Elektroauto kontekstā kā viens no nākamajiem sasniedzējiem mērķiem tiek minētas tā saucāmās “miljons jūdžu” baterijas. Elektroauto ražotājs “Tesla” publicējis pētījumu rezultātus, kas liecina, ka baterijas spēj izturēt 15 tūkstošus uzlādes/izlādes ciklus jeb aptuveni 2 miljonus jūdžu (3,2 miljoni kilometru).

Ar pētījumu veikšanu nodarbojies bateriju guru Džefs Dans un viņa komanda, kas strādā pie “Tesla” bateriju izstrādes. Viņš jau paudis cerību, ka šīs jaunās baterijas kļūvis par litija jonu bateriju jauno standartu pret kuru tiks salīdzinātas visas citas bateriju tehnoloģijas.

Reklāma

Tāpat šīs baterijas demonstrē lielisku sniegumu, kad tiek izlādēti 25-50 procenti to kapacitātes un tad seko uzlāde. Tieši šāda dzīve pārsvarā sagaida elektroauto baterijas. Pat pēc 15 tūkstošiem šādu ciklu baterijas faktiski nezaudēja savu ietilpību. Savukārt pilnīga bateriju izlādēšana un atkārtota uzlādēšana nav pārāk pateicīga to ilgmūžībai.

Ņemot vērā, ka daudzviet pasaulē vidējais auto nobraukums gadā ir ap 15 tūkstošiem kilometru, šīs baterijas vismaz teorētiski spēs izturēt krietni vien ilgāk nekā pati mašīna. Tas pašiem pētniekiem licis uzdot jautājumu – vai mums vispār vajag tik labas baterijas? “Tesla” vadītājs Īlons Masks gan nav slēpis, ka ilgmūžīgas baterijas, kas spēj izturēt vairāk nekā miljonu jūdžu ir nozīmīgas citos kompānijas projektos, piemēram, “Tesla Semi” kravas auto.

“Tesla” tuvāko gadu laikā baterijas sāks ražot pati, tāpēc iespējams, ka jau no jaunās paaudzes “4680” baterijām sagaidīsim ievērojami labāku ilgmūžību.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
5 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
0915

 tiek izlādēti 25-50 procenti to kapacitātes un tad seko uzlāde” – acīmredzami, ka runa par pilsētas ciklu, nevis 1000km vojāži kā mūsu optimisti ir sacerējušies. Minot līdz apakšai vai tuvai tai, baterijas pietiks 5 sajūsmas gadiem un tālāk jau nākamā veiksminieka problēmas?

Reinis Rozitis

> Minot līdz apakšai vai tuvai tai, baterijas pietiks 5 sajūsmas gadiem un tālāk jau nākamā veiksminieka problēmas? “Nākamā veiksminieka” lietas ir jau viņa paša ziņā, jo nu šobrīd jau ar var būt variants, ka tiek pirkts lietots auto ar 30-50k nobraukumu, lai gan tas dienu dienā 4h ir stāvējis korķī un “malis” .. un viss sabirst pēc 100 km. Manuprāt, gan mūsdienu baterijām (elementiem) noteikt stāvokli ir vienkāršāk, nekā ar endoskopu skatīties alusila uzklājumu cilindros (ja nav iespējams nolasīt kaut kādas motorstundas no lampu/ātrumkārbas u.c. blokiem) :) Būtiski ir lai šāds bateriju resurss būtu vismaz kaut kādos ciklos .. par… Read more »

Jānis

1M ir protams forši, bet arī ir svarīgi pats laiks vai tas arī ietekmē uz baterijas degradāciju? Vai nav tā, ka pēc 10 gadiem šā vai tā jāmet ārā neatkarīgi no nobrauktajiem km.

Jo uz papīra izskatās, ka tas viens auto var gandrīz pietikt visam mūžam.

Andris Duums

Li baterijas neviens ārā nemet, pārstrādāt ir izdevīgāk nekā rakt materiālus no zemes.

Krotow

Jā, litija baterijas tagad iemācījušies labi pārstrādāt. Taču labāk ir bateriju pirms pārstrādes lietot pēc iespējas ilgāk. Un par to bija jautājums – cik ilgā laikā šīs miljonbaterijas reāli degradēsies tik tālu, lai to lietošani vairs nebūtu ekonomiskas, komfortablas u.c. jēgas. Jo kāds labums no baterijas, kuru vari uzlādēt, taču kapacitāte degradējusies līdz grīdai un reāli ar šo bateriju pēc pilnas uzlādes vairs pat 50 km nevar nobraukt.