Aizvien vairāk dažādu pakalpojumu sniedzēju pārceļ savus risinājums digitālajā vidē. Aizvien mazāk laika cilvēki ir gatavi investēt klātienes vizītēs, tikai, lai parakstītu dokumentu vai saņemtu kādu pakalpojumu, kas ir pieejams arī tiešsaistē. Līdz ar to aizvien populārāka un nepieciešamāka kļūst kvalificēta elektroniskā paraksta izveides ierīce.
Vasaras sākumā publicētā Eiropas Komisijas 2019. gada e-pārvaldes pētījumā Latvija no 36 valstīm norādīta kā ceturtā labākā valsts ar augstāko brieduma pakāpi e-pārvaldes jomā. Ceturtajā vietā tā ierindojusies arī, vērtējot digitālo pakalpojumu klāstu. Jau drīzumā vēl virkne pakalpojumu – gan valsts, gan privātie – būs pieejama digitāli, ko varēs saņemt un izmantot, autentificējoties digitāli.
Lietotākā autentifikācijas aplikācija Latvijā ir Smart-ID, kas šobrīd ir uzstādīta 958 000 Latvijas iedzīvotāju viedierīcēs. Daļai lietotāju vēl pieejama pamata (Basic) Smart-ID versija, ko var izmantot tikai banku pakalpojumu saņemšanai. Taču kopējais transakciju skaits mēnesī pārsniedz 22 miljonus.
Kad Latvijas iedzīvotājiem kļuva pieejams Smart-ID, tad sākotnēji visiem tika piešķirta pamata jeb “Basic” versija, kas ļāva izmantot banku pakalpojumus. Jau pāris gadus pamata versiju iespējams pārslēgt uz kvalificēto jeb “Qualified” versiju vai uzstādīt uzreiz kvalificēto versiju, lai parakstītu dokumentus un izmantotu vēl citas iespējas.
Kvalificētais Smart-ID ir pieejams kopš 2018. gada novembra. Tas ir starptautiski atzīta kvalificēta elektroniskā paraksta izveides ierīce (QSCD). Tas nozīmē, ka ar Smart-ID veidotiem parakstiem ir tāds pats juridisks spēks, kā pašrocīgi veiktiem parakstiem, un tie tiek atzīti visās Eiropas Savienības valstīs. Paraksta veikšanas brīdī tiek pārbaudītas gan paraksta īpašnieka, gan sertifikāta izsniedzēja identitātes.
Kādas funkcijas nodrošina kvalificētais Smart-ID? Pirmkārt, ir iespēja izmantot pilnīgi visus internetbankas pakalpojumus. Otrkārt, var parakstīt dokumentus, izmantojot dažādas elektronisko dokumentu parakstīšanas programmas, piemēram, Dokobit, Lahdes, DigiDoc4Client. Tā kā elektroniskās parakstīšanas iespējas savās sistēmās aktīvi integrē arī dažādi uzņēmumi, drīzumā būs vairāk iespēju pieteikties pakalpojumiem un parakstīt līgumu attālināti. Piemēram, vairāki līzinga izsniegšanas uzņēmumi piedāvā darījumus noformēt un parakstīt ar Smart-ID attālināti. Tāpat LMT drīzumā savā portālā piedāvās ne tikai autentifikāciju ar Smart-ID, bet arī attālinātu līgumu parakstīšanu.
Treškārt, ja pakalpojuma sniedzējs paredz šādu iespēju, tad var izmantot dažādus e-pakalpojumus. Latvijā e-pakalpojumu sniedzēju, kas pieļauj autorizēšanos savos portālos ar Smart-ID, ar katru dienu kļūst aizvien vairāk. Piemēram, degvielas staciju tīkls Neste šī gada sākumā prezentēja savu jauno aplikāciju, kas vienlaikus ir arī maksāšanas rīks. Kvalificētais Smart-ID ir nepieciešams, lai aplikācijā privātpersona varētu reģistrēt Neste karti un veikt maksājumus. Notāru pakalpojumus portālā Diginotars.lv digitāli pilnībā iespējams izmantot vien tad, ja ir kvalificētais Smart-ID.
Kādas funkcijas nodrošina kvalificētais Smart-ID? Pirmkārt, ir iespēja izmantot pilnīgi visus internetbankas pakalpojumus. Otrkārt, var parakstīt dokumentus, izmantojot dažādas elektronisko dokumentu parakstīšanas programmas, piemēram, Dokobit, Lahdes, DigiDoc4Client. Tas ļauj neiziet no mājas vai biroja un ietaupīt laiku, ja nepieciešams vien parakstīt dokumentu. To var izdarīt attālināti un elektroniski. Treškārt, ja pakalpojuma sniedzējs paredz šādu iespēju, tad var izmantot dažādus e-pakalpojumus. Latvijā e-pakalpojumu sniedzēju, kas pieļauj autorizēšanos savos portālos ar Smart-ID, ar katru dienu kļūst aizvien vairāk. Tas atkal nozīmē laika ietaupīšanu, lai veiktu vienkāršas darbības, taču tam nepieciešams kvalificētais Smart-ID.
Pārliecināties par to, kāds Smart-ID līmenis Tev ir pieejams, var aplikācijā, nospiežot uz ikonas augšējā stūrī kreisajā pusē un izvēloties sadaļu “Lietotāja informācija”. Kvalificēto “Smart-ID” līmeni var iegūt attālināti turpat, aplikācijā, izmantojot biometrisko identifikāciju. Tam ir nepieciešama derīga pase vai ID karte.
Vai kvalificētās versijas eparaksts būs spēcīgāku juridisko spēku nekā LVRTC uzturētais eparaksts? Un bankā īsti nevarēja paskaidrot, kuri būtu tie pakalpojumi, kuriem būtu nepieciešama kvalificētā smart ID versija. Līdz ar to rodas jautājums, kam tā īsti ir nepieciešama?
lielāki limiti pārskaitijuniem.
Par kādām summām?
Lai palielinātu limitus banka (nu tā kas populārākā Latvijā) gribēja lai uzrādu no kurienes nauda, par kvalificēto smart id neko neprasīja, pietika ar ar basic.
Juridiskām personām var mainīt limitus un piešķirt darbiniekiem tiesības lietot Ibanku. Piemēram, vari grāmatvedim noteikt limitus, vai arī piešķirt tiesības tikai skatīties atlikumus. Fiziskai personai no kvalificētās versijas jēga maza, turklāt kvalificēto versiju var pieslēgt tikai bankā uz vietas.
kvalificētā jau kādu laiku ir pieslēdzama pašrocīgi. uz banku nav jādodas.
LVRTC uzturētais eParaksts Mobile š.g. 28.jūnijā arī ir ieguvis QSCD.
https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/eparaksts-mobile-paraksts-sanemis-augstako-kvalifikaciju-ari-eiropas-savieniba
Jā, bet no tā jēga ir maza, jo tu nevari ar Smart ID autorizēties eparaksts.lv un parakstīt dokumentu. Turēt speciāli citu rīku ar kuru var parakstīt dokumentu un tad pārbaudīt viņu eparaksts.lv, vai e-parakstītājā ir gaužām nepraktiski.
Ar SmartID viennozīmīgi autentifikācija ir patīkamāka. Bet eParaksta pluss ir tas, ka dokumentu parakstīšana (vismaz pagaidām) ir pilnīgi bez maksas. Būtu tiešām feini, ja vienam mērķim varētu izmantot vienu aplikāciju, bet diez vai tas kaut kad notiks.
Kā nevari – var, izmantojot E-paraksts mobile. Daudz jāklikšķinās, tomēr ir ok!
Da jabkur, e- veseliba, zemes dienests..