Elektroauto ražotājs “Tesla” pēdējo pāris mēnešu laikā cīnījies ar ASV Nacionālo satiksmes drošības administrāciju (NHTSA), kas uzņēmumam piespiedusi veikt atsaukumu multimediju ekrāna defekta dēļ. “Tesla” negribīgi, tomēr izsludinājusi atsaukumu “Model S” un “Model X” automašīnām, taču tas nav noticis bez paša autoražotāja neapmierinātiem un savdabīgiem komentāriem.
Jau iepriekš rakstījām, ka atsevišķās auto konfigurācijās 8GB eMMC NAND zibatmiņa pēc noteikta datu pārrakstīšanas reižu skaita vienkārši nolietojas, tā rezultātā pārstājot strādāt arī visam multimediju ekrānam. “Tesla” mašīnās ekrāns tiek izmantots satiksmes drošībai svarīgu funkciju vadīšanā, tāpēc NHTSA pieprasīja atsaukt apmēram 150 tūkstošus auto.
Vēršoties pie federālajām iestādēm, “Tesla” juridiskās daļas vadītājs Als Preskots norādīja, ka multimediju ekrāna problēma nav atsaukuma vērts defekts. Viņš atzīmē, ka ekrāna detaļas tik un tā ir paredzētas, lai kalpotu 5-6 gadus, kas ir diezgan savdabīga atklāsme no autoražotāja, kura mašīnas vismaz teorētiski ir paredzētas ilgtspējai.
Preskots skaidro, ka konkrēta zibatmiņa ir pakļauta nolietojumam un tai ir ierobežots dzīves ilgums, taču tas lielā mērā atkarīgs no autovadītāja ekrāna lietošanas paradumiem. Viņš nenoliedz, ka auto mūža laikā šī detaļa varētu būt jāmaina, taču nekas neliecinot, ka zibatmiņas mūža ilgums neatbilst industrijas standartiem. Tāpat Preskots uzskata, ka ir negodīgi prasīt, lai multimediju ekrāna un tā detaļu mūža ilgums būtu vismaz tikpat ilgs, cik paša auto kalpošanas laiks. Kā vēsta medijs CNBC, vidējais auto vecums ASV šobrīd ir 11,6 gadi, kas ir vēsturiski lielākais rezultāts – apmēram divreiz vairāk nekā “Tesla” ekrānu plānotais dzīves ilgums. Arī Latvijas autoparka vidējais vecums ir ap 12-13 gadiem.
Preskots arī atzīmē arvien sarežģītāko auto elektroniku, kā arī arvien pieaugošo auto kopējo kalpošanas laiku, sakot, ka nav ekonomiski un tehnoloģiski pamatoti sagaidīt, ka šīs elektronikas komponentes izturēs visu auto kalpošanas laiku.
Ja pats autoražotājs atzīst, ka būtiskas auto detaļas mūža ilgums ir paredzēts tikai aptuveni pusi no vidējā auto kalpošanas laika, tas liek uzdot jautājumus par jaunajām tehnoloģijām autoindustrijā. Kamēr visi nenogurdināmi runā par ilgtspēju, elektroauto ražotājs atklāti pasaka, ka viņu detaļas ir paredzētas, lai nenokalpotu visu mašīnas mūžu. Tas nozīmē, ka jāražo rezerves daļas, kas nu nekādi nenoved pie ilgtspējas vai ekoloģijas. Ja jau tāds nosacīts sīkums kā zibatmiņa spēj kalpot vien 5-6 gadus, tad kādas vēl problēmas varam sagaidīt no citām detaļām, kuras pakļautas lielai slodzei.
Kā atzīmē “Washington Post”, šādas atklāsmes var katastrofāli ietekmēt “Tesla” pozīcijās lietotu auto tirgū. Turklāt, ja nav atrasts veids, kā šīs nolietotās detaļas pārstrādāt un vismaz kaut kā izmantot atkārtoti, tad tās ir vienkārši izmetamas miskastē un tas ekoloģiski domājošiem cilvēkiem var nepatikt.
Galu galā, kāpēc gan klientam būtu jāaizdomājas par to, ka detaļa, kura atbildīga par svarīgu funkciju strādāšanu, ir pakļauta nolietojumam un tā vienkārši var izbeigties bez iepriekšēja brīdinājuma, apdraudot drošību? Šī tomēr nav tāda detaļa, kuru var pārbaudīt tikpat vienkārši kā bremzes vai balstiekārtas detaļas. “Washington Post” atzīmē, ka šis ir lielākais atsaukums “Tesla” salīdzinoši neilgajā vēsturē.
Clickbaiting at its best. “Autoražotāja X rūpnīcā uzstādītās riepas ir paredzētas nolietojumam 3-4 sezonās, tāpēc X netieši atzīst, ka auto “derīguma termiņš” ir 3-4 gadi”.
riepa ir rasxodņiks aka ekspluatācijas materiāls, nevis auto detaļa. just fyi.
Tāpat enertainment sistēmas elementi ir ekspluatācijas materiāli, kas pakļauti dabiskam nolietojumam, just fyi
Kurš tā saka? Avots?
ja ekrāns tiek izmantots tikai radio iestellēšanai, tad sūds ar radio, auto joprojām ir droši braucams.
ja tas pats ekrāns tiek izmantots lai regulētu navigāciju, apkuri vai dzesēšanu, sēdekļus un logu apsildi bez fiziskajām pogām – tas jau ir krietni nepatīkamāk un pat nedroši.
masks līdz galam nesaprot un tas ir ok, jo bez viņa tur ir lērums cilvēku kam bija jābeidz laist siekala klausoties vadoņa runās un jāpasaka, vecīt, ir vīzija un ir praktiskā puse, davai uztaisām normāli, nevis pietinam ar izolentu.
Tāpēc jau tās mašīnas ir tik lētas, ka viss ir uztaisīts ķep-ļep. Un, ilgstoši lietojot, parasti tieši elektronika ir liela problēma pat daudz vienkāršākās mašīnās. Tāpēc ceru, ka drīz visiem lunātiskajiem faniem atvērsies acis, ka nav tiem elektromobiļiem lētāka uzturēšana – piekere ir dārga un pakļauta lielākam svaram, elektronikas ir 100x vairāk, akumulatori parasti ir jāmaina biežāk, nekā motors, tikai šeit tie ir daudz būtiskāki, nekā iekšdedzes mašīnai. Un, kad beigsies subsīdijas (un tās beigsies, jo nevar bezgalīgi par nabadzīgu cilvēku samaksātiem nodokļiem apmaksāt bagāto izpriecas), tad parādīsies visas patiesās izmaksas, tikai ekonomiskie iekšdedzes mazauto pa to laiku jau būs iznīdēti, par dīzeļiem nemaz nerunājot.
Tiešām neviens neiedomājās pielietot ko šādu? https://github.com/ecdye/zram-config
Kad taisīja tos teslas modeļus, kam eMMC piedrazojās, zram-config vēl nebija uztaisīts. Drīzāk brīnos, kā tie, kuri šo shēmu pieņēma ražošanai, neiedomājās, ka vienā brīdī flešatmiņa norakstīsies līdz caurumiem. To, ka tā notiks, viņi 200% zināja. Visticamāk pie projekta pieņemšanas ruļļiem bija autoritārs “pragmatiķis”, kuram papildus 2$ SD kartes ligzdai likās lieka greznība.
“Visticamāk”
tieši otrādi, mazticami. toties jebkurš drošības caurums un lieks sūbējošs kontakts būtu prioritātēs.
Par to naudu ko maksā teslas auto, jau varēja ielikt nesūbējošu SD kartes ligzdu. Vai vismaz uzlodēt debilo eMMC mikreni uz atsevišķas plates. Ar kontaktu sūbēšanu auto elektronikā kā tādu līdz šim kaut kā galā ir tikuši.
ja tai caurumā var iespraust citu karti, tad tas ir potenciāls uzbrukuma vektors sistēmas uzlaušanai.
Atkarīgs no sistēmas konfigurācijas. ja tur norādīts ka SD kartē tikai raksta, tad ne ko daudz tur nesalauzīsi.
Kāda jēga tikai rakstīt? Tu to karti ķibināsi ārā un spraudīsi PC?
Nupat ir skandāls ar jaunajiem Model3 no Ķīnas, kurus piegādā Eiropai. Tai ir izmantoti LiFeP akumulatori, kuri gan ir ilgmūžīgi un tajos nav kobalta, bet aukstumā iestājas problēmas. Cilvēks, kurš ieguldījis gana daudz naudiņas, cerībā ka dabūs to, ko iedomājies, dabū sū…u. Uzlādes ātruma nav, nobraukuma nav. Tiekot eksperimenēts ar jaunu SW, bet tas mēģina akumulatoru sildīt, bez īpaša rezultāta, patērējot lieki enerģiju.
Un vēl izrādās ka auto pašizlāde esot 2% dienā, solīto 1%. Tas nozīmē, ka pēc 2 nedēļu stāvēšanas, tas ir tukšs. Avots: Nextmove.
nujā, bet kurš tad izmanto elektroiekārtu, kas nav lādēta veselas 2 nedēļas?
un nevajag atcerēties nokia podziņtelefonus, stāsti par nedēļu bija no tiem, kam bija privātais pieslēgums un sarunas “čau, tagad nevaru ilgi runāt, piezvanīšu no darba”)
Es jau “drusku” pārspīlēju, tukšs jau nebūs, tikai krietni patukšīts :)
Tas viss ir salīdzinājumā ar citiem: ID.3 tērējot 1% mēnesī.
Laikam jau Tesla visu laiku darbina savu milzīgo procesoru, filmē apkārtni u.t.t.
Arī tas. Taču drīzāk vaina ir pašas baterijas pašizlādē. Attiecīgi tas jāņem vērā visiem elektroratiņu pircējiem, ka laicīgi neuzlādējoties, pēc pāris nedēļam var gadīties ka jāmeklē evakuators. Un tas ir baigais fui.
kāpēc evakuators? atbrauks auto, kas par saprātīgu samaksu uzlādēs ziemotāju.
Varu iedomāties to “saprātīgo” samaksu. Lētāk būs atvilkt pagarinātāju no loga un pastāvēt blakus lai kāds neaizstiepj.
ne jau visur pievilksi pagarinātāju) īpašie spēkā tiem, kas auto izmētā pa apkārtnes ieliņām. nu, vai meža vidū sanāk attapties pie uzlādes līmeņa, kas vairs neko nesola.
Arī taisnība. Lai gan pirms meža var nenoslinkot un uzmest aci uzlādes līmeņa rādītājam. Vecāku elektrobraucamo īpašniekiem, kuriem baterija no “gandrīz pilnas” kļūst “pēkšņi tukša”, ies skarbāk.
Naktī ieradās Volvo dīzelists, kurš mežā, pie upes bija klausījies mūziku un nevarēja vairs iedarbināt. Nācās izskrūvēt no sava auto akumulatoru un viņam iedot, jo “piepīpējamo” vadu nebija. Tā ka šīs problēmas nav tikai elektroauto.
Volvo dīzeli vismaz var iestumjot piešķilt ( Ja vien akku nav galīgi dead. Been there done that )
Šis bija nolicis slīpumā upes malā, varēja iestumt vienīgi Daugavā :)
Nu nu, pastāsti, kā tu iestumjot piešķilsi automātu ?
Ne visi tie krabji ir automāti ;)
Man agrāk mašīna bieži nostāvēja kaut kur starp pagalmiem nedēļu un pat vairāk. Ja savajadzējās braukt, iekāpu, aizbraucu un noliku atpakaļ kaut kur, pēc iespējas tuvāk savai mājai. Pildījos reizi mēnesī. Tagad sanāk mazliet vairāk braukt, bet 3-4 dienas nostāvēt tāpat gadās. Būtu skumji, ja nāktos lādēt, izbraukt, atkal lādēt, pastāvēt, atkal lādēt, tad izbraukt un atkal lādēt. Bet var jau arī tā, ja citādi ir garlaicīgi dzīvot :)
Klau, 1253, ja auto stāv 2 nedēļas, tas pat ir lētāk. Jo no pilna akumulatora 2% ir vairāk nekā no tukša. Tātad, cik maksā katru dienu zaudēt 2%? Gadā – 730%!!!
Tātad, katru gadu 7 reizes maksāsi par lādēšanu, bet enerģija (nauda) izkūpēs gaisā…
Priekā! :-)
Tos % šie rēķina lineāri, nevis no atlikušā – katram % atbilst N kW/h.
Baidos, ka pēc 5-6gadi būs būtiskākas problēmas kā ekrāns. Gaidu sēriju “Kā rūsē Tesla” no Jurčika.
Spriežot pēc tā kā virsbūves daļām patīk atdalīties, drīzāk aktuālie jautājumi būs “kurā šrotā pa lēto dabūt jaunu jumtu” un “kāds ir pareizais samorezu diametrs bampera pieskrūvēšanai”.
Noskatījos visu Kaspara Skuteļa apskatu,ļoti labi visu pastāstīja un aprādīja,malacis ,prieks bija skatīties.mašīna jau baigi kruta bet tas izpildījums un ekspluatācija gan žēl ka tik zema līmeņa.Problēmas uzlādēties,ilgi jālādēauto un detaļu dārgums un nu vēl ka 40 štukas ir tikai uz 5 gadiem,es pat riepas pērkot ceru ka novilks virs 5 gadi.Sanāk naudas mešana caurā mucā.Vairs nav vēlēšanās to iegādāties savā īpašumā,tikai paskatīties kā iet citiem.
Tev nevajag auto!
tagad visi auto ir plastmasas glāzes
Būs darbs cilvēkiem, kas prot turēt rokās lodāmuru!
Tās mikrenes lodē ar karsto gaidu. Ar lodāmuriem ap tām ņemas tikai faķīri.
Krotow visu pareizi pateica.
IMHO, tajā brīdī, kad auto projektēja, gan jau ka visiem likās, ka 8 GB ar txt notēm ir “bezgalīgi daudz” un šo tēmu neattīstīja līdz galam
Tagad ir tā, ka pilots pasaka “my butt is cold”; “play acdc”, tesla ieslēdz sildītāju; palaiž jautru melodiju. Un komandu saglabā atmiņā. Un tā atmiņa tomēr ar laiku aizkakājas
Ir risinājumi – atmiņas iztīrīšana, palielināšana un rakstīšana pa virsu. To visu pagrīdes kooperatīvi jau sen dara. Paskatiet kaut vai “norvēģa” video par lietotām Teslām, viņš to momentu piemin, sludinājumos pierakstīts, ka “atmiņa sakārtota”