Pēdējo trīs gadu laikā video platforma YouTube ir izmaksājusi vairāk nekā 30 miljardus ASV dolāru māksliniekiem, medijiem un satura veidotājiem, parādot sava biznesa modeļa lielos apmērus un vērtību.
YouTube noteikti ir viena no tām platformām, kuru 2020. gads nav ietekmējis ar mīnusa zīmi, jo tieši sadarbības partneru programmas (angliski YouTube Partner Program) dalībnieku skaits ir divkāršojies. Oxford Economics ziņojumā norādīts, ka 2019. gadā vien YouTube ASV ekonomikā ienesa 16 miljardus dolāru, kas atbilst 345 000 pilna laika darbavietu. Lielbritānijā tās bijušas 1,4 miljardi mārciņas, kas atbilst 30 000 darbavietām, bet Francijā ienesti 515 miljoni eiro, kas ir aptuveni 15 000 strādājošo. Tas viss nozīmē to, ka YouTube pēdējos gados ir radījis jaunu un spēcīgu nišu biznesa un ekonomikas vidē.
Tieši 2020. gadā lielu pārraidīto stundu pieaugumu piedzīvojuši spēļu straumētāji, sasniedzot 100 miljardu stundu skatījumus. Kopējais YouTube skatīšanās laiks iepriekšējā gadā pieaudzis par 25%. Lielu aktīvitāti piedzīvoja tiešraidē pārraidītie video, šim rādītājam augot par 45%. Protams, redzējām arī ļoti daudz dzīvo koncertu no dažādiem pasaulslaveniem izpildītājiem.
Viens no lielākajiem izaicinājumiem, par kuru runā YouTube CEO Sjūzena Vojcicki (Susan Wojcicki), ir satura regulēšana un pārbaudīšana. Daudzajām izmaiņām jāspēj pielāgoties arī satura veidotājiem, īpaši tas izpaudās gan saistībā ar ASV prezidenta vēlēšanām, gan viltus ziņu izplatīšanu par koronavīrusu. Tas arī bijis un joprojām ir galvenais mērķis YouTube, lai piedāvātu cilvēkiem patiesu informāciju. Tiesa, platforma ir arī par to, ka ikvienam cilvēkam ir iespējams izteikties, tāpēc ir ļoti grūti atrast šo balansu starp atvērtību un kvalitatīvas informācijas sniegšanu. Protams, ka tas tieši ietekmē pašus satura veidotājus, tomēr Vojcicki norāda, ka viņiem tiek dots laiks, lai pārveidotus savus video, lai pielāgotos strauji mainīgajām regulām.
Palicis kaitinošs youtubs dēļ tiem ”satura veidotājiem”, ja kādreiz gribēji redzēt ko foršu iz dzīves, atgadījumu, tad varēju spiest uz trendiem un tur bija visādi tādi, tagad visādi pajoļi,ietekmeļi un sūdu stūmēji.
YouTube cenšas parādīt to saturu, kas algoritma-prāt tevi varētu interesēt. Vieniem tie ir forši dzīves atgadījumi, citiem sūdu stūmēji :)
Nu, nu kurā vietā tev kāds algoritms sadaļā ”Tendences” tev ko skaitļo priekš tevis, Skū. Pirmajā lapā jā.
Labi, pagriezīsim jautājumu otrādi. Kā tev liekas, ko un kā YouTube rāda sadaļā “Trending”? :)
Tur rāda priekš rietumu skatītājiem, lai no reklāmas var iekasēt doh, ja ielikts pie topa, tad visai loģiski, ka liela daļa uzspiedīs, tāds mākslīgi radīts trendings.
Salikts tā, lai reklāmistiem pa labam, tāda sterila vide šiem, bija jau skandāli un daudzi reklāmdevēji draudēja un daži pat pameta šos, jo liek šo reklāmas zem ”nepareizajiem”(vardarbība,rupjības utt.) video, nu tagad šiem glauda pa spalvai. Nauda dara savu, neko darīt, bet pačikstēt vajag :)
Un es ko saku? YouTube pati izlemj, ko rādīt šajā sadaļā. Protams, ka tur tiks rādīts tas saturs, kas algoritma-prāt būs labāk skatīts un spēs ģenerēt lielāku peļņu visām procesā iesaistītajām pusēm.
O, nebiju ievērojies tādu Trending sadaļu :) Tad mani stūmēji pirmajā lapā diezgan lapi un man apmierinoši stumj. ;)