2020. gadā aprit desmit gadi kopš Japānas ražotājs pasaulē pieteica Nissan LEAF – tolaik vienu no pirmajiem, plaša patēriņa, “no nulles” radītajiem, pilnībā elektriski darbināmajiem automobiļiem pasaulē. Turklāt nupat, 1. septembrī, pie kāda lietotāja Norvēģijā aizceļoja jau 500 tūkstošais Nissan elektroauto, tāpēc ir vērts ielūkoties vismaz sešos interesantos faktos par šo dzelzs rumaku.

“Pašlaik Nissan jaunākais veikums elektromobilitātes jomā ir ARIYA. Kaut arī šis modelis ir pilnīgi citādāks nekā LEAF, tos vieno kas kopējs, proti, Nissan jaunatklājēja gars un drosme pilnībā mainīt kategoriju. Varētu teikt, ja savulaik nebūtu bijis LEAF, tad tagad mēs nerunātu par tehnoloģiski pārāko ARIYA,” uzskata “Nissan” dīleris Latvijā, auto salona “Norde” īpašnieks, Dainis Bremze.

Bremze piebilst, ka līdz ar ARIYA pasaulei tika pieteikts jauns Nissan logo, kas lielā mērā atspoguļo, kā līdz ar tehnoloģijām mainījusies sabiedrība. Ražotāja jaunais logo simbolizē fiziskās pasaules apvienošanu ar digitālo, Nissan vēsturisko mantojumu un tā inovēšanas tradīcijas.

#1 Viens no pirmajiem elektroauto, kas radīts no nulles

Pirms desmit gadiem LEAF bija viens no retajiem auto modeļiem, kas tika būvēts pilnībā kā elektriskais auto. Tolaik lielākā daļa auto ražotāju “elektrificēja” standarta degvielas auto.

“Elektroauto ēras sākumā tā bija būtiska inovācija. Jebkuram auto aerodinamika ir būtiska, taču elektroauto gadījumā – tā kļūst vēl svarīgāka, jo no tās ir atkarīgs, cik efektīvi tiek izmantota akumulatora jauda. Tieši tāpēc Nissan inženieri LEAF dizainā ir līdzsvarojuši ērtu un kompaktu pilsētas spēkratu un aerodinamikas efektivitāti,” skaidroja Bremze.

Pēc eksperta teiktā, arī auto smagākās detaļas – akumulatora – novietošanai zem sēdvietām un brīvajai vietai kājām aizmugurē ir noteikts mērķis – iespējami pazemināt auto smaguma centru, lai uzlabotu auto strukturālo izturību un braukšanas stabilitāti.

Jāpiebilst, ka tieši akumulators ir tas, kas turpmākajos LEAF uzlabojumos piedzīvoja vienas no lielākajām pārmaiņām. Proti, no 24 kWh jaudas sasniedzot 62 kWh, palielinot attāluma veiktspēju no 177 km līdz 385 km.

#2 Plastmasas pudeles atdzimst auto interjerā

Aptuveni 60% no pirmās paaudzes Nissan LEAF interjera veido pārstrādāti materiāli. Lielākā daļa šo materiālu ir plastmasas ūdens pudeles. Ne mazāk svarīgs fakts – dzelzs rumaka dzīves cikla beigās 99% no tā var pārstrādāt atkal – plastmasas pudelēs vai jaunos LEAF auto.

#3 Priekšējie lukturi padara auto vēl klusāku

Izdomas bagātie Nissan inženieri šai eksterjera komponentei atraduši papildu funkcionalitāti. Piešķirot auto priekšējiem lukturiem spārnveida formu, tika panākts, ka braukšanas laikā vējš tiek novirzīts gar spoguļiem, tā samazinot trokšņu līmeni auto salonā līdz minimumam.

Lukturi nav vienīgā Nissan inženiertehniskā inovācija. Vēlākajiem modeļiem tika iestrādāts arī tā dēvētais “E-pedal”, to aktivizējot nav nepieciešams lietot bremzēšanas pedāli. Proti, atlaižot gāzes pedāli, auto pietiekami strauji sabremzējas. Turklāt visu bremzēšanas uzkrāto enerģiju elektronika izmanto akumulatoru uzlādei. Šādi pilsētas ciklā LEAF ir pārsteidzoši ekonomisks – spējot nobraukt bez uzlādes līdz pat 528 km.

#4 Pirmais elektroauto ar pārdošanas rekordiem pasaules mērogā

2019. gadā tika pārdoti 400 tūkstoši Nissan LEAF modeļi, tādējādi kļūstot par pirmo pārdotāko elektrisko automašīnu togad. 1.septembrī kāda Norvēģijas galvaspilsētas Oslo iedzīvotāja kļuva par 500 tūkstošā Nissan LEAF laimīgo īpašnieci. Svinīgajā ceremonijā piedalījās pat Norvēģijas transporta ministrs.

“Arī Latvijā mēs redzam stabilus pārdošanas rezultātus. Atbilstoši Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem no 2014. gada līdz šā gada jūlija beigām Latvijā pirmreizēji reģistrēti 122 Nissan LEAF modeļi. Turklāt 2020. gada pirmajos septiņos mēnešos reģistrēti 19 auto, tāpēc ceram, ka šogad, neskatoties uz Covid-19 radītajiem izaicinājumiem, noturēsim pērnā gada pārdošanas līmeni, proti, 24 elektroauto,” sacīja Bremze.

#5 Viens no apbalvotākajiem elektroauto

Pirmās paaudzes modelis saņēmis vairākas balvas. Tostarp – “Green Car Vision 2010” balva, ko žurnāls “Green Car” pasniedz ik gadus auto izstādē Vašingtonā, Eiropas gada auto 2011, Pasaules gada auto 2011 un Japānas Gada auto 2011-2012.

#6 Nissan LEAF akumulators darbina ne tikai auto, bet arī dod enerģiju ēkām

Aptuveni trīs mēnešus pēc pirmās paaudzes LEAF laišanas tirgū Japānas Ziemeļaustrumu krasts piedzīvoja spēcīgu zemestrīci un cunami. Pēc katastrofas 4,8 miljoni mājsaimniecību palika bez elektrības. Nissan piešķīra 66 LEAF spēkratus glābšanas dienestiem. Martā šajā apvidū vēl ir gana auksts, tāpēc evakuācijas centra mediķi bija pirmie, kuri auto ražotājam vaicāja, vai spēkrata baterijas var izmantot arī “pretējā” virzienā, proti, lai no tām iegūtu elektrību.

Tieši šī pieredze iedvesmoja Nissan pasteigties ar jaunas akumulatora tehnoloģijas – divvirzienu uzlādes – attīstīšanu. Proti, lai Nissan LEAF akumulatora varētu enerģiju izmantot ne tikai braukšanai, bet arī mājām, ēkām un kur vien citur tas ir nepieciešams.

2020. gadā Nissan par šīs tehnoloģijas attīstīšanu un īstenošanu saņēma Japānas “Best Resilience Award” biznesa un industrijas kategorijā. Nissan bija vienīgais auto ražotājs, kas bija šīs balvas laureātu sarakstā.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
5 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
hmmm :)

Kursors pārbrauca krustojumu ne pie zaļās gaismas, sabrauca gandrīz balodi nogriežoties krustojumā un braucot šoferis turēja rokā telefonu. Tālāk neskatījos bet manuprāt ceļu satiksmes pārkāpumi ir pietiekami.
It īpaši ar balodi!… :D

Kristaps Skutelis

Paga, balodis? Kāds balodis? Kur balodis? Tas ir nopietni!

Krotow

Un ne vārda par to, kā Leaf nepilnīgā baterijas dzesēšana ātri vien bateriju nokāva. Kas radīja problēmas Leaf lietotājiem. Īpaši tiem no otrreizējā tirgus, kuriem Nissan par jaunu bateriju paprasīja nesasniedzamu ciparu. Cerams, ka vismaz jaunajai “ārijai” šādu problēmu nebūs. Tiesa tā arī parastiem mirstīgajiem cenas dēļ nav aizsniedzama.

Labvēlis

Man vairāk šī punktu uzskaitīšanas atgādina ZZS reklāmas. Tikai pagātnes pozitīvā apcilāšana ar veslīgu tagadnes realitātes ignorēšanu.

Kristaps Skutelis

Tieši tāpēc šai preses relīzei pieliku klāt mūsu veiktā testa video, kurā var diezgan uzskatāmi redzēt, ka pavisam ideāls šis auto nav.