elektroauto, ja ikdienā pārvietojaties lielus attālumus un to darāt lielā ātrumā, kas Vācijā ir itin ierasta prakse. Auto būs labs ceļabiedrs arī tiem, kuri mīl doties ceļojumos ar savu auto. Tomēr šeit uzslavas pelnījis tieši vācu autobāņu tīkls un tā labi attīstītā infrastruktūra, kas nodrošina adekvātu uzlādes iekārtu pārklājumu un lādēšanās jaudu.
“Sausais secinājums” – tas ir kas jauns. Laikam ka domāji “sauso atlikumu”, kas ir nācis no ķīmijas stundām, kad mēģenē iztvaicēja ūdeni no kāda šķīduma, tad tur palika pāri sausais atlikums.
Paskatoties video, ieraudzīju kā atkal ražotāji mokās ar durvju atvēršanas principu. Šis atkal ir kas jauns un neprakstisks, līdzīgi kā ZOE aizmugures durvis un Tesla 3 sviriņas.
kas tur ir tik ļoti sakarīgs, ja brauciens izmaksā tikpat kā ar zupu? kur slavētā ev 80% efektivitāte pret iekšdedznieka 30% ?!?
Vēl trakāk, man pa Vācijas bāni ar SUV dīzeli reāli sanāca zem 70€ un zem 8h ar visām pauzēm.
Slavētā efektivitāte nestrādā lielos ātrumos. Elektroauto ir pilsētai efektīvs nevis autobāņiem, vismaz šobrīd un tuvākajai nākotnei.
Te gan būtu jāsaprot, par kādu efetivitāti ir stāsts. Naudas ziņā ICE noteikti ir efektīvāks, ja vēl ņem vērā to, ka skābeklis, ko tas dezina, ir par velti, un publiskajās uzlādes stacijās elektrība maksā 2x dārgāk.
Un neaizmirsti par akcīzi. Kad beigsies ICE ēra un saruks valsts ieņēmumi no akcīzes nodokļa, šo iztrūkumu nāksies kompensēt ar citu nodokli, ko pieskaitīs vai nu uzlādes izmaksām, vai ceļu maksai.