Latvijā radītais zīmols Fiqsy, kurš jau vairāk kā gadu piedāvā elektrisko skrejriteņu koplietošanas pakalpojumu, paplašina biznesu un sadarbībā ar partneriem “Norde” un “Mūsa Motors Rīga” izveido lielāko elektroauto koplietošanas servisu Latvijā. Šobrīd Fiqsy mobilajā lietotnē līdzās skrejriteņu un kravas autobusu īrei būs pieejams veikt braucienus arī ar 100 “Renault ZOE” elektromobiļiem. Ar šo auto pagājušajā nedēļas nogalē mērojām 1000km testu, iepazīsties ar mūsu atziņām.
“Redzam, ka mainās gan cilvēku paradumi, gan atvērtība pakalpojumiem, kas ļauj ieekonomēt laika un naudas resursus, un efektīvāk plānot savu ikdienu. Tajā pašā laikā arvien vairāk tiek aktualizēti jautājumi par vides un gaisa piesārņojuma mazināšanu, efektīvākiem un zaļākiem transporta un mobilitātes risinājumiem pilsētās. Tas dod iespēju attīstīties gan koplietošanas, gan elektrisko auto pakalpojumiem,” stāsta Māris Avotiņš, Fiqsy vadītājs un līdzīpašnieks. “Ceram, ka ar šo jauno pakalpojumu spēsim mainīt cilvēku paradumus un lauzt mītus par stereotipiem, kas saistīti gan ar koplietošanu, gan elektromobiļiem.”
Šobrīd Fiqsy piedāvā 500 elektrisko skrejriteņu nomu Rīgā, kā arī līdz 70 elektrisko skrejriteņu nomu Jelgavā. Tāpat nomai pieejami 15 koplietošanas kravas autobusi (VW Crafter) un 100 “Renault ZOE” koplietošanas elektro automašīnas. Gada laikā Fiqsy aplikāciju lejupielādējuši vairāk nekā 75 000 lietotāju.
Finansējums uzņēmumam Fiqsy piešķirts ALTUM energoefektivitātes programmas ietvaros, kas tiek finansēta no ALTUM “zaļo” obligāciju emisijas ieņēmumiem 20 miljonu eiro apmērā. Līdz šim ALTUM izsniedzis aizņēmumus energoefektīviem projektiem tādās nozarēs kā centrālā siltumapgāde (28%), kokapstrāde (15%), dārzeņu audzēšana (10%), ilgtspējīgs transports (10%), LED apgaismojums (8%), metāla konstrukciju un to sastāvdaļu ražošana (8%), elektroenerģijas ražošana (8%) un citi (13%). Starp aizdevuma saņēmējiem ir gan mikro (34%), gan mazi (41%) un vidēji (21%), gan arī lieli uzņēmumi (2%).
Reinis Bērziņš, ALTUM valdes priekšsēdētājs: “ALTUM sadarbība ar Fiqsy ir lielisks piemērs tam, kā ALTUM kā attīstības finanšu institūcija var veicināt ilgtspējīgu, videi draudzīgu uzņēmējdarbības projektu īstenošanu. Redzam, ka arvien pieaug interese no uzņēmējiem, kas vēlas ieviest risinājumus energoefektivitātes un atjaunojamo energoresursu izmantošanas jomā, un esam gandarīti, ka varam uzņēmējiem šādu finansējumu piedāvāt. Potenciāls šādu projektu īstenošanai Latvijā ir ļoti liels. Emitējot “zaļās” obligācijas, kapitāla tirgū esam piesaistījuši finansējumu videi draudzīgu biznesa projektu īstenošanai, tāpat zaļo projektu finansēšanai esam piesaistījuši resursus no Eiropas Investīciju bankas. Mūsu klientu īstenotie projekti pierāda, ka ieguldījumi atpelnās ar uzviju.”
Par jauno Fiqsy pakalpojumu – elektroautomobili “Renault ZOE”
“Renault ZOE” ir pārdotākais pilsētas elektriskais automobilis Eiropā. Šī gada jūnijā “Renault ZOE” piedzīvoja rekordlielu pasūtījumu un reģistrāciju skaitu Eiropā – 11 158 pasūtījumi. “Renault ZOE” modelis īpaši piemērots dinamiskiem pilsētas braucieniem, turklāt šī elektroauto nobraukums ar vienu uzlādi var sasniegt pat 395 km. Plānots, ka nākotnē Fiqsy pieejamo elektroautomobiļu skaits varētu sasniegt vairākus simtus.
“Ņemot vērā pašreizējo COVID – 19 krīzi un nopietnās vides problēmas, mēs esam pārliecinājušies par to, cik svarīgi ir piedāvāt papildu mobilitātes risinājumus. Īpašu vērību pievēršam elektrotransportam ar pašapkalpošanās opciju, kas vienlaikus būtu pieejami un ilgtspējīgi. Esam gandarīti, ka paralēli mūsu elektromobilitātes projektiem Parīzē un Madridē varam īstenot projektu arī Rīgā. Esam pārliecināti, ka “Renault ZOE” veicinās elektroauto popularitāti Latvijā un Baltijā,” norāda “Renault” Baltijas reģiona vadītājs Marcins Kurkievičs (Marcin Kurkiewicz).
“Man ir liels gandarījums, ka Latvija seko pasaules un Eiropas valstu piemēram elektromobilitātes jomā, un “Renault ZOE” ir, manuprāt, atbilstošākais pilsētas elektroautomobilis, kas papildinās Rīgas ielas. “Renault ZOE” – moderns, tehnoloģisks un stilīgs auto, kas nevienu neatstās vienaldzīgu, tā tehniskie un veikstpējas parametri ir vairāk nekā pārliecinoši. Tagad būs lieliska iespēja par to pārliecināties ikvienam interesentam, izmantojot “Fiqsy” automobiļu koplietošanas pakalpojumu,” stāsta “Mūsa Motors Rīga” direktors Zigurds Liepa.
“Esam gandarīti, ka līdz ar jauno auto koplietošanas nomu Latvijas iedzīvotāju vidū varēsim popularizēt gan jauno un stilīgo “Renault ZOE” elektroauto, gan arī priekšrocības, ko sniedz pārvietošanās ar apkārtējai videi draudzīgu transportlīdzekli. Jāatzīst, ka šis ir lielākais elektromobiļu projekts ne vien Latvijā, bet arī mums – “NORDE” – kā “Renault” pārstāvim. Esam ārkārtīgi priecīgi piedalīties šajā projektā, jo esam vadošais uzņēmums elektroauto tirdzniecībā Latvijā, tādēļ mums ir ievērojama pieredze ieviest un attīstīt pārvietošanos ar videi draudzīgiem transportlīdzekļiem,” stāsta “NORDE” valdes loceklis Dainis Bremze.
Fiqsy elektroautomobiļu parks tapis ar “Altum” zaļās finansējuma programmas atbalstu, līdz ar ko kopējais elektroauto skaits Latvijā pieaugs par vairā nekā 10%.
paplašina biznesu un sadarbībā ar partneriem “Norde” un “Mūsa Motors Rīga” izveido lielāko elektroauto Latvijā.
Visādi citādi žēl, ka tikai Rīgā notiek šāda veida attīstība. Pārējos reģionos turpinam pa vecam.
Ja jau elektriskie skrejriteņi tiek piedāvāti ārpus Rīgas, agrāk vai vēlāk no ūdensgalvas izlīdīs laukā arī mašīnas.
Fiqsy lietotnē var redzēt, ka auto iespējams atstāt arī Jelgavā.
Viss jau būtu forši, tikai Fiqsy varēja parūpēties lai jauni lietotāji, īpaši šajās dienās, mēģinot piereģistrēties viņu servisam, varētu arī to izdarīt nevis izmestu kļūdas.
Zin kā, arī mobopi neliek 5x vairāk staciju vietā, kur megamasas sagaida JG – tas ir vienas reizes pasākums, nospiedīs pogu otrreiz un nekas traks nenotiks. Atceries, kas notiek DzSv biļešu tirgošanas sākumā – arīdzan tas pats. Kad pieprasījumu skaits pārsniedz ikdienā pietiekamu tehnisko caurlaidību, tad jātaisa risinājums, kas liek rindā un liek gaidīt – tas ir OK pie regulāriem slodzes pīķiem, bet ja tas ir 1x (pakalpojuma atklāšana un visi metas reģistrēties) tad nu laikam standartizēta risinājuma šādai vajadzībai īsti nav, bet maksāt $$ par izstrādi – tu tak pats negribētu maksāt dārgāk par braucienu, ja tas ietvertu arī plūdenas reģistrēšanās izmaksas (nav jau tā, ka kāda dzīve sabruks, neaizbraucot ar jauno auto tieši šodien). Tā man tā lieta izskatās.
Tiešām interesē – kur un kā viņi tās mašīnītes uzlādēs ?
Kur, kur? Pie visām Rīgā esošajām uzlādes stacijām. Zoe šādā ziņā ir pateicīga, jo arī vidējā ātruma stacijās spēj lādēties ar 22kW jaudu.
Tas būtu jāņem vērā privātajiem elektrobraucējiem, plānojot savas uzlādes. Piebrauc pie stacijas, kur priekšā jau 2 lādējamie fikši, bet līdz galamērķim – līdz ar nagiem, sanāk ka vai nu jābrauc uz citu lādētavu un jāgaida vien rindā. Patiesībā jau gluži kā ar degvielu, bet mazliet ilgāk.
Tad jau redzēs. Ar laiku arī Rīgā būs vairāk uzlādes staciju. Fiqsy un citu auto nomu servisi tūlīt iedos labu slodzes testu.
Cerams, ka būs! Ar laiku jau rīkos arī ielu malās, elektrība tomēr nav naftas produkti, neviens neizlaistīs uz ietves. Ērti – lādējies, kamēr auto noparkots un pats dari savas lietas. Turklāt centrā jau nav nemaz tik daudz brīvas vietas, lai rindu samazināšanai ierīkotu daudzas īpašas vietas lādēšanai pēc tradicionālā DUS modeļa (kuru nosaka zemē ierakta tilpne ar degvielu+sūkņi, bet elektrība ir pievelkama teju jebkur un skrien pa vadiem pati).
Uzsvars uz “mazliet” :) Kamēr vismaz lēnās uzlādes iespēja nebūs katrā stūrī, būs jārēķinās ar pamatīgām rindām pie uzlādes vietām. No otras puses elektroauto ieviešana pie mums tāpat būs diezgan lēna augsto bateriju cenu dēļ. Cerams ka līdz tam kad bateriju ražošana kļūs lētāka, arī uzlādes vietas sabūvēs.
Klau, ja nomātā zoja neaizvelk līdz galamērķim, jālādē pašam vai jāmeklē cita? Uz sitiena nevaru atrast, kā ir pareizi.
Vari lādēt un vari meklēt citu. Lādēšana nav obligāta laikam.
Interesēja arī laika uzskaite saistībā ar lādēšanu. Vai lādēšanas laiku man pieskaitīs papildus vai nē?
Tas, lūk, ir labs jautājums. Nezinu. Kad kāds notestēs, uzrakstiet.
41.70€ dienas maksa ir šobrīd ar 50% atlaidi vai arī tā ir standarta dienas cenas maksa?
Jūlijā vēl CarGuru nāks klāt ar eUp un būs interesanti, jo īpaši ko RD izdomās ar stāvvietām, kad pāris simti vietu stāvvietās viņiem būs mazāk
Mājaslapā ir norādīts, ka atlaide ir tikai cenai pa minūti.
Neviens pieejams elektoauto gan aplikācijā neuzrādās :(
Lietotni atjaunoji?
Man aizgāja tikai pēc lietotnes pārinstalēšanas.
Uzinstalēju jaunu – tik un tā nebija. Tikai pēc pamatīga laika uzradās.
Šodien instalēta Fiqsy aplikācija kartē brīvos auto sāka rādīt tā pēc 10 minūtēm. Un joprojām rāda tikai 8 brīvus skūterus. Vienalga vai telefons darbojas ar mobilo netu vai caur WiFi + optiku. Varu vien ieteikt servisa uzturētājiem pielikt vēl papildus serverus vai kā viņi tur savā mākonī paralēlismu nodrošina.
Pagāja nakts un tagad izskatās ka Fiqsy aplikācija būs salasījusi visu savu “ganāmpulku”. gandrīz visi skūteri un Zojas aizbraukti uz Daugavas labo krastu un ap Ulmaņa gatvi. Rādās ka rīt nāksies izmantot rezervēšanu :)
Varēja viņi uz katru auto arī izvietot lādētājus, kaut vai parastos wallbox 7kw
Kur? Cik gadi paietu, kamēr saskaņotu tās uzlādes izvietošanas vietas ar zemes/ēku īpašniekiem.
Jūsu metropolē vienīgais, ko var pamanīt elektro ziņā ir kaudzēs nomestie skrejriteņi uz katra stūra.
Un Skok elektriskie motorolleri. Tie arī mētājas visur un traucē cilvēkiem.
No 1. jūlija esot veiktas izmaiņas, kas ļauj identificēt nomniekus, līdz ar to varot tos arī sodīt. Pirms tam izīrētāji esot atbildējuši policijai, ka nezin, kurš īsti ir pametis braucamo CSN neatbilstošā vietā. Tā arī bija – mani iesniegumi pašv. pol. līdz 1.07 netika atbildēti. Tagad gan redzu, ka vietā kur agrāk skoki tika sastumti ietves vidū, to vairs nav. Nekas, gan jau kāds gadīsies, tad arī nobildēšu.
Beidzot var zem 10 eur stundā izmēģināt elektroauto :) Kaut gan nedaudz bail tagad. Daudzi e-auto lietotāji saka, ka pēc pirmām minūtēm ar elektroauto parastie dīzeļi un benzīnnieki pilnīgais mēsls tik ir …
un kā tev šķiet kur tā elektrība rodās?
no rozetes vai ne?
Latvijas variantā no krievu gāzes
HES strādā trīs stundas diennaktī jo pārējo laiku uzkrāj ūdeni
Tu pavērs savu aprobežoto skatu uz pasauli, kas tur notiek ar enerģijas ieguvi. Katru dienu var lasit rakstus par jaunām lielākajām saules paneļu fermām vai on shore of shore vēja ģeneratoru parkiem.
Pat ja 100% no Latvijas elektrības būtu ražoti no “krievu gāzes”, elektroauto tāpat būtu videi draudzīgāki un ekonomiskāki nekā iekšdedzes dzinēji. Iekšdedzes dzinēju maksimālā efektivitāte ir līdz 30%, elektroauto – līdz 70%, un lai ğenerētu elektrību to braukšanai vajag sadedzināt daudz mazāk degvielas nekā parastajā dzinējā. Paskatieties uz jebkuru hibrīdauto – viņu degvielas patēriņš ğeneratora režīmā ir krietni zem vidējā parastiem dīzeļiem un benzīniem.
Tik rožaini gan arī nav. Mazāk skaties uz skaistiem reklāmas bukletiem. Hibrīdi nav nemaz tik efektīvi, kā to reklamē un enerģijas pārvadē no enerģijsa ieguves vietām līdz tavas mašīnas akumulatoram, zudumi arī ir ievērojami. Plus, elektromašīnas pašas par sevi vēl ir ļoti, ļoti dārgas. Tāpēc tas ekonomiskais ieguvums ir nosacīts vai neeksistējošs. Pagaidām.
Mazāks gaisa piesārņojums pilsētā nozīmē mazāk respiratoro u.c. slimnieku, kas valsts ekonomikai ir ieguvums gan no medicīnas, gan darba ražīguma viedokļa. Ekonomika jau nav tikai autovadītāja maciņš)
Vienīgais, elektro auto tāpat kā jebkušs cits auto ar riepām un turbulenci uzmet gaisā lielu daļu zemē jau nokritušo PM10. Piemēram, Rīgas slavenos ogļu putekļus.
To jau neviens nenoliedz, tāpat kā to ka smagie eauto ātrāk deldē riepas….bet neviens auto nevar atrisināt ostas radīto piesārņojumu, tāpēc tos nevajadzētu jaukt kopā…tomēr neviens taču nenoliegs, ka ikdienas sastrēgumos rodas noteikts daudzums izplūdes gāzu, kas noteikti neietekmē cilvēkus labvēlīgā veidā.
Kristap, 30% dīzelim ir jau efektīvs motors, bet 70% elektroauto jau ir aprēķins ar ļoti lieliem zudumiem. Teslai efektivitāte ir pāri 90%
Pateicoties elektrības ražošanai pasaule ir piedrazota stipri vairāk nekā nodarījums, ko sadara benzīna un dīzeļa auto motori.
Atklāšu noslēpumu, rūpnīcas, kuģi, lidmašīnas, raķetes un elektrības ražošana piedrazo gadā tik stipri planētu, ka tīri tikai mašīnām būtu nepieciešami 50-60 gadi tam apjomam.
Jau tagad, bateriju, akumulatoru ir tik daudz, ka tos visus nespēj pārstrādāt un to izmaksas un kaitīgie atlikumi rada problēmas, kodoldegviela un tās atlikumi zemē sakrāti, sarakti zemē (kas piedrazo zemi, ūdeni [ūdens būs zelta vērtē drīz], grunti u.c.), un tie nav likvidējami , jo daļa to kaitīgi ir pat līdz 2000 gadiem, neviena dīzeļmotora transportā un benzīna dzinēji nav tik kaitīgi.
Ja netici uztaisi eksperimentu, nomazgā rokas ar dīzeli, un pēc tam to pašu izdari ar kodoldegvielas atlikumiem (un jā lūdzu nevel masku), nākošajā dienā paprovē uzrakstīt to, ko rakstīji vēlreiz.
Man Jums tad arī eksperiments – pastāviet blakus strādājošam elektroauto un pasmaržojiet gaisu. Tagad aizejiet pie 15 gadus veca dīzeļa vai benzīna un izdariet to pašu – cik brīnišķīgi tīrs un dabisks gaiss nāk ārā, vai ne? Tagad iedomājieties ka Jūs stāvat blakus vēl 30’000 šādiem dīzeļiem.
Ja Jūsu minētie atkritumi tiek noglabāti pēc iespējas tālāk no cilvēku dzīvesvietām, tad no dīzelīšiem un benzīniem nekur neaizbēgt. Tie vienmēr būs pilsētās kamēr ražīgie ofisu darbinieki brauks 10 km no mājām uz darbu un veidos korķus.
Aizmirsi ka fosilā kurināmā ieguve un degvielas ražošana tikai iekšdedzes dzinēju vajadzībām vien pašreizējos apjomos nodara daudz lielāku skādi kā elektrības ražošana. Gan tieši gan netieši. Naftas un gāzes (mazāk) ieguvē patērētā enerģija un radītais piesārņojums. Naftas pārvadāšanā un pārstrādē patērētā enerģija un radītais piesārņojums. Naftas pārstrādes rūpnīcas tērē elektrību kā nelielas pilsētas 24/7/365 režīmā. Cauruļvadu būvē arī darbojas ar fosilo kurināmo darbināta tehnika un tiek piecūkāta vide. Naftas produktus apkārt vadā ne jau ar Tesla Semi elektrovilcējiiem un elektriskajiem kuģiem. Plus tehnogēnās katastrofas visos iepriekš minētajos posmos. Plus politiskas nebūšanas, saduroties naftas un gāzes patērētāju un piegādātāju interesēm – dažāda mēroga kariņi, teroristu ārdīšanās, cūkāšanās internetā, draudzīgu korumpētu diktatūru uzturēšana utt. Kā izskatās pasaule bez naftas un ogļu dedzināšanas lielā apjomā, jau redzējām pavasara vispasaules karantīnas laikā. Domāju, ir vērts naftas produktu dedzināšanu samazināt.
tikko rakstījāt ka elektronikas nolietojuma produkti piesārņo planētu
a šeit elektriskais gludeklis ar neutilizējamu iekārtu
divdomība
Tās būs vecas ziņas. Litija baterijas jau gadu kā iemanījušies pārstrādāt gandrīz pilnībā. Protams, svarīgi vai nolietoto bateriju aizved uz pārstrādi vai sovoka stilā vnk iemet mežā. Vēl ir mājas rezerves barošanas sistēmas, kurās auto vairs nederīgās baterijas pavisam labi var darboties vēl vairākus gadus.
Izmēģinājam “Zoe” vakar, bijām patīkami apbrīnoti – daudz vairāk komforta, nekā CarGuru Corolla-m par tādu pašu cenu (fiksiem būs 28 centi par minūti, jā nemaldos)
Cik vienkārša ir pieteikšanās Zoe braucienam? Man rīt vai parīt tas ir aktuāli. Cik ilgi jāgaida, kamēr tiesības un foto apstiprinās?
Tas būs maksimums līdz 5 minūtēm, tiesības apstiprina ļoti ātri. Vienīgi Fiqsy lietotne uzreiz nenoņem naudu no kartes, bet nākas tā kā papildināt kontu ar noteiktu nauda summu.
To jau pamanīju, ka ar apmaksu viņi līdzīgi Mobilly darās. Hmm, kas notiks, ja es mazliet pārsniegšu kontā pēc reģistrācijas un papildināšanas esošos 12,10€?
Brīdinājums pirmo reizi ar elektroauto braucējiem, kuriem gribas saprast, uz ko šāda auto parastā ielas versija ir spējīga. Fiqsy elektrozoja tiešām ir ņiprs auto, taču eksperimenti jums dārgi maksās. Šodien pārbaudījām – lūdzu neriskējiet. Vai arī gatavojiet pavairāk skanošā bonusam.